pruvodce

Chtít nové linky nestačí. Česká letiště musejí ukázat jasnou strategii, říká manažerka Ryanairu

Ryanair v Ostravě. Zdroj: Letiště OstravaRyanair v Ostravě. Zdroj: Letiště Ostrava

Nových linek z Ostravy a Pardubic dopravce nelituje, další potenciál vidí opět v dovolenkových destinacích.

Během návštěvy varšavské centrály společnosti Buzz měl deník Zdopravy.cz možnost hovořit s manažerkou Ryanairu pro střední a východní Evropu Alicjou Wójcik-Gołębiowskou. Dopravce aktuálně létá ze čtyř českých letišť, oproti zemím v regionu však česká nabídka spíše zaostává. Manažerka řekla, co mohou letiště pro přilákání Ryanairu k dalšímu růstu udělat.

Jak vás mohou česká letiště přilákat k dalšímu rozvoji?

Tím, že ukážou jasnou strategii a dlouhodobý závazek. Musí zhodnotit svou současnou situaci, naplánovat, kde chtějí být a na rozvojových plánech s námi spolupracovat. Polská letiště, jako jsou Katovice a Krakov, to úspěšně udělala a dosahují skvělých výsledků.

Nedávno jste spustili nové linky z Ostravy do Malagy a z Pardubic do Girony. Jak si zatím vedou?

Na konkrétní hodnocení je zatím příliš brzy, ale počáteční náznaky jsou pozitivní. Spuštění těchto linek rozhodně nelitujeme a doufáme, že budou pokračovat i příští léto.

Kolik nových linek z českých regionálních letišť je reálné očekávat, řekněme, v příštích pěti letech? Jaké by to mohly být destinace?

To je momentálně těžké říct. Záleží, jak se bude dařit stávajícím linkám a dodávkám letadel. Nyní nás čeká dvouletá mezera bez nových strojů, takže stávající kapacitu budeme muset pečlivě přidělovat. Pokud půjde všechno dobře, potenciál pro nové linky je vždy.

Pro Ostravu nebo Pardubice vidíme potenciál v dovolenkových destinacích, a to kvůli silné poptávce. Šance mají i spojení do Spojeného království.

Pokud porovnáte vaši nabídku z České republiky s rakouskou nebo polskou, je menší. Proč?

Aktuálně jsme v situaci, kdy je obrovská poptávka po nových trasách a letadlech v celé Evropě. Letiště soutěží mezi sebou po celém kontinentu. Praha například soutěží s Budapeští, Krakovem nebo Varšavou. Česká letiště musejí předložit jasnou strategii růstu. Nejde jen o to říct, že chtějí více linek. Musíme vidět potenciál a možnosti růstu.

Takže polská letiště jsou na tom lépe, protože mají lepší strategii?

Se svým rozvojem začala dříve. Proto jsou dnes tam, kde jsou. Česká regionální letiště si vedou velmi dobře. Pardubicím i Ostravě jsme toto léto přidali po jedné nové lince. K dalším sezónám jsme optimističtí, vidíme potenciál pro další růst. Potenciál má i Brno. Když srovnáte Katovice nebo Poznaň se stavem před několika lety a nyní, dobrá strategie přináší potenciál pro rozvoj.

Je mezi polskými letišti nějaký rozdíl, co se týče pobídek nebo poplatků? Objevují se názory, že Polsko těží právě z nižších poplatků a atraktivnějších pobídek.

Jde spíše o to, že polská letiště jsou zavázána růstu a rozvoji. Diskutují s námi o tom, co pro nás mohou udělat. Zajímá nás jejich infrastruktura, jak mohou zvládnout větší kapacitu. Nejde jen o to, že přivádíme cestující. Zajímá nás proces odbavení a nástupu. Musíme vidět potenciál pro nové linky a zda dokážeme naplnit letadla jak na příletech, tak na odletech. Polská letiště byla a jsou v tomto ohledu proaktivní.

Zajímáme se o dlouhodobé smlouvy. Pokud se letišti zavazujeme na dalších pět let, musíme mít určité jistoty. Potřebujeme záruku, že se základní podmínky nezmění přes noc. Takové dlouhodobé závazky jsou typické pro všechny aerolinky. Je to dvoustranná dohoda – my přinášíme provoz a letiště podporuje náš růst.

Česká regionální letiště neskrývají svůj názor, že šance dohnat Polsko je pryč. Mají pravdu?

To bych neřekla. Polsko a Česko jsou různé trhy z hlediska velikosti a populace. Vidím však v českých letištích potenciál stát se konkurenceschopnými v regionu. Věřím, že česká regionální letiště jsou na správné cestě, jsou zavázána růstu. Dosáhnout úrovně Katovic je kvůli velikosti ostravského nebo pardubického regionu ve srovnání s větší populací, kterou obsluhují Katovice, náročné. Pardubice a Ostrava se však mohou dostat například na úroveň Lodže nebo Lublinu.

Manažerka letecké společnosti Ryanair Alicja Wójcik - Gołębiowska.Zdroj: LinkedIn

Manažerka letecké společnosti Ryanair Alicja Wójcik-Gołębiowska.
Zdroj: LinkedIn

Tagy Buzz East Bohemian Airport EBA FR Letiště Brno Letiště Leoše Janáčka Ostrava Letiště Ostrava Letiště Pardubice Ryanair
53 komentářů