pruvodce

Dominance SUV. V registracích nových aut měly poprvé přes 50 %

Škoda Kodiaq. Foto: Škoda AutoŠkoda Kodiaq. Foto: Škoda Auto

Na rekordní úroveň se dostaly prodeje motocyklů.

185 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alex

Řídil jsem v USA Cadillac Escalade ESV a těžko bych hledal lepší rodinné auto. Velký prostor a kromě toho i dostatečný výkon a dynamika. V Evropě je skutečně problém koupit velké rodinné auto, když všechny docela dobré MPV typu Chrysler Pacifica nebo VW Sharan už z trhu mizí. Ve Španělsku jsem měl rovněž půjčenou Toyotu Verso v prodloužené verzi. Místem dá se říci větší než Escalade, ale vším ostatním, hlavně projevem a dynamikou motoru absolutně hrozné. Nemohl jsem se zbavit pocitu, že si připadám jak pošťák, který rozváží zásilky. Naprosto chápu všechny majitele SUV, kteří hledají prostorné vozy v dnešní… Číst vice »

Petr David

Prostě hotová tragédie. Nebo hodnotová,?

Alex

Nevidím nice špatného na tom chtít prostorné auto pro svou rodinu. Pokud byste chtěl diktovat ostatním co si smí a nesmí kupovat, jste hodnotovou tragédii spíše vy. Mimochodem Nový Escalade je výrazně emisně čistší auto (samozřejmě vyjma co2, které ale nikomu ve městě nevadí a zdraví neškodí) než naprostá většina nově vyráběných aut v EU.

A. Mikulka

Takže sis půjčil MPV, byl jsi s ním naprosto spokojen a z toho ti plyne, že nejlepší je SUV?

Ka.Ha.

SUV auta považuji především za vozidla křupanů s absencí vkusu. Nikdo z mně známých lidí, kteří jsou skutečně bohatí jak na účtu tak na duchu, tlusté auto nemá. Stejně tak naprosté minimum mně známých rodilých Pražáků.
Bohužel je to asi hodnotové dědictví generace, která na internátu v Čáslavi usínala pod plakátem Škody 130R a dnes vozí svůj pupík podtékající z upnutého bílého trička vozidlem svojí objemností domněle dokazujícím vysokou míru úspěšného dobytí velkého světa Prahy.

SYN

Rád bych aby tu zazněla jedna věc – výrobci bohužel MAJÍ motivacu vyrábět větší (a především těžší) vozidla. Sice v kategorii „osobní vůz“ je jen jeden společný limit emisí (až do váhy 3,5t), ale stále roste počet vozů prodávaných jako „lehké užitkové“, a ty už mají limity emisí několikastupňově zvyšované podle hmotnosti. A to tak že první kategorie (0 až 1305kg) má limit stejný jako osobní automobil, ale už druhá kategorie (1305 až 1760kg) má limity o celých 25% zvýšené! Přitom do první kategorie se u užitkových vejde máloco. Ale pojďme dál, další kategorie je 1760 až 3500kg, a zde… Číst vice »

SYN

„Specific emissions targets for passenger cars To account for different sizes of passenger cars, the specific emissions target for each passenger car is calculated by adjusting the general emissions target by a value proportional to the deviation of the car’s mass from the average. This means that the emissions targets for heavier cars are higher than those for lighter cars. In Regulations (EC) 443/2009 and (EU) 2019/631 this relationship between the specific emissions target E and the general emissions target E0 is expressed as E = E0 + a × (M-M0) with the mass of the specific vehicle denoted by… Číst vice »

SYN

Toto se týká především „emisních cílů“ CO2

Greta

Nedivím se. Jiné než SUV už nechci.

Zdenek

Samozřejmě že se to trochu otočí.
S takovým elektrem nikam nedojedou. Nebo budou muset jezdit jako pokakaní. Nebo budou stát baterky ranec.
Proto tesla 3 vypadá jak vypadá.
Mají větší. Ale spotřeba roste samozřejmě.

SYN

Nevím jestli tato motivace bude stačit… ony ty auta už jsou tak drahé dost, že větší baterka navíc už to zase až tolik nerozhodí…

Zdenek

Já nevím. Já si takové auto nikdy kupovat nebudu.
Podle mě v nízké kategorii to nikdy nedopadne dobře.
Vždy to bude mít blbé vlastnosti, nebo bude muset být tvrdé.
Žrát. Ano samozřejmě to dělají i pro tankizaci a pasivní bezpečnost. Ale je to zvěrstvo.
No a range rover na vzduchovém podvozku přiznávám umí jezdit kulturně 200. Potichu a pohodlně. I když je to strašná pixle..
Ale to se bavíme o jiné třídě a jiných penězích.

Zdenek

Já prostě doufám, že je donutí mít vždy kompatibilní deformační zony. A že to prostě vyšší střední třída nebo střední nějak rozstřelí přiměřeně. Ačkoliv to na to není uplně určené. Samozřejmě kajn a spol je těžký soupeř. Q8 a jiné pixle.

Zdenek

Super EU ekologie. Hlavně že tupci zničili malé auta.
Místo toho, aby tyto auta platili vyšší daně.

Jan Sova

No tady jde o spíš „úspěšný“ marketing výrobců… EU do toho nijak nezasahuje, ti si jedou tabulky emisí…

Prostě prodají o pětinu dráž vůz, který je pomalejší, méně úsporný, ale je větší (alespoň naoko) a povětšinou neprojede větším terénem, než běžné auto…. A ve městech to dělá parkovací peklo, ale to je výrobci fuk.

Air Traveller

Automobilky skoro nic nenabizeji?

na tento prelud jste prisel jak?

FrantaM

lol, tak tohle je dobrý vtip 😀
jako, že se všichni výrobci na světě domluvili, že budou najednou tlačit SUV, jo? A proč by to jako dělali? 😀 😀 😀

FrantaM

Ne, tohle je nějaký Váš přelud, ale takto se to ve skutečnosti neděje.
Výrobci prostě viděli zájem zákazníků a podle toho reagovali.
To co je domluvené mezi vládami a výrobci je tlačenka elektromobilů.

FrantaM

To přece není pravda. To jste si prostě vymyslel.

Air Traveller

jak ta kanibalizace prosim vypadala?

Air Traveller

Ve vší úctě – to jsou naprosté výmysly 🙂 ale komplet.

Jan Sova

naoko výmysly, protože nejdou lehce dokázat. Potřebujete investigaci. Lidé co pracují v autoprůmyslu vám to mimo protokol mohou naznačit/popsat.

Air Traveller

Nicméně, aby to nevypadalo, že tu nejste jediný, kdo nemá jediný argument, tak si to pojdme probrat – omezení motorů, výbavy a kombinací – toto nemá nic společného s „preferencí“ SUV, toto se děje i u SUV. Důvodem tohoto je, že podle (ne tak úplně nových) předpisů se musí při homologaci měřit spotřeba všech možných kombinací motorů a doplnkových výbav. což, speciálně u VW, by znamenalo, že budou měřit tisíce kombinací. proto se i u VW, který tímto netrpěl, doplnkova vybava zgrupovala do paketů, tak jako u jiných značek. a , světě div se, stejně se smrskal i u těch… Číst vice »

Air Traveller

Ale jo, chapu vas. Je lidskou prirozenosti ve vsem, cemu nerozumite, hledat spiknuti. Driv lidi ve vecech, ktere neznali, hledali nadprirozeno a carodejnice (coz je take jista forma spiknuti). No a nyni ve vsem neznamem vidi spiknuti korporatu a zednaru.

Y.K.

Proč by se domlouvali? Stačí zjištění, že to je nejprofitabilněššjí segment a ostatní segmenty jim z něj užírají. Zájem zákazníků se vytvořil až marketingovým tlakem a tvarováním nabídky tak, aby jiné modely nebyly tak zajímavé. Dříve SUV skoro nikoho nezajímala, nebyl to dlouho nesplněný sen řidičů. Je to propracovaný trend.

SYN

Móda? „Závody ve zbrojení na silnici“?

Jiří Rameš

Automobily SUV jsou od samého počátku symbolem nenažranosti dnešní generace.

123

SUV nemám a fakt to ani nemám v plánu … možná jednou, až zchromnu tak, že ten vyšší posez bude nezbytností … ale co je na takovém v článku zmiňovaném Kamiqu nenažraného?

Kdybych si nedej přírodo musel vybrat zrovna Škodovku, tak si tu malou pseudo-SUV potvoru z komba Fabia, Scala Kamiq vyberu taky.

Jan Sova

i kdyby jste tušil, že stála před prodejem 2 roky někde na letišti, protože do ní nebyl vhodný čip ?

123

S ohledem na to, že tohle riziko bych nemohl vyloučit ani u těch ostatních uvedených modelů, tak jo. Bo to bych si pak nemohl koupit nic.
Samozřejmě, pokud někdo tyhle konkrétní informace má, tak je to zcela jiný příběh … ale to se zrovna mne netýká.

123

Ty mínusy mne celkem baví … bo je zajímavé vědět, kolik lidí považuje Kamiq za symbol luxusu a zhýralé rozmařilosti:-))).

Air Traveller

co je na tom, ze si vyberu mezi kodiaqem a superbem zeovna kodiaqa, symbolem nenazranosti?

Jan Sova

pokud s ním budete stávat výhradně doma na pozemku, tak prakticky nic….

FrantaM

No koukám, že se nám tu strhla vášnivá diskuze plná nenávisti k SUV zejména od lidí, kteří vůbec neví o čem mluví. Lidi SUV kupují, taková je realita. A nekupují ho pouze idioti a pražáci s malým. Kupuje je mnoho normálních lidí, seniorů, rodin a mají pro to své důvody. Já osobně potřebuji rodinné auto a přešel jsem z klasického auta střední třídy – Superba na SUV – prodlouženého Tiguana. A ty důvody ke změně byly po zralé úvaze následující: + Vyšší světlá výška je neskutečně praktická věc. Naložíte auto, dáte na kouli nosič se 4 koly a to auto… Číst vice »

Neonym

Já sám bych si SUV nekoupil (neříkám, že se tento názor časem nezmění), ale nechápu, co je komu do toho, v čem někdo jiný jezdí. Těm řečem o nenažranosti nerozumím asi úplně nejvíc, mnoho SUV (většina, která venku člověk vidí) jsou menší a levnější než třeba Octavia. Já mám starý Citroen C4 a všiml jsem si, že když vedle mě zastaví Peugeot 2008 (velice oblíbené SUV), tak jsou ta auta prakticky úplně stejně velká. A když je někdo deb*l a někde překáží nebo dokonce ohrožuje ostatní, tak nezáleží na tom, čím jezdí.

Jan Sova

O tom se tu psalo proč jsou levnější. Je to cíleně nastaveno automobilkou. Právě jste jim skočil na marketingový špek.
Ta auta překáží už svou existencí, mají prostě rozměry skoro dodávek a není přes ně vidět, špatně se vedle nich parkuje.

Jaaa

Co bude následovat dál, když už těchto přerostlých aut bude většina? Jak zajistit subjektivní pocit nadřazenosti? Budou všichni jezdit BRDM?

David

V některých regionech na Ukrajině ano – kvůli subjektivnímu pocitu bezpečí.

FrantaM

A v čem konkrétně vadí vyšší výška?

FrantaM

Nemyslím si, že 50kg rozdílu mezi Octavií a Karoqem je tak podstatní rozdíl stejně tak jako 120 kg mezi Superbem a Kodiaqem.

FrantaM

*podstatný

FrantaM

Jako sorry, ale to to píšeš prostě není pravda.
Třeba nejprodávanější škodovka: Octavia (ano, není to SUV) váží pořád +- stejně od první po čtvrtou verzi a to i přesto, že se s každou generací zvětšuje.

FrantaM

Opět, to co píšete není pravda.

Air Traveller

Opět lžete.

Air Traveller

Opet, lzete. Vase anti-SUV zaslepenost vam uplne zatmela mozek.

Karoq – prazdny vazi 1365 kg
Oktavka – prazdna vazi 1350 kg

superb 4 (TSI) – prazdny vazi 1575
kodiaq (TSI) – prazdny vazi 1602

Air Traveller

cože? jaká krabice? žádné z těch aut vážené „s krabicí“ není …

Petr

Kdyby každé auto muselo mít parkovací místo, tak tyhle velké … nikdo chtít nebude. Pokud se parazituje při parkování na veřejném prostoru, tak je to každému fuk.

ABCD

Jenže oni se do těch padesáti procent počítají i ty malé typu Kamiq, Karoq (taky není nijak extra velký). Proto je to už těch padesát procent.

Václav

To sice ano, ale přesto je statisticky zjištěno, že v průběhu času jsou auta čím dál větší. Přestávají vyhovovat normy, podle kterých se projektují parkovací místa. Třeba VW Polo poslední generace je o 40 cm delší a 15 cm širší, než Polo 1. generace.

SYN

Copak o to, ono je i větší než býval Golf prvních generací… a proto na jeho místo nastoupil ještě menší UP/Citigo…

Metro

No když si někdo dokáže vydělat třeba na Kodiaqa v plný palbě, tak zaplatil ranec na DPH, platí nejspíš další tučné prachy na dani z nemovitosti, na dani z příjmu, a i když je podnikal tak nejspíš platí srážkové daně z příjmu z dividend, WFT, ty už nezoptimalizuje, nebo ty peníze vydělal v zahraničí a tady jimi zlepšuje HDP…to jen, že za takové prachy by si nějaký servis zasloužil.

Jaaa

A nebo taky ne, protože to kupuje na firmu.

Metro

Pak platí daně z příjmu přes tu firmu, v pořádku a zrovna spoustě daní jako z nemovitosti, WFT, daním z investic (protože kdo má firmu ma i soukromé investice) se nevyhne a to zase jiní lidé neplatí

SYN

Dobře že zmiňujete tu „optimalizaci“, u nás na ulici (a nejspiš leckde jinde) visel pár měsíců obrovský plakát firmy specializované na účetnictví s hlavním textem „daně jsou trest za špatné účetnictví“…

Frantisek X

A kdo platí, ten může omezovat? Je výdělek tím hlavním, podle čeho budeme lidem měřit právo na prostor? Navíc je to veličina podléhající dost často všemožným vlivům, není jen věcí nějaké zásluhy.

john334

Letos na dovolené jsem si v půjčovně zamluvil malé auto (podle půjčovny označené jako auto „typu Opel Corsa apod.“). Dostal jsem pak C3 Aircross, což podle mě naprosto odpovídá zadání malého auta. A pak kouknu na fakturu a tam je napsáno „SUV“.

To pak není divu, že jsou SUV nejoblíbenější, když se tam zařadí různorodá auta všemožných velikostí…

FrantaM

Tak je docela možné, že malé auto neměli, tak Vám dali vyšší kategorii. To ale nic nemění na tom, že jako SUV se dnes papírově označuje leccos.

Pajin

Přesně. Místo Punto byl Crossland. Úplně nový.

SYN

C3 Aircross druhé generace: délka 4390mm – to není zrovna malý vůz…

john334

Byla to samozřejmě ta předchozí generace, délka cca 4150mm. Rozvor mnohem menší než např. Škoda Scala, takže za mě to je malé auto, pouze jen vyhnané víc do výšky. https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C3_Aircross#/media/File:Citroen_C3_Aircross_(2017)_Facelift_1X7A7060.jpg

Ta nová generace C3 Aircross je opravdu už o třídu výš, ale to by se spíš měla jmenovat C4…

Václav

Ono taky dnes SUV už také není to SUV v době, když tenhle segment začínal. Původní SUV byl takový light off-road. Dnes často ani nenabízí verzi 4×4. Zůstal lehce zvýšený podvozek, baculatost a plastový lem blatníku. A dají tomu nálepku SUV, protože ta prodává a můžou to díky ní prodat dráž.

Lípař

To co zde popisujete se jmenuje „Crossover“. Například Kamiq. Pokud chce člověk opravdu SUV tak nevidím jinou možnost než nějakou Ameriku (Dodge, Chevrolet, Ford…). Neříkám že všichni ale přijde mi že většina lidí ani neví co kupuje. Pokud totiž kupuju SUV tak počítám že to taky bude jezdit terénem a ne že to bude mít 20′ nízkoprofilové pneu a jezdit to bude výhradně po silnici. To mi nedává smysl. Ale každý ať si koupí co chce. Třeba výhled je z toho pěkný.

Luboš Beneš

Stejné jako proč u nás dominují v prodejích horská kola, když většina jezdí po asfaltu.

MP22

No po asfaltu.. třeba do Prahy je nejvhodnější cyklostroj celopéro, na všem ostatním do vytřepete zadnici. Kdyby se to tolik nekradlo, má to každý druhý..

Frantisek X

Nebo neutrácelo za SUV z podobných ‚důvodů’…

Frantisek X

Velmi trefné přirovnáni. 🙂

Air Traveller

tak ale to jste teosku netrefil teosku kategorie.

Od SUV nikdo nikdy necekal, ze budou jezdit “terenem”.

SYN

No v reklamě to říkali, ti poctivější aspoň dodávali „lehkým“…
Já vím no, kdo věří reklamě… ale lidi to i tak ovlivňuje.

Jan Sova

Podle vás Hyundai ix–cosi je SUV a projede terénem ? No ve Vrběticích se ukázalo, že neee…

Marcel

Dost si lámu hlavu, čím jednou nahradím svou trojkovou Fabii kombi. Velké levné prostorné auto pro obyčejné lidi s levným provozem. 3/4 mega na SUV nemám a ani je dát nechci. Nehledě na to, že se mi to nelíbí. Snad se jim v Boleslavi povedla protikorozní ochrana.

Hafan

Dacii Joggerem. Vevnitr velka jako Fabie (ja se se svym metr osmdesat vysokym telem za sebe nevejdu), akorat s obrim kufrem, pripadne treti radou. Jinak to neni vubec blbe udelana kara. Pripadne hledat kratkou oholenou variantu berlinga/kangoo/caddyny atd.
Ale jinak zadnou alternativu ke klasicke kombikove fabce na trhu nevidim, bohuzel. 🙁

Jan Sova

známý to projížděl a má to nevyřešené těsnění u sloupků – vysoký aerodynamický hluk. Ale tváří se to líbivě, to jo.

MarekTT

mame Fabinú Comby ,ale 1. Ked Skoda povedala, Fabka 4 vo verzii Combi nebude zavladol v rodine smutok. Chceli sme verziu s motorom 1.5 v najvyssej vybave. Pocitali sme so sumou cca 25000 €.
Kedze F4C nebude zamerali sme sa Toyotu Corollu s Hybridom. Bolo to par penazi na viac, ale pohon tohto auto to vyvazil. Dnes sa bavime na tom, ako na tablete auto tento pohon pracuje raz s motorom a inokedy ide na elektriku.

FrantaM

Trojková fábka je dobré auto, ale že by byla velká a prostorná … 😀

Marcel

Pokud jezdíte 8 let Kiou Rio, přijde vám jako vagón.

SYN

V kombíku je velikej kufr… akorát na zadních sedačkách trochu míň místa, ale jsou horší, dokonce i mezi mnohými „compact-SUV“

ABCD

Kdo reálné potřebuje velké a široké pneu? 50% zákazníků? Vyšší světlou výšku? 50% zákazníků?
Asi většina nových aut jsou služební vozy. Takže rozhodování se děje ve firmách.

Divím se, že to tak je s SUV, ale je to realita.

Air Traveller

Fakt si myslíte, že SUV jsou o širokých kolech a vyšší světlé výšce?

nepletete si to s off roady? .)

ABCD

Já se divím, že si to asi většina neuvědomuje. Vemte karoserii s nejběžnějšího SUV Karoq, Kamiq, Tiguan apod. Snižte světlou výšku o pět až osm cm a uvidíte, že plus mínus máte něco jako přerostlou fabii combi nebo Golfa nebo Octavii. U větších aut Kodiaq Tiguan budete mít něco jako Superb combi možná nepatrně zkrácené. (Viděl jsem jednu takovou karoserii ležet na zemi…) Ani ten prostor nad hlavou není nějak moc zvětšený – MPV měla většinou vnitřní prostor vyšší. Záleží jak, které SUV, ale je to spíš taková „jemná“ hra s proporcemi.

Patrik K

A divi se nekdo? Vzdyt pro rodinu je to super!

Mystifying oracle

Ekologie totálně neaerodynamického, těžkého a neobratného auta? Já se divím.

mgr.pavel

V čem je pro rodinu SUV lepší, než MPV?

Kubrt

Je k dostání. Což je dost klíčový parametr.

mgr.pavel

Nepochopil jste dotaz, ale nevadí. Bod za snahu.

Air Traveller

Prostorově je to proti klasickým autům bezkonkurenční.

Lukáš

Tak proč v tom sedí většinou jen řidič?

Air Traveller

a co je vám do toho?

Radek

…stovky tisíc lidí umírajících ročně v EU na emise..třeba. Jakože přece tady nějak spolu existujeme, ty auta nejezdí ve vakuu, ale mají reálné dopady na své okolí.
https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/pribehy-emise1/?fbclid=IwAR3rfmtTxS9sHuhZWrNuKK1_SS0XN-jB417Qxgb2t9eO5WMyddHgiFcU-48

průměrný nevolič

Aby vás neklepla pepka z emisní úzkosti.

Radek

Tomu říkám stavět se k problémům čelem..tvářit se, že neexistují.

průměrný nevolič

A umřeli na emise nebo s emisemi? 😉

Radek

Nadýchali se příliš čistého vzduchu z výfuku.

Radek

„Using a new method of modelling the effects of various sources of outdoor air pollution on death rates, the researchers found that it caused an estimated 790,000 extra deaths in the whole of Europe in 2015 and 659,000 deaths in the 28 Member States of the European Union (EU-28). Of these deaths, between 40-80% were due to cardiovascular diseases (CVD), such as heart attacks and stroke. Air pollution caused twice as many deaths from CVD as from respiratory diseases.“
https://www.escardio.org/The-ESC/Press-Office/Press-releases/Air-pollution-causes-800-000-extra-deaths-a-year-in-Europe-and-8-8-million-worldwide

Luboš Beneš

Věřím jediné statistice, té svojí….

průměrný nevolič

Bohužel, pořád je to málo HLP, aby to na mě udělalo dojem. Je mi nějak jedno, na co umřu a jestli budu nadúmrtí či obyčejné úmrtí. Sorry.

Radek

Upřímně nevím, co je HLP. Jinak Vám to samozřejmě může bát jedno, ale naopak mě to třeba zajímat může. A dokonce můžu nesouhlasit s tím, když chování někoho druhého na mě bude mít výše popsané dopady. Sorry jako.

Jaaa

Výborně, tak to můžete zítra rovnou do šmelcu, když je vám to jedno…

průměrný nevolič

I to je možné, že mě zítra nějaké vemeno v SUV rozválcuje. A jsem si jistý, že v tu chvíli budu ten poslední, komu to bude vadit 🙂

Air Traveller

tak jestli na tom trvate, tak ja si ty tri auta koupim … jedno, kdyz jedu dam, jedno kdyz jedu se zenou , a treti kdyz jesem ve ctyrech.

Radek

To si vyřiďte s vlastním svědomím, já na ničem netrvám. Jen konstatuji, že vaše chování může mít dopady na vaše okolí – což byla reakce na „co je Vám do toho“.

Air Traveller

Svedomi mam ciste, spim jako nemluvne. dekuji za optani.

Radek

Gratuluji a zjevně vidíte i otázky tam, kde žádné nejsou. Já se Vás přeci na nic neptal. Každopádně Vám přeji ať Vám to i do budoucna vydrží a přeji nadále klidné spaní.

David

Zacinat obecnymi mrtvymi, kteri nikdo nedohleda je pavedecka slatanina. Ostatne proto k tomu nikde nema zdroje.

Jedine co ozdrovane mluvi o mrtvych jsou evropsky studie o znecistenim jako takovem (celkove znecisteni, ne jen doprava, ktera na tom ma mizivy podil).

Navic to nejsou umrti na emise ale s emisemi. Kdyz se podivate na mrtve u nas, tak podle tech Evropskych cisel to vypada na nejakych 10k mrtvych. Ti jsou schovani na respiracni onemocneni, srdce, rakovina … Neco, co lidi ve veku 70+ tady kosi desitky let, protoze kupodivu nejsou nesmrtelni.

Radek

Ano, tak máte pravdu vy a ne profesor z ČVUTu, který se tomu věnuje ve svém výzkumu.
„Although our air is much less polluted now than it was some decades ago, each year around 300 000 people in Europe die prematurely due to air pollution. In 2021, 97% of the people living in urban areas was exposed to concentrations of fine particulate matter (PM2.5 – the most harmful of air pollutants) above the latest guidelines of the World Health Organization.“
https://www.consilium.europa.eu/en/infographics/air-pollution-in-the-eu/
https://www.eea.europa.eu/publications/harm-to-human-health-from-air-pollution/
Ale jako jo, samozřejmě si můžete říkat, že je vše oukej.

Air Traveller

Tak kolik to je? 300 tisic, 500 tisic, 700 000?

co prispevek, to jine cislo. to moc exaktne nevypada, spis jako vycucana cisla v domaci uloze “udelejme alarmujici zpravu, kolik lidi zemre” .

Radek

To se pak nedivím, že se Vám spí tak hezky. Tak ty odkazy radši ani nerozklikněte, ještě byste se tam dozvěděl něco, z čeho byste měl škaredé sny.

Air Traveller

Rozklikavat jsem je rozhodne nemel v planu – a vite proc? protoze jejich prezentaci stylem jednou 300 za rok, jednou 500 za rok a jednou 700 za rok jste jim udelal medvedi sluzbu a zdiskreditoval jste svuj postoj rovnou.

kdyz priste budete chtit nekoho od neceho odradit, tak zkuste byt konzistentni. pak to treba bude mit i uspech.

Radek

Vždyť jo, přeji Vám klidné spaní a nenechte se znepokojovat. Nic se neděje, všechno je v pořádku a rozhodně nemusíte nad ničím přemýšlet.

Radek

„Despite some advances, poor air quality in Europe persists, even in high-income countries. According to the latest report from the European Environmental Agency (EEA), more than 500 000 people died in Europe in 2015 due to air pollution [1]. (…) Air quality is also highly affected by the age of the vehicle fleet, since older cars have higher emission levels. On the list of countries with higher death rates, the average age of vehicles is above 13 years in most of the countries [3], with predominance of more polluting Euro 3 and Euro 4 vehicles. This is especially the case of… Číst vice »

průměrný nevolič

A máte nějaký odkaz vysvětlující, proč se momentálně generace, které prožily život dýchajíc ten největší humus, stejně dožívají zdaleka nejvyšších věků? Něco mi tu smrdí a vzduch venku to není.

Radek

Pravděpodobně proto, že máme naprosto nejšpičkovější zdravotnictví, co jsme kdy měli? Podařilo se nám velmi zredukovat dětskou úmrtnost, což notně posunulo průměr dožití + umíme řešit zdravotní problémy (díky vědě a technologiím) o kterých se nám dříve ani nesnilo.

Air Traveller

tak super. ale dusledkem toho spickoveho zdravotnictvi (ktere nemame jen my) pocet obyvatel na planete nekontrolovatelne roste.

Diky poctu obyvatel , ktere prekracuje vsechny meze, ekosystem cele planety jde k sipku. a proboem co2 je v podstate ten nejmensi.

muzu se tedy zeptat, jak bojujete proti rustu poctu obyvatel, ktery je pro civilizaci uplne stejnym, ne-li vetsim problemem, nez co2 a oteplovani?

Radek

Vy se opravdu nemusíte zneklidňovat. Všechno je v pohodě, žádné problémy neexistují, nic se neděje. Hezky se vyspěte

Air Traveller

ja jsem zcela klidny.

ale vy byste mel sve zachranarske usili venovat i timto smerem. budete urcite hodne platny.

Radek

Dobře pro Vás, já Vám to přeji a z celého srdce si přeji, abyste měl vy pravdu a já se pletl. Co se týče mého úsilí, tak to prosím přenechte na mě. Já vám pouze odpovídal na otázku „co je vám do toho“. K čemuž jsem se snažil dát kontext toho, že vaše (v obecnosti číkoli) chování má dopady na Vaše okolí. Nic víc, nic míň.

Jaaa

V ČR je přirozený úbytek obyvatel, takže tady jste mimo.

Air Traveller

fakt nemluvim o cr, jejiz pocet obyvatel je v kontextu celosvetove populace zcela nerelevantni. bez ohledu na to, zda li ubyvame nebo stoupame.

Kubrt

Takže každý by měl mít několik aut a volit konkrétní podle toho, kolik zrovna lidí veze?

Petr David

Tak to tady nikdo netvrdí, jde jen a jen o ohleduplnost, o zvažování každé jízdy.

Air Traveller

kdyz potrebuju, tak jedu.

co na tom mam zvazovat?

Petr David

Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého.

Air Traveller

Tak, hlavne, abyste si to uvedomoval i vy.

Petr David

To se snažím, bez auta desítky roků.

Air Traveller

skvely, to se snazte.

ale nevnucujte to ostatnim.

Petr David

Pokud se konání těch ostatních nebude týkat mne, tak ano. Asi jste stálenepochopil, že ta auta ovlivňují těm ostatním život.

Petr David

Zvažovat se může třeba použití dopravního prostředku.

Air Traveller

Auto snad neni dopravni prostredek?

krom toho, kdyz potrebuju jet autem, ma to svuj duvod, a nevidim duvod, proc zvazovat MHD.

A naopak, kdyz autem nepotrebuju, jedu MHD.

Co mam podle vas jeste delat?

Pripomenu vam vase vlastni slova – svoboda jednoho konci tam, kde zacina svoboda druheho. Ja se tom ridim. Ridite se tim i vy?

Petr David

Tím důvodem je ohleduplnost k druhým, co je na tom tak složitého?

Já se řídím vlastním úsudkem, snažím se omezit to, co by vadilo druhým.

Luboš Beneš

Ano, chtěl jsem jet do Hamburku vlakem. Ale na hranicích končí nepřebrané soupravy, ve vlaku je jen 6 míst pro kolo a při ceně jízdenky 2000Kč jsem prostě jel autem. Ale místo cyklodovolené kolem Baltu jsem měl sedět doma a nezvyšovat uhlíkovou stopu. Čuchám čuchám nový ismus

Petr David

Já se bavím o ohleduplnosti, o zvažování jízd, nikoli o používání vlaku za každou cenu. Čtěte pozorněji, jinak ucítíte sám sebe.

David

Vhodného dopravního prostředku.

Jaaa

Že neplatíte ostatním jejich škody. Asi to z vás budeme muset začít vymáhat, když to nejste schopen pochopit sám.

Air Traveller

Neplatime? a na to jste prisel jak?

Vite o tom, ze presne k tomuhle slouzi vyber spotrebni dane?

Takze – muzete si vymahat, co chcete, ale – no, jste jen k smichu.

Radek

Můžu poprosit nějaká data k tomu, že sanace dopadů emisí IAD se platí ze spotřební daně? Předpokládám, že to máte určitě podložené. Děkuji.

Radek

Já našel třeba toto: “ A World Bank report estimated that the cost of the health damage caused by air pollution amounts to $8.1 trillion a year, equivalent to 6.1% of global GDP.“ Tak by mě zajímalo, z čeho čerpáte. https://www.worldbank.org/en/news/feature/2022/09/01/what-you-need-to-know-about-climate-change-and-air-pollution

mgr.pavel

Jako že se hůře vleze do omezeného prostoru na zaparkování?

Nebo jak to myslíte?

Air Traveller

ja se rad konecne dozvím, jak jste to myslel s tom, ze treti dite jede na sedacce spolujezdce.

Jinak teda asi prekvapko, ale bezne SUV se vejde na normalni parkovaci stani, jako jine auto.

no, a kdyz si nekdo poridi kravu, ktera se tam nevejde, tak zaparkuje tam, kde se vejdw.

hledate problem, kde neni.

mgr.pavel

Já to myslel tak, že čím větší auto, tím hůře s ním parkujete (protože velikost park.míst se nemění).

A na otázku kde má sedět manželka jsem odpověděl asi pětkrát. Pošesté: za volantem, vy šovinisto 🙂 (nebo vzadu uprostřed protože zadek dospělého je užší než dětská sedačka).

Igor Mauricio

Dělají se ještě klasická MPV, resp. jsou vůbec nějak běžně k mání v Evropě? Tedy myslím tím „minivan“ s velkým vnitřním prostorem, 7 místy, velkým zavazadlovým prostorem, variabilním uspořádáním interiéru (otáčecí sedačky, bez středového tunelu)… Ne auto jako Roomster, které je, nevím proč, často označováno za MPV. Nic si teď nevybavuji, ale je pravda, že se v moderních autech nevyznám a poslední MPV, které si pamatuji, je Chrysler Voyager páté generace a Mazda MPV, ovšem oboje se už pěkných pár let nevyrábí… Pro mne ovšem nedává smysl ani SUV ani MPV, takže Vám nedokážu odpovědět jinak než v rámci úvah,… Číst vice »

Saljack

VW Touran

SYN

Ford S-Max?

Jan Sova

Roomster – nej marketingový podvod domácí automobilky všech dob. To jsem rád že jste mi to připomněl. Ta dobově zkreslená reklama neměla chybu, prý na to vyrobili i speciální verzi tohoto šrotu.
Super MPV bývala Toyota Previa (dosti drahá), myslím i Mazda něco měla. Ale současnost je fakt tristní. Trend byl nastaven v bürrech velkých šéfů automobilek.

Azkaban

Pro rodinu byly super spíš MPV kde se vešly tři sedačky vedle sebe, popřípadě tam bylo 7 míst. Bohužel je automobilky nejspíš z důvodu že nebyly dostatečně „luxusní“ aby se daly prodávat za milion a vejš jako SUV , přestala pomalu ale jistě vyrábět

Frantisek

T7 … akorat pokud s tim chcete i na hory, tak 4×4 v nafte jaksi chybi

Luboš Beneš

Běžná rodina má dnes 1 dítě….

FrantaM

MPV nejsou, protože rodiny, resp. soukromé osoby jsou jako zákazníci v minoritě. 70% prodejů jsou firmy a operáky a ty bohužel kategorii MPV moc nekupují.

mgr.pavel

Hm, ale toto vysvětlení platí primárně pro ČR, ne pro celý svět (většina aut firemních), ne?

Pro ČR to zní logicky, ale poptávka z ČR moc se světovým trhem nepohne.

FrantaM

Podle mě tak je pro většinu Evropy. No a v USA mají tyto typy aut historicky větší oblibu. Zas na druhou stranu Asie a Afrika spíš preferuje sedany.

Ondřej

Co je SUV-C? To jsou crossovery? Tam se pak přece Kodiaq neřadí, to je klasické velké SUV.
Nebo mi něco uniká?

Air Traveller

SUV-C je středně velké SUV. A opravdu, řadí se tam jak Karoq, tak třeba Kodiak,

SUV-D (velká SUV) jsou pak třeba Jeep Cherokee nebo třeba Tuareg. čili ještě větší auta.

V SUV segmentu se to označuje trošku jinak.

Ondřej

Díky za objasnění!

Ivan_pha

Trochu mne mrzí přístup automobilek, ale on je to odraz poptávky.
Já třeba potřebuji 4×4, auto rozumné velikosti pro rodinu a nepotřebuji SUV.
Jenže jiná místnost ve výsledku stejně nebyla, než SUV, protože nejsem fanda aut koncernu VW, kde ještě dožívá Passat a superb (stačilo by mi i menší auto, ale 4×4 už prostě není)

Hafan

Kouknete schvalne pro legraci na Suzuki. Ti maji ve ctyrkolce i ekvivalent Fabie a Citygo. 😀

SYN

Subaru?

FrantaM

Octavia 4×4 bude opět v nabídce příští rok.

Ivan_pha

Škoda je koncern VW, pro mne je to předražená „kvalita“.

FrantaM

to ano, zejména po tom co provedli s cenama v posledních 3 letech.

Mysel

A co „provedli“ tak strasneho? Zdrazeni ani nedorovnalo inflaci. ;o)

Jan Sova

Tak tomu, že to bylo poptávkou, fakt nevěřte….
Tu poptávku vytvořil ten, kdo nasypal do firemního marketingu automobilek víc než do odměn….

David

No a vyrabi se vlastne neco jineho nez SUV? Ja jen, ze treba ve stredni tride toho moc nezustalo … bud dozivajici modely a ted aspon novy Superb/Passat.

Nove MPV je maly zazrak – vetsinou se vetsi rodinu snazi odbyt dodavkou se sadackama a nebo tim SUV.

Vyjma premii pak uz prakticky nejsou kabriolety, kupe.

I takova i30 (kombi, sedan, hatch) skonci bez nastupce … je na trhu 8 let a o nastupci ani slovo.

noerf

Ono například, pokud chcete vzadu tři plnohodnotné sedačky, tak máte velmi omezený výběr. A například Volkswagen přestal vyrábět Sharana, který byl i sedmimístný.

David

Jo 3 sedacky jsou bida, jen nejaky dodavky jako T7 a nebo ty civilni dodavky.

Kupodivu s timhle nijak extra neexceluji ani relativne velka SUV, dat tam 3 sedacky a nebo 2 sedacky a maminu mezi ne se prakticky neda.

mgr.pavel

Jen zvídavý dotaz od otce 3 dětí: proč potřebujete vzadu 3 sedačky? Nemůže jedno dítě sedět na sedačce vpředu?

Martin

A manželka bude sedět v kufru;-)

mgr.pavel

Ne, vzadu uprostřed. Nebo za volantem.

My to takto dělali běžne a nikdy nebyl problém.

Ojin

V mistě, kde se nevejde dětská sedačka se sedí fakt pohodlně, zvlášť pokud má člověk vic jak 40 kg.

mgr.pavel

Já i manželka máme výrazně nad 40kg a sedáme mezi dvěma autosedačkami běžně.

Asi nejsme tak citliví, jako ostatní diskutující?

Kubrt

Většina lidí má k těm dětem i matku.

mgr.pavel

No a moje děti mají taky matku, mou manželku. Co dokáže sedět vzadu uprostřed mezi dvěma sedačkami. Případně dokáže řídit a já tam sedět.

Hele, já se slušně zeptal, tak proč kua ta jízlivost voe?

Air Traveller

A manželka jede kde? na střeše?

milanek

Odpověď od otce 3 děti, pokud jste si toho nevsiml, tak běžně k tomu potřebujete ještě ženu. Jediné skutečně pětimistné auto za normální cenu, které není původně dodávka je c5 aircross, bohužel ho není možné koupit s motorem, který by vydržel s jistotou 150 000 km. Já to řeším SUV, kdy ři cestě v pěti tam ty krajní sedačky vyndávám z isofixu a poutám je tam jednoho po druhém.

milanek

Ještě jsem zapomněl na touran, ale ten už leze k milionu.

peter

Brat ma starsi C4 Piccaso a ked sa zacal obzerat po nahrade, tak mu ostal len ten C5 Aircross. Tak isto pozadoval vzadu 3 samostatne sedacky.

Luboš Beneš

Jste zcela vyjímečný otec… 3 děti se dávno nenosí. Bezdětné rodiny 43%, 1 dítě 39%, 2 děti 16% , 3 a více dětí 2,6%

David

Jste rozvedený?

mgr.pavel

Ne. Ale v pětiméstném autě běžně cestujeme.. well.. v pěti.

Jen nemáme vzadu tři sedačky.

To je ale hádanka na pondělní večer, schválně kdo to dá? Zdá se, že z těch 36 minusujících lidí na to nepřišel nikdo.

L.

My vzadu tři sedačky nemáme a jeli jsme v pěti i 1000 km štreku, ale je to dost opruz.

mgr.pavel

Na místě řidiče ty šovinisto. Reálná odpověď viz jinde.

Air Traveller

No, dožívající modely 😀 říct o Golfu, Oktávce a dalších „dožívající model“ .. tak nevím no 😀

David

Svět není jen VW group… Když se podíváme na největší světové automobilky: Toyota – ve střední třídě jen Camry. Jen sedan, jeden motor. Evropa. Ok, nový auto, protože globální model, ale prodeje nic moc Corolla je z 2018 … 6 let H/K – i40 skočilo bez náhrady, i30 je z 2016 Honda – zůstal jen Civic, jeden motor. Globální model. Mazda – ve střední třídě jen model 6 a ten vychází už z toho co představili 2012! Bude bez náhrady. Renault – už zůstal jen v Turecku dělany státy Megan. Ve střední nic, Talisman je bez náhrady pryč. Volva –… Číst vice »

peter

Pridam dalsie. Ford Mondeo – skoncilo bez nahrady. Ford Focus – konci na buduci rok.

peter

Ked sme pri tych Fordoch. Minuly rok skoncil Ford Fiesta, Ford S-Max. Ked sa pozriem na ponuku fordu, tak ma Puma, co je crossover, potom Focus – ten na buduci rok konci a SUV.

Air Traveller

Proste se vam koncern nehodil do teorie, tak ho proste vynechate 😀

Vyradit z prehledu vyrobce nejprodavanejsich aut v evrope, ktery ma nabidku mnohem sirsi, nez to, co vam tam zbylo, a stezovat si, ze nikdo nic nevyrabi 🙂

Miluju statistiku delanou timto zpusobem 😀

Air Traveller

Nejaky konkretni priklad?

Air Traveller

samozrejme, ze konkretni priklad je potreba. Protoze si opet vymyslite.