pruvodce

Obrazem: Sto let páteře berlínské dopravy. Nejstarší S-Bahn přepraví 1,5 milionu lidí a chystá další expanzi

Vlak řady 481 na Alexanderplatz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche BahnVlak řady 481 na Alexanderplatz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche Bahn

Z městské dráhy se postupně stala jedna z berlínských ikon.

Berlín si dnes připomíná sto let od zahájení provozu městské železnice S-Bahn. Ta je dnes jedním z hlavních druhů dopravy v německé metropoli. Na 340 kilometrech tratí denně přepraví 1,5 milionu cestujících, denně vypraví na 16 linek 3 300 spojů.

Berlín a provozovatel vlaků DB Regio od dnešního dne do neděle připravil sérii speciálních akcí, které kulaté výročí nejstaršího systému městské železnice připomínají. Na linku S2 pak vyjede i jednotka řady BR 481 s polepy deseti různých typů vozidel, které ve stoleté historii Berlína jezdily. Program oslav je zde.

„Žádný jiný dopravní prostředek nedokáže ekologicky přemístit tolik lidí mezi městem a okolím a současně zabrat tak málo místa. Berlínská S-Bahn je ale víc než jen dopravní prostředek. Již 100 let provází a utváří historii hlavního města a sama se stalo ikonou Berlína,“ řekl Peter Buchner,“ výkonný ředitel S-Bahn Berlin GmbH.

Město chce oslavy využít i k prezentaci rozsáhlých plánů do budoucího rozvoje sítě. S-Bahn se má stát jednou z cest, jak se má město do roku 2045 stát uhlíkově neutrální.

Projekt S-Bahn vznikl v Berlíně v éře poválečných dvacátých let, kdy město zažívalo velký rozmach. Šlo i o první elektrický vlak v Německu. Zatímco často bývá zkratka S-Bahn označována významem Schnellbahn (rychlá dráha), v Berlíně je zkrácením slova Stadtbahn, tedy městská dráha. Logo S-Bahn vzniklo v roce 1930, autorem byl designér židovského původu Fritz Rosen. Jeho dílo přežilo do současnosti, označuje stejné typy kolejové dopravy po celém Německu. Logo mělo odlišit S-Bahn od metra.

Během sta let zažil S-Bahn pohnutou historii Berlína: rozmach 20. let, nástup národního socialismu, zničení města při druhé světové válce, rozdělení na východní a západní části i po půl století sjednocení. Během rozdělení Berlína došlo k opuštění řady stanic, zejména v západním Berlíně provoz velmi upadal. Po listopadu 1989 se vlaky S-Bahn staly jedním ze symbolu spojení rozdělených částí, od 2. července 1990 se vrátil pravidelný provoz po celém městě.

Město plánuje postupné rozšiřování sítě S-Bahn. Dojde například k prodloužení S75 z Wartenbergu do Karower Kreuz, zahuštění intervalu na některých trasách na 10 minut a pořízení nových vlaků. V plánu je také vybudování nových stanic. Detailněji jsou popsány zde.

Síť S-Bahn v Berlíně v roce 2024. Foto: S-Bahn BerlinBerlínský S-Bahn. Foto: Deutsche BahnVlak S-Bahn řady BR 484 u stanice Neukölln. Foto: Pierre Adenis / Deutsche BahnVlaky S-Bahn u Ostrkreuz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche BahnGesundbrunnen. Foto: Pierre Adenis / Deutsche BahnVlaky řad 484 a 485 u stanice Neukölln. Foto: Pierre Adenis / Deutsche BahnVlak řady 481 na Alexanderplatz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche BahnS-Bahn v Berlíně u Treptower Park. Foto:  Volker Emersleben / Deutsche BahnVlaky S-Bahn v depu Schöneweide. Foto: Volker Emersleben / Deutsche Bahn Vlak řady 483 berlínského S-Bahn. Foto: Pierre Adenis / Deutsche BahnZnovu otevření S-Bahn mezi Berlínem a Postupimí v roce 1992. Foto: Deutsche Bahn Jannowitzbrücke und Alexanderplatz - S-Bahn BR 277 Richtung JannowitzbrückeS-Bahn v roce 1965 u Berlínské zdi, stanice Postdamplatz. Foto: Deutsche BahnS-Bahn v roce 1978 na Alexanderplatz, řada  BR ET 167. Foto: Deutsche BahnBerlínský S-Bahn v roce 1964. Foto: Deutsche BahnS-Bahn v roce 1988, stanice Marx-Engels-Platz. Foto: Deutsche BahnS-Bahn v Berlíně v roce 1952. Foto: Deutsche BahnVlaky řady BR167 v roce 1952. Foto:  Deutsche BahnElektrifikace trati v roce 1928. Foto: Deutsche BahnPřed zahájením stavby S-Bahn na Alexanderplatz v roce 1920. Foto: Deutsche Bahn
Tagy Berlín S-Bahn S-Bahn Berlín
33 komentářů