pruvodce

10 minut pro dalších 150 km. U Humpolce vzniklo největší místo na ultrarychlé dobíjení aut

Nové ultrarychlé dobíjecí stanice na odpočívce Mikulášov u D1. Foto: ČEZNové ultrarychlé dobíjecí stanice na odpočívce Mikulášov u D1. Foto: ČEZ

Do konce roku chce ČEZ spustit dalších 20 rychlodobíjecích stanic.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Libor

To skutečně ještě někdo nechápe, že můžeme jezdit na to, co si sami vyrobíme? Chápal bych třeba zástupce Ruska nebo Saudů, ale nikoliv středoevropskou mentálně svéprávnou bytost.

kix

přitom arabové taky přechází na elektro

lvy

Je hezké a chvályhodné, že má někdo odvahu do nadpisu napsat pravdu. Reálně tedy na jedno natankování strávím na nabíječkách dvě hodiny času abych ujel stejnou vzdálenost. Tedy pokud mám štěstí a bude to na trase a současně to bude rychlá nabíječka a bude funkční.

andrejmasaryk06

jak ste prišiel na te 2 hodiny?

Antonín

Přečetl jsem pár komentářů a jako vždy český národ rozdělen na dva tábory, jako nemotorista, který ale elektru fandí, doplním odkaz na mapu, kde je vidět snad po hodině ono mnohdy zde zmiňované uhlí a jeho „významný“ podíl – v současnosti opravdu marginální – stačí se kouknout, že tomu tak opravdu není: https://app.electricitymaps.com/zone/CZ Poté doplním pouze příklady, jak u nás a nejen u nás probíhalo přijímání novinek – před 100 lety hlavní zdroj zpráv – noviny, rozhlas začínal a většina lidí si ho nemohla pořídit – byl drahý (to nikdy mít nebudu), jeho příjem pouze omezený na malé území, před… Číst vice »

*h8*

rozdíl od těch předchozích případů je ten, že dříve šlo o samovolný technologický pokrok, zatímco tentokrát to je nařizováno regulacemi !

Y.K.

No jo, klidně se mohl nechat bez regulací i olovnatý benzín a nechat lidstvo tupnout od další body IQ. Pokud je něco problém, musí se to řešit regulacemi, lidi staví pohodlí na první místo bez ohledu na cokoliv.

Nose Peak

Taky si myslím, že EU měla nechat automobilky chrápat s “ekologicky čistým” dieselem. Nemusely se těch pár let stresovat a kolem roku 2030 to mohly mít za sebou. Hned a honem, jak Nokia. Bez zbytečných keců…

kix

ono to tak stejně dopadne..nakonec už se to začíná projevovat

M.Z.

Mělo by tam být jedno 3MWe trafo nikoli les beden a sloupku… Vypada to jak brutalisticky zidovsky hrbitov…

Y.K.

A účtovat, jistit to budete jak?

Michal M

Takové řešení někdo vyrábí, nebo je to na koleně vyrobené sci-fi?

leos

Kdyby to bylo 10 minut nabíjení = 2 hodiny dálniční rychlostí. Holt ještě budu s pořízením nového auta čekat.

peter

By ma zaujimalo, akym kablom tie nabijacky napajaju.

Ked som to spocital, tak mi vychadza ze maju instalovany vykon 3.3 MW.

Y.K.

To bude na distribuční síti 22 kV nebo něčem takovém. Mě teda vyšlo 2,6 MW. 🙂

Michal M

Hned vedle vede 110 kV.
To místo si nevybrali úplně náhoně.

peter

Diky.
Pozeral som mapu prenosovej sustavy a boli tam nejake 110 kV vedenia, ale nebol som si isty ci su nejako blizko dialnice.

Pozeram, ze 110 kV vedenie patri distributorom – v tomto pripade CEZ-u, tak by to davalo zmysel napojit rovno na 110 kV.

Michal M

Někdo vytunil mapy.cz a kromě zakresleného vedení je tam i popisek s napětím.

kzl

Podrobnosti neznám, ale ze 110kV by to bylo docela drahé. Jen to trafo (viděl někdo v ČR v rozvodně 110 kV jen jedno?), odpojovače, odpínače, výkonové vypínače, no nevím nevím. Ale to jestli je ta nabíječka chycená ze 110 kV se dá poznat docela snadno. Stačí se podívat jestli tam v poslední době vedle nevyrostl areál rozvodny o ploše zhruba té benzinky.

kix

zeptejte se u Turka, ten vám to vysvětlí jak moc tlustej musí být..co takhle se podívat jak tlustý je třeba vedení na železnici a jedna loko má klidně 6MW…

Roman Pavel

Za 10 min si doplním energii do spalovacího motoru na 1000 km
Elektrika je absolutně špatná cesta navíc z čeho se stále ještě dnes velké množství elektrické energie vyrábí – v uhelných elektrárnách a a následná likvidace vysoce nebezpečných baterií je taky určitě nemalá zátěž pro životní prostředí a navíc po pár letech je auto na likvidaci a ne aby sloužilo další rodině při koupi z druhé ruky

David

Mě FVE na baráku cca 7-8 měsíců v roce vyrobí navíc 10-15kwh denně, kolik si navařite benzínu?

Viktor Šedivý

Potíž je v tom, že FVE vyrábí v době, kdy je elektřiny dostatek až nadbytek. Bohužel kWh nejsou brambory a nedají se schovat na jindy, srovnání s benzínem je poněkud nesmyslné – pokud tedy nemáte celý týden auto doma a nenabíjíte si postupně, abyste mohl v neděli na výlet.

Y.K.

Fascinuje mě vždycky argumentace ekologickou zátěží baterie při obhajování PÁLENÍ ropných paliv. Ano baterie nejsou z cukru, ale pálit stovky tun uhlovodíků je daleko, daleko, daleko horší.

Polovina energie není z pálení a je čistá (případ ČR), což je tak trochu rozdíl oproti spalovacímu motoru. Kromě toho uhlí co nevidět skončí.

Viktor Šedivý

Pro výrobu akumulátoru je samozřejmě zapotřebí spálit také spoustu ropy nebo uhlí.

Uhlí „skončí“? Ne, zásoby uhlí jsou ještě na stovky let a celý svět je bude využívat. Jen my si zdražíme uměle energetiku a chemii odmítáním tohoto zdroje.

Y.K.

Na výrobu akumulátoru je potřeba energie, to bezpochyby. Uhlí se na to nemusí spálit žádné.

Zásoby uhlí a pálení uhlí jsou dost odlišné věci. Už za komančů všichni věděli jaké je to svinstvo. Dnes se k nám vozí klidně přes celou zeměkouli, takže to že je něco v zemi ještě neznamená, že to je levně k mání. Fascinuje mě mentalita „ještě stovky let“ jako skvělý horizont pro nevratné vyrabování všech nevratných zdrojů téhle planety, když civilizace už tu je pár tisíc let. Po nás potopa.

Radek Šindel

Vliv spalování oxidu uhličitého na globální změny klimatu je dostatečně prokázaný a pokud nám změna klimatu způsobuje nějaké problémy, tak se od spalování logicky ustupuje.
Na výrobu baterie v autě se samozřejmě nějaká energie navíc spálí, ale v celém životním cyklu se tato energie na nižší spotřebě velice rychle vrátí. https://zdopravy.cz/zavislost-na-rope-a-elektromobilita-v-cesku-kolik-energie-skutecne-stoji-fosilni-paliva-a-zvladneme-prechod-191542/

Nose Peak

Uhlí máme na desítky let, pokud zboříme Litvínov i s rafinérkou, co na tom uhlí stojí. Ale pak nevím, kde chcete brát benzín….

Cermis

Myslíte těch 34,4% z hnědého uhlí a 4% ze zemního plynu? To je celkem 38,5% z neobnovitelných zdroju a to mi tedy většina nepřipadá. Zbytek jsou vodní,sluneční,přečerpávací,jaderná a jinak Čistá energie. Toto je český energetický mix. Jistě jste hledal https://eru.gov.cz/energetika-v-cislech

leos

S první větou souhlasím (akorát mám menší nádrž). Zbytek jsou dávno vyvracené nesmysly. Asi moc čtete média vlastněná uhlobarony: https://mediagurucdneu.azureedge.net/media/24152/mediaguru_vlastn%C3%ADci_2023.png Podíl uhlí klesá. Dnes koupené elektrické auto bude v budoucnu jezdit na bezemisní elektřinu, zatímco diesly budou smrdět furt. Navíc, pokud máte dům a osadíte jej FVE panely, jezdíte zadarmo. Elektrovůz je jednodušší na provoz, nemá tolik věcí, které by se mohly zkazit (včera jsem platil desítky tisíc za výměnu pohonného ústrojí na benzínovém Fordu), takže není důvod, aby vůz vydržel jen pár let. Takže další lež. A baterky – slyšel jste o recyklaci, upcyklaci? Baterka, která má kapacitu třeba… Číst vice »

Karel

A já jsem si do dneška myslel, že FVE na střeše stojí kolem půl mega a teď čtu, že je to zadarmo.

Radek Šindel

Nikdo nikde netvrdí, že je FVE zadarmo, ale tu si snad nepořizujete pouze kvůli auta, ale hlavně proto, aby napájela dům. Běžná FVE se v tomto režimu vrátí za 6-7 let a pak už můžete jezdit skoro zdarma.
Jinak když už byste chtěl náklady z FVE započítávat, tak kWh vyjde okolo 3Kč. km jízdy auta pak vychází na 50 halířů. https://zdopravy.cz/prakticke-zkusenosti-s-pouzitim-elektromobilu-a-domaci-fotovoltaiky-rocni-zhodnoceni-184462/

Karel IV.

Tvrdí to váš předřečník Ieos: „Navíc, pokud máte dům a osadíte jej FVE panely, jezdíte zadarmo.“ A přímo k vašemu komentáři doplním, že při současné ceně elektřiny (ne tomu extrému před 2 lety) a rovněž výkupní ceně přebytků (je velmi nízká), je návratnost min. dvojnásobná (cca 15 let), než co píšete. A po této době očekávejte brzkou výměnu střídače (= nutnou nemalou investici), pokud neodešel do křemíkového nebe dříve. Rovněž baterie už mají nezanedbatelně menší kapacitu a tak se prodlužuje v zimě období, kdy jste nucen čerpat energii ze sítě a nikoliv z FVE (tady by vám mohlo pomoci EV… Číst vice »

Y.K.

Tedy pokud si osadíte dům FVE kvůli provozu domu a pak si koupíte EV, jezdíte „zadarmo“. Pokud si pořídíte FVE, kvůli tomu že máte EV, tak splácíte na ježdění. 🙂

Jinak každých 500 000 km ve spalováku přijde na nějaké 2 miliony jen na palivu (8l /100 km). Asi záleží co lidi najedou za těch 15 let. To se také vyplatí zvážit k přihlédnutí k půlmegu za FVE.

Karel IV.

Je úplně jedno, jestli bylo první vejce nebo slepice. Náklady jsou jen jedny a ty mi musí vykompenzovat nějaká úspora.

Pokud jezdím dle vás „zadarmo“, tak pak nemám ani to málo z prodeje přebytků (cpu to do EV) a rozpuštění investice do FVE mi tak pokrývají jen nižší náklady na elektřinu v domě. Pak se ale návratnost investice FVE vzhledem k její životnost potká až v časovém nekonečnu.

Takto jste to myslel?

A nebo v jaké úspoře chcete tu investici do FVE rozpustit, abyste se na konci její životnosti nepohyboval v červených číslech, tedy ve ztrátě?

Y.K.

Dal jsem tam smajlíka, takže to byla nadsázka. Překvapuje mě, že vám to nedošlo, když to žádnou argumentaci neobsahuje, jen rozdílně položené pohledy, které logicky na věci nic nemění.

Viktor Šedivý

Smajlíci nic nezmění na tom, že FVE se vrátí jen zdánlivě – díky dotacím, povinnému výkupu, emisním povolenkám. Prostě vám ji zaplatí někdo jiný velkou oklikou. V normální, nepokřivené ekonomice by to bylo vidět, my jsme se o cenové signály připravili.

lvy

To už jste rovnou mohl napsat 10l/100km a třeba 3 000 000 Kč. Vyšlo by to nastejno jako ten nesmysl co jste napsal.

troglj

My toho za rok najdeme kolem 8000 km, většina v létě. Auto se nám vlastně nevyplatí, v budoucnu si doufám bude možné vypůjčit auto dle potřeby. A to si ho nabíjí z přebytků FV.

Radek Šindel

Jasně, zadarmo to není, ale právě nízkou cenu přebytků auto poměrně dobře řeší, protože místo blokování střídače, nebo prodeje za minimum energii nabijete do auta.
Zejména, pokud už někdo na střeše ty panely už má a přebytky jinak moc draze neprodá, tak je to pak ježdění opravdu zčásti „zdarma“.

Karel IV.

Má to jednu drobnou, ale velmi podstatnou chybu – Slunce použitelně svítí, tj. FVE vyrábí doma elektřinu právě ve chvíli, kdy jsem autem odjetý v práci. A o víkendu je rovněž občas auto potřeba.

Otázka tedy zní – jak do něj tu moji elektřinu dostat? Nebo si mám např. pořídit 2ks EV a jedno vždy nechat doma nabíjet a druhé používat? To asi není moc ekologické, když bych si jinak vystačil jen s jedním autem.

Zdeněk

Přesně tak, pán se nám snaží nakukat jak je elektromobilita finančně výhodná, ale jaksi zapomene na to, že elektrické auto je o polovinu dražší a solár na střechu taky není zadarmo. Proti EL autům nic nemám, ale obhajovat to nesmyslama je trapné.

Radek Šindel

No záleží jaké auto. Pokud vezmu nejběžnější auto u nás, Škodu Octavii, tak ta v nějaké normální výbavě nestojí zas o tolik méně, jako ekvivalentní EV. Pokud jdeme o třídu výš, tak tam už jsu ceny běžných aut a EV více méně stejné. Soláry na střeše má už dnesa přes 200000 domácností a naprostá většína zároveň elektrické auto nevlastní, takže soláry se evidentně vyplatí i bez auta. Pokud si někdo se soláry následně pořídí EV, tak do něj velice snadno uloží spousu přebytků, které by jinak poslal za pár korun do sítě a výrazně si tím zlepší ekonomiku stávající instalace.… Číst vice »

Viktor Šedivý

Jenže automobilky masivně křížově dotují. Srovnávat ceny nemá smysl.

Zrovnatak nemá cenu mluvit o „vyplácení“ v situaci, kdy je FVE pořízena z dotací a její produkt má garantovaný výkup i v situaci, kdy je reálná cena silně záporná.

Radek Šindel

Zajímavé je to, že největší starost o výkupní ceny z FVE mají ti, co FVE nevlastní. Máte pravdu v tom, že energie bývá zejména o víkendech přes den záporná, nicméně moderní FVE jde efektivně řídit a stačí v tento čas přepnout FVe do režimu „bez přetoků“. Dotace na pořízení FVE sice zatím máme, ale díky klesajícím cenám instalací je bude možné během pár let ukončit, protože se pak FVE vyplatí i bez dotace. Osobně jsem financoval rozšíření FVE úplně bez dotací a vyplatí se to. Rovněž spousta firem již pořizuje FVE bez dotací, protože se to zkrátka vyplatí i bez… Číst vice »

troglj

Zadarmo to není. Ale když to rozpočítáte, vychází 1 kWh celkem levně.

Twix

S první větou se dá souhlasit taky jen omezeně – tady se nabije elektromobil za 10 minut jen na 400 km, ale když někdo jinak běžně nabíjí pomalou nabíječkou doma, v práci nebo jinde, samotné nabíjení ho nestojí čas vůbec žádný, tj. dá se říct že tankování benzínu zdržuje víc.

Black

To je zajímavé. Mnoho let si kupuji auta různých značek a ještě nikdy jsem nemusel měnit pohonné ústrojí. Hezká, ale evidentně účelová vymyšlená báchorka.

Michal M

Já myslel, že tyhle žvásty už dneska nevedou ani nejsenilnější dědci na novinkách a vidím, že jsem naši zemi opět přecenil. 😀

PetrK

že ten člověk má nedostatečnou intelektuální kapacitu pochopit základní věci je vidět i na neschopnosti osvojit si základy mateřského jazyka

Black

A co takhle nějaký argument místo urážení lidí s jiným názorem? Vyjadřujete se jako dítě, takže nejspíš i budete dítě i když možná s dospělým tělem.

roman

to samá říkali lidé o spalovacích motorech

Radek Šindel

Průměrné auto u nás přes 23 hodin denně někde stojí, proto se elektromobily na rozdíl od spalovacích aut nabíjejí zejména za stání, kdy to majiteli nijak nevadí. Rychlonabíječky jsou potřeba na občasné delší trasy, ale v mém případě tvoří rychlonabíjení dlouhodobě okolo 10% nájezdu a to mám jenom 40kWh baterii.
I v našem mixu s emisivitou okolo 400gCO2/kWh jezdí běžné auto za 70-80g/km, což je pořád výrazně méně, než spalovací ekvivalent. https://zdopravy.cz/prakticke-zkusenosti-s-pouzitim-elektromobilu-a-domaci-fotovoltaiky-rocni-zhodnoceni-184462/

kix

no hlavně spalovací auto má další emise také, nejen ty co spálí při jízdě, ale další na výrobu a dopravu paliv..pak na těžbu a dopravu ropy..

troglj

1. Stojí za to především daleko vyšší účinnost motoru. Hrubý přepočet je, že 1 litr nafty/benzínu = cca 10 kWh energie. Běžný moderní automobil se spalovacím motorem má spotřebu kolem 6 litrů / 100 km (=60 kWh / 100 km), odpovídající elektromobil má spotřebu cca 15-20 kWh / 100 km. Navíc rekuperuje. 2. D9ky uvedenému to dává obvykle i ekonomický smysl, především když máte elektřinu „vlastní“. 3. Dopady na ŽP jsou nižší než u spalováků. Závisí to samozřejmě významně na energetickém mixu elektřiny, ale jak LCA tak uhlíková stopa vycházejí na začátku více, ale v provozu je to pak lepší.… Číst vice »

Rossec

Bezemisní energie a teď už je dokonce i certifikovaná. Pořád stejný blábol ještě necertifikovaný.

Y.K.

Jo, tyhle řeči by si u toho mohli odpustit a držet se faktů.

troglj

Bezemisní je asi silné slovo. Ale na „nízkoemisní“ jsou velice přesná data, které má každý distributor resp. ČEPS.

Modré zábradlí

A necertifikovanou energii z uhelné elektrárny tam dobít nejde?

Vesper

Mají karbonfiltr (podle vzuru atomfiltr).

Vesper

Kolik stojí kWh na takové nabíječce? Nebude to ve výsledku dražší než benzín/nafta?

Jiří

Tohle je pod taktovkou ČEZu a tam je myslím 18 Kč/kWh (PRE má myslím za 13 Kč a e.on 12,50 Kč). Tedy při spotřebě třeba 20 kWh/100 km jste na 3,6Kč/km. Sám nechápu, že téměř státní firma a má dražší ceny než soukromé společnosti. Jinak tyhle rychlostanice jsou vlastně jen na nutné dobíjení. Po vlastních zkušenostech vím, že ideální je vyjet se 100%, dobít minimum na cestě a pak pomalu dobít v cíli. Jenže to zatím není vždy možné. Např. v Krnově není jediná nabíječka největších poskytovatelů. Ale hlavně že tady je hub pro 28 aut. O tom, že nemají… Číst vice »

Vesper

Tak to je brutální. Popravdě jsem čekal, že to bude tak o korunu až dvě dražší než jednotarifní sazba pro domácnost, maximálně.

Jiří

Bohužel, je to celkem vysoko. Lepší to je pouze na pomalém nabíjení AC, kdy např. Lidl to má za 7 korun, PRE za 8 a zbytek nevím. Samozřejmě musíte mít ještě autorizační čip (je zdarma), jinak bývají ceny běžně jěště o 1-2 Kč výše.

Radek Šindel

Je to drahé zejména z důvodu velice nízké utilizace stanic. Poplatky za rezervovaný výkon jsou u těchto výkonů velmi vysoké a pokud je stanice využita pouze na jednotky procent, tak dělá pak největší položku práve ona fixní platba. Třeba v Dánsku je adopce elektromobilů výrazn vyšší a supercharger tam vyjde na 6-7Kč/kWh.

M.Z.

Kdyby spravne fungovalo TLS na boardech Siemens3200, mohlo bezet Plug’n’Charge…

M.Z.

A to tam neni sazba 3-7kc za kazdou minutu. Dvoulitrovou naftou jezdim za 2.20kc/km. K EV clovek musi mit dum, zahrafu, fve, tč… …a to je dobré tak pro “horní milion”… …prumerny domkar ma dum z roku 1954, ofiko topi plynem, ale kotel na uhli polkne pet lahve napechovane pilinami s olejem jak malinu. To je realita vetsiny. Staci vyjet za mesto.

Radek Šindel

No v rodinných domcích žije skoro polovina obyvatel a zhruba každý desátý už má na střeše FVE. Pokud se podívám na střechy okolo, tak už to opravdu není výsada „horního milionu“, ale poměrně běžná věc. Ceny FVE k tomu poměrně rychle klesají, takže v kombinaci se zelenou úsporám a komunitní energetikou to bude za chvilku orpavdu masová záležitost.
Ev se dneska opravdu vyplatí hlavně těm domkařům, ale s klesajícími cenami to půjde poměrně rychle i dále.

Anonym

Tak ta neprujezdnost vychazi z logiky veci, kdy u elektro se v podstate pocita s urcitou dobou parkovani, a tedy to stavi jako parkoviste.

Jiří

To sice ano, ale není standardizována poloha nabíjecího portu, tudíž někdy se stane, že kabel nedosáhne (např. pokud někdo blbě zaparkuje nebo si vezme jiný kabel).Někdo má vpředu, někdo vzadu u světel. Proto si myslím, že by se mělo uvažovat i takto, ačkoliv zrovna tady s 28 místy to asi úplně nehrozí. 🙂

jkjk

Neregistrovaný za 20 Kč/kWh, registrovaný 18,-, paušály to mají levnější (15,- a 13,-). Pomalejší nabíjení je vždy levnější, tam to jde až někam na 6 Kč/kWh. Takže rozdíl je tedy klidně trojnásobný, funguje je to prostě jinak než benzín.