pruvodce

Dva utržené sběrače a sto metrů od srážky. SŽ tutlala chybu hradlařky na koridoru

Poškozený sběrač a chyba hradlařky v Černošicích 22.8. 2024. Foto: FB Skupina Trať 171Poškozený sběrač a chyba hradlařky v Černošicích 22.8. 2024. Foto: FB Skupina Trať 171

Druhý osobní vlak neměl dostat vůbec povolení vjet za poškozenou jednotkou.

352 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David Peca

Nebudu vůbec spekulovat, co se stalo, ale doporučuji lidem, kteří nevidí rozdíl mezi hradlem a autoblokem, aby si přečetli o nehodě u Říkonína v roce 1970.

Slávek

Strhla trolej. A ono se tam dá jezdit? Divné,p klid to bylo na jedné trafacce. No nevím, moc tomu oboru nerozumím. Každopádně, je zvláštní, že kdyby tam byla hromada, je v tom po uši strojvedoucí, ale SŽ se vůbec nic nestane, nikomu!!!

Karel

Po 50 létech na lokomotivách si dovolím tvrdit, že za jízdu na návěst dovolující jízdu žádný strojvedoucí, jedoucí podle předpisů, nebyl v tom po uši

udavač

Nemám chuť se přehrabovat ve zdejších komentářích, tak se ptám: může někdo popsat věrně, co se tam skutečně dělo = kde stál první vlak, zda byl nebo nebyl „zamotaný v troleji“, a zda tam třeba nepustili (neposlali) po dohodě ten druhý vlak proto, aby zkusil ten první vlak opatrně vystrkat někam do stanice?
Nechci tvrdit, že by to bylo „legální“, ale umím si představit, že by něco podobného mohlo i třeba klidně nastat – předpokládám, že strojvedoucí elektrické trakce jsou většinou natolik kvalifikovaní, aby dokázali stav troleje a možnost její nouzové sjízdnosti v zájmu uvolnění trati posoudit.

Honza Český

Jaká doba zpoždění ochran (vypnutí) bude v případě strzeni troleje?

Nebo byste do drátu na zemi/ soupravě dál vesele posílal elektřinu??

udavač

Záleží na tom, co to je „stržená trolej“: myslím, že někdy klidně může zůstat celá a bez konraktu s něčím, co by ji spojilo se zemí, ale je jen utržená ze závěsů, takže napájecí stanice to vůbec nemusí poznat a pozná to, až když do toho vjede nějaký další vlak a utrhne (a zkratuje) to úplně.

Jirka P

A vzhledem k tomu, že ten druhý vlak tam evidentně přijel vlastní silou (elektrickou trakcí), to zřejmě nějak tak bylo. Každopádně doba zpoždění ochran v tom neměla žádnou roli.

Brumla

Omlouvám se za komentář. Ale to už je ná presdržku. V čele s generálním ředitelem. To chování potom My#nic

Berta354@centrum.cz

Jaký z toho bude závěr? Nenahlaseni MU je minimálně na žlutou neli výpověď. Udělat tohle dopravce, tak padají hlavy.

Jakub

Když stojíte na koridoru s autoblokem, tak légálně můžu pokračovat proti stůj? Podle předpisu ano.
Jen srovnávám situaci z článku … Jen pár minut za touto jednotkou jela druhá souprava Českých drah, tzv. Syslograf (lokomotiva, vozy a řídicí vůz). Na hradle Kazín v Černošicích pustila hradlařka vlak po krátkém čekání dál na přivolávací návěst do obsazeného úseku. „Vlak jel na přivolávací návěst, tedy tak, aby bezpečně zastavil před dalším vlakem …

Robert Pražák

Ano, ale hradlářka neměla pustit další vlak do obsazeného oddílu.

Pepa

Na hradle je absolutní stůj. Když dá signalista RPN vlak může pokračovat traťovou rychlostí. Jízda podle rozhledu pro něho neplatí!

Jirka

Signalista na hradle..?

Haan

„Když stojíte na koridoru s autoblokem, tak légálně můžu pokračovat proti stůj? Podle předpisu ano.“
Doporučuji seznámit se s významem pojmů permisivní x absolutní ;-).
„Vlak jel na přivolávací návěst, tedy tak, aby bezpečně zastavil před dalším vlakem …“
Mýlíte se v základních věcech-u oddílového návěstidla hradla mohl vlak jet až nejvyšší dovolenou rychlostí-což byl tento případ.

Leinad

Pokud se nepletu, tak bez lokomotivního zabezpečovače max stovkou. Kdyby někde bylo hradlo s barvičkovačem, kde by se jezdilo 120+ 😀

Jakub

SŽ má ve zprávě „pustila hradlařka vlak po krátkém čekání dál na přivolávací návěst do obsazeného úseku“,
takže svévolný výklad předpisů.

Haan

Díky. No když sama SŽ (=tvůrce předpisů) pustí do éteru takovou info… To je snad lepší mlčet.

Smutny pohled

Přivolávačka na hradle. (Tady musí být RPN, protože tam nejde rozsvítit bílou), tak nenařizuje jízdu podle rozhledových poměrů. Což je velký a zásadní detail. Do obsazeného úseku neměl vůbec jet.

Haan

A kdyby tam ta bílá šla rozsvítit, tak by to bylo podle Vás jak?

railman

Kdyby tam šla rozsvítit bílá, tak by to bylo automatické nebo poloautomatické hradlo, ale Přivolávací návěst by dával výpravčí.

Haan

…za podmínky, že traťový oddíl za návěstidlem je volný. A je jedno, zda na hlásce, hradle, AH svítí PN nebo se dovoluje jízda vlaku na RPN-dávaná strážníkem oddílu = oboje (PN i RPN) dovoluje jízdu nejvyšší dovolenou rychlostí vlaku. Můj předchozí dotaz byl položen proto, že se mě svedl příspěvek Smutného pohledu, který poukazuje na zásadní detail. Ale třeba byl ten jeho „detail“ jen nesprávně mnou pochopen. 😉

s J.

Mluvčí je od toho, aby „nakrmila balastem“ zvědavé novináře. Tak je možná lepší, když ví akorát to, že vlak jezdí po kolejích a mašinka dělá hůůů. Tady je vidět, jak to dopadne, když do toho moc zabrušuje, nebo je špatně „nabrífovaná“. V ČR přivolávací návěst na trati jízdu podle rozhledu nenařizuje. Na Slovensku přivolávací návěst nenařizuje jízdu podle rozhledu nikdy. Za volnost kolejí odpovídají zaměstnanci řízení provozu. Pokud je potřeba jízda podle rozhledu, nařizuje se písemným rozkazem. A tak to má být i tady. Né ten český styl, fíro poraď si. Přivolávací návěst se nedá sama, tu musí dát obsluhující… Číst vice »

Lukáš Král

Udělat tohle České dráhy, nestane se vůbec nic a budou se vymlouvat na SŽ.

nowas

Jak je to dlouho co v Blansku vjely dva vlaky po sobě na PN? Dlouho držená PN, ale prakticky se nic stát nemohlo, protože strojvedoucí dodržel, co měl. Vyšetrovalo se, až se kouřilo, lidi vyhnání z EC ven..

Jan Kučera

To byl Adamov v roce 2013.
https://di.gov.cz/mimoradne-udalosti/setrene-mimoradne-udalosti-a-zaverecne-zpravy/adamov-2013
A opravdu se nemohlo nic stát? Když do stanice vjede vlak bez toho, aniž by o tom výpravčí věděl, je to průšvih – co kdyby postavil vjezd protijedoucímu Os a to EC vjelo do lidí, kteří by byli v kolejišti? Totéž platí pro případný posun (proti směru jízdy přijíždějícího vlaku).

Libor

Na PN vjely dva vlaky za sebou (z důvodu dosti nepraktického ovládání PN přes JOP), takže jen naprostý pták by stavěl posunovou cestu proti jakémukoliv vlaku vlaku. Argument s podjížděním Os je opět lichý, neboť by ho podjížděl už první vlak, pro který byla PN záměrně použita.

nowas

„EC vjelo do lidí, kteří by byli v kolejišti?“ a vjelo? A to snad řeší taky předpis o vjezdu do stanice na PN. Byla tam postavená kolizní PC? Tohle byla naprosto neškodná věc, která se šetřila. A u Mokropsů šlo o život.

s J.

Nádherná ukázka českého alibismu v otázkác bezpečnosti, byla tam přivolávací návěst, fíro poraď si.

Přesně proto je špatně, že narozdíl od ŽSR tady PN nařizuje jízdu dle rozhledu automaticky, zaměstnanci v provozu pak mají sklony podceňovat pečlivost svojí práce, protože to strojvedoucí „zachrání“.

railman

Tak zrovna strojvedoucí bych tady nevytahoval. Ty dokážou jet, i když je tam červená.

nowas

Vjezd na PN dovnitř do stanice bude vždy podle rozhledu, protože může znamenat vjezd na obsazenou kolej. Co na tom chceš měnit? Kecy od výporavčího, že to tam má volné, skončily v Čerčanech smrťákem.

nowas

Zácpa u Radotína? Pošlete tam vic vlaků. https://youtu.be/8E2X2g_zp0E?si=WMqXRoDdj4lUbhPa Vaše SŽ.

Jeník

A GRAPP radši uzamknout! Ať ten bordel není vidět.

Tex

Tam není autoblok ještě?

Leinad

Ne, báboblok.

michawel2

což zejména s touto událostí dává celkem vtipný smysl 🙂

Martin

uz 30 let se rika ze se bude brzy rekonstruovat. Zatim se udelal usek Smichov-Radotin a ted se dela Srbsko-Beroun. Radotin-Srbsko je naplanovane na 2026

J.K.

„Kultura bezpečnosti“ u SŽ je prokazatelně šílená už od nehody u Plané, kde se prostě v kritizované praxi vesele pokračovalo… Když holt SŽ chce mít dráhu nebezpečnou, tak bude, no…

Petr Frýdlant

No uvedu to na pravou míru. Nikdo nic netutlal. Mimořádná událost to byla od samého začátku ihned po nahlášení výpravčím a strojvedoucím a El. Dispečerem. Poškození trakčního vedení a sběrače na hnacím vozidle a to ve dvou případech. Odbor 18 SŽ, který šetří MU, ihned po nahlášení MU, předává informace vždy! na DI o všech MU co se stanou na síti SŽ. Sama DI se rozhodne jestli pojede na místo události. Jsou události na které nejezdí a tahle patří mezi ně. To že v jednom oddílu byly dva vlaky se řešilo na místě, nebudu tady vytahovat jak k tomu došlo… Číst vice »

michawel2

A neměl čirou náhodou tiskové mluvčí někdo dát správnou a jasnou informaci? Dva vlaky těsně za sebou, byť s „dejme tomu“ minimálním rizikem srážky, mi přijdou mimořádná událost jako hrom. Proto to rozhodně nafouknutá bublina není.

Petr Frýdlant

Ano měl, ale prostě ten kdo to má na starost informace pro mluvčí více neposkytl, protože mluvčí vystačila s první informací jakou dostala. Víc se neptala. Přišla první informace jaký je důvod zastavení provozu. A to bylo vše. Už chápete, o co tady jde.

Kedul

Pane Sůra..pište to prosím správně..vlaky nestály proti sobě, ale za sebou..ty by byl jiný fičák..

Tom

… „Podle záběrů, které máme k dispozici, ale došlo zřejmě i pochybení v řízení provozu, na záběrech proti sobě stojí jednotka 471 a lokomotiva ČD“ …

Amper77

Pane Sůro, buďto se v tom nevyznáte nebo se snažíte přiživit senzaci. Z dostupných informací tu z diskuze je evidentní, že MU byla nahlášena (nikoliv ututlaná) ale problém vznikl v komunikaci: buďto bylo nahlášení špatně formulované (nahlašující špatně informován) nebo to špatně pochopil příjimající člověk na DI. Že DI dá verzi „nenahlásili nám jednu MU“ je pochopitelné.
Člověka, který nahlašuje takto popsanou MU a chce ututlat vjezd do obsazeného oddílu ví, že bude vydávat Vyhodnocení šetření MU a tam by ten vjezd musel popsat 😉
Ergo, evidentně nešlo o záměr ututlat ale o chybu v komunikaci.

Vlastimil Kocurek

Čekal jsem na ty alibistické komentáře, že to bylo jinak, nebo že se nic nestalo, jako obvykle. Vůbec nemá smysl takové komentáře číst.

Amper77

Každý, kdo se účastní vyšetřování nehod na železnici ví, že to bylo jinak 😉

(stačí už jen věta „takže DI k nehodě nejela“)

Vlastimil Kocurek

Podle mého názoru jste, promeškal možnost, zřejmě jako zaměstnanec nebo manager, místo banalizace, prostě být zticha. Myslíte, že se nepozná mlžení od normálního komentu. Nejsme hloupí.
Navíc je to naprostá neúcta k zákazníkům, od nich máte peníze na výplatě.

Petr Frýdlant

Pro hloupého, všichni hloupí…

Libor

Pan redaktor dá zavádějící článek a pak držkuje do lidí, co to uvádí na pravou míru. Takový frajery mám nejradši.

Vbb

Na te trati ale banalizace neni 🙂

Petr Frýdlant

Pane Sůra já někde píšu že to nebyla MU?? Přečtěte si můj text ještě jednou. Vaše informace od lidí SŽ, jsou mi ukradené, mimochodem kopírujete text, který je oficiální ve svodce. Ten dostává cca 1200 lidi. Kdyby jste nebyl hloupý, zeptáte se přímo drážní inspekce a nejlépe přímo pana Ing.Kucery. Ten je do médií velice ochotný.

Jan Kučera

Dobrý večer, nechci dělat zbytečně rozruch, ale když už si mě berete do úst, tak se tedy vyjádřím. Oficiální hlášení od Správy železnic v den mimořádné události se týkalo pouze a jen srážky vlaků s prověšeným vedením a bylo koncipováno tak, že se z ohlášení nedalo vůbec dovodit, že by dva vlaky byly v jednom traťovém oddíle. A když už půjdeme do detailů, nejedná se o jednu mimořádnou událost, jak se všichni tváří, ale o dvě, které spolu nesouvisí: 1) nezajištěná jízda; 2) srážka DV x TV. Protože nezajištěná jízda nezpůsobila pád TV, nijak to spolu nesouviselo (jiné by to… Číst vice »

Berta354@centrum.cz

Tak to je tedy mazec.

Zlámalík

Děkuji a čekám, že se p. Frýdlant omluví.

Frantík

Mimořádka to skutečně nebyla, na této trati je asi pravidelný provoz mimiřádností 😛

Amper77

slušných lidí, kteří to napráskají? 🙂

Leinad

Skutečně DI řešila dva vlaky na místě a mluvčí Spržele lhala?

Petr Frýdlant

Ne mluvčí SŽ, nelhala je prostě neměla informace. Měla informace jaké dostala.

Ondra

Takže se hlásí i veškeré MU typu „poškozené trakční vedení“? To by si zrovna na 171 mohli zřídit stálou pobočku…

A jen mezi námi – je otázkou, zda máte co „vytahovat“… 🙂

Petr Frýdlant

Záleží jak je a čím trakční vedeni poškozeno. Ostatně včera kolem Smíchova byla dvakrát závada na trakčním vedení a jedno byla MU a jednou ne.

M1M2

Výborně, to z čeho lze usuzovat skutečné ohrožení bezpečnosti jsou ty dva vlaky v jednom oddíle. A to se „vyřešilo“ na místě. Ocitl se tam ten druhý vlak legálně? A strojvedoucí o tom věděl? Pokud ano, proč ty tajnosti? To je oč tu běží. Stržená trolej je sice také mimořádná událost, no při četnosti poruch dráhy samotné na celé trati 171 to „jen“ o něčem vypovídá.

nowas

Nemel kraviny a řekni jestli jste pustili vlak na záda dalšímu a považujete to za standard. Pokud i DI, tak proč ne.

M1M2

Podle veřejně dostupných informací jde o hradlářkou (SŽ) povolený vjezd vlaku do traťového oddílu obsazeného jiným vlakem, tedy bez tzv. odhlášky (zprávy z následného hradla, tuším se jmenuje Dolní Mokropsy, že předchozí vlak oddíl opustil) na tzv. poloautomatickém bloku. Strojvedoucí druhého vlaku na základě RPN nabyl předpokladu, že traťový oddíl až k následnému hradlu je volný a žádný vlak tam není. Jen díky místním poměrům se to obešlo bez následků, druhý vlak se rozjížděl ze zastávky Černošice (Hr. Kazín je tak 700 m za zastávkou Černošice) a po projetí dávané RPN již nemělo smysl se dále rozjíždět, neboť ihned následuje… Číst vice »

M1M2

Já samozřejmě vím, že to tak nebude. A jsem jen zvědavý na výkon DI, jestli se vloží do šetření.

Vlastimil Kocurek

Zcela souhlas: “ Pokud by SŽ byla profesionální institucí, pak si tisková mluvčí veřejně nasype popel na hlavu a hluboce se omluví za šíření nesmyslů “
Místo mlžení a lhaní, by měli přemýšlet o bezpečnosti železniční dopravy, protože ta bezpečná skutečně není.

Vlastimil Kocurek

Resp, místo zametení před vlastním prahem, pořád propočítávat, že všechny ostatní odvětví dopravy jsou bezpečnější, pořád dokola. Oni sned mají na starosti tu svou bezpečnost, a ne jinou.

Jardásek

Co chcete po řediteli SŽ, který prohlásí, že Ejpovickým tunelem neproklouzne ani myš, o které bychom nevěděli.

petrus.pce

Já nechápu, na základě čeho hradlářka povolila vjezd do oddílu obsazeného vlakem neschopným pokračovat v jízdě?! Tak buď věděla, že strhl trolej a pak nechápu logiku pouštět za ním na přivolávačku další vlak – aby bylo nutné zachraňovat dvě soupravy? Nebo nevěděla, že je oddíl obsazený a proč a to je snad ještě horší představa, že tam pustí vlak. To pak tam nemusí vůbec být, ne?

Petr Šimral

Já se spíše domnívám, že hradlařka měla nařízeno dát RPN úplně jinému vlaku, než nakonec dala…

Leinad

Nějaký důvod to určitě mělo, nějak se mi nechce věřit na teroristu.

M 474 003

Hradlářka nemohla mít „nařízeno“ Buď měla odhlášku, nebo neměla. Kdo jí to „nařídíl“? DéVéŤák z Klecan?

nowas

A kdo to nařizuje?

pavlass2

Velice nebezpečná situace, která mohla snadno skončít vážnou nehodou, je jen velké štěsti, že ten elefant zabrzdil pomaleji. Nevyšetřovat to je fakt bizarní a velké mezera v bezpočnosti. Pane Sůro, prosím, nenechte tohle ležet. Ať už je zatím zatajením nekompetence nebo úmysl, je potřeba, aby se s tím něco dělalo.

Jmfjv

Jak si to „něco“ představuje? Co nemá p. Sůra nechat ležet? Ani on ve svém článku netvrdí, že dotyčná hradlářka nenese za svojí chybu odpovědnost. Informovat média není ničí povinnost.

Kovošrot

Plánujete to prosím nějak dále řešit? Dát podnět DI? Lze to vůbec nějak dále řešit?

Aaabbb

Drážní úřad či Drážní inspekce by v takovém případě podle mě měla jednat automaticky, tzv. z moci úřední.

michawel2

Dotážete se DI? Prý to šetřila (viz výše).

Jan Kučera

Ne, nešetřila, protože se o tom dozvěděla až druhý den večer, na místě už nebylo vůbec nic k vidění.

Ondra

Nejde o „neinformování médií“ ale o to, že to prezentovali jako běžnou provozní závadu („jen“ stržená trolej)…

To samozřejmě ve výsledku může ovlivnit skutečnosti zjištěné v případném dalším šetření… 🙂

Jan

“ pokud je přivolávací návěst na oddílovém návěstidle hradla, toto opatření neplatí” – čím více vyjímek, tím větší šance na průser!

nowas

To platí i při odjezdu ze stanice na trať. Volnost trati vždy lze zajistit jinými prostredky(telefonem). Pokud se teda někdo z obsluhy nepomátne.

Pezos

Proto mají v Německu separátně Ersatzsignal a Vorsichtsignal (nařizuje i jízdu podle rozhledu).

Leinad

A musí strojvedoucího zajímat, jestli je tam normální volno nebo násilné(ersa), je na to jiná reakce?

Ex ČD

No, málokdy mají návěstidla obě návěsti …. navíc Ersatzsignal je u prvního vlaku doplněn rozkazem o tom, že traťová kolej může být obsazen

Practicus

takže v německu tu bezpečnost mají zajištěnou tak, že do obsazené traťové kolej pošlou další vlak, a to klidně i osobní dobravy? to si snad děláte srandu? u nás NEEXISTUJE poslat vlak na obsazenou traťovou kolej zjišťování volnosti a sjízdnosti traťové koleje není v kompetenci dopravce, provozovatel dráhy nemá právo toto dopravcům nařizovat – a už vůbec se neuskutečňuje, jako vlak, natož obsazen cestujícími vždy se uskutečňuje JEN A POUZE jako PMD, a JEN A POUZE vozidla a personál správy železnic strojvedoucí dopravců NEJSOU OPRÁVNĚNI zjišťovat volnost a sjízdnost traťových kolejí kdo se do toho nechal uvrtat, tak je vůl… Číst vice »

Vbb

>u nás NEEXISTUJE poslat vlak na obsazenou traťovou kolej
A tento clanek je o cem?

Practicus

No, schválně, o čem ten článek tak může být – že by o tom, že v ČR není normální posílat vlaky na obsazenou traťovou kolej, zatím co ten nademnou píše, že v Německu je to zcela normální stav, a proto je německá železnice bezpečnější – to je protimluv, jak prase

Ex ČD

Ale já netvrdím nic z toho co mi vkládáte do úst. Jen reaguji na příspěvek Pezose, o Ersatz- a Vorsichtsignal. O podmínkách jejich použití se nezmiňuji ….(aneb ja vznikají dezimformace)

vbb

Ten článek je o tom, že byl vlak poslán na obsazenou traťovou kolej.

nowas

Neoprávněně. Neexistuje signál, který by ho tam poslal oprávněně.

Berta354@centrum.cz

Neskutečný.

Ondra

Na co volat DI, když tohle musí vyšetřovat policie jako obecné ohrožení z nedbalosti. DI si už pak zavolají sami…

Ondra

Jenže když něco prezentujete jako „poškození trakčního vedení“ tak tam nejede PČR ani DI… 🙂

A důkazy z „místa činu“ teď už asi těžko zajistíte…

Vlastimil Kocurek

Důkazy jsou flagrantní.

Ondra

Myšleno například dechové zkoušky…

Leinad

Pokud byl někdo zdrogovaný, tak to nemuselo mít žádný vliv na samotnou příčinu nehody.
Zajímavější je prokázat, že udělal chybu. (Postavil cestu když neměl?)

Jan Kučera

Povinnosti oznámit vznik MU ukládá zákon provozovateli dráhy a dopravci, nikoliv policii.

Vlek

Takže v tomto případě pochybyli oba dva.

Honza

Neoprávněný vjezd vlaku do obsazeného oddílu není mimořádná událost?

fous55

Ten vlak tam přece vjel oprávněně. Problém je v tom, kdo mu to povolení dal. Takže mimořádná událost nespočívá v neoprávněném vjezdu, ale v neoprávněném udělení povolení.

M1M2

Konečně to někdo napsal jak to je. Podle mne je to dovolená jízda vlaku do prostorového oddílu obsazeného jiným vlakem. A to je mimořádná udalost. Za situace, jak k tomu došlo je bizardni, aby to šetřila SZ a dopravce.

Honza

Jistě, ale hradlářka neměla oprávnění k tomu, jízdu dovolit.

Leinad

Máte záznam komunikace a její vyjádření? Nedělo se nic, co by si mohla vyložit jako odhlášku? (Kecy na telefonu, včetně nedodržení hovorové kázně)

MaT

Bizarní, prosím. Na to D v tomto slově zapomeňte. To není žádný blizard…

Honza

Ten vlak tam nevjel oprávněně. K tomu, povolit mu tam vjezd hradlářka neměla oprávnění.

nowas

Proč DI nevolal aspoň ten strojvedoucí? To se chce nechat příště zabít?

Practicus

Strojvedoucí kontakty na DI běžně nemají, je stanovený ohlašovací plán, a tam je všechno záležitostí provozovatele dráhy

nowas

„je stanovený ohlašovací plán“ ten asi selhal

markuc

k dohledání za 10 sekund: http://www.dicr.cz, odrážka „kontakty“

Practicus

A to je jako standartní postup?

nowas

A neohlásit to že strany SŽ je jaký postup? Ale jinak v klidu, příště hradlářce bude hrozit „jen“ vězení, na maděru bude strojvedoucí. Přesně podle postupu.

Leinad

Pokud se nepletu, bylo ohlášení za dopravce a za provozovatele.
Mohli mít společný postup a nemuseli.

Ľadová kráľovna

strojvedoucí byl na rozdíl od vás úplně v klidu

nowas

Já jsem v klidu, mě postupy SŽ nemůžou zabít. Aspoň ne jako prvního v tom vlaku.

Practicus

To mi připomnělo nehodu u říkonína

SYN

Hm, koukám tehdy se s tím až tak nepárali: „Hláskařka z hlásky Níhov (v daný den na první samostatné směně) byla odsouzena k odnětí svobody na 6,5 roku nepodmíněně. Výpravčí stanice Řikonín byl odsouzen k odnětí svobody na 4,5 roku nepodmíněně.“

Vašek H.

Taky ale zemřelo 31 lidí, zranilo se 18 a vznikla škoda přes 13 milionů Kčs, proto takové tresty. Tady to spíš skončí maximálně podmínkou, jestli vůbec

SYN

Já nejsem tak dobrý v právu, nebylo ovšem to jednání na obou místech to stejné? Míra následků je věc náhody že tehdy se stalo a dneska náhodou nestalo nic…
Já bych v té kvalifikaci moc velký rozdíl neviděl. Snad jen že obecně se tresty snižovaly, ale ne tak zásadně.

Tomáš

Může už někdo konečně vysvětlit, jak může vlak strhnout každou chvíli trolej? To jsou ty vlaky vybaveny nějakým trhačem trolejí, který se sem tam sám aktivuje?
Když koukám na vlaky z mostů, tak to nevypadá, že by na nic bylo něco, co je schopno trolej nějak obepnout a roztrhat…

Pavel

Stačí uvolněné laníčko, které poškodí sběrač, pak to jde rychle. Na YouTube se dá vidět.

Practicus

Ne, to jen naše úžasná zkáza železnic má TV v havarijním stavu

Apollo 17

To jen SŽ svaluje vinu na „vlak“. Proto si dopravci instalují u sběrače kameru, která snímá ten sběrač a ukládá záznam.

Petr Šimral

Tak tak. Jinak se některé závady velmi obtížně prokazují, obzvláště po výrazné destrukci sběrače lokomotivy.
V odkazu vidíte „banalitu“. Bylo tam uvolněné proudové propojení trolejí, dostalo se pod úroveň troleje a ližiny sběrače do něj narazily. Okamžitě zaúčinkovala ochrana sběrače při poškození ližin a sběrač jde dolů a nedochází tedy k dalšímu poškozování.
https://youtu.be/Gkd40x1KZ1I?si=1XghktrtwX1AXFNz&t=199

M1M2

Kdyby jste se párkrát svezl po trati 171 ani by jste se neptal. Ale je „lépe“ než bylo. O fous. V 90-kach, když jsem slouzil v Berouně v zimě i 3-4x týdne praskl nekde izolátor. Napr. rychlík zamotaný dokonale do drátu v Srbsku tehdy způsobil výluku v trváni 26 hodin. Když zde přijdete do styku s dráhou nesmíte chtít moc ale naopak musíte být skromný. Ať vozidly, stavem tratě, rozsahem mimořádnosti a rozsahem výluk. A nebo i jako motorista dobou, kterou strávíte u zavřených závor.

Wondon

Je to konstruováno na techniku z 70.let 20.stoleti. dnes mají dopravci výkonnější a lepší stroje. TV je pretezovano, DC soustava, no a další dílek do skládačky je to že se to udržovalo 30.let v kontrolovaném chátrání. Teď posledních cca 5 let se konečně silnoproudá technika začala více opravovat. Nejhorší situace je na OŘ Praha a Ústi. Takže opravit,konverze =výkon a omezení bludných proudů. A bude dobře😁, je to tak jednoduché.

SYN

Tak jasně, a abysme tu konverzi „podpořili“ tak jsme ještě donedávna pořád vyráběli čistě ss jednotky… vždyť ono se to „později“ nechá předělat… ale do té doby se na jejich trasách nesmí vloudit ani kousek konvertované trati!

Leinad

Střídavina bloudí líp – umí projít přes kapacity které stejnosměru překáží. A vetší napětí znamená i lepší šanci, že něco prorazí a zajiskří.

Vašek H.

Ale střídavina nezpůsobuje zdaleka takovou korozi.

Pepa

Normálně, špatná 6 – 8 hodinová oprava ze strany SŽ.

Pája

SŽ to asi myslela tak, že mimořádná událost by byl den, kdy se žádný průser nestal.

JendaVenda

Neustálý problém na SŽ. Zamestnanci, kteří mají o predpisech páru, asi jako můj jezevčík o raketoplánu. Není to tak davno, co jsem se jednoho zaměstnance SŽ ptal, jak to že to neví, když měl před pár dny přezkoušení. Jeho odpověď mě posadila na zadek. Testy mám naučené nazpaměť a na nic jineho se neptají, kdo by pracoval, kdybych neudělal.

Jarda

To mi připomíná situace kdy jsem chodil ještě do školy. Měli jsme tam chytrý premianty co se všechno naučili nazpaměť ale když si po nich chtěl ať o tom povídají, nějak to rozvést, nějaký vlastní příklad atd atd, tak o tom věděli v podstatě hovno. Takže koukám že dneska můžeš o daných věcech vědět úplný hovno a jen znát „učebnice“ zpaměti.

Practicus

Takhle se ale pozná chytrý člověk, že to, co se naučil, dokáže prakticky použít, titulovaných blbců, co se jen něco namemorují, je spousta

SYN

Horší je když se takový člověk vloudí i mezi kantory… to se naštěstí nestává v oboru kde „dostal papíry“ ale když třeba schází někdo v „příbuzném“ oboru tak tam někoho „urychleně zaškolí“…

bno

Ano, to co popisujete je hodně rozšířené. K tomu by se dal připojit další aspekt, že ti dotyční pracovníci nemají ani minimální představu o svém pracovním zařazení. Tedy proč jsou tam kde jsou, co tam dělají a proč. A co je snad nejhorší je ještě vylepšená varianta a to ta, že se na pracovní pozice u SŽ přijímají tací, kteří ani neslyšeli o tom že vlaky jezdí po kolejích. Jsou to často totální ňoumové z lehkými psychickými problémy (o nějakém vyloučení z důvodu psychické nezpůsobilosti si nedělejme iluze), známý známých, zkrachovalé zadlužené existence, či tzv. školometi, kteří se naučí předpisy… Číst vice »

Unknown

Amen. Víceméně jste shrnul důvody, proč jsem s tím já osobně seknul.

Anonymus

Diky lidem z Zdopravy, ze se nenechaji odbit a jsou investigativni.
Ten, co lhal, tak by mel jit doprde…

Ivan

Opravdu je někdo bil?

Petr S.

Ne a špatně udělal 🙁

Chleba Nakup

Co to bylo za elefant?

Ferda Vomáčka

To byl ten City 😉

Chleba Nakup

Co si člověk neudělá, to nemá: 8838 = 471.001 + 471.037, 9940 = 362.061. Děkuji.

Zlámalík

Mimořádná událost to není protože se to tam děje běžně, nebo jak si to mám vysvětlit? 😀

Matfyzák

Na trati 171 je mimoradnou udalosti spise stav, kdy vlaky jezdi! bez omezeni.

Doctor

Tak největším průserem na železnici, byla vždy zamlčená mimořádná událost, na kterou se přišlo, nebo bylo upozorněno dodatečně !
Tak komupak upadne hlava ?

Lukáš F.

Nečetl jste článek? Chybu udělala hradlářka. Systémové pochybení to logicky být nemohlo, protože na straně SŽ je všechno dokonalé.

Jaaa

#mynic

troglj

Hlavně předpisy.

ondra

je otázka,za jakým vlakem vlastně dostala odhlášku,pravděpodobně netušila,že není volný tratový oddíl skrze uvázlý city elefant,z toho záběru v oblouku v kažfým případě mrazí.

M 474 003

Mohlo být zavedené telefonické dorozumívání v opačném směru, a mohlo dojít k takovým zmatkům, že si hradlářka spletla směr, a šla s přivolávací návěstí na opačnou stranu. To už se jednou stalo v 80 tých letech na hradle Jahodnice, bez následků.

Libor

To zní věrohodně a dává mi to smysl víc, než to že si hradlářka jen tak popadla terč a šla dát RPN.

Libor

PN/RPN mohou hradláři použít sami za sebe, nebo k tomu musí mít příkaz/svolení výpravčího?

M474003

Musí mít odhlášku za předchozím vlakem, musí být zavedeno telefonické dorozumívání a musí být takový stav, že nelze obsloužit oddílové návěstidlo. To by byl pěkný pořádek, použít jí sám od sebe. To je jako kdyby řidič auta jel na červenou.

Jiří Kocurek

Na červenou? Mám zato, že řidič si sám od sebe žlutou nerozbliká (křižovatka je řízena značkami).

big papa karl

Paní hradlařka může děkovat všem svatým, že si nejde sednout. Paní mluvčí by si měla přečíst o čem mluví, protože mluvit o věcech kterým nerozumí umí každý, ale u člověka za to placeného bych čekal aspoň nějakou odbornost.

A pro ostatní kteří čekáte výsledek této MU, tak to bude asi takto. SŽ vydá změnu předpisu, kde bude při jízdě na PN na hradle/automatickém hradle nařízená jízda podle rozhledových poměrů a tím se opět zodpovědnost přehodí na někoho jiného. Konkrétně na strojvedoucího.

Zlámalík

Měl jsem takový sen, že by předpisy pro provoz dráhy psal nějaký nezávislý orgán a SŽ by byla povinná se jimi řídit… No nic.

big papa karl

Hned, když jsem to četl, vzpomněl jsem si na zkoušky, kdy se jeden zkoušený zeptal svého zkoušejícího proč se ho na to ptá, když to ve znalosti strojvedoucí nemá, ale má to ve znalosti výpravčí a zkoušející odpověděl protože to výpravčí neznají, tak to budete znát aspoň vy, ať vás netahají do průseru. Tehdy jsem netušil, že to myslí vážně.

Radim Škopec

To skoro zní, jako bys prošel Olomoucí za dob ZN.

Patrik

Předpisy SŽ vychází ze Zákona o drahách a ten si SŽ sama nenapsala

Ten z nádraží

Předpisy Zkázy železnic jsou teď hlavně z hlav federantů… A to myslím smrtelně vážně. Hradlařka pokud svévolně užila RPN je teda taky úplně mimo. Ale tak co byste chtěli po nějaké tetě, co dělala 20 let na poště…

Leinad

Proč vlastně strojvedoucí mezi stanicema rozlišuje autoblok a hradlo?
Nestačilo by oddíl volný = jet naplno, oddíl obsazený = čekat nebo jet na oči. Pokud hláskař chce, aby jel naplno, tak má rozsvítit volno.

Péťa

To se zeptejte SŽ proč má předpis D1 složitější než trestní zákoník.
Jednou se na PN jede tak a podruhé jinak, výjimka z výjimky a všechno psané tak aby z toho vždy SŽ vyšla dobře a pokud už je vina na jejich straně tak tutlají a zpochybňují co to jde.
Např srážka ve Vrbicich

Dave

A to je důvod, proč bych na PN stovkou nikdy nejel.

Stenly

nejezděte, předpis vás ani nenutí ject 100, je tam stanoveno kolik MŮŽETE, nikoliv MUSÍTE

Karel

Podle toho, kde je návěstidlo: ve stanici a na trati s autoblokem ano, na hradle či hlásce ne.

Karel

Protože na autobloku není součinnost pracovníka, kdežto na hradle ano. Pokud onen pracovník není schopen služby a nelze se spojit s jiným dopravním pracovníkem, je možné jet i proti stůj, ale podle rozhledu

Big papá Kárl

Karle doufám, že nejezdíte, protože vaše znalost předpisu je žalostná. Toto, řekněte jednou u periodického ZOZ přezkoušení a garantuji vám, že jdete opravnému pokusu.

Toto co jste napsal platilo pokud si dobře pamatuju do července 2022?!

Jirka P

Protože na autobloku (u starých instalací) neexistovala ani teoretická možnost jak zjistit, že oddíl je volný v případě, že zařízení selhalo. A není tam ani nikdo, kdo by to mohl z nějakých záznamů zjistit, takže je nutné mít tam možnost jet dál i když autoblok nedokáže rozsvítit zelenou. Na hradle je pracovník, který zjišťování volnosti tratě má na starosti. Tedy není nutné riskovat a dovolovat vjezd druhého vlaku do obsazeného oddílu. Zároveň ale je možné počítat s tím, že vlak jede v oddíle sám. Pokud hláskař chce, samozřejmě volno rozsvítí. Problém je ve chvíli, kdy je třeba prasklá žárovka. Nebo… Číst vice »

michawel2

Jsem laik, ale mohl by mi někdo vysvětlit, proč něco takového hradlařka vůbec udělala? Je k tomu nějaký systémový důvod? Tohle přece udělala záměrně, ne nějakým přehlédnutím. Je to nestandardní operace (sorry možná to terminologií zní jinak), tj. ne něco, co zamění. Navíc, jak zde další psali, není to klasická přivolávačka. Mě osobně napadá jenom to, že v daný moment netušila, že došlo k poškození sběrače a zastavení jednotky 471 a ona ve snaze protáhnout co nejvíce vlaků v čase, volila tento způsob. Však víme, co to je 171 a kolik tam jezdí vlaků a zvláště tento úsek je ten… Číst vice »

nowas

Přece musí mít odhlášku, nejde si jen říct už je to dost dlouho, co projel předchozí vlak.

jackbrno

Přivolávačka na hradle je opravdu něco jiného, než do stanice. Na hradle prostě nesmí dát přivolávačku, pokud si není jistá, že úsek až do vjezdu do další stanice nemá volný. To není na jejím rozhodnutí, jestli tam vlak pustí nebo ne, ona prostě nesmí, dokud neví, že je úsek volný. Do stanice teoreticky může, protože tam platí jízda podle rozhledu, ale na hradle.

Sycek

Presne tak. Mimo stanici neni mozne poslat vlak do obsazeneho useku pokud se nejedna o AB. Neco jineho by bylo PMD.

M 474 003

Tak to určitě ne. 2 vlaky do jednoho oddílu se neposílají ani při největším vytížení tratě. Tam není autoblok.

michawel2

Ad JackBrno – tím pádem by jí k tomu někdo musel dát souhlas = ona za to nemohla.
Ad M474 003 – rozhodně to je blbost, ale vůbec mě nenapadá, co jiného by jí k tomu mohlo vést, pokud jí to někdo nenařídil.

Leinad

Pokud odhlášku vážně nedostala. Nahrává se jim telefon?

Jmfjv

Je to lidská chyba. Ponese za ní odpovědnost.

Zrzek

Kolik jich potřebuje? Minimálně jedno týdně, které skončí u soudu a ten rozhodne že jde o systémové selhání a na základě těchto rozsudků bude muset někdo jednat a zakázat SŽ činnost.
Druhá varianta je, že někdo nezávislý a dostatečně znalý napíše SŽ předpisy a SŽ se podle nich nebude moci že všechno vykroutit a výsledkem bude zase zákaz činnosti.

Zrzek

Marianky vím, proto píšu jednu událost týdne, která skončí tímto rozsudkem jako minimum, jinak ty hroši že SŽ nic neřeší.

Jmfjv

Kdo nese odpovědnost se všeobecný informační smog, kulturu aktivistické stupidity, obecnou oblíbenost postoje „my a oni“? Kdo vytvořil nesmyslnou pověru, že čím více se bude o něčem mluvit, kritizovat hlava nehlava, veřejně emočně onanovat, tím více bude na světě lépe? Inteligentní diskuze a racionální řešení problémů vypadá úplně jinak a ani Vy ani já se s nimi těžko někdy setkáme. Mediokracie, které jste součástí, tomu nepřispívá.

Jmfjv

Nikde jinde mě nechtěli, na SŽ ano. Tam jsem zapadl.

Pepa

SŽ potřebuje hromadu, upozornění bohužel nestačí…

stefan

Co jste čekali, když Ministerstvo dopravy řídí pan Kupka, absolvent UK – žurnalista a novinář – který má ke znalostem o problematiku řízení MD v celé jeho šíří podobné znalosti jako paní Černochová v řízení MO a Armády ČR. Pak se divíme k čemu v obou rezortech dochází. Za 1. republiky – tedy za ČSR – v rocích 1933 až 1938 řídil Ministerstvo dopravy – voják – generál Československé armády – V oblasti dopravy od automobilní přes železniční až po leteckou musí být přísné a tvrdé řízení a hlavně vyžadovat od všech, od posledního zaměstnance, úředníka až po vrcholový management… Číst vice »

smasska

Víte o tom, že žádný z předsedů vlády ČR, které jsme doposavad měli, nemá vystudovaný kurz premiérování?

fous55

V takovém kurzu by museli přednášet jedině bývalí premiéři a myslíte, že by dokázali naučit, jak se to má dělat?

kix

běžte s tím víte kam..

Petr

Politiky bych do toho netahal, je zcela irelevantní zda tam sedí ten nebo ten, Jsou to zcela zbytné funkce stejně jsko těch zbylých 60 tisíc politiků.

Petr-S

slyšeli jsme slovo hlupákovo 🙁

Radek Strnad

A co má společného Kupka s tím, že někde strhnou/spadne trolej? To jako tam má stát a hlídat popř. mávat praporkem návěst Stůj, zastavte všemi prostředky! nebo jak???

MIREK

Kupka ne, ale Jiří Svoboda je šéfem SŽ. Na něj je už rohov poslední době více než dost. A ne o všem se hovoří veřejně.

jackbrno

To se nám sice nemusí líbit, ale na tohle to vliv fakt nemá. Nikdo nemůže čekat, že ministr dopravy bude mít odbornost ve všech druzích dopravy, aby mohl sám zodpovídat za každou chybu v řízení dopravy jakéhokoliv typu.

Jiří Kocurek

Doporučuju Bolíviji, 190 státních převratů a ministr zdravotnictví tam bohlíží na každé vrtání zubu. Proto tam mají jenom 2 zubaře rpo celý stát.

vladki

A jaká ke tedy správná kvalifikace pro ministra dopravy? Autobusák? Kamioňák? Závodník na motorce? Pilot? Letecký dispečer? Výpravčí? Strojvedoucí? Silničář? Železničář? A mám to přece tunelář. A to nejen na ministra dopravy.

tarten

Kosmonaut. I vesmír patří pod ministerstvo dopravy.

vladki

Pravda. A taky sem zapomněl na námořníky a říční a kanálové lodníky.

Ondra

Ministra z těchto profesí vybereme losem (či sirkou) a neúspěšní kandidáti budou náměstky pro své typy dopravy… 🙂

Tomáš M

No nekecej…..#mynic

David

Dráha nikdy nebude levnější než silniční doprava – automatizace nic moc, vlaky ruční/malosériova výroba, samostatna infra. To prostě ten nižší valivý odpor nemá šanci vyvážit.

Takže bych čekal, že se soustředí na spolehlivost a bezpečnost – něco, kde by mohli mít relativně snadno navrch. No a ono to dopadá takhle…

Norbert

spíš silniční vypadá levněji, protože u většiny silnic není poplatek za využití, to je u železnice vždy

Jiří Kocurek

Silnice (vodovody a kanalizace, chodníky…) ale opravdu nemůžou za to, že tam má dráha zabezpečení z I. světové, které naprosto nedostačuje provozu.

ToMa

Spotřební daň z paliv (ok, část vlaků jezdí na naftu, ale poměr stále klesá) zaplatí daleko větší část nákladů než poplatek za dopravní cestu u vlaků. Dále se u nákladní dopravy platí mýto, známky nepočítám, to je zanedbatelné

jackbrno

Přes to všechno to pořád je bezpečnější, než jakákoliv jiná doprava, s výjimkou letecké.

Pave69

Není, v přepočtu na člověkolilometr i tunokilometr je to zabiják. I proti silniční dopravě. Ale protože přepraví dohromady prd, tak v absolutních číslech to vychází dobře. Ovšem z tohoto pohledu zase vychází v Česku mnohem bezpečněji doprava ponorkami.

ldx

Dráha má právě obrovský potenciál úplné automatizace.
Ale když vidím, jaká je opozice i proti automatickým spřáhlům, tak si říkám, že si za ten stav můžou všichni svorně sami.
Ať žije Císař pán!

Jirka

Ze nejde o mimoradnou udalost? To sotva, s EC 354 tam jsme kvuli tomu stali v Radotine 45 minut. A jak jsme odjizdeli, videl jsem i hasice u trati to vysetrovat.

Chyba se stat muze, taky nejsem neomylny, ale zlehcovat to ze strany SZ mi prijde sotva omluvitelne.

Navic fura lidi kvuli tomu zpozdeni prisla o prestupy v Nemecku na dalsi vlaky…

nowas

Hasiči nic nevyšetřovali, ti maximálně evakuovali cestujici.

Smutný pohled

Hasiči vyšetřují mimořádnou událost? Aha. To jsou novinky. K tomu zda to je MU nebo ne, nemá souvislost se zpožděním. Pokud spadla trolej, tak určitě se nebude jen tak jezdit po jedné. To až rozhodně kompetentní osoba.

jackbrno

Hasiči rozhodně nevyšetřovali. Ti mají vyšetřovatele jen na požáry.

Tonik

Takže ke srážce nedošlo jen díky pádu troleje. Těžko si představit názornější naplnění pořekadla „Všechno zlé je pro něco dobré“.

nowas

Trakční vedení s kvalitní údržbou od SŽ plně nahradí ETCS

John

Už jen všechny vlaky v závislé trakci a ETCS netřeba:-)))

Leinad

Pokud by trolej nespadla, tak by Elefant třeba jel 😀

Kubisek

To je takové generální bábostop. Kdo ví, jestli to není nějaká funkcionalitu bábobloku. „Máňo, je průser.“ „Shazujeme trolej za 3 2 1“

Brzda dopravy

Předpokládám, že krom hláskářky byli výpravčí i dispečer cdp postaveni mimo službu, to samé přednosta obvodu i ředitel OŘ a vyšetřuje je mimo DÚ také policie. Všichni, kteří mluvčí nakukali tu pitomost s PN budou okamžitě předvoláni k přezkouškám a každý pokus o bagatelizaci celé situace bude okamžitě dementován a vyšetřován. SŽ vydá tiskové prohlášení, že došlo k zatajení mimořádné události a dojde k okamžitému vyvození všech možných důsledků, aby se podobná situace nemohla opakovat. a všichni, kteří za ní nesou odpovědnost, budou potrestáni. Svoboda nabídne svoji demisi, pokud se zjistí, že jde o systémový problém. A jestli ani tohle… Číst vice »

Jan Schmidt

V paralelním světě si to umím představit, ale ne v resortu řízeném Kupkou píár

jva

Takže každý ministr si přivede komplet nové osazenstvo organizací pod něj spadajících? No potěš koště…

Viados

V resortu řízeném Havlíčkem úplně stejně často. Nakonec manekýna do čela SŽ vybral ANOfert, ne?

Jiří Kocurek

Samozřejme, že stačí vyměnit ministra! On pak _osobně_ dohlídne na všecky báby na hradlech, bude na 20 místech zároveň!

Marťas

Ale výsosti, nenechte prchlivost cloumat svým majestátem…😆😆

Jirka P

Nejenže tam nebyla žádná hláskařka, ani nevím, proč by měl být postaven mimo službu výpravčí, a nedejbože dispečer CDP (který? a kterého CDP?)

Brzda dopravy

Ano, hradlářka, to totiž úplně mění situaci a nikdo není za nic nemůže…

Výpravčí ani dispečer nenese odpovědnost za to, co se stane v mezistaničním oddíle, ani nemá ohlašovací povinnost?
Vlastně nejspíš ani netuší, že se na trati něco stalo…
CDP asi přerovské, když je to u Prahy, že…

Fahrdienstleiter

Neznáte ani základní pojmy týkající se řízení a organizování drážní dopravy (či obecně drážní dopravy vůbec) a chcete vznášet rozsudky, kdo by měl být postaven mimo službu? To mi stačí… V mezistaničním oddíle jízda očividně uskutečněna nebyla, jinak by pro vlak oddílové návěstidlo vůbec neplatilo. 😉 Berounka je snad tratí se zjednodušeným řízením drážní dopravy, že sem pletete ohlašovací povinnost? Zajímavé… 🙂 Jak má výpravčí zjistit, že se hradlařka rozhodne porušit ustanovení předpisu a dovolit jízdu na (R)PN? To má lítat s dronem nad tratí a monitorovat nonstop, co kdo dělá? A dispečer jaký? Traťový? Když řídí až Beroun? 😀… Číst vice »

Brzda dopravy

Tak jste hrdina co vyhrál hnidopišskou medaili, traťové oddíly a hrádlářka zcela ospravedlní to, že se to zatajilo…

A ohlašovací povinnost MU asi neexistuje, to jen na D3 evidentně…

A Radotín má na starost kdo? Tam asi nikdo dodnes netuší, že se málem srazily vlaky… A nemají šanci jak to zjistit, ani že se to nenahlásilo…

Noname

Radotín má na starost pořád ještě výpravčí, ne CDP

jackbrno

Tak jistěže výpravčí za to nemůže. A CDP taky ne. Hradlo z obsluhou je tam právě proto, že to není dálkově řízené. Tudíž to je její zodpovědnost.

VýpravčíXY

Víte vůbec, co to je a co obnáší funkce a jaké má povinnosti dispečer CDP ?

Brzda dopravy

Evidentně je to člověk, který nemá povinnost nahlašovat mimořádné události, nemá povinnost se zajímat o to, že dva vlaky z jím řízeného úseku nedojely a málem se srazily, ani o to, že i když se málem srazily, tak to není nahlášené a nevyšetřuje se to.

Fahrdienstleiter

Výpravčí, dispečer CDP (traťový, provozní, vedoucí, ústřední??), přednosta PO i ředitel OŘ jsou za jednání hradlařky odpovědní? Nařídili jí snad použít (R)PN (i kdyby, pokyn by byl tak či tak v rozporu s předpisem)? Co to je za nesmysl? Systémový problém? Jednoduchý princip vyčkání odhlášky je systémový problém? Nedodržení jednoduchých ustanovení předpisu je systémový problém?

Dopravci a jejich provozní zaměstnanci si nejprve musí vyřešit vlastní chybování a (ne)znalost či (ne)dodržování ustanovení předpisů, až pak budou mít snad čas na nějaké protesty.

jackbrno

To je samozřejmě druhá věc. Ale v ten okamžik za tu událost má zodpovědnost hradlářka.

nowas

Vypravčí ji mohl poslat odhlášku. Pak by to bylo na něj. Jenže když DI nikdo nezaváhal….

nowas

Nezavolal

Brzda dopravy

Napočítejte do deseti a pak se zkuste zamyslet, i když je to velmi těžké…

Nejde vůbec o nějakou chybu hradlářky, ale o to, že byla celý ten incident (který se jen díky jinému pr*seru nestal tragédií) zatajen a nenahlášen! A za to nesou odpovědnost všichni od hradlářky nahoru, ale to #mynic samozvaní advokáti asi nikdy nepochopí…

Tom

Nedostatečná safety culture, mizerná výchova a výcvik provozních zaměstnanců, to je systémový problém Sž.

Hnutí mysli, které pudilo nešťastného hradlaře, aby vyběhl z budky s „lízátkem“, rozhodně stojí za hlubší rozbor. V letectví byste to vaší výmluvou neodbyl, pane Fahrdienstleiter.

Mimochodem, teď prý budou z Berouna do Karlštejna hlásky dvě.

Fahrdienstleiter

Systémový problém SŽ? A když strojvedoucí projede PN a na dalším návěstidle očekává návěst dovolující jízdu vlaku, to je taky systémový problém SŽ? Nebo když posunuje bez sjednání posunu a bez uděleného svolení k posunu? Víte, jak jsou někteří strojvedoucí překvapení, když zjistí, že si nemůžou jen tak sami od sebe popojet po staniční koleji k návěstidlu? A to právě není jen neznalost předpisu, ale neznalost principu a logiky drážní dopravy, což je mnohem horší. To jsou vše systémové problémy SŽ?

Tom

Vedete polemiku s něčím, co jsem nenapsal.
Ale zkusím to s Vámi znovu: pokud by hradlař řešil prostý stres z dlouho stojícího vlaku svévolným užitím ruční PN, pak je něco systémově špatně v jeho výběru na tuto funkci, v jeho výcviku. A možná může být něco systémově špatně v řešení mezilidských vztahů na pracovišti.

Ovšem nikdo zatím nevyloučil možnost, že hradlař telefonickou odhlášku od přední dopravny dostal…

Jirka P

A proč by dostával hradlař telefonickou odhlášku? To by zase znamenalo, že hradlař z přední dopravny nejenže špatně vyhodnotil, že má dát odhlášku, ale také ji z nějakého důvodu nedokázal dát zařízením.

Pave69

Jo. Čím je to zašmodrchanější, tím větší šance na průser. Celá silniční doprava vystačí s jednou vyhláškou, přepraví mnohem víc než celá železnice, má na našem území miliony aktivních řidičů a je v přepočtu na člověkokilometry i tunokilometry bezpečnější. Jde o systémový problém.

MilanSima

Ale ty hlásky by tam měly být jen dočasně, než se aktivuje nová traťovina mezi Berounem a Karlštejnem. Plán je někdy na podzim.

jackbrno

Kdo jiný má co společného s tím, že hradlařka pustí vlak do obsazeného úseku? Budeš se divit, ale nikdo. To je její zodpovědnost, aby to neudělala. Nikdo jiný o tom v tu chvíli neví, není to řízené centrálně. To by tam v tom případě hradlářka nemusela vůbec být.

Brzda dopravy

Doporučím hluboký nádech a pak se zamyslet, ale ono to bude asi náročné pro zaměstnance SŽ…

Tak ještě jednou: Nejde tu vůbec o chybu hradlářky, ale o to, že se to ZATAJILO a NENAHLÁSILO!

M 474 003

Jo a v České Republice přestanou jezdit vlaky.

Doctor

No, vy naivko, vše co jste uvedl možná tak za komunistů, ovšem jen pokud by všichni jmenovaní nebyli ve straně …
Dnes je přeci demokracie. Po česku.
Ale jinak by to byl ideál vyřešení této prasárny !

Jiří Kocurek

Sorry, ale tehdy se zakazovalo o nehodě mluvit i pozůstalým, jinak vězení. #tragedie_mesit

MilanSima

Jen pro doplnění. Na hradle Kazín nemají oddílová navestidla svetelnou PN. Hradlářka tedy musela jit přímo k navestidlu s RPN.

3PO

To jsem nevěděl.Ale v podstatě se nic nemění.

Szony

A nebo paní mluvčí neví vůbec nic a vlak dostal rozkaz V že jede do obsazeného úseku a Sůra si už myslel jakou tu nemá senzaci.

Marana_CZE

Proč to tedy není doplněno v článku spolu se zdrojem tvrzení, že strojvedoucí neobdržel rozkaz?

Marana_CZE

Není podstatný dost důležitý zdroj vašeho tvrzení, který absolutně mění význam článku? To nemyslíte vážně, že ne?

Neznamy Jarek

Rozkaz V: Jedete do úseku obsazeného jiným vlakem. Srážce vozidel věnujte zvýšenou pozornost. Nepřekročte rychlost 100km/h. Hodně štěstí. Spadlá trolej není důvod k odmítnutí převzetí rozkazu.

jackbrno

To by musel jet jako PMD, takže podle rozhledu. Ovšem pro zjištění důvodu uváznutí vlaku nesmí jet jako PMD vlak s lidmi.

ondra

no to už jste ale u PMD,tam se můžeme bavit o jízdě do obsazeného úseku s rozkazem PMD

MilanSima

Ne tak úplně. U oddílových návěstidel možná, ale třeba u hlavních odjezdových návěstidel není RPN rozkazem k odjezdu, tam to musí vypravčí doplnit výpravkou, vysílačkou atd.

M 474 003

Tak předpokládám, že bylo zavedeno telefonické dorozumívání a dostala odhlášku.

Radek

DIČR má tuším 7 dní na dodatečné zahájení šetření, takže třeba se toho chopí…

O. M.

To nehrozí, to by bola práca.
A podle SŽ jde o MU jen v případě, že v tom je namočený strojvůdce, jinak #mynic.

Jan Kučera

DI má na zahájení šetření až 2 měsíce – viz § 53b odst. 3 zákona o drahách.

3PO

Chápu,že člověk je tvor omylný.Tohle ale žádný omyl nebyl.Nemyslím,že by tedy hradlařka měla v úmyslu ty vlaky srazit.Tohle bylo naprosté selhání rozhodně oné hradlařky,možná i dalšího zaměstnance.PN na oddílovém návěstidle opravdu nenařizuje jízdu podle rozhledových poměrů.Došlo jí (jim) to vůbec????Co se tam vytelefonovalo vědí jen zúčastnění a opravdu pevně doufám,že se to nesmete pod koberec.Zaráží mě tvrzení,že to nebyla MU.Pokud by strojvedoucí projel oddílové návěstidlo zakazující jízdu a vjel do obsazeného oddílu,MU to hned bude.Je-li tam vpuštěn nejvyšší dovolenou rychlostí,je to v pořádku???Nejsem zastánce nějakých odstupování ředitelů za kdo ví co,ale toto je opravdu za hranicí.

lezdr

Toto je megaprůšvih.Pokud nefungoval poloautomatický blok, tak někdo musel dát odhlášku. Sama od sebe by RPN nedala.

Leinad

Jak to víš?

Koloťuk

Přesně tak, plně souhlasím, pokud obsluha hradla pustí vlak do obsazeného oddílu,je to průser jako mraky.Fíra se v podstatě díky stržené trolejí podruhé narodil.

Jude

Kdyby nebyla stržená, tak by pravděpodobně vlak před ním normálně projel a fíra by se v podstatě podruhé narodil díky nestřežené troleji?

nowas

Jízda na PN do obsazeného traťového úseku je u SŽ naprosto normální událost?

Marty

Ryba smrdí od hlavy, dojde konečně na generála?

Rejpal

Ne, ten přežije i atomový výbuch.

Jan Schmidt

Díky dodavatelským firmám, které ho drží?

Geralt

Je v takovém případě možné trestní stíhání? Ať už hradlařky (obecné ohrožení) nebo SŽ jakožto právnické osoby (zatajování a neplnění zákonných povinností provozovatele dráhy).

Geralt

Vůbec by byla sranda, kdyby DÚ v návaznosti na tohle odebral SŽ osvědčení provozovatele dráhy.

Rejpal

Takže by se zastavila doprava na celé sítí SŽ. Vy jste najivní.

Jarek

Víte kdy je muž naivní?

Leinad

Když je na ní i v ní.

Jarek

No konečně ten vtip taky někdo zná 😉

tarten

Tak proslýchá se, že jí to hrozilo, ale že dostala jen bububu a nějaké podmínky k plnění. Protože kdo jinak. ÖBB ani DB ty naše vyfikundace nezná.

Smutný pohled

DÚ to nikdy neudělá, protože nebude mít pak práci. K tobě obě státní firmy. Naivní.

Air Traveller

Nic vam nebrani zajit na nejblizsi sluzebnu policie podat trestni oznameni a spustit to.

Franta0

Kdo když ne my, kdy když ne teď?

Error

Opravdu tutlala? Nebo jen zbytecne nevytrubovala? Na dotazy odpovidaji.

Error

OK, diky

Jarek

Jestli to nezjistili až teď z článku.

Jmfjv

Může to upřesnit? Co je to „oznámení o událostech v síti“? Je zákonná povinnost oznamovat MU Drážní inspekci. Není povinnost cokoliv oznamovat médiím.

Jarek

Ozve se Tonda Sehnal?

182-097

#mynic

Lukáš Končický

Máte kolegové, prosím ,někdo představu,jaká konkrétní součástka trakčního vedení nejčastěji selhává? Nebo je to úplně náhodné?

Geralt

Řekl bych, že stoleté izolátory.

Zrzek

Všechny součásti průběžně, 171 je zkušební úsek pro životnost a každý kus je přísně evidován kolik let a dní odsloužil.

Karel

Na 171 je to nevhodné zdvojení nosného lana-tím je trakční vedení hodně těžké.

Rejpal

Jsem laik. Ale proč dojde k totožné MÚ na stejném místě s přibližně týdenním odstupem?

Pavel N

To by nebyl den, aby si pan Dokonalý nenavážel do SŽ.

Drak Mrak

Myslíte že by si SŽ za dezolátní stav TV a popletené zaměstnance zasloužila pochvalu a podrbat za ouškem jo? 🤦🏼‍♀️😁

Pavel

Ano, protože díky pádu troleje nedošlo ke srážce vlaků. 😀 ETCS level 171.

Drak Mrak

Hergott, mají to ale vymakaný, to se musí nechat, to zas jo…😁

JiVe

uvědomuješ si, že tohle mohl být obr průser?

Martin

Pardon, ale tohle je dost velka chyba a nebezpecna, to ze nedoslo k nehode je souhra okolnosti.

Air Traveller

Sorry jako, ale jestli tady (pokud to chapu spravne) jen fakt docela malo chybelo k tomu, aby se ten sysel podival
v “plny “ rychlosti zezadu do esusu, tak to neni navazeni, ale zcela opravnene tepani.

Bezpecnosti kultura u SZ asi bude opravdu tristni, kdyz se to snazili ututlat.

Letectví, kde se vyseteuje kdejaka prkotina, se nestalo nejbezpecnejsi dopravou prave diky tomu..

Harvánek

Povolit vjezd vlaku do obsazeného oddílu je dost velký průšvih. Ale vzhledem k tomu, že došlo ke stržení troleje, muselo následkem toho přerušeno jejího napájení. Navíc pokud ke stržení dojde, nejedná se o několikametrový úsek, ale o celé kotevní pole. U střídavé trakce jde o úsek dlouhý
cca 600 metrů (u stejnosměrné to bude patrně o něco méně) a pro strojvedoucího to znamená, že při stržení troleje musí co nejdříve zastavit.

kulich

Ovšem kdyby nám tam soudruzi kdysi postavili autoblok, tak by vjetí do oddílu na červenou bylo legal.

Petr-S

Možná je pro vás přiliš mentálně náročné pochopit rozdíl mezi jízdou na RPN/PN u oddílového návěstidla s povolenou plnou traťovou a jízdou kolem návěstidla autobloku na „stůj“ (po povinném čekání) s omezenou rychlostí a podle rozhledu s očekáváním překážky.

Otto

No jízda na RPN byla za mně (rok 1992) dnes strojvedoucím jsem v penzi vždy problém. Nicméně předpis D1 to jasně definoval !!!! Tudíž dost dobře nechápu desítky diskutujících a hlavně těch,co s dopravou nemají nic společného. !

3PO

To ano.Ale podle rozhledových poměrů.Což má svá pravidla včetně maximální rychlosti.

Jiří Kocurek

Zkuste si představit sám sebe v tom řídícím voze, jak se kloužete ke stojícímu vlaku. Asi vám nebude veselo, že byste řízení provozu donesl kafe.

kix

podle fotek byl sysel na druhé straně a jelo se lokomotivou v čele, ale to už je detail

Pája

Od Žida nebo ze spolku?

Tomáš

Vám asi nedochází závažnost takového incidentu. Mohla z toho být další velká tragédie.

nowas

Až bude den, kdy se jim něco nepodělá. A tohle je slušnej průšvih.

tarten

Chápu ten text jako „to by nebyl den, aby si SŽ nezasloužila kritiku.“

Ondra

Nebýt toho, že se tutlalo chybné vpuštění druhého vlaku tak by to nikdo neřešil…

zyx

Nevím zda si rozumíme, ale pokud by k chybnému vpuštění vlaku došlo a netutlalo se to, tak se vyšetřuje MU z předpokládané příčiny chyby při řízení vlakového provozu.

Ondra

To ano – ale neřešilo by se, že SŽ „něco tutlá“, což je v tomto případě pomyslný druhý rozměr… 🙂

zyx

Ale to, že zaměstnanec SŽ se dopustí takové chyby při řízení provozu, si zaslouží důkladné vyšetření v oblasti bezpečnostních poměrů (proč to nastalo ) a následné nastavení prevence, ale také vyšetření v oblasti trestně právní (kdo a co porušil).

Ano, máte pravdu že „tutlaní“ je vyšší level celé události.

Jiří Kocurek

Ve kterém roce byl vymyšlen autoblok? Na takhle zatížené trati…

Jackub

Po aktuální sérii článků o všech (ne)možných komplikacích při dnešním cestování vlakem jsem opravdu moc rád, že je nemusím používat! Uf! 😮 😉

Jarda

Tak včera nebo kdy byl článek o nejčernějším dnu na českých silnicích, kdy za jeden den zemřelo šest lidí. To se na železnici nestane za celý rok.

Jiří Kocurek

Letos už 4 + 30 zraněných a syslem dopředu jich jen s velkým štěstím nepřibylo. Nejhorší byla Stéblová (taky chyva řízení provozu), 118 mrtvých jedním vrzem.

A nezapomínejte na počet přepravených osob, umírají i cyklisté vlastním zaviněním.

Pavel Salava

Jenže ve Stéblové to nebylo chybou řízení provozu. Strojvedoucí odjel na náhodné údajné bliknutí zeleného světla…

Leinad

Jestli tam něco skutečně bliklo, to se neprokázalo.
I kdyby to dal výpravčí, měli další lidi (vlakvedoucí, strojvedoucí i topič) zkontrolovat návěstidlo.

Otto

No proč řešíte rok 1961 ve Séblové ??? Tady jde o něco naprosto jiného ! Ono se to vyřeší proč hradlářka na Kazíně pustila na RPN vlak do obsazeného oddílu asi na telefonickou dohodu s výpravčím z Radotína???!!! Ponechme to orgánům co vyšetřují MU.

Jiří Kocurek

Protože báboblok je technologie mnohem starší?

Karel

Stéblová 1960 byla chyba lokomotivní čety.

tajemný em

Vlaková se v tom svezla taky. Odmávali ve tmě a mlze odjezd, který neviděli resp. si možná mysleli, že vidí. Výpravčí venku vůbec nebyl. Lokočeta byla nejdál ode všeho dění, ti slepě věřili, že vlakoš a štiplístci přece nebudou mávat baterkami, když neuvidí noční odjezd. Blbá smůla, navíc pak nikdo nedával bacha na návěst odjezdového návěstidla (stůj) ani na postavení vexle (řízli). Průvodčí-návěstník ani nevnímal, že za vlakem někdo dává „stůj zvp“.

Karel

Až bude benzín a nafta za 100/litr, bude nejen ám vlak dobrý.

Jiří Kocurek

Protože 810 jezdí za kýbl nafty a ten je zadarmo.

Jiří Kocurek

A v rámci boje proti IAD nezapomeňte na jezdce na elekrických samohybech a cyklisty.

Střílení pankáčů prý zvyšuje bezpečnost na železnici.
https://www.pinterest.com/pin/536843218052676676/

Karel

Většinou vlaky jezdí na elektřinu

Jirka63

Na Níhově taky poslala hradlařka lamino do obsazeného oddílu na náklad.Co se z toho stalo….

parmezano

nikoliv „hláskaskařka

Karel IV.

Říkonín 1970 bylo první, co mě při čtení článku napadlo. Samozřejmě není to to samé, ale jistá podobnost tam je. Naštěstí trakční vedení si to „pohlídalo“, aby to bylo bez ztráty kytičky.

Marťas

Nejednalo se však o mimořádnou událost (viz konec článku)… Tak zrovna na téhle trati to fakt nic mimořádného není 🤣🤣🤣

MajsterN

Mimořádné by bylo, kdyby to trakční vedení nespadlo.

Petr

Ano, na 171 je mimořádnost, když se celý den nic nestane. To pak vyvěsí prapor a zahrají nad Beounkou pod Tetínem. 😀

Hans N.

Když je Nela v klidu, to se mi hned ulevilo. 😀 Něco jako běžná provozní lapálie.

Jiří Kocurek

Štěstí, že z toho není mimořádnost _nepravidelná_, že zůstala mimořádností obvyklou.