pruvodce

BESIP radí, ŘSD opravuje. Vozidla se „zipují“ až na konci pruhu, nikoliv dříve

Nehoda na 1. km D8. Foto: Policie ČRNehoda na 1. km D8. Foto: Policie ČR

Výjezd i pomoc Asistenční služby ŘSD mají řidiči v ceně dálniční známky, nic dalšího na dálnici neplatí, říká šéf ŘSD.

136 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Myslím si, že zipování může spolehlivě fungovat pouze v počítačové simulaci. V reálu se totiž při této teorii nepočítá s lidským faktorem špatného odhadu a nedostatkem zkušeností některých řidičů. Spousty lidí nemají odhad na vzdálenosti a rychlosti přibližujících se aut. To můžeme vidět denně na silnicích i dálnicích. Většinou to tedy dopadne tak, že před z úžením v místě zipu auto v průběžném pruhu zpomalí na omezenou rychlost a přibližuje se do místa zúžení. Auto jedoucí v zužovaném pruhu se začne takè přibližovat do místa zúžení a samozřejmě až je před ním překážka začne brzdit a sledovat kdy a kde… Číst vice »

Martin

Plně chápu a respektuji pravidlo zipu v momentě kdy už před zúžením kolona je. Jakmile tam ale kolona ještě není a průjezd je zatím plynulý, tak se řadím hned do průběžného pruhu. Když budu čekat až na konec, tak pak někoho přinutím zpomalit, další pak zpomalí o to víc a pak jsem právě kolonu vytvořil.
Trvat bezhlavě za všech okolností na pravidlu zipu mi přijde kontraproduktivní.

graylag

Sice souhlas, ale pokud je provoz tak mírný, že se můžete bez jakéhokoliv omezování kdykoliv zařadit do průběžného, tak se pravděpodobně můžete bez omezování zařadit i až těsně před koncem. Není důvod, proč byste měl zrovna tam někoho nutit ke zpomalování.
Spíš bych se na to podíval z druhé strany, pokud je opravdu provoz tak moc mírný, máte vůbec důvod jet levým pruhem?

Leinad

Zip skutečně není předjetí kolony. Od cedule „pruh končí za xx metrů“
– v průběžném pruhu zvyšuju mezeru, by se někdo mohl zařadit.
– v končícím pruhu srovnám rychlost s průběžným a jedu vedle své díry. (Když mi to vychází za kamion, tak mám před sebou mezeru, a co jako, nemusím dupnout na plyn a za sekundu zas na brzdu)
Pokud se můžu zařadit hned, tak není hřích se zařadit, ale proč prostě danou rychlostí nedojet na konec.

Zlámalík

Tady je to zas přehlídka Tru…bců…

superhero

30m před jakýmkoliv přechodem v intravilánu snížit rychlost na 30km/h.
Kdyby se začaly hromadně řešit vyvýšené přechody v intravilánech měst, tak by to vedlo k plošnému zklidnění.

Trumway

A vy budete platit rychleji opotřebené podvozkové skupiny vozidel ze svého? Myslím si, že ne.

Pavel

Vyvýšené přechody představují problém pro sanitky i hasiče. Nejsou zázračným receptem.

Vector

Co je to zklidnění?

mimochodem

Stran uzavirek…. je uz nekde k nalezeni dalsi rozfazovani oprav obchvatu Plzne?
Za tri tydny konci faze 2A, 2B a 2C mely byt „ohlaseny s dostatecnym predstihem“ a zatim jsem nic nedohledal.

Trumway

“ „Vozidla srovnají rychlost a vytvoří mezery tak, aby se mohli řidiči z končícího pruhu střídavě řadit do pokračujícího pruhu. Většina řidičů to neumí a(a někdy mi přijde, že to snad ani nechtějí umět) proto vznikají v průběžném pruhu stojící kolony. Řidiči v něm jedoucí za prvé neumí vytvořit odstup a ponechat místo pro připojující se vozidlo aby ono připojování bylo plynulé bez toho aby vozidla v průběžném musela zastavovat. Všimli jste si někdy toho jak je kolona před místem kde dochází k připojení a hned jak ho minete se kolona rozjede? Připojující se řidič nemá kolikrát jinou možnost než… Číst vice »

jva

Jenže když jedete plynule a necháte si odstup místo poskakování, každou chvíli se někdo z vedlejšího před vás vecpe. A pak už u spojení pruhů je vám po 3 vecpaných někaký zip… pod zády.

Trumway

Občas se stává, že se do vytvořeného místa někdo vsune což je v pořádku pokud mě to tedy nějak významně neomezí nebo neohrozí což bývá pravidlem ve vyšších rychlostech na dálnici u čehož tedy nadávám jako špaček..

Vector

NE, to není v pořádku, to místo tam je, aby se mohlo zařadit právě jedno auto a právě v místě, kde se ZIP uplatní na konci pruhu. Jak se tam někdo „vsune“, musím dělat další místo a zase brzdím ty za sebou a celé je to v háji.

Václav

A jak je to vlastně správně, když jsou dva proudy v jednom směru, ale ten jeden po čase odbočuje, ale většina aut jede pořád rovně, ale už jen v jednom pruhu. Má se asi začít zipovat až v místě, kde přerušovaná čára přechází v souvislou. U nás to místo ale není včas zřetelné, takže je to s tím zařazováním dost divočina.

Dusanh

Problém se zařazováním u nás je často neochota pomoci řazení prostřednictvím šlápnutí na plyn a dále nevyužívání plné délky připojovacího pruhu na exitech či výjezdech z pump. Jedu po dálnici a hned na začátku připojovacího pruhu přede mě vjede auto jedoucí tak 50km/h, místo, aby se rozjelo v pruhu.

Trumway

Super. A teď si představte situaci že na oné silnici je 90. Vy se rozjedete v připojováku na tuto hodnotu a zezadu přiletí hovado které jede přes limit a vy jste v pr…li a musíte na konci připojováku zastavit. To se to pak připojuje znova když nemáte kde rychlost nabrat. Když vidím že je volno nečekám a připojuji se klidně dříve. Ale taky JEDU abych nikoho kdo by se ke mě přiblížil ani náhodou neomezil natož neohrozil.

Dusanh

To by mě zajímalo, jakou rychlostí by to hovado na té silnici (tedy ne dálnici) muselo jet, aby mě to přinutilo zastavit z 90… Vidím často prasárny (zejména neoprávněná jízda ve středním pruhu), ale tohle se mi zase tak často nestává.

Trumway

Nemusí to být vždy dálnice

https://mapy.cz/zakladni?pid=89002777&newest=1&yaw=5.178&fov=1.257&pitch=0.011&x=15.1389056&y=50.5946289&z=18&ovl=8

Kdo vyjede z Turnova a směřuje k dálnici často jede tak jako by už na ní byl! Pak je za hustšího provozu připojení někdy pěkný opruz

Stejně jako tady

https://mapy.cz/zakladni?pid=79067962&newest=1&yaw=4.319&fov=1.571&pitch=0.606&x=15.3865611&y=50.4312230&z=19&ovl=8

Karel Mio

Jenže to připojení od I/10 je relativně táhlá zatáčka a ten připojovák tam taky není zas tak krátký, tam na to prostě máte šlápnout, a v momentě, kdy začíná přerušovaná už pojedete téměř stejně jako lidi co jedou odspodu.

Trumway

Tak on je ten nájezd sice obloukém o velkém poloměru, ale nájezd na něj je dosti úzký což vyžaduje snížení rychlosti. a pak taky ten nájezd vede do stoupání. Navíc výhled za vozidlo levým zpětným zrcátkem je obtížnější když nájezd vede pravým obloukem a silnice na kterou se připojuje levým.Kdyby ti co jedou odspodu od Turnova jeli ve všech případech 90kou která tam platí nebyl by to takový problém jako když tuto rychlost často překračují. A to je to na co jsem chtěl poukázat.

Trumway

Víte proč je tady znížená rychlost na 110km/h?
Protože
https://mapy.cz/zakladni?pid=80405122&newest=1&yaw=0.982&fov=1.257&pitch=0.388&x=14.8941937&y=50.3819932&z=18&ovl=8

Nájezd k tomu pruhu je ostrý a není možné ho projet rychle tudíž akcelerace pak nějakou dobu trvá a někdy je rychlost připojujícího se vozidla třeba 70. A kdo jede po dálnici a nerespektuje snížení rychlosti na 110…ale co bych Vám vysvětloval. Myslím, že ten rozdíl 70 /130 (nebo i víc) vám dojde.

Dusanh

Jak to souvisí se „silnící“ a 90km/h“, které zmiňujete ve svém předchozím příspěvku?

Trumway

To najdete v tom druhém příspěvku. jen musíte dočkat času jako husa klasu.

Vector

Na konci připojovacího pruhu se nezastavuje, pokud můžete jet dál, je to nebezpečné. Navíc vidíte přesně, jestli to vyjde, nebo ne, Pokud to nedovedete odhadnout, jezděte autobusem.

Leinad

Do odbočováku je správné cpát se co nejdřív. A pokud to za křižovatkou stojí, už vůbec není nutné dojet k začátku plné čáry a blokovat ty, co chtějí jiným směrem. (Samozřejmě ve městě které neznám, se může stát, že nevím, z místa posledního v koloně ještě není vidět ukazatel a navigace ještě neřekla „držte se vlevo“)

Ivo Hury

Nechcete s tím zipováním jít už do zadele?! Kdo má alespoň základku, tak si snadno spočítá, že to nikdy nemůže fungovat v plném provozu. Ke by se asi vzaly mezi auty ta místa? A co bezpečný odstup? A mimochodem, žiji v Německu, tady se nikdo nezipuje! Všichni se řadí v pořadí jak přijeli do průběžného pruhu, a kdo se cpe tím zužovaným tak je za největší lidský odpad. Místní si to nikdy k sobě nedovolí. Ale prostě Česko. Jak jednou někdo trefně poznamenal – ani národ to není.

Dusanh

No to je názor „experta“. Tím že zipování jasně říká, že se vozidla řadí na střídačku „zleva-zprava“, tak každý ví, co se bude dít, a co čekat. Pochopitelně se zipuje tam, kde se vytvořila nějaká kolona. Tím se sníží rychlost vozidel a tím pádem není potřeba tak velký odstup mezi vozidly. Pravidelně zipuju třeba na Tužince před Benešovem. V této souvisloti mě vždycky baví, jak si řidiči hrnoucí se na poslední chvíli do „rychlejšího“ levého pruhu neuvědomují, že rozhoduje počet vozidel v pruhu mezi nimi a místem zipování. Když je to v Německu tak skvělé, proč jsou tam teda cedule… Číst vice »

Michal Bartoníček

Aby je pan Hury ignoroval. 😀

Trumway

JAsně, že to nebude fungovat pokud řidiči v průběžném pruhu nevytvoří s předstihem místa a jedou nalepení čumák na zadek a když se před ně chce někdo připojit tak ho tam nepustí protože by ztratili pár vteřin.

Pepa

Přesně tak kdo se potřebuje připojit tak se do průběžného pruhu zařadí jak to jde protože na konci ho tam nemusejí pustit a to samé při najíždění na dalnici

Fr_von_Dr

To je podobný jako s ručníkama na pláži nebo u hotelového bazénu – takový český myšlení…

Michal Bartoníček

S touhle mentalitou fungujete v Německu? 😀 No, věřit vám to nemusíme.
Co se týká těch odstupů, tak zkuste hádat, proč se tomu říká zip. 😉 A funguje právě nejlíp za plného provozu. Až pochopíte jeho princip, tak si za tohle nafackujete.

Air Traveller

Kdo má aspoň základku .. dál netřeba číst.

Dostudujte si ji prosím.

Otakar

KDO MÁ ASPOŇ základku, tak chápe, že aby se tam ta auta vešla, tak po zazipování musí přidat plyn. Bohužel se na dálnicích a silnicích vyskytují jelita, která nemají ani tu základku a pak v zúžení jedou 30-50 km/h a právě pak to nefunguje.

Předpokládám podle Vašeho příspěvku, že jste to se vzděláním nepřeháněl, mám Vám někde najít obrázkové vysvětlení?

ToMa

Sice v Německu nebydlím, ale jezdím do něj několikrát měsíčně. Zipuje se v Německu úplně běžně. Dokonce jsem párkrát zažil na dálnici, že cca půl kilometru před zúžením do jednoho pruhu byla plná čára, která skončila až pár desítek metrů před samotným zúžením.

Petr S.

Když někdo v průběžným nesleduje provoz, že se před ním udělá mezera na tři auta 200m od zúžení, tak tu mezeru klidně využiju. Ať si ho jde budit někdo jinej…

graylag

A… je vám jasné, že když ujedete ještě těch 200 metrů a zařadíte se až tam, tak projedete zúžením rychleji?

Martin Verner

V závislosti na rychlosti se ta „mezera na tři auta“ klidně může jmenovat „bezpečný odstup“…

KarelI

Tohle chování je asi nejhorší co můžete dělat. Pak to vede k tomu, že si řidiči odstup nedělají, protože jim tam hned vjede někdo jako vy a pak to vázne při spojování…

Otakar

Hrozně tyto jelita miluji, když jedu s kamionem. Vjíždí do zóny, kterou si jako řidič nechávám jako brzdnou dráhu. Nevědomky se tak stávají adepty na Darwinovu cenu.

náhodný kolemčtenář

Myslím, že by nebylo špatné zrušit „řidičák automaticky na doživotí“ a zavést povinné přezkoušení řidičů v pravidelných intervalech (auto taky musí pravidelně na STK). Spousta řidičů dělala řidičák v době, kdy platila úplně jiná pravidla, a pořád jezdí, aniž by se dovzdělali, a často ani netuší, že dělají něco špatně.

Dusanh

A hned první otázka by měla být – v jakém pruhu se jezdí na dálnici se třemi jízdními pruhy v každém směru. Ale obávám se, že by půlka lidí neprošla.

rogo01

Ještě že dálnic této šířky máme zatím tak málo. 😂

Otakar

Co jsem slyšel, tak v EU byla iniciativa, kdy by se co x let muselo na přezkoušení. Za mě jedině kvituji. Ubyde jelit, kteáé udělají prasárnu a ještě se rozčilují na Vás.

bifidus

Je opravdu zvláštní, že se BESIP a MD zabývá výhradně řidiči motorových vozidel a nikdy cyklisty nebo chodci. Přitom se venku odehrává jedno zvěrstvo za druhům – kapuce a sluchátka, telefonování, jízda na kole po chodníku a přechodu pro chodce.

mgr.pavel

Dle https://nehody.cdv.cz/ je viníkem nehody se smrtelnými následky cyklista v 4.6% a chodec v 3.15%. Viníkem nehody s těžkým zraněním je cyklista v 9.8% a chodec v 5.3% případů.

Nějaká kampaň a důraz na chodce a cyklisty by asi měla být, ale v poměru k těmto číslům řádově nižší, než kampaně k řidičům motorových vozidel.

superhero

k tomu ještě dodejte, že v případě cyklistů nebo chodců tím způsobí škody hlavně sobě. v případě aut tím ohružuje všechny kolem sebe, včetně posádky.

Fr_von_Dr

Co třeba údaje o nehodách cyklistů, které způsobí sami cyklisté? Ale ta Vaše je samozřejmě pro cyklisty výhodnější…

bifidus

Aha, takže podle vás mohou chodci a cyklisté v pohodě ignorovat platné zákony? A BESIP s MD nemusí v tomto ohledu nic dělat?

Vector

Tak i to chce porovnat teď čísla, kolik je procentuelně chodců a cyklistů jako učasntíků provozu a máte tepreve představu jak vážný je to problém.

doom

jooo, zipování. Je zajímavé, že v Rakousku to umí, na Slovensku to umí, v Maďarsku to umí, ale u nás bere nemalé procento řidičů zipování jako ztrátu osobní prestiže a v místě, kde by se zipovat mělo, prostě nepustí a nepustí a nepustí. Takže zatímco v jiných zemích v místě před zúžením kolona jen zpomalí, ale jede, u nás to je v režimu přískokem vpřed.

troglj

A hůř, zipuje se už kilometr před zúžením a když si člověk dovolí jet až ke zúžení, tak je za vyvrhela. Přitom zipování až před místem zúžení má význam v tom, že se zácpy neprodlužují a nešíří na další komunikace a křižovatky.

doom

Přesně. Pamatuju si, jak kdysi v Olomouci opravovali nadjezd u Zory, v místě připojení od nádraží byl levý pro bus, tak se tam zipovalo do pravého. Experti se cpali do pravého už někde u autobusového nádraží, takže pravý pruh ucpaný, ale běda, když jsem to projel levým až k místu zipu, to bylo hnusných pohledů a troubení. Navíc jsem v té době ještě jezdil Favoritem, což bylo obzvláště provokující.

SYN

Nojo no, ona je to otázka slovíček… zipování by mělo nastávat pokud v místě je „souběžná jízda“ čili dva nebo více pruhů se pohybuje přibližně stejnou rychlostí…
Čili když někde stojí v jednom pruhu kolona a druhý je prázdný tak to není správně ale když v druhém prosvištíte okolo, tak souběžnou jízdu de facto nesplňujete. Je to jedno špatně a druhé též.

graylag

Někteří řidiči si to tak vykládají, ale je to hovadina. Vzato ad absurdum by to znamenalo, že se zipování nikdy nemůže spontánně nastartovat. Kdokoliv kdo jede v levém pruhu a nemá přímo před sebou další auto by totiž byl „předjížděč“ bez práva na zařazení. A přestože všechny ostatní auta za ním už jsou „souběžníci“ s právem na zařazení, „předjížděč“ v čele jim blokuje cestu. Levý pruh by se tak stal pastí, ze které se dá dostat až poté, co policista ručně nastartuje zipování tím, že onoho „předjížděče“ pustí. A pokud se levý pruh z jakéhokoliv důvodu přeruší, třeba tím, že… Číst vice »

nowas

To je problém těch, co tam stojí jako trubky.

Swariner

Nesmysl. Není jediný důvod proč nejet volným pruhem. Přísně vzato, nebezpečnou situaci způsobují ti, kteří stojí v tom ucpaném pruhu, ačkoli ten druhý je volný.

SYN

Jinak, při důsledném zipování až u místa zůžení je kolona kratší protože se rozloží do dvou pruhů. To někde nemá žádný vliv, ale místy by to uvolnilo prostor například v té předcházející křížovatce…

Martin H.

To se nezipuje. To se jenom blbci nesmyslně tlačí do průběžného pruhu…

Frantík

Toto jsem vídával u Anděla v Praze, auta jedoucí kolmo přes Plzeňskou se všechna řadí do levého pruhu, a nedočkavci tam dělají kolonu a stojí v křižovatce. Přitom pravý pruh je úplně prázdný – když neumí čekat před křižovatkou, proč nejdou tam.

bifidus

Mnohem horší je to, že se řidiči řadí do průběžného pruhu předčasně a tím ničí plynulost jízdy. Zipovat se má na jediném místě až na konci pruhu.

Air Traveller

Čeče .. s tim rakouskem bych si nebyl tak uplne jist 🙂 Loni na podzim tam před zuzenim na dalnici, kde se levý pruh zapojoval do praveho, kamaradka aplikovala zip, a svistela levym pruhem az k zuzeni, aby zazipovala a na pohodu pokracovala (v levem pruhu nestal jediny rakusak, ten pruh byl komplet prazdny, a v pravem pruhu asi pulkilometrova kolona). kdyz to videl jeden rakušák ve zpetnym zrcatku, tak udelal mysku, zajel do levyho … a vylezl z auta a zacal se ji dobejvat do auta. nastesti mela zamceno. (my to sledovali z auta za ni… neni to zadna… Číst vice »

ToMa

Blbec se najde všude. Tady by se slušelo použít jiný výraz…
Mám stejnou zkušenost, že v Rakousku se zipuje poctivě a dodržuje to většina.

Michal Bartoníček

To desatero se v autoškole neučí? Řidiči by to přece měli umět, vždyť se pořád chvástají, že na rozdíl od cyklistů a koloběžkářů oni mají autoškolu a předpisy tudíž znají. Nebo neznají? 🙂

Ares

Na poměr kolik jezdí aut a kolik kol, tak můžeme říct, že drtivá většina řidičů jezdí jak má, naopak každý druhý kolař dělá a nebo má něco blbě.

doom

to je samozřejmě strašný nesmysl. Pokud mi někdo jako řidiči udělá prasárnu, daleko častěji je to jiné auto.

SYN

Rozšířil bych to na „jednostopá vozidla“… tyto mají svůj vlastní specifický okruh přestupků, takový boční odstup (když předjíždějí stojící klolonu z kterékoliv strany) dodržuje malý zlomek, a třeba projetí kola křižovatkou na červenou („vždyť je to jen téčko, v mojím směru nikoho nekřížím“) klidně mezi chodci na přechodu je taky dost časté…

Michal Bartoníček

Můžete svoje tvrzení něčím doložit?

Dachs

V sobotu mě předjel kolař přes plnou na třicítce, kde jsem si dovolil jet něco mezi 35-40. Ano, využil mírného klesání. Za obloukem šel málem do kotrmelce, protože přechod a na něm pomalejší chodec o holi a zároveň jiný kolař tam hodil myšku z chodníku a přechod překonával v plné jízdě. Ale že bych z toho něco o kolařích vyvozoval… Generalizace bez tvrdé statistiky není hezká.
Naopak o pár km před tím poděkování blikačkama dvěma cyklistům v nepřehledném úseku, kteří mávli, že můžu…

Michal Bartoníček

To je přece kolektivní vina. Když jeden, dva cyklisté porušují předpisy, tak zákonitě musí všichni. 😉 Takže nesedejte na kolo, svádí to k porušení předpisů a budete největší škodná na planetě. 😀

PetrK

ty bys v jakémkoliv větším městě v beneluxu dostal záchvat už po první minutě za volantem

mimochodem

Jeste chybi zdurazneni casteho nesvaru „prejizdim mezi pruhy, davam blinkr, tedy mam prednost pred autem v pruhu jedoucim“. Ne, nemas, ba nesmis ho ani omezit!

Timto zdravim zejmena ridice Flixbusu jezdici po D5.

Joe

Řidič flixbusu už začíná být podobná diagnoza jako bílá dodávka.

Otrokovják

Vysvětlí někdo zkratky v přiložené mapě? OŽK, OAK, LS, MZ… tápu.

Pražec

AB – asfaltobeton
MK – místní komunikace
MÚK – mimoúrovňová křižovatka
MZ – mostní závěry
LS – nejspíš levá strana
OAK – obnova asfaltového krytu
OŽK – obnova živičného krytu

Pavel

Pro spojování dvou pruhů do jednoho se mi nejvíc zamlouval způsob, který mají např. v Dánsku (i když ne všude) – oba pruhy jsou rovnocenné, žádný není tzv. průběžný, v určitém okamžiku skončí přerušovaná čára, která před tím oba pruhy oddělovala. Zipování je naprosto plynulé a samozřejmě platí i pravidlo „srovnat rychlost“, tzn. nesešlapávat plynový pedál, jen aby někdo na poslední chvíli ještě dokázal zařadit se o jedno nebo pár míst v koloně dopředu. Chápu, že stavební parametry našich silnic to neumožní všude, ale na mnoha místech by se dalo.
https://shorturl.at/e8mxs

FrantaM

Jo, tohle je dobrá věc, kdy to trkne snad i úplný nemehlo.

Frantík

To by se dalo řešit vodorovným značením, ale problém je že zipování se provádí i při mimořádkách atd.

Co by taky mohlo pomoct – trochu off topic, ale design jízdních pruhů – že by končící buspruh/cyklopruh měl být zobrazený jako průběžný, aby řidiči v normálním pruhu věděli, že mají „dávat přednost“.

Tomáš R.

To bohužel nefunguje. Pokud to tak je, tak se řidiči OA cpou do buspruhu dávno před jeho koncem, bez ohledu na vodorovné značení. Proto často i tam, kde to původně takto bylo, pruhy překreslili tak, aby průběžný byl ten autový a připojoval se autobusový.

Tomáš R.

….teda myšleno před koncem toho autového, pokud je buspruh průběžný…

SYN

Tak na tom místě bych především viděl jako jasnou výhodu dlouhatánský úsek kde připojovák jede paralelně, ale má oddělení nejen plnou, ale dokonce šrafama, aby to bylo jó výrazné… spousta času srovnat rychlost a najít/vytvořit tu potřebnou mezeru.
Ale teda, když už je tolik místa a peněz, nebylo by nejjednodušší kdyby ten připojovák rovnou zůstal jako třetí pruh?

Pavel

Když je vůle, cesta se vždy najde. Když se ušetří na nějakém tom kusu odstavného pruhu, zbude místo na dlouhou zebru a dlouhý souběh. Zamezí se tím předčasnému přejíždění z připojovacího do průběžného pruhu, kdy vozidlo ještě nemá dostatečnou rychlost. Bezpečnostní experti u nás stejně radí, že ten kdo se nestihne včas zařadit z připojovacího do průběžného pruhu, nechť raději pokračuje ještě v odstavném pruhu, než aby brzdil na konci připojovacího pruhu.

Dálnice

V Praze a okoli to zipovani celkem funguje…

P73

pisárecký špunt to za ty roky efektivně naučil i brňáky:)

mgr.pavel

No ale třeba hned vedle Kníničská směr Pisárecký špunt, tam lidi furt jeli v pravém pruhu a cpali se kdykoliv do levého (když se opravovala křižovatka u Vozovny Komín, dobře značená uzavírka, a ze 2 pruhů byl průjezdný jen levý).

Pražák

Obecně je to lepší ve velkých městech (je to častější, řidiči to měli čas tot absorbovat) než na malých městech a vesnicích. Podle mé zkušenosti jsou v tomto nejhorší starší řidiči za jejichž mladých dob takové „novoty“ nebyly.

PetrN

Bohužel se úplně zapomíná na osvětu správného připojování na dálnicích tam kde je dostatečně dlouhý připojovací pruh. To je u nás velkým nešvarem že to velké množství řidičů pošle bezohledně do průběžného pruhu rychlostí 50km/h přítom mají před sebou dalších 150m připojování. Rozhodně není povinností uhýbat, přesto si to někteří vynucují. V Rakousku mají někde v těchto místech i plné čáry…

KarelI

Co hůř, spousta řidičů se „naučila“ uhnout do levého, často úplně zbytečně.
Je to příšernej zvyk a měli by to dát do těch rad na první místo.

Karel Mio

Hlavně uhýbat „stůj co stůj“, bez koukání do levého zrcátka…

SYN

Ale to pak takoví lidé dělají obvykle systematicky, ať uhýbá nebo předjíždí, buďto se do zrcátka kouká (a dává znamení) nebo nekouká, a pak na to stejně dřív či později dojede…

Ares

Pokud v levém nic nejede, tak je tvoje zbytečná starost proč se tam řadím, pane dokonalý.

Air Traveller

uhnout u nájezdu (pokud vidím, že se napojuje auto, či kamion apod.) do levého a nechat je v klidu se zařadit) považuju za slušnost, a za naprosto normální věc (pokud tím v tom levém někoho neomezím či neohrozím).

toho mamlase, který nedávno o tomhle do médií rozhlásil, že to je přestupek bych (i když měl pravdu) nejraději vsadil do klády.

Frantisek X

Takže to má v krajním případě napálit do svodidla, když se není kam zařadit? 🙂 Nebo na konci zastavit a zavolat stráž?

Karel Mio

Ale v naprosté většině je kam se zařadit. Když mi takhle při připojování někdo uhýbá, tak v 99% je v momentě, kdy mám dostatečnou rychlost a vyhozený blinkr doleva, dávno přede mnou. Navíc na většině dálnic pokračuje zpevněná krajnice, je lepší jet kousek po ní, než panikařit a brzdit.

Miri

Jezdím nejčastěji po „pseudodálnici“ D35 od Mohelnice na Olomouc. Délka přípojných pruhů je absolutně nedostatečná a odstavný pruh prakticky neexistuje. Když se napojuji a někdo mi uhne, samozřejmě v případě, že má kam a nikoho neohrozí, jsem za to vděčná a snažím se to na D35 dělat taky.
Tam, kde je opravdová dálnice, je to samozřejmě jiný případ…

Karel Mio

Ano, to máte pravdu, taky se tam občas vyskytnu a to je právě ta výjimka, kde se snažím uhýbat do levého co to jde, nebo prostě co nejvíc usnadnit připojování. Když jedu s línějším autem, taky to tu ocením. D46 to samé. Ale díky bohu to je spíš ta výjimka než standard.

Stráťa

Pokud použijete ten pedál pod pravou nohou včas tak je rozdíl rychlostí tak malý že se vždy někam zařadíte. Problém je že spousta řidičů jede v připojovacím pruhu 50 a pak je samozřejmě problém najít mezeru která stačí na zrychlení…

Dejf

a na konci pruhu zastaví a začnou panikařit, i když by mohli v klidu pokračovat odstavákem a nic zásadního by se nestalo. za mě sebrat noty a odeslat „nepodarok“ zpátky do autoškoly, ať se to doučí.

Kebab

To je to neustálé “rychlost zabíjí” a “není kam spěchat”. A pak to pomalu, takže bezpečně pošlou v 50 pod rozjetý kamion.

SYN

Hlavní problém je že připojovací pruh je u nás dost krátký až velmi krátký.

rogo01

Chuťovka je na kraji Modřic směrem na Vídeň. Průjezd zatáčkou 35 km/h a pak minipřipojovák mezi auta, co jedou na 90 spíš 110.

janvagala

Ano. Když se tam prostě nevejdeš, musíš počkat. Bohužel pro tebe.

Helena

Ne, stačí pořádně přidat plyn. I na tak sakra krátkém připojováku jako je D5 Rudná směr Praha tam nemám s obyč osobákem problém mít aspoň těch 80, abych mohla mezi kamiony. Ale vlítnout tam 50 je opravdu o krk. Mimochodem, na druhé straně je ten pruh dost dlouhý i na 110-120, přesto mi tam minimálně jednou týdně nějakej jouda vlítne do cesty max v 60

Jirka

Ano, jestli to nedokáže, tak to má napálit do svodidel, odevzdat papíry a tradá na autobus.

Air Traveller

Pokud se v tom připojovacím pruhu neploužíš 50 (což dělá nečekaně dost řidičů) , ale rozjedeš se na normální rychlost, tak se vždy zařadíš.

doom

přesně, na začátku připojovacího pruhu plný plyn a i mých 100 letargických kobyl dokáže zrychlit na použitelnou rychlost dost brzo.

SYN

Ha, když je délka připojovacího pruhu dostatečná tak milerád zrychlím na rychlost průběžného pruhu než se do něj zařadím, ale ona dost často není (dostatečná)… takže pak poraďte, čekat až to bude zcela bezkonflitní nebo riskovat brždění z 60-70kmh na nulu až připojovák skončí? Ono tam MOŽNÁ bude v odstavném místo aby se ten manévr dokončil, ale kdoví jaká zrovna v tom místě bude šířka odstavného, může to taky být 2m a ještě díry u okraje 🙁 A s tou padesátkou – to jako fakt někdo třeba i v místě připojení následujícím bezprostředně po pravotočivé zatáčce „motýlka“ jede jen padesát,… Číst vice »

Jouda

Ale houby, prostě to rozjeď co to jde a na konci bys měl mít rychlost už takovou, že se v klidu zařadíš, aniž by auta v pravém musela nějak výrazně zpomalit. A k té 50 (spíš 40) – klasicky sjezd Průmyslová-Jižní spojka v Praze. Není den, aby to někdo sjíždějící hezky pomalu 40 „esíčkem“ z Průmyslové hned nešoupnul do pravého pruhu, kde to 80 valí kamion. Přitom je tam připojovací pruh tak dlouhý, že na konci může mít na tachoměru i 100. Takže ne, spousta lidí jezdí jak pitomci a kam se chceš zařadit ty, to si vyber dle tvého… Číst vice »

Jirka K.

No jestli se chcete připojovat na dálnici v rychlosti 60-70kmh tak snad bude lepší, když tam nebudete ani zkoušet vjíždět. Dost tím prospějete bezpečnost jak vaší, tak i ostatních.

FrantaM

Zákon č. 361/2000 Sb par 12: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.“
To, že jsou někteří „umělci“ tak tupí, že to nechápou a musí se řadit 100, 200 a více metrů před zúžením do pruhu „jistoty“ je jejich blbost a absolutně jim to nedává žádné právo se rozčilovat či dokonce někoho blokovat!

Tomáš R.

A to se ještě tihle „předčasní řadiči“ často strašně rozčilují, když je ten, kdo jel původně za nimi, objede a dojede správně až k místu zúžení. To často troubí a máchají rukama.

graylag

Tihle experti zpravidla argumentují tím, že pokud pravý pruh stojí a v levém jede jen pár vozidel, tak že nejde o souběžnou jízdu ale o předjíždění a tedy že zmíněný paragraf neplatí. A tím pádem že oni jsou v právu.
Je to dost absurdní argument, ale bohužel nevím o tom, že by někde existovalo oficiální stanovisko MD nebo PČR, který by takový výklad vyvracelo.

SYN

Je to tak, situace zdaleka není tak jednoznačná jak by někteří rádi tvrdili.

Karel Mio

Když je to v obci, tak se tomu podle mě věnuje paragraf 12 odst. 2, tedy ta část „nejde o předjíždění“.

“ V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu…“

jva

90km/h = 25m/s, tedy 100m se ujede za 4s, ne 5 (to odpovídá 72km/h).

SYN

No jo no, oni to určitě psali na psacím stroji, tam nemá kalkulačku po ruce (když už to nespocítá z hlavy: 72km/h=20m/s, 90=25, 108=30)…

Air Traveller

dodnes nemuzu zapomenout na redaktora jednoho IT magazinu, kterak se v jakesi glose pochlubil (hrdě) ze pred nejakym zuzenim vjel do leveho a blokoval, aby ti, co jeli levym pruhem (v cr tradicne pred uzavirkou prazdnym), nepredbihali ….

Mickey

to dřív dělávali kamioňáci, když se ještě o zipu nemluvilo. Už jsem to ale dlouho neviděl…

Joe

No to máte štěstí, podobné debily u připojováků stále ještě vídám často. A nejsou to kamioňáci.

Air Traveller

musim rict, ze uz jsem to dlouho nezazil. naposled nekdy pred rokem, prave kamionak 🙂

od osobaka … ani si nevybavim.

Joe

Zkuste výpadovku z Pardubic na Chrudim a připojit se před křižovatkou v Dražkovicích. Ve špičce to na semafor často stojí a buď se tam experti snaží v připojováku nacpat už na začátku sotva skončí plná čára nebo se tam naopak vyskytne vychovávací expert, který blokuje dojetí připojováku.

ToMa

Já to bohužel zažil cca před měsícem na D5 v místě, kde osobáky mohli projet ale kamiony ne. Jeden … v kamionu se rozhodl, že když nejede on, tak nikdo. Po cca půl hodině už to někdo nevydržel a snažil se mu dobývat do kamionu. Samozřejmě že se zamkl a už hrdina nebyl.

Martin H.

Jj. Do zipu až v místě kde končí jeden z pruhů. A šlo by tohle prosím nějak importovat i do Libereckého kraje? Loni nás to pár zkusilo na silnici od Turnova, v pravém pruhu 1,5 km kolona, v levém nikdo až do okamžiku, než tam šikmo z pravého vjel jeden vychovatel a blokoval seč mu síly stačily. V diskuzi článku na toto téma jsem pak od místních odborníků dostal takovou čočku, že mě spadla brada. Vypadá to, že tam platí asi jiná pravidla silničního provozu….

Tomáš R.

Liberecký kraj je divoké místo. Přesně stejnou debatu jsem tam vedl s jedním místním, který se rovněž rozčiloval nad bezohlednosti těch, kteří správně zipují. Nedal si vysvětlit, že se mýlí.
A Liberecký kraj je více než jiné specifický také stylem „trvale 70“. V obci se lepí, případě i předejdou „zdržovače“, kteří si dovolí jet 50, aby za vsí pokračovali stále 70 a zdržovali ty, které v obci předjeli.

Petr

Je to marný, je to marný …

Karel Mio

Jo to máte pravdu, občas jsem jezdil z Liberce přes Jablonec na Ž. Brod a Semily a v těch nekonečných rozptýlených vesnicích za Jabloncem jsem trvale 70 pozoroval jako úplný standard.

Jirka

Jedou přece pořád opatrně tou 70…

mgr.pavel

Hele tady v Brně to máme naopak špatně. Z obou pruhů v koloně se snaží lidé *kdekoliv* přejíždět do toho „za X desítek až stovek metrů jediného průjezdného“. Nezipují až na konci, ale dost agresivně udělají myšku kdekoliv v koloně. Což je dobře nebezpečné..

(jako já toho spíš využívám, cíleně se zařadím v koloně do končícího pruhu, který popojíždí rychleji právě kvůi těm „myškoidním předjížděčům do průběžného“, a zipuju až na konci, ale.. nechápu tu snahu o vyčuranost předjet kolonu, když tím nebezpečným chováním si naopak pohorším)

PetrN

Přijde mi že v Brně naopak řidiči zip umí velmi dobře právě kvůli dlouhodobému „zipovému trenažéru“ na Žabovřeské, který už ale na podzim skončí

janvagala

Ano, tam to funguje většinou dobře.

mgr.pavel

Tam zip funguje dobře.

Potřeba zipovat je ale i na řadě dalších míst, kde už to tak slavné není.

A jak sám píšete, Pisárecký špunt už brzo nebude špuntem 🙂

Michal Bartoníček

Hlavně se tím dost snižuje kapacita.

Martin H.

No, ne že by Brno bylo úplně vzorové, ale těch pár let ježdění (nejen) pisáreckým trychtýřem naučilo místní zipovat vcelku slušně. Na přejetí do volného pruhu asi není nic špatného, nicméně debilů snažících se prokličkovat je i zde stále dost. Ale proti Liberci a okolí těžká pohoda…

janvagala

To není jen v na liberecku. Třeba Olomouc před kruhákem u Globusu atd atd. Jsou to prostě tupý hlavy napříč celou republikou.
Ale ještě jeden nešvar. Na dálnicích. A to je vynucování si vjezdu z připojováku. Já nemám problém, když to jde, jet do levého. I když je to proti pravidlům. Ale někteří mistři asi žijí v iluzi, že mají vlastně přednost.

Josef Novák

A to je ten problém, že nemáš problém, když to jde. Pak to někteří berou jako samozřejmost a připojovat se nenaučí. Pokud v daném místě jedeš do 130 km/h a máš bezpečný odstup, tak zásadně zůstávat v pravém.