pruvodce

Dreamlinery čeká mimořádná kontrola, souvisí s posouváním sedadel v kokpitu

Montáž Boeingu 787 Dreamliner. Zdroj: BoeingMontáž Boeingu 787 Dreamliner. Zdroj: Boeing

V březnu způsobil nechtěný posun sedadla kapitána za letu vypnutí autopilota. Při prudkém propadu se zranilo přes 50 lidí.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MasoxCZ

To se musí líbit,hlavně na finále náhlý přitažení nebo potlačení dodá zážitkům šťávu.

libcha

A to si nechci představovat, že třeba během rotace při vzletu v sedačce pilota něco únanově rupne a s pilotem to škubne o deset cenťáků, zatímco v rukou svírá knipl…

Y.K.

Nic moc dramatického by se zřejmě nestalo. Při nízkých rychlostech je autorita výškovky (a řízení vůbec) snížená, krátká větší výchylka neudělá drama. V cruise na maximální rychlosti je naopak řízení velmi citlivé (proto se brání mnohem většími silami v řízení).

P_V

To asi bude novinářská zkratka. Jak může posun sedačky vypnout autopilota? Leda snad, že by se pilot leknutím chytil kniplu a škubnul za něj a nezkontroloval následky.

Davo

Čím méně vědět, tím více psát..🫤

P_V

A vidíte, v následné diskusi přišlo i rozumné vysvětlení, na rozdíl od vašeho neužitečného rejpnutí.

Y.K.

Je to zkratka. Ale jde to tak, že pilot nejspíše s obědem na klíně (či notebookem, pupkem) zatlačí do sloupku beranů a to vypne autopilota a tlak na berany pochopitelně vyvolá přechod do klesání, možná i nějaká ta negativní géčka pokud je to tlak více než mírný.

KrizeVychodniSpolecnosti

Tzv. passenger seat belt check 🙂

MPE

Podle anglicke wiki je dosavadni predbezny vysledek setreni takovyto: (elektricky) posun sedacky dopredu omylem spustila palubni pruvodci, ktera nejak zavadila o kryt kolebkoveho spinace posunu na zadni strane sedadla. Kryt zrejme neni dostatecne pevny na to, aby zabranil nechtene aktivaci, pripadne byl uvolneny. Sedadlo posunem dopredu zatlacilo na sloupek rizeni (neni uplne zrejme, jestli samotne sedadlo nebo pilot v nem sedici, ale spise usuzuji druhou moznost) a to zpusobilo vypnuti autopilota a nahly propad vysky letadla o 90 m a zraneni 50 cestujicich.
Navic pilot zminill podivne kratkodobe (nekolikasekundove) vypnuti palubnich pristroju…

https://en.m.wikipedia.org/wiki/LATAM_Airlines_Flight_800

Y.K.

Tak nějak, jen předběžná zpráva nepotvrdila kapitánovo tvrzení o výpadku přístrojů.

https://avherald.com/h?article=51601631&opt=0

MPE

Tak z tech fotek na avheraldu je videt, ze krytka spinacu je jenom plastovy vylisek, a jeste cela nejak divne odstava, jakoby byla snad dokonce castecne vylomena… Pak si celkem dobre dovedu predstavit, ze pri nechtenem zatlaceni na ni aktivuje (a zablokuje) spinac… Vyrobce sedadla uvadi, ze se posun da zastavit jeste dalsimi ovladacimi prvky z boku sedadla, ale obavam se, ze to byla natolik necekana situace, ze kapitan si tak sotva stacil rici „What the f..k?“ (teda on to asi rekl spanelsky…:-) ) a pak mel plne ruce prace s tim jak letadlo srovnat, nez aby hledal cudlik, kterym… Číst vice »

Y.K.

Přesně, moment překvapení rychle následovaný chaosem z negativního přetížení, kdy po kokpitu létá všechno včetně té palubní průvodčí, zabrání jakémukoliv analytickému myšlení. Srovnat to určitě nebylo těžké, ostatně sklesali jen 400 ft, tak to byla jen chvilka a malinká změna polohy při těchto rychlostech, ovšem následky toho negativního přetížení na palubě určitě byly drmatické.