pruvodce

Auta do tunelů, nový vestibul metra a železniční viadukt. Jak se změní Praha s Vltavskou filharmonií

Projekt Vltavské filharmonie. Zdroj: Dokumentace EIAProjekt Vltavské filharmonie. Zdroj: Dokumentace EIA

Priorita řešení celého území je odstranění povrchové automobilové dopravy.

240 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

jsem zvědavý v jakém stavu to po času bude, vzhledem ke stavbě 4 x 4 pergoly. Čert to vem, co chtějí, to budou mít.
Osobně bych vypsal novou soutěž s vyloučením pergol předem.
A závidím Hamburku, to je ovšem úplně jiný svět, tam blbost vždy narazí na bariéru, v Praze lze realizovat cokoliv.

JF Kalimero

Je to zbytečně megalomanské a drahé, musí se předělávat už hotové stavby a vlaky se nedají utlumit úplně. Měli tu fidliharmonii postavit někde na volném místě. Třeba v Letňanech metro končí v poli, ke měla být olympiáda. Nebo i jinde.

SYN

Nechápu proč se tato stavba nezačne stavět až po VRT… do té doby je pro mně prakticky nepoužitelná… jakože vydat se na večerní společenskou událost do Prahy 2h autem (a poté zpět)? Autobusem? Vlakem (a půlnočním martyriem zpět)? Zaplatit si v Praze ještě navíc den+noc v hotelu?
Jedno lepší než druhé…
Anebo ještě dopolední představení pro školní mládež.
Prostě ne, nepoužitelné.

Pepa

Proč by tam kdokoliv stavil tu pravou rampu na nábřeží? Hned naproti je křižovatka se semaforem, auta můžou sjet po rampě vlevo – tohle zbytečně dubluje existující cestu a hlavně to ukrojí z pěšího prostoru a odřízne pravej chodník na hlávkově mostu, protože dostat se na něj pude jen z leva. Omg omg omg, českej stavební inženýr ze sudopu nebo kdo to čmáral dokáže popravit i starchitekturu.

Radek

tak to snad je užitečnější utopit ty tisíce kubíků betonu při stavbě jaderné elektrárny…

SYN

I tam je sál (řídící) 🙂

Viktor Šedivý

Dotaz do pléna – existuje aktuální analýza (ekonomická, včetně vyvolaných investic a provozních nákladů) téhle monstrakce?

Potkali jste něco takového?

SYN

Někdy zhruba 10 let po termální smrti vesmíru?

Vlastimil Kocurek

Analýzu doprovodných staveb si můžete udělat u svého RD. nebo nějaké průmyslové haly jste-li podnikatel. Tady je to jaksi zcela nepatřičné, Prostě kolik to bude, tolik to bude. I kdyby se to udělalo, bude to 10 x překročeno.

Zdeněk

Myslím že v roce 2027 budeme mít jiný problémy než stavět filharmonii.

Vlastimil Kocurek

Hodně jiný, bude je mít celá Evropa.

Stepan

13mld nyni. Realne 25mld a nekolikaleta blokace hlavni severojižní magistraly.
Plan pekny. Koncem stoleti mozna

Alibaba

Aspoň si vyzkouší, že to jde i bez magistrály a po výstavbě filharmonie můžou z magistrály udělat normální ulici.
P.S.: Vzniklo by ubráním jízdních pruhů i několik parkovacích míst, což pražáci chtějí, nebo ne? 🙂

Viktor Šedivý

Bez magistrály samozřejmě existovat lze. Ale je nutno přiznat, že přinejmenším stejně snadno lze existovat nejen bez nové filharmonie ale i bez jediného koncertního sálu v celém městě.
Ony jsou věci příjemné a věci nutné. Bez těch příjemných je život otrava – bez těch nutných ale organismus zajde.

Alibaba

Mě je filharmonie ukradená, i když tuším, že se do ní nikdy nepodívám na koncert.

Zato magistrála je dopravní zlo.

michal001

Přesně tak, v reálu za min. 25 mld a vyšší desítky milionů bude stát každoročně ztrátový provoz. Ekonomická studie nikde. Ale bude se čím chlubit. Zde je názorně vidět, že Praha má (na rozdíl od státního rozpočtu) peněz dost. Už jen to číslo – 25
000.000.000… A nikomu to nepřijde divné.

Vlastimil Kocurek

Jsem překvapený a nadšený, že konečně se někdo podíval reálně na náklady velkých stavbe, já jsem o tom tady psal už stokrát. Ano 13 miliard znamená 25 miliard. To sedí.
Prozatím je rekord v Praze 2 miliardy = 16 miliard, Blanku úplně vynechávám.

Pako

Bez dokončení obou okruhů kolem Prahy se to stavět nedá. Ten objem dopravy, který tudy dnes projíždí, nelze převést jinam. Celé řešení dopravy mi připadá strašně improvizované až brutálně znásilněné. Jako by bylo hlavní heslo této akce: „uvolněte místo pro tu šílenou budovu za každou cenu a dopravu okolo klidně úplně zmrzačte“. Stažení aut s tramvajemi do úrovně Antonínské ulice je výsměch jakékoliv dopravní logice. To bude naprostá opičárna, horská dráha hadr.

tarten

Ažbudeokruhismus je vadná ideologie. Tranzitní dopravy je méně, než si kdekdo rád myslí, takže okruhy tomu moc neodpomůžou. Pražská automobilová doprava vznika především v Praze a za jejím okrajem, kdy statisíce aut dojíždí dovnitř.

L.

Okruhy budou sloužit i dopravě, kde je začítek/cíl v Praze.

Jiri Polacek

Hlavně to udělá více škody než užitku, ale ideologie je holt ideologie

SYN

kdežto zelená není ideologie ale svatá pravda 🙁

Jakub P

Jo, bohužel. Naindukují jí ještě víc.

Viktor Šedivý

Likvidace mimoúrovňového křížení tam, kde vychází vcelku „přirozeně“ z existujících úrovní komunikací je snad vždycky hloupost, ne? Provoz, který se mohl minout donutím ke křížení, čekání, rozjezdům.

SYN

Právě proto že čistého tranzitu není tolik, tak se okruh nestaví úplně v polích ale natolik na okraji Prahy aby byl použitelný i pro jízdu „z jednoho kraje na druhý“, samozřejmě o zdrojové a cílové nemluvě.

Petr

Nesmysl. Zde už vede souběžně Blanka. Naopak – toto místo by mělo být pro auta uzavřené.

Air Traveller

a do ty blanky se to vejde jak? 🙂

tarten

Po zavedení mýta mnohem lépe.

Jakub P

Stejně jako se po jejím otevření začalo víc jezdit auty, takže se komplet naplnila jak Blanka, tak původní trasy, které měla nahradit, může se po uzavření (respektive omezení) těch původních tras (které bylo slibováno s Blankou) postupně zase začít míň jezdit auty…

Jo, to „utřepávací“ období bude tímhle směrem nepříjemnější, ale to je asi tak všechno.

E.T.

Jsi blazen dokud se nejdřive nedodělá vnitřní okruch a vnejsí tak nemuzes omezit magistralu

ZdendaP

Až na to, že ta část MO, která má stáhnout drtivou většinu tranzitu z Argentinské, Bubneského nábřeží a Hlávkova mostu už dávno stojí. Ty částí které chybí zmíněnému úseku neuleví. Rozhodně ne tak, že by to stálo za řeč. Stejně, jako zmíněnému úseku neuleví D0.

Absolutně nevidím důvod, proč by se mělo v tomto případě čekat na dokončení obou okruhů.

RDP

Praha ani neví co s PAKULem (a jeho mimochodem opravdu dobrým kongresovým-koncertním sálem), má Rudolfinum, Žofín … a bude za 20mld stavět jednoúčelové monstrum ?

liborvavrik82

Nová stavba bude mimo filharmonií zahrnovat muzeum, hudební část knihovny a umělecké vzdělávací instituce.

RDP

A prosím, kdo tento záměr navrhl, byly alternativy?, je někde k dispozici business analýza projektu ?

Pro mne je velmi překvapivé, jak rychle a znenadání byla tato věc prosazena ve městě, kde je problém postavit školy ,byty , dopravní infrastrukturu, zařízení veřejné lékařské péče, kde chybí domovy důchodců, sportoviště, parky …

Pako

Přesně 👍

Viktor Šedivý

Ti, kteří rozhodují, se tetelí při představě, že by mohli „vstoupit do dějin“.
Kdo to zaplatí, to je netíží.

Bylo by hezké, kdyby byli politici nuceni finančně participovat na podobných akcích – aby pocítili, pokud se přešvihne rozpočet stavby nebo když se provozní náklady nevejdou do předpokladů.

Jiri Polacek

Samotné úvahy jsou od počátku devadesátek. Spolek pro výstavbu vzniknul v roce 2009, rada to schválila 2010, posuzovalo se x lokalit, byla vytvořena studie proveditelnosti. Kde jste celou tu dobu byl????

vlachjan

Parků a obecně zelených ploch má Praha nadprůměrné množství.

tarten

Má, a doufám, že to tak zůstane. I když někdy je to hodně nezvládnuté – například stromy v ulicích jsou v silném konfliktu s veřejným osvětlením.

Clovek

Souhlas. Tema podle me nikdy poradne neproslo volbama, jako treba metro D, ktere slibovala kazda strana

tarten

30 let je rychle?

Byty jsou právě to, co se v Bubnech, na Smíchově a na Žižkově staví.
A k těm školám – nejde ani o to je stavět, hlavně ty stávající naprosto nesmyslně nerušit jen proto, že se následující tři roky čekalo trochu míň žáků.

Jan Tichavský

Jde o to je stavět i na prodaných pozemcích developerovi. Je docela těžké přesvědčit je, aby postavili aspoň dostatek školek na počet obyvatel, které si tam naplánovali, ale poslední dobou se to začíná dařit.

tarten

A byl jste tam na hudební příležitosti? Já ano a bylo to příšerné. Dvě hudební akce najednou, které se rušily. Akustika nezvládnutá.

David

Dobrý koncertní sál v Pakulu? To jsou mi novinky, byl jste tam někdy? Pro Českou filharmonii fakt jako dělaný 🙂

vlachjan

Pakul si na sebe (mimo covid) vydělá. Nedisponuje však sálem, jenž by měl akustické kvality vhodné k pořádání koncertů klasické hudby pro velké publikum – věřte, že kdyby jimi disponoval, tak by se tam takové koncerty již dávno konaly – Ani Obecní dům, kde se konají největší koncerty pražského jara, není bohužel nijak oslnivým místem pro produkci klasické hudby. A Rudolfinum je jednoduše malé. Osobně mám určité výtky i ke koncertnímu sálu na Vltavské (ponechám-li stranou vhodnost takovéto investice v době, kdy se bydlení ve městě stává čím dál více nedostupným) – umístit takovouto stavbu nad silniční křižovatku,stanici metra a… Číst vice »

Radek

přesně tak – Palác kultury by se na toto hodil nejvíc. město neví, co s ním 🙁 zase jen něčí pomník!

Phil Harmonic

Do baráku nám teče, hajzly máme na chodbě, schodiště do vyšších pater chybí a lezeme tam po žebříku ale pozlatíme vstupní dveře. Podle toho se pozná kultura národa a naláká to více bonitních návštěvníku.

Luboš Beneš

Kultura národa se pozná i podle toho, že má sál pro filharmonii. Naši předci vybudovali Rudolfinum, mezitím však počet obyvatel stoupl a nestačí. Takže je šance něco pozitivního udělat. Tady se furt remcá. Pak není divu že se nic nestaví.

Mikulik

Rudolfinum se bude bourat nebo snad prodávat? A na cem jste teď všichni byli, co hráli na tom koncertě?

Tady píšete, jak je to skvělý a přitom vam tento okrajovy žánr nic moc neříká.

ušatá

Osobně si také myslím, že ta stavba je nejen zbytečná, příliš sem veliká a nehodící se sem.

Kozor24

Přesně tak

liborvavrik82

V červenci bylo za mé účasti plné Rudolfinum na koncertě studentské filharmonie z Michigenu. A koncem května taktéž plno na barokní hudbě v podání Colegium Vocale Gent. Rudolfinum se bihužel nedá kvalitou srovnávat ani s filharmonickými budovami ze 70.let. třeba v Berlíně.

Kozor24

A to je důvod vyhazovat x miliard, když chybí peníze třeba na metro a tramvaje

liborvavrik82

Má reakce byla, že nikdo z nás co obhajujeme novou filharmonii na koncerty klasické hudby nechodí. A že je na jejích koncertech prázdno. Argumenty pro investice do nových kulturních staveb typu muzea, galerie, koncertní síně obvykle bývají tyto. 1) Podpora kulturního dědictví národa včetně rozvoje místních orchestrů a malířů. 2) Rozvoj turismu ve smyslu klidných a bonitních návštěvníků 3) Udržení a přilákáníp špičkových odborníků na vysokou kvalitu života. Těch argumentů bývá 7. Obvykle i s propočty výhodnosti. Všechny si nepamatuji.

Luboš Beneš

Na koncertech je prázdno? A zkoušel jste někdy shánět lístky do Rudolfina?

Luboš Beneš

Metro D se staví, půlku tramvají je nových. Ale poslední nový sál pro koncerty je 300 let starý. Nějaký jiný důvod?

RDP

Praha spoluvlastní KCP, je tamní hlavní sál pro dané účely nedostačující? Jaké by potřeboval úpravy?

liborvavrik82

Muselo by se bourat uvnitř KCP a postavit sál úplně jinak. Na klasickou hudbu se vůbec nehodí.

tarten

Rudolfinum se stavělo v době, kdy v Praze bylo 350 tis. lidí a tisícikilometrové výlety podnikl málokdo a jen jednou za život. Dnes je Praha 5x větší, tak není divu, že je Rudolfinum malé.

tarten

Proč píšete o Rudolfínu? Už mnoho desetiletí praská ve švech, koncerty filharmonie se tam nevejdou. Poslední rekonstrukce přidala nějaká místa na úkor pohodlí, ale je to dost zoufalé.

Inženýr

Doprava v Praze si zaslouží řádnou revizi.

Jméno

Jo,ale od lidí co tomu opravdu rozumí ne od aktivistu kteří prosazují jen jeden druh dopravy a myslí si,že všichni lidi prijmou jejich svetonazor.

Radek

To máte na mysli zastánce IAD? (myšleno bez ironie). Nebo kdo jsou ti aktivisti? A uměl byste to případně podložit třeba velikostí investic?

Air Traveller

No, v porovnani se silnicemi, Praha investuje do MHD vyrazne, az dramaticky vice.

Aktivistu-zastancu IAD znam minimum – je jich fakt malo. Aktivistu, co jedine, po cem touzi, je IAD sikanovat, oproti tomu je vic, nez dost.

Jan Sůra

Šikana řidičů, to tu dlouho nebylo🙈

Jan Tichavský

Já znám IAD aktivistů dost, zakládají si podivné spolky jako Jedeme autem a v předchozím volebním období měli v dopravní komisi Prahy 3 dva zástupce. Vlastně ještě třetího, majitele autoškoly. Takže zastoupení dost výrazné.

Radek

Zbytečně se snažíte. Ale přijde mi fakt zajímavé, že se řidiči staví a vnímají v té roli oběti. Přeci jen nemám pocit, že by se někde v českých městech IAD nějak omezovala, spíše naopak.

Viktor Šedivý

Nejen že se omezuje, ona je omezována iracionálně. Zcela nesmyslné zužování jízdních pruhů, retardéry, vyhrazené pruhy, různé ostrůvky a šikany.

Z pohledu bezdětného páru co bydlí na Letné a zaměstnání má v Karlíně může být IAD vcelku zbytná, Česko je ale větší.

Alibaba

To prodloužení Negrelláku bude v jeho stylu (kamenný oblouky žula/pískovec)?
Tak to by se mohl dostat zpět na původní délku, nebo se ještě prodloužit.
Za mě souhlas.

tarten

Spíš bych čekal něco ve stylu Sudop/Metrostav.

Viktor Šedivý

Tak nějak mi přijde, že dopravě to zrovna nepomůže. On tudy vede hlavní S-J průtah Prahou. A pokud se bude utrácet za „prestižní stavby“, nikoli za nutné stavby, žádná jiná trasa asi ještě dlouho nebude 🙁

A podle vizualizací bude nábřeží obrovský úplně „hluchý“ prostor, velké bezúčelné plochy.

Bobik

Samozřejmě, že to bude průšvih a to pro všechny, včetně MHD, protože současná intenzita provozu aut zůstane, v době koncertů se naopak zvýší, jen přibudou další omezení – úrovňová křížovatka se SSZ. A kontrola a vymáhání pravidel u nás prakticky neexistuje.
A pak nastane hrozný divení, vždyť to ti Zelení Khmerové měli přece vymyšlený tak dobře….

liborvavrik82

Nebojte, když podobně velké moderní filharmonické sály v Berlíně nebo Paříži pořádají koncerty,tak většina hostů, jede MHD a dopravní kolaps v okolí není.

Martin Lér

Bude se tam dát dojet:
– tramvají
– metrem
– vlakem

u něčeho z toho předpokládám i přechod suchou nohou v lodičkách.

Ale vy čekáte, že tam lidi pojedou IAD.

tarten

Současná intenzita provozu je tam mimo jiné také pro zatím chybějící propojení Veletržní s Dělnickou. To bude také jedna z významných změn, vedle místního posílení použitelnosti veřejné dopravy.

Michal82

Když čtu tady tu diskusi tak mi prijdem že v Česku se vše nové snad považuje za horší než současny stav. Jděte se tam ted podívat jak to na Vltavske vypada. Udesny prostor. Tento návrh jej posune uplne nekam jinam, lidi tam budou radi chodit a travit čas a to i ti co nepujdou na koncert. Stejné je to i u Vytonskeho mostu. Až se oboje postaví bude vetsina ráda, že se prostor zkultivovat a vypadá pekne a je lidmi hojne využíván. Budme prosím trochu optimističtí. 🙂

Viktor Šedivý

Dnes to vypadá převážně nevalně. A jak myslíte, že bude vypadat dílo seberenomovanějších architektů, bude-li se kašlat na úklid a údržbu (tak jako se kašle dnes)?

Štěpán Matějka

Mnohem lépe, protože pokud bude prostor oblíbený, tak ta motivace udržovat to bude několikanásobně vyšší než dnes.

Viktor Šedivý

Díval jste se na návrhy? To není prostor, který by mohl být oblíbený. Betonová prázdnota.

(Údržba města funguje podle nějaké subjektivní motivace? To by asi chtělo vyměnit pár vedoucích pracovníků.)

Štěpán Matějka

Ano díval. Sice betonová prázdnota, ale s Vltavou, zajímavým barákem s možností vyhlídky ze střechy a různými kavárnami a jinými provozy. Nevidím důvod, proč by to nemohlo fungovat jako jiné obdobné plochy, viz piazetta u Nové scény, pražská náplavka nebo střecha opery v Oslu….
Mno a ta údržba města sice funguje podle nějakých vnitřních systémů a pravidel, ale je tam hierarchie, kdy mají prioritu prostory celoměstsky významné oproti ostatním. Což bude i tento případ. No a zkušenost třeba se Štvanickou lávkou ukazuje, že i v údržbě trošku platí teorie rozbitého okna…

ušatá

Víc než ty stavby potřebujeme v celé Praze a i ve zdejším inverzním území hlavně zeleň – nejvíce jsou potřeba vzrostlé stromy. Jinak se v takových městech – územích udusíme a upečeme současně.

Radek

Souhlas. Mohli bychom třeba začít rušit parkovací stání v ulicích a nahrazovat je výsadbou stromů, případně alespoň provizorně dešťových záhonů tam, kde z důvodů inženýrských sítí stromy vysadit v současné době nelze…

Štěpán Matějka

Oboje je potřeba. Když se bude upředňostovat jen jedna věc, tak se časem zase budou muset dělat ty věci, které se nedělali… a pořád budeme něco dohánět.
Stromy v ulicích jsou potřeba jak sůl, to nezesporu, jen to není tolik otázka peněz jako spíš změna mentality většiny obyvatel, viz např. klasická hláška při sezeních s občany: “a ten bordel ze stromů bude jako uklízet kdo?”.

Kebab

A jaká je klasická odpověď?

Štěpán Matějka

Z ulice TSK, z aut majitelé. Kupodivu s tím má ale hodně lidí problém. 🫤

tarten

Samozřejmě ty stromu potřebujeme. Ale skutečnost je taková, že v Praze je těch stromů víc než v ostatních městech. I tak jsem rád, že se třeba na Václaváku počet stromů brzy prakticky zdvojnásobí.

liborvavrik82

Ten návrh připomíná muzeum současného umění v Lisabonu. Jeho terasy na střeše i náplavky jsou velmi oblíbené. Zde to bude v Praze stejné je velmi pravděpodobně podobné.

Panoramix

Bohužel, optimismus naráží na každodenní realitu. Akorát tam za pár miliard vybudují bezďákům a fetkám nové zázemí, které budou moci vybydlovat. Navíc kvůli jednostrannému využití té budovy se v ní bude konat maximálně pár akcí týdně někdy po večerech. Celé dny tedy bude zít prázdnotou a lidi nebudou mít důvod se tam běžně vyskytovat.

Jakub P

Světe div se, tohle někoho napadlo a kromě velkýho sálu a samozřejmostí typu zkušeben a zázemí orchestrů, který pochopitelně fungujou přes den, tam myslím počítaj i s dalšími věcmi, které by fungovaly přes den, typu hudební oddělení knihovny, menšími sály pro komornější koncerty, atd. I ty vyhlídkové terasy mají být otevřené i přes den, atd.

Jindřich

Mě se ta budova a místo líbí, ale jestli se tam nezačnou stahovat bezdaci, to by mě zajímalo. Bude tam dost lidí, přístřeší, různá zákoutí, blízko nadrazi.

liborvavrik82

V Portu a Hamburku jsou nové stavby filharmonií nebo museí na břehu řeky oblíbeným místem na schůzky místních.

tarten

Co věta, to omyl. Dnešní zázemí bezďáků na Vltavské zmizí. Budova bude víceúčelová. Tváříte se jako nekulturní člověk, co neví, že v kapacitně nedostatečném Rudolfinu bývají koncerty mimo prázdniny 1-2 denně.

Jméno

Na jedné straně souhlas..na druhé straně pokud Praha říká že nemá peníze na extrémně dulezite dopravní stavby tak by mela proritizovat. Revitalizace vltavske je potřeba,ale vnitřní okruh a radialy jsou důležitější. Pro všechny hudbu tady máme sály jako je Rudolfinum,Pražská filharmonie apod. takže nový koncertní sál určitě pár let počká

Frantisek X

Jistě, hlavně další dálnice. Těch aut asi nebudeme mít nikdy dost…

L.

Prosím vás, jeďte se podívat do Mladé Boleslavi, jak doopravdy vznikají auta a neplácejte tyhle nesmysly.

tarten

Takhle auta doopravdy nevznikají, tam se jen vyrábějí, aby se naplnila poptávka.

Viktor Šedivý

Jak „další dálnice“? Praha nemá ŽÁDNÝ dopravní okruh. Tak až bude vnitřní i vnější můžete remcat, že třetí fakt není potřeba.

Martin Lér

Čechy jsou světový velmistr v NIMBYsmu. Na rozdíl od nudné tuctové výstavby PENTY, která si koupila střed Prahy, a jediný smysl nových nudných budov je vydělávání peněz majiteli, tohle je něco, co Prahu obohatí, jak funkčně, tak architektonicky.

Dusmor

Jestli opravdu obohatí, tak by bylo fajn, kdyby místo města tu filharmonii postavil soukromý investor a bez dotací jejím provozem vydělával.
Ale to nehrozí, to jsem se jen chviličku zasnil o světě, který dává smysl.

SYN

Za nějakých 15+ miliard se dá celkem výrazně zlepšit úroveň skoro každého místa… ale často i podstatně levněji.

Lysimachia

Jak to bude s plastikou Faun a Vltava? A co s historickou celnicí u bývalého nádraží?

Bobik

Oboje zůstane zachováno. Celnice je mimo a nepřekáží a fontána se má zakomponovat do nových úprav, ta vychází někam k hraně nové zdi.

Lysimachia

To je dobrá zpráva.

Vlastimil Kocurek

Ej Bože, zase ti Dánové a zase pergoly, tedy cca 5 pergol.

liborvavrik82

Tohle vyhráli jiní dánští architekti než jsou autorky rekonstrukce Hlavního nádraží v Praze.

ušatá

Nejhorší, že přes tuny absolventů VŠ nemáme vlastní architekty, stavbaře, techniky kteří by to navrhli a udělali. Někde je asi chyba, že? Stále se musíme doprošovat něčeho z ciziny. A ti i těžko mají nějaký cit knašemu území, naší kultuře, životu, takže pak i ty návrhy jsou dost absurdní a sem se nehodící.

Air Traveller

Ale mame. Jenze ono kdyz je to z ciziny to “zni lip”…

Martin Lér

On někdo brání našim architektům udělat dobré návrhy? :-O

tarten

Spíš to obvykle vypadá líp, bohužel.

liborvavrik82

Návrhy byly v prvních kolech posuzovány anonymně. Proč vyhrávají podobné stavby zahraniční studia je ten, že třeba v tom Dánsku se více staví velké nové budovy a tamní architekti tak mají více zkušeností.

liborvavrik82

V České republice se málo staví velké a komplikované veřejné stavby. Naši architekti s nimi mají proto málo zkušeností. A to se projevuje u nás i v cizině v anonymních soutěžích jako byla tato.

jdudk

haha chtěl bych vidět kdo to zaplatí. této hrůzy se snad nedožijeme

Vlastimil Kocurek

Zaplatí to Praha + stát . Jiní možnost totiž ani neexistuje. V Praze byla postavena v tichost a za peníze státu daleko monstróznější stavba, a to Justiční palác na Praze 10 Na Mičánkách, s ohavnou architekturou. Tenkrát byly uvedeny lživé náklady, které dodnes straší třeba na Wikipedii.

I tato stavba bude zřejmě dražší, ale má svůj smysl, což ta druhé nemá.

MP22

No fuj a taky byla v Praze za peníze státu postavena všechna ministerstva, jak je toho možné Kocourku? Proč jste s tím nic neudělal? Koho zajímá, že jsou to celostátní instituce, je to v Praze!!! Důrazně se ohraďte a běžte protestovat před Pražský hrad! Jen podobný magor tam v minulosti taky pár let otravoval.

P_V

Co se týče jiných pražských hudebních síní, třeba stavovské divadlo zaplatil hrabě Nostic. Koncertní síň Rudolfinum zasponzorovala Česká spořitelna. Pakul financovala strana. Mohlo by se v té tradici pokračovat.
(vymyká se z toho repre, které platilo město)

rudá

to jste trochu v jiném časovém rámci

ušatá

Taky si to myslím. A navíc nás čekají asi úplně jiné starosti a problémy.

Dusmor

Zaplatí to prostý daňový poplatník. Stejně jako i následné dotace na provoz.

Vojta _7

V době kdy chybí MO, radiály, x obchvatů atd. se narve 12 mld. na miniaturní území…
Většina investic je jen v centru.
Na okrajích Prahy bydlí a pracují statisíce lidí, jimž zůstává infrastruktura ze 70.let. V tomto století se s investicemi asi nepočítá…
Přitom jsou připravované desítky staveb a najednou je přeskočí tohle.

EM*

Auta, auta, auta, něco jiného tam nemáte?

Viktor Šedivý

Nikoli „auta“ ale „mobilita obyvatel“

Martin Lér

Do té se rve naštěstí víc peněz než kdy jindy, metro, tramvaje, trolejbusy.

tarten

Dobrá mobilita obyvatel v Praze potřebuje především výrazně snížit podíl toho módu, který nejmizerněji hospodaří se zdroji – tedy osobní auta.

Viktor Šedivý

Tam, kde má MHD smysl, už také funguje (a je intenzivně využívána – nadprůměrně ve srovnání s jinými městy). Jenže jsou směry, kde MHD prostě efektivně nasadit nelze.

Jakub P

A tam se projeví obrovská slabina Prahy, která na cesty, na které se MHD nehodí, neumí nabídnout nic jiného než auta. I když mnohdy jde o cesty, na které se nehodí ani ty auta. Jenže na bezmotorovou dopravu Praha kašle, nebo pro ni dělá naprosté minimum (čest pár výjimečným MČ, kde je to trochu jinak).

Viktor Šedivý

Na cesty, na které se MHD nehodí, jiná reálná (celoroční, obecně použitelná) alternativa než IAD neexistuje.

Nic třeba proti kolu – ale to je fajn pro zdravé lidi, za slušného počasí, do pár km …Systém ale musí být tvořen z komponent, které jsou použitelné všemi a vždycky.

(Podobná blbost je FV – jen pro „hobby“ zdroj je přípustné, že dodává jen některé dny, jen některé hodiny …)

Jakub P

To je právě naprostý omyl. Ve chvíli, kdy je ta jedna varianta daleko efektivnější (zabraný prostor, hluk, emise, riziko pro okolí), dává smysl ji umožnit (a dokonce i podpořit) i když není využitelná pro každého. Drtivá většina problémů s auty ve městech je způsobena jejich přemnožením, kdyby jich nebylo tolik, nebyly by s nimi ani zdaleka takové problémy. „Pár“ aut, ve kterých jedou jen ti, pro koho je to na danou cestu skutečně ten nejlepší prostředek, město v pohodě snese. Dotlačte ale do aut moc lidí tím, že šetrnější způsoby dopravy znemožníte, nebo natolik znepříjemníte, že budou pouze pro pár… Číst vice »

Jakub P

Nemluve o tom, ze auto taky neni reseni zdaleka pro kazdyho. Cast lidi na ne proste nema, nemala cast ani nemuze mit ridicak…

Vladimír Bílý

Jsem zvědav, jak si projektanti poradí s tím, aby se hluk a vibrace z dopravy v tunelu pod budovou nedostaly do blízkého koncertního sálu.

janvagala

Já myslím že poradí.

none

No poradí… To jim nejdřív musí někdo říct, že tam vibrace budou. A nebo že by s tím počítali?? 😁

Metro

Stejně tam nikdo nebude chodit a bude to akorát další půtokáč na dotace, jako koncertní síně, které v Praze už jsou. Takže včetně nákladů na výstavbu, které se nikdy nevrátí, bude jedna vstupenka dotována několika desítkami tisíc korun.

liborvavrik82

Chodíte v Praze so koncertních síních? Kdy jste je viděl při koncertní například Pražského jara prázdné?

Kozor24

Když je to takový tahák tak ať si na filharmonie vezme úvěr a splácí ho že vstupenek, jenže to se nikdy nestane a z našich daní se bude utrácet za kraviny

Štěpán Matějka

To, že vy to nevyužíváte, ještě neznamená, že to je kravina. Já taky nevyužívám hromady věcí typu státní silnice nebo parkování na ulici a jsem celkem v pohodě s tím, že to jde s daní.

Kozor24

Však ať radši za ty prachy prodlouží metro to bude pro většinu Pražanů prinosnejsi

Štěpán Matějka

To už se snad staví nebo?

tarten

Další výrazné prodlužování stávajících tras metra by už byl problém kvůli jeho přetěžování v centru.

liborvavrik82

Naše filharmonie je příspěvková organizace státu. Třeba jako fakultní nemocnice. Podle čeho hodnotíte co je a co není kravina? Když nechodím do zoo, tak ji budu chtít zrušit? Nebo zchátrat?

ušatá

A to se koná kolik dní ročně?

tarten

Podobné koncerty se konají pořád, jen nemají tak velkou reklamu.

liborvavrik82

Vzhledem k tomu, že mají nové moderní filharmonické budovy obvykle 3 sály, uvádí se evropský průměr kolem 850 koncertů ročně

broucek.v

Slyšel jste někdy o Elbephilharmonie v Hamburku? Kolik dokáže generovat nových bonitních návštěvníků města a posunout Hamburk do první ligy vážné hudby?
Ale klidně si žijte v tom, že to není třeba. Nikdo vás nebude nutit tam chodit.

Viktor Šedivý

Nemýlím-li se, tak to byla zcela šílená ukázka těžce (víc než třikrát) přešvihnutého rozpočtu. Co to znamená pro ekonomiku provozu je asi jasné.

ušatá

Ono by stačilo upravit a doplnit třeba ten Palác kultury na Pankráci. Ten je také přeci „hodně“ využívaný. A tady to bude stejné. Ani to Rudolfinum není moc využité.

Vojtech

Pravil ný spolknul na úpravy cca 5 mld a žádná nova věc by v Praze nevznikla. Od Tanciciho domu a par baráku na Pankrac jen porad máme skanzen

Viktor Šedivý

A je to tak nutné, aby se stavěly další budovy, nejsou-li efektivně využity stávající?

Navíc v celém tom jásání poněkud zaniká otázka – kdo to nejen postaví ale také kdo bude desítky let platit provoz? Bude na to mít rychle chudnoucí stát?

liborvavrik82

Kongresové centrum na sebe vydělá. Rudolfinum je obsazené takřka denně.

tarten

To by teda nestačilo.

liborvavrik82

Úprava Paláce kultury není reálná. Památkáři ho nedovolí celý vybourat a postavit vnitřek znovu.

liborvavrik82

Na akustiku takových sálů jsou specializované firmy.

Grossák

O čem se text nezmiňuje? Návrh počítá se srovnáním Antonínské ulice, kudy proudí tramvaje a chodci, a Bubenské ulice, do jedné úrovně, s vytvořením nové řízené křižovatky. Současné mimoúrovňové řešení sice není (přes kultivaci v posledních letech) zdaleka ideálem krásy, ale má nespornou dopravní výhodu. Město zkrátka v určitých uzlech mimoúrovňová řešení potřebuje. Jen se nesmí řešit jako nevábná díra, nýbrž jako příjemné atraktivní místo, ve kterém se nebude zanedbávat úklid, údržba, bezpečnost. Navržená řízená křižovatka by i při nejlepší preferenci znamenala nárůst jízdních dob tramvají, s vlivem na provozní náklady, významné zdržení pro chodce a řešení Bubenské pro auta… Číst vice »

Jakub P

To mimoúrovňové řešení je tam velkej průšvih, protože vytváří spoustu problematickejch nepřehlednejch prostor v tý spodní úrovni, určený pro pěší a tramvaje. A v takovejch místech to i při sebelepší snaze o úklid, údržbu a bezpečnost většinou vábný nebývá. To, že zmizí, je jeden z kladů toho řešení. Nemluvě o tom, že se tam ta horní část pro auta jaksi rozpadá a musí být nouzově podepřená (což během nutné základní sanace a stavby těch montovaných podpěr pokud si dobře pamatuju citelně narušilo provoz tramvají). V těch místech není nijak potřeba (ani dobrá) příliš velká kapacita Bubenské pro auta – měla… Číst vice »

Bobik

Přesně. Plus mi nejsou jasný další věci, například výškový rozdíly. Nová úrovňová křižovatka a nádraží jsou ve stejné výškové úrovni, ovšem TT má vést pod nádražím. Moc prostoru tam není, výhybky nelze vkládat do zlomu nivelity, takže se to bude řešit jak? Rozjezdová splítka jak na Floře a zastávky v kopci, kterej mi od ika vychází tak na 40-50‰? Každopádně pro tramvaje rozhodně zhoršení. A těch 200 parkovacích míst + 5 K+R hlavně pro taxi, to je vtip? Co je takhle jít podívat k Sazka aréně, když skončí koncert jaká je tam silná doprava, případně k Rudolfinu, nebo k Národnímu,… Číst vice »

VWfandadopravy

Chtěl jsem se zeptat, protože to nejsem schopen nikde dohledat, jak je to se stavbou severního vestibulu metra? Nádraží bude za rok hotové a nevidím žádný náznak této stavby. Pokud k tomu má někdo nějaké info, budu velice vděčný za jejich sdílení. Děkuji

Adam

Na komci pristiho roku se pocita se Stavebnim povolenim, oteviracka o dva roly pozdeji: https://zasobnik.poladprahu.cz/index.php?option=com_zasobnik&view=record&id=476

Radek

Je potřeba se podívat i na barvy těch ikon v tabulce – poslední realizovaný krok z roku 2021.

tarten

Jj. Technická studie se studií proveditelnosti – splnit do: prosinec 2023. Tak to už se asi nestihne?

ušatá

To si myslím, že je to v tomto místě vůbec nejdůležitějí stavba a má to tak jen asi 40 let zpoždění, protože se chtělo trať zrušit a nevýstavbou vestibulu neumožnit atraktivní připojení na vlaky a metro a MHD obecně..

Jarda

jestůli tohle se komplet zrealizuje, tak to bude teda dílo…

Vlastimil Kocurek

Tohle se zrealizuje na 100%, považuje se to za nejprestižnější stavbu Prahy.

Michal82

Kež byste měl pravdu. Kaplickeho knihovna byla také úžasná architektura a stačil tlak jednoho politika a šlo to do kytek. Bohužel.

Viktor Šedivý

Jestli „úžasná“ je dost subjektivní. Objektivně nebylo dodrženo zadání.

ušatá

Jedině velké štěstí že se ta příšernost nerealizovala.

Clovek

Z pohledu casteho cyklisty a obcasneho ridice na tom miste mi to prijde OK. JESTLI se nekdy zklidni magistrala (pochybuju), bude mozna tunel predimenzovany.

Jen nerozumim, proc se s tim musi stavet i ta zbytecna budova. Neslo by 9 giga me meste lepe utratit?

M19

Zbytečná budova je to proč? Protože to není to co máte rád sám?

Frantík

Pokud má užitečnost, musí být na tak drahé lokalitě?

Zbyněk

A co byste tam měl raději? Kanceláře? A filharmonii v Letňanech?

Clovek

Praveze mestske investice nemaji imo byt co ma kdo rad, ale co je objektivne treba pro chod mesta. Napriklad nova stanice metra, rozhodne ne filharmonie. Tu by si zajemci meli postavit za sve, stejne jako si treba postavili kino multiplexy (respektive je zaplatil investor, kteremu to zajemci skrz vstupenky vraci)

Air Traveller

vy si cyklostezky a silnice take stavite za sve?

XXXD

No srovnávat cyklostezky a silnice s filharmonií je dost mimo.

Y.K.

Proč? To vše k metropoli patří a srovnávat to lze. I vtom smyslu jaká je použitelnost kola a jak složité jít na koncert.

Metro

Nová silnice, železnice nebo metro je pro zrychlení dopravy a zlepšení ekonomiky. Filharmonie je hodně úzkoprofilová zábava a ty náklady tak šílené, že v době astronimických schodků a zvyšování daní nejsou obhajitelné.

Jo a člověk má v tomto pravdu, stejně jako stát nemá provozovat miltukina nebo různé multiarény nemá ani novou filharmonii. Co přijde příště dotované státní hospody (teda tady bych bylo zrovna pro, ale je to stejný nesmysl)?

Air Traveller

Známkou vyspělosti národa není jen počet kilometrů silnic, dálnic, železnic, cyklostezek.

Naopak – vyspělost ukazují právě tyto „věci navíc“. Třeba to, jak stát podporuje kulturu. Divadla, Hudbu, vědu. Což jsou instituce, které toho lidem přinesou víc, než ta hospoda, ale narozdíl od hospody si na sebe nevydělají.

Proč by měly být státní hospody? Hospody jsou docela ekonomicky soběstačné.

Mimochodem – tady tu filharmonii má provozovat stát? Není to městská instituce?

Vlastimil Kocurek

Nové filharmonie v Ostravě a Praze budou provozovat města a hradit veškeré provozní náklady.
Investiční náklady hradí v Praze město + stát, v Ostravě město + kraj + stát.
Já chápu, že jsme na stránkách webu, který je o dopravě a někteří lidé si tady vlastně ani neumí představit jiné investice než do dopravy. Nic ve zlém.
Poznámka: Výstavbu a provoz multikin, nedotuje ani EU, stát, kraj, ani město. je to výhradně soukromý sektor.

Vlastimil Kocurek

Některé stavby jsou prestižní a ikonické, vůbec nemá smysl je s něčím srovnávat. Je to odkaz naší generace.

Mysel

Takze treba Narodni divadlo nebo Narodni muzeum bylo tehdy taky k nicemu? I tehdy existovalo spousta potencialnich staveb, ktere by z Vaseho omezeneho pohledu byly mnohem dulezitejsi.

Dizgrafyq

Treba za cyklopruhy pro vas a vase kolo?

Clovek

Cyklo a jakekoliv dalsi dopravni pruhy patri k zakladni (dopravni) funkci mesta. Filharmonie rozhodne ne.

Air Traveller

Proc by tam nepatrilo? Do mesta patri jen veci tvorici dopravni funkci?

Naopak – podobne veci, jako kukturnimi stiruce apod jsou tim, co mesto zklidni a vytvari mesto pratelske zivotu.

Metro

Ale ano patří stejně jako Sazka Arena nebo multiplexi a nevšiml jsem si, že by nějaký stavěl stát.

Air Traveller

A on tu filharmonii staví snad stát?

Chápu, že pro některé absolvoenty vysoké životní je město totéž co stát, ale není.

Frantík

Tak jsou to veřejné peníze.

Vlastimil Kocurek

Přesně tak doprava patří k tzv. technické infastruktuře, ale města jako je Praha se vyznačují neodmyslitelně tzv. vyšší sociální infrastrukturou. je to pro ně typické. Jinak by to bylo jen nahromadění obyvatel na jednom místě.

Jakub P

K základní dopravní funkci města filharmonie opravdu nepatří. K základní funkci města už ale jo.

Zlámalík

Jsou lidé, co jezdí na kole a jsou lidé, co chodí na koncerty. Proč jedněm upíráte a druhým přejete? Jen proto, že jste… cyklista?

tarten

Jestli si myslíte, že k základní funkci města patří doprava a kultura ne, jste na omylu.

Clovek

Po meste se dopravuje kazdy jeho obyvatel. Verejnou „kulturu“ nekonzumuje kazdy, a „kulturu“ z nejake filhramonie konzumuje jen hrstka lidi. A i pro tu uz je to X ruznych mist, Rudolfinum, Opera atd

Kozor24

Přesně tak Hřib tady fňuká jak na nic Praha nemá peníze a pak se vyhodí miliardy za naprostou hovadinu.
Kurva kdo chce na filharmonii tak může do Rudolfina

Clovek

Ano i tak jsem to myslel, díky! Škrtl kde jakou levnější věc co by dávala smysl (eg lanovka), ale filharmonie ani nebyla na seznamu věci na zvážení. Politici chtějí mít pomník, potřeby Pražanů, co z 90% do filharmonie nikdy nepáchnou, je zajímají už méně.

Mcha

Lanovka neprosla pres EIA, ne kvuli tomu, ze by nekdo seskrtal finance

Jakub P

Neprošla, ale to rozhodnutí EIA vzhledem k okolnostem smrdí politickým zadáním víc než čistička vedle.

Kozor24

Přesně moje řeč, do filharmonie nikdy nepachne 95 % Pražanů ale to nikoho nezajímá.

tarten

Mluvte za sebe a svoji nekulturní bublinu. Naopak z mého okolí tam chodí kdekdo.

Viktor Šedivý

Mám obavu, že v té bublině žijete spíš vy. Tohle je opravdu výrazně menšinová záležitost. Tím nechci návštěvy koncertů shazovat – ale fakt je to aktivita většině občanů poněkud vzdálená.

Pavel

Jen třešínka na dortu, ale přece: doufám, že s rekonstrukcí dojde také na přejmenování stanice na Nádraží Bubny, případně zkrátka Bubny.
Vltavská byl název dnes již neexistující ulice podél nábřeží; udržovat toto pojmenování, které navíc mate vzhledem k ul. Vltavská na Smíchově, je nesmysl.

Frantík

Tak, jak se z Veletržní stal Veletržní palác, z Vltavské by mohla být Vltavská filharmonie.

VWfandadopravy

Děkuji, že to někdo řekl za mě, ono název stanice metra Vltavská celkem slušně mate už dnes, právě kvůli Vámi zmiňované ulici na Smíchově. Osobně jsem zažil, že svolání srazu na „Vltavske“ kdy si to každý vysvětlí po svém, vede k nesetkani se. Nicméně obdobná situace nestane na Hradčanské/Dejvice. Doufám, že spolupráce SŽ a Magistrátu povede ke sjednocení názvů.

Pat

No, víte jaké pozdvižení vyvolalo 5 let zpátky jen náznak přejmenování stanic metra, včetně „Nádraží Bubny“? Taky bych v to doufal, ale nevěřím.

Dominic

Žádné

Jan Dobiáš

Souhlas. Ono těch nesmyslných názvů je více, Malostranská místo Klárov, Pražského povstání místo Náměstí hrdinů… Toto je jen ten nejkřiklavější příklad. Stálo by za to sjednotit názvy metra a místa naráz, až se bude otevírat déčko.

VWfandadopravy

Já nemám ambici měnit názvy všeho, jen bych si přál, aby v rámci PIDu se přestupní body jmenovaly stejně.

ušatá

O logičnosti těchto názvů se mluví hodně dlouho, ale změny nikde.

tarten

„Klárov“ už se jmenuje jiná stanice metra, tak to je potíž… 😀

tarten

Ano, přesně tak. „Bubny“ by se i mě líbily nejvíc.

Ondra

Nejdřív by se měla zklidnit magistrála, než na ní stavět tento projekt. Takhle se tam ten stav zabetonuje. V podstatě Husákovo ticho 2. Nebo tomu budeme říkat Hlaváčkovo ticho ?

P_V

Nový jižní vestibul se moc nepovedl, kvůli požadavku na zdrcnutí. U zastávky tramvaje dc vedou výlezy zcela mimo nástupiště. U zastávky zc je to jen o trochu méně špatné. Všude eskalátory, ale bez souběžných pevných schodišť, takže až bude nějaký eskalátor v opravě, bude to ještě větší obíhačka. Osobní výtah je umístěn tak, aby zakrýval fontánu, asi tam vznikne pěkné zákoutí pro vy víte koho.

P_V

Zřejmě se nepočítá s tím, že by do té filharmonie jeli lidi metrem, protože s budovou není nijak propojeno a nejkapacitnější eskalátorový vstup je od filharmonie nejdál.
A zastávce tramvaje bude vizuálně dominovat holá zeď se služebním vstupem do stanice, do kterého výtvarník ve snaze to oživit nasázel postavičky ustrojené jako by šly na koncert 😀

liborvavrik82

Odkud lze prosím zjistit informace o, kterých píšete?

P_V

Z té dokumentace EIA, výkresy vestibulu.
https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1223

P_V

Škoda že se nejdřív nepostaví severní vestibul metra. Takhle tam bude metro dlouhodobě nepoužitelné.

Zlámalík

Za mě dost dobrý. Hlavně proto, že se našel někdo, kdo „má koule“ vzít to pořádně i okolím a vybudovat kus živého města. Dálniční „motýlek“ v centru není asi to, co by tam mělo být.

Jakub P

Na Prahu IMO dobry, ale obrovska skoda, ze nemeli odvahu to vyuzit ke zklidneni magistraly a Argentnsky. Takhle je to dalsi betonovani pro mesto silne problematickyho stavu. Kdyz je uplnej zaklad, ze kteryho vsechno vychazi, hlavne nijak ani naznakem neomezit IAD, nemuze ve meste vzniknout nic opravdu dobryho.

Juraj

To nevidím tak tragicky.
Příležitosti pro zklidňování magistrály jsou především od Pankráce po Florenc. Oproti tomu Argentinská zdaleka není takový problém.

Jakub P

Jo a ne. Argentinská je v kontextu celé magistrály menší zlo, to je fakt. Nicméně furt je ta její dnešní podoba poměrně problematická a příležitost, kdy se vedle má stavět tak obří projekt a o kousek dál celá velká nová čtvrť, by se měla a dala podle mě využít o dost líp.

Viktor Šedivý

Ovšem dopravní řešení Argentinské by mělo vycházet z toho, jak bude vlastně vypadat Blanka2.

Dan

Já jen doufám, že se to nakonec opravdu zrealizuje a nezapadne to do šuplíku, nebo dokonce zapomnění. Bezesporu by to byl nový tahák a jedna z dominant pro návštěvníky, na což bychom i my místní mohli být hrdí. A ten prostor navíc změnu fakt potřebuje, a tím nemyslím jen současné trendy přemalování pruhů na silnici

Mirek

Škoda, že se peníze nedávají do oprav, za mě vzhledem

Vylepšit dopravní situaci ale opera ne

Chce to vnější a vnitřní okruh, Radlickou radiálu, ctyřproudou Vesteckou spojku a pak vylepšit průjezd pro auta od Hlávkova mostu po Most barikádníků a odstranit semafory a přechody. Pak teprve řešit nějak operu. Veškerá práce úředníků je nutná soustředit na nutné věci a ne aby se zdržovali nesmysly.

Prostě Praze teče do střechy a kašle na to aby ji opravila a místo toho vyhazuje peníze za zlaté kohoutky..

Ondros

S tímhle přístupem nepostavíte nikdy nic, protože vždycky bude, co budovat jiného. Navíc považuji za sporné, zda Vámi uvedené stavby budou prospěšnějši – město má být pro život (včetně toho kulturního) a ne proto, abyste všude projel autem, jak nůž máslem, což je stejně utopie, která nefungovala v Brasilii, která se postavila na zelené louce.

Jakub P

Tohle je od pana anonyma ukázka bohužel rozšířeného uvažování nemalé části lidí u nás ( i když třeba nemají ten postoj tak extrémní) – město a jeho veřejný prostor berou jako nějakou pustinu, kterou je potřeba hlavně co nejrychleji projet za jejich cíli – domovem (často v satelitu za městem) – prací (v kancelářský budově s několika patry podzemních garáží), obchody/fitkem/kinem (také vše v obchoďáku s obrovským množstvím parkovišť – maximálně lesoparku nebo lesu (ale musí tam být dostatek parkovišť). Část z nich ještě dokáže pobrat koncept MHD, ale maj na ni stejné požadavky – co nejrychleji se dostat zase… Číst vice »

Viktor Šedivý

Nikoli, nejde o to „co nejrychleji projet“ ale o to, že stát by měl zajistit podmínky pro ekonomické fungování společnosti. Takže mimo úplně základního právního prostředí také například dopravní infrastrukturu.
Ostatní je až daleko za tím.

Protože byť to leckterý krasoduch bude hystericky odmítat, koncertní sál patří k třešničkám na dortu. Pokud není ekonomika úspěšná, nevydělává, tak holt na zábavu není.

(Mimochodem – lze očekávat, že GreenDeal bude znamenat dramatické zchudnutí společnosti. Je zodpovědné v takové situaci pořizovat si stavbu, která bude vyžadovat dlouhodobě nemalé provozní náklady? )

Jakub P

Dopravní infrastrukuturu jo, ale rozumně a ekonomicky. Což opravdu není preference IAD infrastrukturou za každou cenu, naopak. Adekvátní kulturní zařízení k výbavě města určité velikosti patří také. Jak kvůli návštěvníkům (jo, ta špičková lákají návštěvníky, kteří ve městě/zemi nechají peníze i v dalších podnicích), tak třeba kvůli firmám. Které potřebují v centrálách lidi na určité úrovni, kteří mají samozřejmě své nároky na město, kde mají bydlet a pracovat. Ten váš třetí odstavec snad ani nemá smysl rozebírat – green deal je především obrovská příležitost pro inovace – firmy (a zprostředkovaně města/země), které je budou schopny vyvíjet, testovat, nabízet a dodávat,… Číst vice »

Viktor Šedivý

Trochu jste zaspal, aktualizujte si propagandistická hesla. Už i poslušní Němci zkoušejí, kde by se dalo s greendealem ubrat – zatím se snaží neztratit přitom tvář.

Viktor Šedivý

Rozumně a ekonomicky? No však on nikdo nenavrhuje v Praze žádné megastavby, jen doplnění té nejzákladnější sítě do tvaru, který bude dávat smysl.

v tomhle článku není ani slovo o opeře, tak nechápu co řešíte. četl jste to vůbec?

Vnější okruh nepomůže centru vůbec nijak. Odlehčí jen Spořilov.
Vnitřní okruh nepomůže magistrále o nic víc, než Blanka, protože cesty do centra neřeší.
Radlická radiála nepomůže centru vůbec nijak, protože jen ˇpřivede další auta do přetíženého uzlu u Barrandovského mostu.
Odstranit semafory a přechody je blbost, protože Holešovice jsou a budou rezidenční čtvrtí se společenskými funkcemi a tramvajovou dopravou.

Takže vlastně příspěvek totálně o ničem.

Jediný, s čím se dá jakžtakž souhlasit je ten vnější okruh. Zbytek jsou zhůvěřilosti autíčkářů a ve městě nemají co dělat.

Air Traveller

do mesta damozrejme patri i doprava, a nevyhnete se ji.

mesto bez silnic je jen fantazie a sen naivni h snilku.

Toada

Město bez silnic zde ale nikdo nenavrhuje. Řeč je o omezení automobilů ve městě včetně jejich neefektivní infrastruktury, ne o úplném a totálním zákazu.

Air Traveller

jaaa ale presne toto soustavne navrhuje. a vy ted taky.

nebo co je podle vas to omezeni? hazeni klacku pod nohy autum je presne mesto bez silnic

Jakub P

Problém je, že jste na preferenci IAD v infrastruktuře tak zvyklý, že jakékoli omezení jejích privilegií považujete za útok na samotnou možnost jet autem. Což není, jen to ve městech prostě nemá být ta nejlákavější možnost na úkor všech ostatních, pro město daleko efektivnějších. Rozumné pořadí priorit, které se osvědčilo ve městech, která dopravně fungují výrazně líp než Praha, je pěší-kola-MHD-auta. Žádné auta vůbec. Ale jo, auta až nakonec, jinak to v hustších městech nefunguje a nedá se s tím nic dělat, je to dáno jejich prostorovou neefektivitou a schopností odrazovat uživatele ostatních dopravních prostředků relativní nebezpečností automobilů pro okolí.… Číst vice »

Air Traveller

😀 privilegia – vzdycky me tohle ptydepe anti-iad aktivistu pobavi 🙂

jak kdybych poslouchal ceskoslovensky filmovy tydenik z padesatych let.

Air Traveller

Takze na dalsich 40 let se maji zastavit investice mesta do vseho, krom par silnic?

Viktor Šedivý

Ale kdeže. Pokud se podaří postavit nutné dopravní stavby v příštích pěti letech, proč se v roce 2030 nepodívat znovu na potřebu koncertního sálu?

Air Traveller

v peti letech …to neni dobry ani jako vtip 😉

Viktor Šedivý

No pokud je tolik problémů s úplně nejzákladnější infrastrukturou, možná by stálo za to počkat se stavbami spíše symbolického charakteru.

Achilles

Odstranit přechody, to myslíte vážně?? Chodíte vůbec někdy pěšky, nebo si prostě vozíte zadek autem za každou cenu, i kdyby to mělo být sto metrů? Tady jsme v Česku, ne v USA.
Naopak, přechodů ať je co nejvíce a aut ve městě co nejméně.

Viktor Šedivý

Odstranění přechodů je u kapacitních komunikací vcelku dobrý nápad.

Viktor Šedivý

Samozřejmě pouze tehdy, existuje-li mimoúrovňové řešení, to dá rozum.