pruvodce

Tečka po 50 letech. České dráhy dnes naposled nasadily do provozu jednotky 460, pak je čeká šrot

Poslední den provozu jednotek 460 v běžném provozu. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czPoslední den provozu jednotek 460 v běžném provozu. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Dopravce už s jednotkami nepočítá ani na zálohy, demontuje z nich radiostanice a pošle je do šrotu.

178 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Smutny pohles

460 má poslední jízdu snad už podesáté za sebou. 😀 nekonečný příběh.

Davy

On pojede retro na trase Olomouc – Horní Lideč 🤩

Janek

Včera prý naposled…..
Dnes 28.7.2024 sedím ve vlaku v Šumperku a čekáme na zpožděný protijedoucí vlak. No a co nepřijede jednotka 460, která včera „jela naposled“. Jednotky 460 budou v Olomouckém kraji asi tak nesmrtelné jako vozy Bd 264 na rychlících Bouzov.

Martin

Zítra už to bude fákt naposledy, slibujeme….

panZdenda

Plná Olomouc odstavených Panterů a z depa jako náhrada pantera č. 212 na vlaku Os3722 vylezl starý panťák 027/028. Čuměl jsem jak puk. Konec tornád stále v nedohlednu :-). Zpátky jako Os 3731, pak zase do Koutů jako Os3736 a pro dnešek dojezdí až pozdě večer jako Os3747.

JCh

Tomu se na pouti říká „prodloužené jízdy“ na divadle pak děkovačka, kdy se herci stále vrací, ikdyž to polovinu diváků už docela i sere…😅

Andrzej Heczko

Ale stejně mám na ty jízdy na základku a střední pěkné vzpomínky.
Na jednu jsem nalepil před zhruba 30ti lety nálepku super express a je možné že tam je doteď.
Často zlobily dveře a protože bych nestih průchodem jinam vystoupit + častečně z frajeřiny, rozbil jsem pěstí sklíčko pro přístup k nouzovému otevření. Chcala z ruky krev jak z vola a zůstala pořádná jizva na památku.
Na charakteristický zvuk při rozjezdu či brždění si vždy rád vzpomenu, stejně jako na ty bezstarostné roky.
Mít doma modelové kolejiště, určitě bych si jednotku pořídil.

zwi

460.027+028 dnes na 3722 z Olomouce.

Jarda

tohle už mělo bejt tak 20let v hutích. Tak ještě se zpožděním do hutí poslat šukafony, regíny a podobný starý český hnusy, co dělají na kolejích ostudu. Pryč s tím.

Hans

To byla právě ta standardní lež od ČD!! Prohlásí, že něco zastaralého v provozu končí, ale stejně se s tím někde pravidelně a denně setkáte!! Ale obvykle někde daleko od Prahy, na periferii ČR! Aby se v Praze nevidělo, jak ČD veřejnosti lžou! Co dělaly elektrické jednotky 460 na spojí, který je od začátku veden dieselelektrickými vozy 843??!! A s interiérem poněkud lepší kvality? Už zase ČD ojebavaly cestující z Moravskoslezského kraje!;;

Ondra

Co tam 460 dělaly? Jezdily tam v rámci výluky na lince Olomouc-Opava-Ostrava (výluka byla mezi Krnovem a Opavou) v úseku mezi Opavou a Ostravou od 20.5. do 26.7. a šlo o dlouhodobě veřejně známou informaci… 🙂

Doporučuji místní článek z konce dubna… (y) 🙂
https://zdopravy.cz/tornada-uz-nejsou-v-turnusu-jeste-ale-vypomohou-na-trati-ostrava-opava-202818/

Lubor

Jedna ta jednotka by měla být zachována pro nostalgické jízdy.

Z. Lapil

Je. V originálním nátěrů. Bydlí v Chomutově.

vjkm

Ale to bohužel asi není pro nostalgické jízdy, tam to bude jen rezivět.

marcel.stancl

Já bych do vany vloženého dal trafo s usměrňovačem , aby to mohlo jezdit na oba systémy a nabídl soukromníkům na hraní.

Leinad

Tak si to kup a udělej. Mimochodem nebylo by lepší mít na něco takového 560?

Petra

Člověk tam musel podnikat skok vysoký a to vedro, které v nich bylo. No katastrofa. Ta „Zelená příšera“byla vzhledově hezká, jinak opravdu hrůza.

Avlaky

Otázkou zni, kdy se všechny odvezou z bohumina?
Je tam tak 6 páru odstavenych a vložaku je tam snad i dvě desítky

The Baal

Hlavně by měly zmizet Bdmtee! Cestovat tím v létě je šílenost, kdyby to mělo alespoň stahovací okna, ale efektivita tech výklopkek je minimální.

Martin

Souhlas, nechápu, že vám někdo může dát minus. Ty vagony jsou hnus…a to nejen svým původním účelem.

nedulezite

Svou práci odvedly. Mi třeba zvýšily fyzičku při pravidelném stěhování kola dovnitř a ven. Budiž jim následné přepracování lehké https://www.vut.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=93195

Petr Novotný

Bylo by fajn kdyby ČD zachovali 1x 460 a 560, včetně ND

zdenek

stát..

Z. Lapil

460 je v Chomutově. O 560 nic nevím.

slon1965

560.023/024 je v Majlontě

platamond

A bez ETCS budou moct jen stát…

Igor

Dnešní Sv jízda do Olomouce právě projela Ostravou. Spojené dvě jednotky.
Hranice na Moravě ~ 12:40
Lipník nad Bečvou ~ 13:10
Olomouc ~ 13:25
Nejspíš naposled jedoucí vlastní silou.

El Barto

Nakonec ne, ještě v neděli jedna jednotka zajela až do Koutů, dokonce na pravidelném Os s cestujícími 🙂

Jan

Takové krásné a pohodlné vlaky to byly! Děkuji jednotkám řady 460 za dlouholetou službu!

Matěj

Speciálně pro hůře pohyblivé lidi nebo pro seniory to byla lahůdka…

Jan

Tak v dřívějších dobách žádné nízkopodlažní vlaky nebyly. Teda kromě 451/452, ale ty nejezdily všude.

M1M2

Přál bych každému denní cestování zabotlamy na rozhadrovane dráze a propadlých stycích do Berouna. To bylo skutečně o zdraví, kolik ran do těla člověk dostal od bídného podvozku. Sezení bez opěrek hlavy, pohyb po kolejích připomínal spíš splasenou kozu než vlak. Třešničkou k tomu byly neustále létající zasunovací dveře do oddílu, které dávaly dobre rány.
Když jela 470, to se člověk cítil jak v bavlnce. 460 je proti tomu luxus, ikdyz chápu že nízkopodlažnost jim celý život chybela

roman

pohodlný, ani omylem
– není nízkopodlažní, takže imobilní lidé nebo s velkými zavazadly (kočárky, kola atd..) mají velké problémy při nastupování a vystupování
-záchod špinavé díra do země
-buď je v tom horko nebo zima
-bez klimatizace, takže buď je v létě nedýchatelno nebo brutální průvan a hluk při otevřených oknech
-ještě si pamatuji původní lepivé koženky které hlavně v létě byli zážitek
-tahle jednotka už dávno měla proletět vysokou pecí

Tomáš V.

Jojo, hotový poklad.

Gunduľ neubiješ

Vzpomínkový optimismus. Ano, také si je pamatuji jako dítě, jezdili jsme tim na dlouhé výlety velmi daleko (na celý den do vedlejšího města, tuším 32 km)….

Tomáš

A co ty vložáky? Ty by nešly zachránit a vrazit do těch muzejních exponátů? Nebo to ty exponáty hodlají udržovat v té trapné tří-vozové verzi natrvalo?

Pezos

Tady je zas prohlídka individuí, jak vystřižených že „životního příběhu jednoho šotouše“.

Tomáš

Zatímco vy řidiči nemáte se svejma dálničníma autodromama, žádnej „životní příběh“…
🤣👉🥵

Pezos

Takže každý, kdo nechce, aby železnice byla pojízdné muzeum, je hned autodromní řidič? Děkuji za potvrzení mé hypotézy.

Tomáš

Ale copak? Vrácená facka od „šotouše“ bolí? Tolik k té tvé „hypotéze“… 🤣👉

El Barto

Ty budeš asi hodně vyspělý jedinec, ty emotikony to přímo podtrhují…

Swariner

Júj, vy jste ale drsňák! Těch vrácených facek… Vy musíte mít bab!

Jiří Kocurek

To má znamenat vyhazov z vlaku pro každého, včetně řidičů domělých a jejich dětí?

Koho pak budete vozit?

Ivoš

Je to nostalgie, jsme stejný ročník. Navíc je to moje dětství. Jezdívalo to Havlíčkův Brod-Brno-Bratislava. Takže v Hrušovanech se do toho nasedlo a jelo se do Brna či Bratislavy. Hezká doba napsat nemůžu, ale hezké časy dětství ano. Dnes už je to samozřejmě zastaralé, vysoké schody, hluk, třes a těžko se otvíraly dveře. V době vzniku ale docela luxus.

Michal

Včera bylo…. Před 10 lety bylo pozdě. A bohužel je tu stále nejeden druh souprav (810/814, bdtn, bdmtee/bdmpee,….. ), které neodpovídají současným standardům a přesto tu vesele jezdí. Upřímně by mně to bylo jedno, kdyby to jezdilo pouze na krátké vzdálenosti, zohledňovala cena a měly aspoň základní údržbu. Realita je však taková, že se neřeší ani jedno.

Tomáš V.

Základní údržbu evidentně mají, jinak by nejezdily.

Michal

Nevím, jak Vy, ale já si pod základní údržbou představuji, že se nic nerozpadá, okna těsní, dveře jdou zavřít/otevřít a vlak zařve pouze nešťastnou náhodou. Tohle u zmíněných souprav nikdo neřeší.

HonzaEM

Tak to už je definitivní konec československé železnice, když skončila nejlepší řada, co kdy existovala!

roman

Tohle byla plečka už od výroby, na šrotišti už měla tahle řada skončit před řadou let.

HonzaEM

Byla tak nadčasová, že to stále vypadá jako moderní vlak.

Karl vB.

Jste si jistý, že nepotřebujete korekci zraku?
https://fokusoptik.cz/img/ybc_blog/post/new_see_max.jpg

Tomáš

Elektrickou výzbrojí možná, ale pořád to bylo soudruhy šito horkou jehlou… (jako vždy)
Ale já mám na tuhle řadu hezké vzpomínky, ale to ještě nevykazovaly takové poruchy vlivem stáří, jako tomu bylo ke konci svého pravidelného provozu…

Jiří Kocurek

Výzbroj chtěli už po výrobě vyměnit za polovodičovou.

Jestli něco předběhlo svoji dobu, tak to byl Žabotlam. Nízkopodlažní vstup už tehdy.

Bert

Elektrickou výzbrojí byla také beznadějně zastaralá. Nejen oproti polovodičové regulaci 560, ale dokonce i odporové regulaci podstatně starší 451, která alespoň umožňovala přepínání motorů mezi sériovým a sérioparalelním zapojením.

460 má motory trvale spojené do série, takže jediný hospodárný stupeň a šuntovací stupně jsou k dispozici jen při relativně vysokém výkonu. Tím pádem má při rozjezdu i jízdě podstatně větší ztráty.

Michal M

Nech se vyšetřit, prosím tě. Svědek úpadku československého strojírenství, spolu se šukafonem.

HonzaEM

Spíš chlouba.

El Barto

Taky názor, naštěstí menšinový.

Pan Král

Československá železnice skončila v roce 1992, ty hlavo. Teď je rok 2024

Kontra

Až od ledna najedou do provozu na S1 a R61 soupravy Bymáků, nebo Bmto s Esem a Syslem, bude to ještě větší poprask 😂 Zatím je pouze veřejným tajemstvím, že Elefanty s ETCS určitě nevyjedou, možná tak jeden, dva. A zbytek bude odstaven a čekat na instalaci systému 👍 Šotoušci, těšte se 😂

Francimor

Na linku Praha-Poříčany-Kolín jich tolik nepotřebujete a jinde ETCS není.

Kontra

Já jsem mluvil o linkách Opava-Český Těšín a zde se od Ostravy-Svinov dál bez vozidel s ETCS neobejdete. A protože instalace systému do jedné jednotky trvá řádově několik měsíců, už nyní je jasné že od ledna na těchto linkách vyjedou místo 471 náhradní soupravy s Esem a Syslem, protože prostě nebude s čím jezdit.

Avlaky

A bude tolik syslu navíc? Něco by mohlo byt z Pardubic kolem 7 kusů?

libor

je to dobře, že ty staré vrány jdou do šrotu, jezdit v 50 let starém vlaku fakt běžný cestující nechce..

Kontra

Kéž by MS kraj podle tohoto jednal i v nové smlouvě. 811 a 814 jsou sice před časem rekonstruované, ale…

HonzaEM

Proč by nechtěli jezdit ve 100x lepším vlaku než v podělaným panteru?

Karl vB.

Pane HonzoEM,
proti gustu žádný dišputát, ale řekl bych, že trpíte tzv. „opičí láskou“.
Možná, že až někdo z vašeho rodinného okolí bude při chůzi odkázaný na berle, nebo chodítko, pochopíte, že ten Panter (který jste tak pěkně nazval „podělaný“), má přece jen, kromě klimy i další výhody.
Možná bystě mně mohl poučit o tom proč, byly předchozí jednotky „Žabotlam“ (nízkopodlažní a s posuvnými vstupními dveřmi), nahrazeny tímto hlučným výtvorem, do kterého se lezlo, jak do kurníku a na otevření zlamovacích dvěří jste potřeboval leckdy trénink ve fitnes.
https://g.denik.cz/17/0b/retromestecko-retro-jizda-vlak-pantak-pantograf-zabotlam-souprava-vagony-nadrazi041016-hk7_denik-630-16×9.jpg

Jirka P

Pane Karle!
opičí láska je něco jiného. To, čím trpí Honza, by se mohlo nazvat spíš Stockholmský syndrom.

Jinak Žabotlamy byly odstaveny dříve než (těžko lze říct nahradila) tornáda hlavně proto, že jejich na svou dobu futuristická karoserie nebyla tak dobře zvládnutá, což se projevilo jejich malou pevností i odolností (při nehodách i proti rzi). Taky podvozek nic moc.

Jiří Kocurek

K tomu podvozku: https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_bogies_de_la_SNCF
Ces bogies sont de type « Pennsylvania ». Ce type est créé en 1860 aux États-Unis.

On je z roku 1860, pokud google translate nekecá.

Libor

Kovanej šotouš!

Pavel

Je zajímavé, že řidiči kamionů, autobusů nebo piloti letadel jsou vděční za technické novinky, vítají nové mašiny a netouží po provozování půlstoletí starého šrotu. Neznám nikoho, kdo by chtěl dnes na silnice vyrazit v aviích, liazkách nebo vejtřaskách. Pouze mašinfírové chtějí na věky zachovat a všem ostatním vnucovat muzejní exponáty, jimž se normální cestující snaží vyhnout, pokud to jen trošku jde. Zajít si jednou za čas na muzejní akci – budiž. Ale určitě ne každý den při cestování do práce, do školy, natož třeba se zavazadly na dovolenou.

Zaměstnanec

Klobouk dolů, jezdily 50 let. Která mašina tak dlouho vydrží? A furt jsou pojízdné. V devadesátkách jsem v nich pracoval jako průvodčí. Ten nápor cestujících co musely snést!!! Klobouk dolů a odpočívej v pokoji. Další jim podobnou a houževnatou stálici ještě dlouho neuvidíme…

Kubrt

Řady exČSD, které vydržely 50 let v provozu: 140, 121, 122, zamračené, brejlovci, hektory, čmeláci, zcela jistě se to podaří 742. A samozřejmě po světě je takových příkladů mnohem víc.

HonzaEM

I žabotlamy.

Jirka

A City elefanty jsou staré po 20 letech…

182-097

Třeba takové šestikola řad 181 a 182, kde se čeká že některé stroje se dožijí až 70 let v pravidelném provozu. A další…

Michal M

Jako vydávat nesolventnost a nekompetentnost objednatelů za jakousi iluzorní přednost je opravdu majstrštyk.
Kolik lidí kvůli přežívání těchto popelnic přesedlo do jiného prostředku asi odhadnout neumíš, že…

HonzaEM

Lidi jsou divný, když ty klimatizovaný škatule mají (asi) radši, než pořádný normální vlak.

Joe

Trolíte nebo tomu fakt věříte?

Pavel Vavříček

Tučka, protože v podstatě za ně není náhrada a jsou to fakt nejstarší provozované lokomotivy v pravidelném provozu u ČD. I když Osoblažka má ambice poptávat, jestli by ji někdo někde vyrobil nízkopodlažní motorák na úzký rozchod.

Jiří Kocurek

„Která mašina tak dlouho vydrží?“

Nevíme. Stejně jako u 15letých dorostenců nevíme, kdo z nich bude mít 40 let praxe strojvedoucího.

Milda

Ještě aby konečně s tím, zmizely z kolejí stará A a B²⁴⁹, a bude to konečně ideál.

Milda

Plus odporné Bd, které jsem včera viděl na R9

JAKUB

No spíše takové retro to bylo při křižování 853 a 513 dnes v Ostravě-Třebovicích
853 – 460.027/028
513 – 151.004 – B – B – B – BDs – A

Milda

Tak u Opavanu nic neobvyklého, tam plánované řazení nepamatuji

HonzaEM

To už ani nemusí, česká železnice už pomyslnně umřela s odchodem 460.

Sériový jezdec

A Bee. U B jdou aspoň na rozdíl od tohoto střepu otevřít okna.

Karl vB.

„Nejlepší“ byly vagony Bmee a Amee, ty vydržely pouhých 9 let (1986-1995). Pak je, z důvodu jejich „velké oblíbenosti“ u cestující veřejnosti, dráhy nechaly předělat alespoň na lehátka.
https://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/Bmee-CD-Prag.jpg

Petr Vašek

Co to melete za nesmysly, jaké lehátka?

M262

Zrovna dneska jsem viděl A ve Svinově na IC vlaku na Prahu. To už je i na druhou třídu ostuda

Okoloidúci

Konečne.

Ešte sa zbaviť A, B a všetkých ich klonov/derivátov a už môžeme s kľudom prehlásiť, že sa česká železnica absolútne s prehľadom vyrovná tej rakúskej.

Nedbal

Já bych se spíš zbavil zakomplexovaných všeználků,co vědí,co je pro ostatní nejlepší a pak taky autistů na ministerských a jiných důležitých místech.

Robert Pražák

Jakože se zbavit vozů 1. a 2. třídy?

Okoloidúci

Akože aby na EuroCity (!) Ostravan nebola náhradná súprava zložená z B a AB.

To už je v dnešnej dobe nedôstojné aj na Os, nie to na EC.

Jiří Kocurek

Asi měl na mysli staré A149 + B249
https://www.vagonweb.cz/popisy/popisy.php?k=CD_Y

… a možná i B209, což jsou přeznačené A149. Libovolná rakouská dvojka je lepší než A149, říkalo se.

HLN

Já je měl rád, nicméně doba jde dopředu

Nedbal

Ba ba.Tramvaj s prostorem jako Bymee a doprovodem tyristorové hudby po celou cestu,to je panečku pokrok.Po první srážce s kamionem na přejezdu,kdy bude x mrtvých se budou všichni strašně divit….

Robert Pražák

Tyristorové? Mělo to normálka odporovou regulaci.

HonzaEM

On přece myslí nové pantografy, Regiopantery. Ty nemají tyristory, ale IGBT. Ty nejstarší mají krásný zvuk.

HonzaEM

Nové panťáky nemají tyristory, mají IGBT. Ty nejstarší mají krásnou hudbu, ty novější a ibalginy, nic moc.

Jiří Kocurek

Tak to abyste podal Safety report na ERA, pokud máte pocit, že je v nich stejná konstrukční vada jako v Jančurobých vozech (ten co se zlomil v Parbubicích). Je to vaše občanská povinnost, poku máte důkazy.

roman

Nevím, co na nich muže mít člověk rád. Nejsou nízkopodlažní, takže se do nich špatně nastupuje. Záchod je mnohdy špinavá „díra“ do podlahy. Buď to topí hodně nebo vůbec, já jsem rád že tyto jednotky uvidím už jenom v muzeu.

HonzaEM

Nechápu, jak je může někdo nemít rád, lepší a hezčí vlak jsem nenašel a nenajdu, protože nikdy žádný nebude.

Aleš

Přesně tak. Byly součástí našeho života. Udělaly velký kus práce a za to jim patří velký dík. Muzejní kus bude zachován a život jde dál.

Jiří Kocurek

Asi jsem materialista(?) když mám pevnější citové vazby k lidem, nikoliv ke věcem.

Dan

Sláva. Jejich dotykové otevírání dveří bylo nebezpečné v tom, že pokud jste ho zvenčí stiskli rychle dvakrát za sebou (dveře hned nereagovaly otevřením, takže se stávalo často, že to vypadalo, jakoby první dotyk nezaznamenaly), tak si druhý stisk pamatovaly jako pokyn pro zavření a ihned po otevření se opět zavřely. Nejen mě bolestivě přivřely při nastupování (měly velkou sílu), i spoustu jiných cestujících, čehož jsem byl občas svědkem. Stěžoval jsem si emailem u ČD, ale prý vše bylo v pořádku. Jsem přesvědčený, že naprogramované to bylo špatně a nebezpečně. Takže je dobře, že půjdou do šrotu.

Leinad

Nebyly původní dveře na kliku? A souhlas, skřípání by mělo být omezeno.

HonzaEM

Na kliku a s uplně jiným mechanismem.

Dan

Pokud někdo máte k jejich dotykovému ovládání co říci, tak jen nemínusujte, ale rozepište, kde byl problém. Že takto, jak píši, dveře fungovaly, je nezpochybnitelný fakt, protože jsem si to mnohokráte poté prakticky vyzkoušel (abych přesně věděl, co na ČD napsat), jezdil jsem s nimi svého času totiž denně.

Miloš2

Máte pravdu,ty dveře to byla pohroma.Měly fungovat asi takto:Stiskem kliky se odblokovala západka dveří,přes jakési „vahadlo“sepnul koncový spínač ventil,ten vpustil vzduch do válce a dveře se otevřely.Ovšem často se stávalo,že cestující nedomáčkl kliku až dolů,západka se nezadblokovala,ale „koncák“již sepnul a dveře se „natlakovaly“,ale neotevřely.Po domáčknutí kliky se pak plným tlakem rozletěly.Nebo naopak se při zavírání nedovřely.Prostě konstrukčí zmetek,nebo možná pomsta strojvůdcům.Možná si ještě někdo pamatuje nehodu Panonky u Bohušovic.Kdyby se na tom panťáku na zastávce za Bohušovicemi „nesraly“ dveře a odjel včas,nemuselo k nehodě vůbec dojít.

HonzaEM

To byl Balt Orient. Jinak ano, přesně tohle ty dveře dělaly, ale v původním provedení mechanismu.

M 474 003

Nahoře za takovým krytem byl kohoutek. Stačilo ho otočit a dveře byly odblokované . Ústečáci ten kryt mazali vazelínou aby se prozradilo, kdo ho použil.

K nehodě by došlo o zastávku dál.

Jirka P

To nemůžete vědět. O zastávku dál by ten expres v pohodě chytal kód.

HonzaEM

Po rekonstrukci zavíracího mechanismu už takovou sílu neměly. Celá ta výměna za tlačítka byla totální číčovina, když se vědělo, že dlouho už nebudou. Za 100 tisíc jedny dveře, to se vyplatilo.

zdenek

Podle mě by je měli nechat jako zálohu.
Za mě to byl jeden z lepších vlaků české železnice.
Rychlé, pružné. Kapacitní. Pohodlný podvozek i sedačky.
Já bych radši jezdil tornádem. Než přecpaným panterem s ledničkou.
Je to kovidexpres. Z klimatizace se nedá zdrhnout.
Dost nachcípanych bezohledných pr. A klima to tam jen točí. V Itálii je často nějaká část s otevřenými okny bez klimy.

Tea

Jo a topení styl tropy x kosa

Pan průvodčí

A kdo na to má shánět náhradní díly ? Kdo to má udržovat při všeobecném nedostatku technického personálu ?
Dnešní jednotky jsou mnohem méně náročné a nákladné na údržbu. Poslední jednotky jezdily jen díky kanibalizaci odstavených. A hlavně, on už s tím nemá zájem až na pár ultras nikdo jezdit. Včetně strojvedoucích. Padesát let stačilo, díky. Naprostá většina dá raději přednost Panteru před Tornádem a deriváty B. To ostatně ukazují trvale rostoucí čísla přepravených osob na tratích s moderním vozovým parkem.

zdenek

No, ale ten km servisních nákladů nové jednotky taky není zrovna malý.

Kontra

Panter 640/640.2 má proběh do E0 (provozní ošetření) 25 000 km. To není zrovna málo, jen pro srovnání mot.vůz 810 1500 km, 843 2500km. Vcelku propastný rozdíl.

Jirka

No nevím, je to právě úplně naopak, drahá je údržba nových😉Tyhle staré soupravy už to mají za sebou, ale byly levnější na udrzbu

HonzaEM

Tak s každým fírou, co jsem mluvil, takjezdí mnohem radši s tornádenm než s nějakou moderní je*kou. Co se týče svezení, je tornádo taky top.

Filda

S většinou si mluvil těžko. Jsem strojvedoucí, co na 460 najezdil dost a upřímně říkám, strč si ty 460 tam, kde slunce nesvítí. Děkujeme, odejděte. Svatý Panter.

Jiří Kocurek

Vypůjčím si Tři sestry:
….
Kdo naloží kočárky?
Kdo vysadí babičky?

Jenom ty, ty’s tu zbyl!

Primářek

Jojo „jeden z lepších vlaků“. Po výstupu jak na Štramberskou Trúbu uvítá každého luxusní koženková sedačka, ze které si většina jako suvenýr odveze zapařenou prdel. Navíc to nemá klimu, takže cestující mohou svobodně volit mezi režimem sauna a silný průvan, při kterém dostanou příležitost naplno si vychutnat kvalitní zvuk brzd před kterými neunikne nikdo, ani nositelé sluchátek.
Opravdu si nedovedu představit cestující, obzvlášť pokud mají omezenou pohyblivost, kteří by raději dali přednost tomu „panterovi s ledničkou“…
/s

Ty vlaky byly morálně zastaralé už v době stavby. Zaslouží respekt za odvedenou práci, ale jediné nasazení kam dnes patří je to muzejní.

Mendy

Asi mi to nebudete věřit, ale já jsem měl jako cestující raději 460 než 471. Absolutně by mě nenapadlo řešit zapařenou p*del. A výstup na Štramberskou trúbu – pár schůdků mi problém nedělá, naopak, vyrostl mi úsměv na tváři, když jsem si uvědomil, že taková primitivní věc jako ocelová tyč vedle dveří je vlastně perfektní opěrný bod. Když mi je teplo, můžu si otevřít okno. A ve tmě vidím ven, takže mám orientační body a vím jaké je (pokud je) zpoždění. Hluk mi nevadí, ostatně i na dálnici jezdím s otevřeným oknem, jen si ho přivírám kvůli průvanu. Klimatizaci používám… Číst vice »

Mendy

A sedačky ve 460 aspoň byly pohodlné. V Elefantu mě po pár desítkách minut bolí zadek víc než po několikahodinové jízdě autem.

silenysotous

V elefantech jsou i displeje – nad dveřmi oddíl nástupní prostor, nad schody do mezipatra a u schodů dolů shora…
Takže pokud špatně slyšíte hlášení, sedněte si pokud možno blízko displeji, co chvíli tam svítí příští stanice 😉
A Můj Vlak do mobilu je taky dobrý průvodce na cesty a ukazatel pozice/zpoždění, ale to samozřejmě jen pokud vlastníte chytrý mobilní telefon osazený datovou SIM kartou (nebo připojený na vlakovou WiFi – alespoň myslím, že už to je ve všech Ostravských sonech)…

HonzaEM

Popsal jste to naprosto přesně. Když u nás na Severu, místo 460 začaly jezdit tyhle klimatizovaný škatule se zrcadlama místo oken a osvětlením jak na operačním sále, trvalo mi nejmíň 10 let než jsem si jakž takž zvykl, že místo krásným vláčkem pojedou takovou hnusnou škatulí.

Primářek

To je hodně subjektivní hodnocení. Mě těch pár schůdků také nikdy nedělalo problém, ale to problém je. Navíc to vždy zpomalí výstup a nástup cestujících. Tyčka uprostřed dvojitých dveří je sice „perfektní opěrný bod“, ale zároveň dost omezuje případný nástup s kočárkem anebo vozíčkáře. Interiér Elefantů je skutečně přesvětlený až moc, tam by norma (anebo její výklad) mohl být trošku tolerantnější. Na druhou stranu ve tmě jsem s tím jezdil často a nikdy mě nepřišlo, že bych měl problémy se zorientovat, kde zrovna jsem. Jen se hůř spalo. Špatně nastavená teplota klimy je celospolečenský neduh. Nicméně v případech, kdy ten… Číst vice »

HonzaEM

Prej morálně zastaralé, ty byly tak nadčasové, že i dneska vypadají jako moderní. Ještě že dřív byl svět v pořádku a neexistovala taková pí*ovina, jako klimatizace v regionálním vlaku. Kdo to kdy viděl, aby si na lokálce člověk neotevřel okno.

Primářek

Morální zastaralost byla ve vysokopodlažnosti, dveřích na kliku, šroubovce a trakční výzbroji bez řazení motorvých skupin. To design nijak nevytrhne, i kdyby to moderně opravdu vypadalo.
Klima v regionálním vlaku je celkem žádoucí věc. Stahovací okna a s tím spojené větrání průvanem opravdu nejsou fajn ani při těch 110 km/h, natož při dnešních 160 km/h…

XP3

A co rovnou návrat k parním vlakům? Nebuďte troškař😀

vladki

Záloha? A kde by to jezdilo bez ETCS. Tak leda z Prostějova do nezamyslic

Kubrt

Hlavně na takvouhle zálohu nebude žádný objedavatel zvědavý, když si někde platí pantery.

Zrzek

Jasný, ale když se něco totálně do..ne, tak je aspoň kam sáhnout. Tohle už chleba nežere a do doby než přijde ETCS to může v případě průšvihu pomoc a do smelce to jde poslat v pohodě v prosinci. Kolikrát byl člověk rád, že se vytáhla z depa 810 s bafikem místo odřeknutého spoje.

Patrick

Ak je v cestovnom poriadku spoj uvedený ako bezbarierový, tak vysokopodlažné vozidlo nie je akceptovateľná náhrada

HonzaEM

Jasný, vždyť za hodinu jede dlaší vlak.

HonzaEM

Tak když je pro dopravce levnější pokuta za odřeknutí vlaku, než za vypravená tornáda, tak se není čemu divit.

roman

jeden z nejhorších vlaku české železnice.

HonzaEM

Snad ten uplně nejlešpí, co kdy existoval. přece. Jak může někdo napsat takovou kravinu, že z nejhorších.

HonzaEM

Přesně, byly to nejlepší vlaky naší železnice. Krásný vzhled, krásný zvuk, dynamické. Ty regiopantery 1. generace nejsou vůbec špatné, ale nové jsou hnus.

Jan Z.

To sice jo a některým smlouvám by to někde i vyhovovalo, ale kvůli třem jednotkám se určitě nebudou zaučovat strojvedoucí, mechanici, …

Erik85

Jak já je nenáviděl, ale jsem rád, že jsem se tento týden ještě svezl. 🙂

Milda

Nejlepší den na české železnici za hoooodně dlouhou dobu.

HonzaEM

Chtěl jste říct nejhorší, tak jako 8.12. 2007, když skončily v Ústí.

Swariner

Takový ten smíšený pocit… kdy se mísí úleva…. s ještě větší úlevou. Ale je to moc krásné na to, aby to byla pravda…

Jiří Kocurek

Veřte mi, že Regiopanter je úplně jiný svět, ač na něm tady někteří nenechají nit suchou.

Petr

Co se týče hluku, tak jde o stejný svět akorát na panterech s daleko horšíma frekvencema pro uši.

Kubrt

Jsem si ještě nevšiml, že by si někdo kvůli panteru na peronu ucpával uši.

Petr

Během jízdy už jsem hodně takových cestujích viděl.

Kubrt

Tak to asi jezdím jiným panterem.

HonzaEM

Tak oni jsou 2 typy panterů, starší, co mají krásný zvuk a novější, co mají nic moc zvuk.

Matěj

Já teda žádného 💁‍♂️

HonzaEM

To jo, takový, kterému je lepší se vyhnout.

Tomáš

Uvidíme za 20 let provozu…

HonzaEM

Takový ten, že ode dneška už je železnice nepodstatná, že už je to jen nějaké nutné zlo potřebné k přepravení se z místa A do místa B.

Karl vB.

„nutné zlo potřebné k přepravení se z místa A do místa B“.
Pregnantně jste formuloval, co si většina normálních cestujících (alespoň posledních 30 let) myslí o cestování v el. jednotkách řady 460 a 560.

František

Ten první odstavec je volaký nedopsaný.

František

Už je dopsaný

tea

Udělaly kus práce .. Nechal bych jednu celou jednotku na náhradní díly pro 79/80 ku

Martin

Nechal bych na náhradní díly pro Pantery

HonzaEM

Hlavně by z nich mohli vzít jeden vložák, aby to nebyla taková tramvaj.

Tomáš M

Dal bych pouze malou tečku……

Gregyros

Zvuk náběhu turbín a rozjezdu mi bude chybět.
Ale to je tak asi vše. Divím se, že nedojezdily ještě před řadou 451.

Jiří Kocurek

Byly s nimi velké plány, ale ani na dosazení tyristorové výzbroje nedošlo.

Gregyros

Vím, 2 systémová rychlíková jednotka, díky bohu za B249 ve kterém právě jedu..

HonzaEM

Což je dobře, dochovaly se v důstojné podobě až do konce.

Kubrt

Že 460 dojezdily později než 451 mě moc nepřekvapuje. Ty sice byly nízkopodlažní, ale jinak pro jejich delší kariéru nic nesvědčilo. Přecejen byly (ve střední hodnotě) o nějakých 10 let starší a ke konci už byly opravdu hodně olezlé a obouchané životem. A při nehodě v Čerčanech se ukázalo, že stačí decentní ťukec a skříň se láme. Což bylo jednak dané konstrukcí a jednak podpořeno korozí. 460 byly robustnější.

tea

to nemá žádné turbíny není to jaderná elektrárna.

Robert Pražák

Samozřejmě, že to žádné turbíny nemá, ale ten zvuk…

Petr

Jaké turbíny?

Gregyros

Sry větráky, které zní jak turbína

HonzaEM

Zní jako většina asynchronních motorů.

HonzaEM

Proč by měly dojezdit před 451, když 451 byly o 10 let starší a byl to takový šustiprd, 460 byl aspoň pořádný pantograf.

MHD

Teď už chybí jen 😼, aby sem hodil nějaké moudro.

Pitrys

Jsem zvědavý, kolikrát ještě Tornádo ve Svinově uvidím…

Vid

Po zítřku asi už nikdy. Maximálně ještě při odtahu těch šrotů, co zbyly v Bohumíně.

JanO

Dnes ještě asi pětkrát, jak se píše na konci článku.

Jan

Směs dojetí a pochybností…