pruvodce

Dvanáct náprav a kloub. Nevídaný vagón pro armádu nikdo vymýšlet nechce

Vojenský vlak čili ešalon. Odsun techniky z kasáren Bechyně do Sudoměřic Autor: Armáda ČR/kapitánka Zuzana KrálováVojenský vlak čili ešalon. Odsun techniky z kasáren Bechyně do Sudoměřic Autor: Armáda ČR/kapitánka Zuzana Králová

Podobný typ železničních vozů v současné době v ČR ani v zahraničí podle ministerstva obrany neexistuje.

Odebírat
Upozornit na
guest
154 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kevin

Myslim, že problém je hlavně jen o tom, že se chtělo, aby ta speciální technika nemusela mít všude speciální rampu na složení a mohla sjet prakticky kdekoliv. Na to si myslím stačí kombinace normálních plošinových vagónů a připojeného jednoho speciálního, kterým by se dalo sjíždět. Snížily by se tak náklady v době míru, nebylo by třeba někde skladovat celé soupravy, které by jinak neměly využití a naopak v době potřeby by se dalo alokovat docela hodně přepravních vagónů. Šířku neřeším, nemá to smysl, maximální průjezdní profil je dán infrastrukturou a je normálně využíván. U nějaké speciality akorát hrozí, že by… Číst vice »

hroch.obojzivelny

Tak moment… ono to má mít normální rozchod? A proti komu se vlastně chystáme válčit…? Jsem zmaten.

Tom

Nechápu, proč všichni potřebují kloubové vozy. Jejich negativní účinky na kolejový svršek se již dostatečně projevují. Připomíná mi to pohádku o největší mašince… Vyjdu z reálných možností, a možná se řešení najde dřív, než na ministerstvu řeknou „dvanáctinápravovýkloubovývagón….

Karl vB.

Tak chytrá kmotra liška v pohádce od Josefa Lady chtěla zase stolampové rádio….

Martin

Ať armáda zkusí Zababu… S ním by si možná i rozuměli….

M 474 003

Takže nezbyde, než přerozchodovat tratě na 2134 mm a zavést větší jízdní profil. Dnešní tratě mají spoustu limitů, nejen pro potřeby přeprav vojenské techniky. Škoda, že tento rozchod kdysi dávno zanikl.

parmezano

Rozchod kolejí v Rusku 1520mm,

David Pecina

2134 mm (7 stop): do roku 1892 rozchod anglické Great Western

Boratovec

Španělsko, Portugalsko a Indie mají ještě širší rozchod kolejí, přesněji 1668 mm

tarten

A to se španělský a portugalský rozchod lišily, i když jen o málo. Přerozchodovalo se na iberský rozchod vpodstatě razítkem…

Někdo

Ano já vím že ochrana důležitá ale přezozhodovšní my se vůbec nemohla vyplatit.

Petr

Jestli máte na mysli Breitspurbahn, tak ten měl mít rozchod 3000 mm. Jinak to přerozchodování, docela by mne zajímalo, jak to má NATO nebo Rusko v plánech řešené. Dnes už díky betonovým pražcům je to trochu větší problém než za II.světové.

Karl vB.

Hmm, projekt SCHMALSPURBAHN, to už tady jednou bylo….
https://image.geo.de/30037644/t/Wq/v3/w960/r0/-/bahn-gross-jpg–14340-.jpg

Petr

Breitspurbahn. SCHMALSPURBAHN je úzkorozchodná železnice.

Karl vB.

Máte naprostou pravdu, chyba je na mém vysílači.

v

Už vím kde je chyba. Armáda musí počkat na to až Škodovka koupí Talgo ti mají zkušenosti s plynulou změnu rozchodu a potom realizovat vůz který bude univerzální pro přípravu techniky od Španělska po Moskvou nebude problém. A vzhledem k tomu že to bude vyrábět Škodovka tak si to objedná Vláda i opozice

veka

nikdo ve světě to nepotřebuje. za pár miliard to vymyslíme a zrealizujeme a zase budeme světoví.m a dál to nikdo, a naše armáda nejméně, nebude potřebovat. co ten člověk, co to vymyslel a ten, co mu to schválil, na tom ministerstvu ještě dělají???

Bobik

By mě zajímalo, jestli do toho nikdo nešel, protože to je tak trochu technická kvadratura kruhu, anebo jestli by i šel, ale podmínky nebyly dostatečně zajímavé (rentabilní).
Bohužel ministerstvo mlčí a důvod neuvedlo.
No, jestli to armáda fakt chce, asi si tu případnou slepou uličku bude muset prošlapat sama

Karl vB.

Poslední nadějí pro zadavatele by snad ještě mohl být
Výzkumný ústav škubadel a strkadel v Benešově nad Pšovkou.

Dolfi

Sem jen amatér ale mám za to že existuje vagón tak zvaný malá kola . Používá se na tak zvaný rola vlaky jedn čas to jezdilo i do Českých Budějovic. Co použít základ z toho a ňjak to upravit třeba by to šlo. Ale nevím sem jen amatér.

Micky

Rola vagon řeší kombinovanou dopravu. Aby se přívěs vešel pod troleje, musel být podvozek nízký. Jednže vojáci potřebují také velkou nostnost, což Rola nedá.

Jirka z UL

Hlavně že lampasáci nezapomněli na stav drážní infrastruktury a potřebné parametry drah či její zranitelnost, která se ukazuje v té největší nahotě při jakékoliv nepříznivé povětrnostní situaci, kdy stačí trošku bouřka, větru , deště, sněhu a kvůli jedné vyhýbce, výpadku ZZ se xy hodin na koridoru vůbec nejezdí, a čeká se až někde desítky km začnou na CDP začít dávat do chodu kolečka….To pak nechci ani vědět co by se dělo při ostré situaci. To ani čučkari z BIS nepřemýšlí, že mít v dnešní době jedno dvě ovládací místa pro valnou část sítě není zrovna dobrý nápad. Ty pohotovostní výpravčí… Číst vice »

dujka.robert

Ve Švýcarsku jsem si všiml, že i přes dálkové řízení mají stále funkční ovládací pult (výpravnu) i ve stanici. A to je pult „tlačítkový“, který dokáže fungovat jen s dieselagregátem a přesto to s digitálním dálkovým ovládáním v normálním provozu nějak funguje. Mentalita být připraven, je tam poněkud jinde.

Petr

Přesně tak. Kdo je připraven, není překvapen.

Martin

To říkal jeden učitel na střední (bývalý lampasak)… Omlouvám se, ale většího bl..ce jsem v životě nepotkal.

Bobik

Vojenská (válečná) organizace a řízení provozu se od té civilní značně liší. Jinými slovy, dělá se to, co by za normálního (civilního) stavu nebylo možné. Nějakou vexli, nebo vypadlý ZZ by nikdo neřešil, nahnal partu maníků na provizorní opravu a nasadil vojenskou verzi bábobloku.

iluka

Ať si pasáci lam nevymýšlejí !

Honza

Železnice přestala armádu zajímat po posledním velkém vagonování Sovětských vojsk z ČSR zpět na Ukrajinu a dál na východ. Železniční nehoda vojenského transportu přepravující vojsko USA u Vojkovic na Karlovarsku rovněž nepřidala žádné klady k české železnici. Je to více než 20 let ale tyto věci se nezapomínají…..

Scotty

Proto se transporty po železnici běžně dělají?

David Peca

Víš kudy jeli Američani do Bosny, člověče?

Jiří Kocurek

Tak armáda zkouší zkonstruovat nový vagon a pro vás je to důkazem, že se o železnici nezajímají. Tak tady asi není pomoci.
https://acr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/vojaci-nacvicovali-nakladani-a-vykladani-techniky-na-zeleznici-218985/

Tom

Já bych to vyřešil jednoduše: ke každému kusu dodané techniky dodat odpovídající vagón k přepravě. A vzhledem ke stavu naší armády i vojáky.

Petr

Zajímalo by mě kolik lidí tady někdy a kolikrát vagónovalo vojenskou techniku, nebo něco jiného a kolik lidí psalo žádost na dopravce jaké a kolik vagónů potřebuje.

Petr Šimral

Já jsem vagónoval a pak i přesvědčil zelené vedení, že s ohledem na mou praxi u železnici bychom raději jezdili po ose s doprovodem. 3 dny nebo tři týdny, to byl docela problém i v roce 1988.

Petr

U těch dotazů tady jsem pochopil, že hodně lidí neví, že tratí můžu přesunout pouze náklad o určitém průřezu a délky (a váhy, i když ta není takovým problémem). Prostě tunel a most nezvednu a kola vagónu nevyfouknu.

Tom Matto

Bohuzel si to armada k srdci nevzala. V roce 2000 preprava 2 BVP-2 ze Stribra na Doupov. Tatra s podvalem cca 2 hodiny a ČD 7 dní. Tresinka na dortu byla, ze vagonovani muselo podle pokynu drahy zacit v 1:00 rano a lokomotiva pro ne prijela v 9:00, aby je prestrcila do Pnovan (asi 15km), kde zustali do dalsiho dne.

Průvodce původní Aleš

Já teda pamatuju, že jsme v Kostelci nad Labem navagónovali a jeli jsme normálně bez nějakých dlouhých prostojů až do Komárna, ve stejném roce jako popisujete.

parmezano

Ve Vyškově taky se naložily 4 převozy za noc , na jeden převoz cca2 hodky , takovéch 20 tanků , vykládka cca 1 hodku a půl . Kluci to měli nacvičebz a jeli jako frety .Převozy objednávala Správa vojenské přepravy . U provozního obvodu , takzvaná „Zpráva vojenské dopravy“ (KSVD) , která ůkovala dotčené stanice , ty stanice podle jijích instrukcí sestavila soupravy na daný převoze

Miloš

V celé Evropě takový vůz žádný stát nemá,ale AČR takový vůz potřebuje,napadá mě,že patrně máme speciálnì jinou techniku než kdokoli jiný…patrně ji budeme chtìt i pujčovat.Hlavně aby nebyl v tom zadánì rozchod vozu 1520mm…

Scotty

Další co nechápe proč takový vůz měl vzniknout.

Zrzek

Chápeme proč měl vzniknout, ale zároveň chápeme technickou nemožnost to nacpat do reality ostatnich požadavků.

Jiří Kocurek

Zkusili to. Někdy to vyjde jako vyšel InnoFreight, jindy to nevyjde. To je u vývoje nových věcí zcela normální.

Boratovec

Tak to by potom mohli mít odstavené na tratích ŠRT nebo PKP LH. Mimochodem širokorozchodná trať PKP Linia Hutniczna vede z Ukrajiny až do Katowic, takže by se nemusela tolik prodlužovat.

Vrabec na střeše

Zkusili oslovit černokněžníka Zababu?

Zrzek

Zkusili, ale jeho jediný požadavek nebyli schopni splnit a usoudili, že je jednodušší vyrábět techniku v oblasti potřeby a používat k dopravě materiálu vozy stávajících tříd.

Petr

Předpokládám, že se hledá řešení na dobu dnes, tedy dobu přípravy na válku, ve válečném stavu nebude čas řešit detaily, a pojede to na čem půjde.

Petr

Motáte tady do sebe bojiště a zázemí.

Petr
Petr
Scotty

Protože řádná dálnice vyhraje každou válku…

Jiří Kocurek

Něco o rasputici a zabředlých vozech, potkal se s tím Napoleon, bylo to v Rusku a pohořel. Nebyl jediný, rasputica zastavila mnohé další. Naposledy letos na jaro, při oblevě.

Scotty

Stavba dálnic pokud tam nejsou změny přímo podle požadavků vojáků není obranný výdaj. Němci tam toho narvali extrémně moc a velice pochybuji že jim to u NATO projde.

Petr

Němci si to prosadí, ostatně my bychom je v tom měli podpořit. Těch šest našich tanků ničemu nepomůže, ale slušné dopravní trasy západ-východ ano. Bohužel zoufalá D5 to sama nezvládne.

Scotty

Němci si nic neprosadí. To co je a co není uznatelný výdaj je už dávno specifikované.
Znovu říkám – dálnice válku nevyhrává. Pokud se na to tahle vykašlou všichni, tak jaká technika se po nich bude přesunovat? Když nebudeme schopní bojovat za sebe nikdo jiný to za nás neudělá.

Petr

Ale kdepak technika. PHM, manžáre, munice, mužstvo a zdravotnický materiál a zpět uprchlíky, zjatce, zraněné a mrtvé. Dostat tam techniku je to nejmenší. My jsme za sebe bojovali málokdy, ale většinou se přes nás odehrávala ta logistika. „Pěchota vyhrává bitvy, logistika vyhrává války“

Scotty

A kdo bude bojovat když budou všichni stavět dálnice? To je prstě nesmysl.
Dálnice má „stavět“ ministerstvo dopravy ze svého rozpočtu a armádu má „stavět“ ministerstvo obrany ze svého rozpočtu.

Petr

Co tu motáte lidskou sílu a peníze. Jinak obě ministerstva jsou součástí jednoho rozpočtu. Mimochodem udělejte si soukromý průzkum u vojáků ohledně toho zda by šli na frontu. Nikoliv na misi, ale do zákopů. Zjistíte, že mají pěkné hračky, ale v boji je nemá kdo obsluhovat. Takže boj nechte na „skutečných“ armádách a my se jim prosím snažme zajistit podporu.

Scotty

Žvaníte naprostý kraviny.

SYN

Ano, říká se tomu infrastruktura, a pro válku je důležitá nicméně ona je nezbytná i pro mír… takže vojáci to můžou jen trochu „postrčit“ správným směrem ale to už do jejich rozpočtu patří spíš LZS a letečtí hasiči než dálnice…

Petr

Tam je problém, že obojí již mají vlastní a patří to tedy dopoložek obrany. Ostatně boje o provozování LZS armádou, jsou dlouholeté. Na začátku to bylo dokonce kvůli tomu, že armáda mohla létat i v noci.

Petr

A zase budeme platit výcvik lékařů pro LZS na dvakrát. Jednou co kdyby a jednou pro civilní LZS. https://www.novinky.cz/clanek/domaci-leteckou-zachranku-cekaji-zmeny-armada-uz-letat-nebude-40461896

SYN

Koukám překlep ne? CHTĚL jste napsat 16 tanků (počítám jen Leopardy 2A4) že? To je stav aktuální, na 99% bude za rok dvojnásobný…

Petr

Pokud máme 16 bojeschopných tanků, tím líp.

jardaVi

Na kolik minut boje to dneska s drony je?

SYN

A jak to jako řeší koleje?? Jakože existuje nějaké místo kam se dá vybudovat železniční násep s kolejema, ale ten stejný násep s makadamem pro náklaďáky (už vůbec nemluvě o pásech) tam postavit nejde??
Anebo když něco přiveze vagon, tak dál na frontu už to nějak dolevituje??

Petr

Ani tak dálnice, jako logistika. Ostatně kontejnery, které vyhrály II. světovou používáme dodnes.

Paja

Možná pokud by se více států NATO v zadání spojilo a výrobci cítili odběr většího množství vozů, tak by se někdo ochotný vyvinout i našel.

Permonik

Více statu se asi nezapoji.

1, Půlka státu NATO má jiný rozchod nebo jen „pár“ km koleji.
2, Každy stát do NATO příspíva jiným typem jednotky (paragani, spec, mechanizování pěchota, REBka…..
3, Chuť výrobce investovat do vývoje. Osobně jsem zažil, že polovina stroj firem, prostě neinvestuje do vývoje, protože majitel nechce. (Ne, že nemuže, ale nechce….)

Permonik

Ze státu NATO by do tohodle investovalo Německo, my, Polsko, pobaltské staty (ale ty maji jiné priority), Slovensko – nemá investice, Madarsko – otázka, bálkan – ti nemaji infrastrukturu…. možna by se přídala Italie, Francie….

SYN

Jste „poněkud“ přehnal s tou půlkou NATO co používá jiný rozchod ne?? Finsko není tranzit, Pobaltí je v procesu přechodu od rozteče protivníka k té od spojenců, a Iberiáni to mají jednodušší poslat lodí na Balt nebo Adriatik, evtl. až do Černého moře…

Permonik

1, Půlka státu NATO má jiný rozchod nebo jen „pár“ km koleji.

A, Jiný rozchod: Finsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Irsko, Portugalsko, Španělsko = 7

B, Pár kolejí: Albanie, Černá hora, Island (0km), Lucembursko (274km), Norsko, Řecko (2571km), Severní makedonie (699km), Slovinsko (1201km) = 8

Sporné Kanada, USA ty nejsou spojené s Evropou ale mají jiný průjezdní profil atd.= 2

7+8+2=17

Zbylé státy: Belgie, Bulharsko, Česko, Dánsko, Francie, Chorvatsko, Italie, Maďársko, Německo, Nizozemsko, Polsko, Rumunsko, Slovensko, Švedsko, Velká Britanie, Turecko = 16

17 je furt více jak 16….

Karl vB.

Copak? V Česku by měla být deponována nějaká vvybraná vojenská technika velkých rozměrů nebo hmotnosti, kterou nemá žádný jiný členský stát NATO?
Nebo se pouze nechce převzít řešení téhož u jiných armád a je požadavek na znovuvynalezení kola?
Předpokládám, že vojenské struktury NATO mají dost vlastních výzkumných a vývojových ústavů na to, aby si tam podobnou věcičku, „která nemá ve světě obdoby“ nechaly vyvinout, pokud by jí bylo vážně potřeba.

Scotty

Myšlenka byla spojit dva až tři druhy vozů do jednoho. Vozu pro přepravu těžké techniky, pro přepravy vysoké techniky a přepravu kontejnerů. Například pro přepravu Tatry pro vyprošťování Pandurů se musí půjčovat vůz v Rakousku (ovšem ti zase nedovolují přepravovat techniku do bojových zón). Žádný jiný okolní stát prostě vůz potřebných parametrů nemá.
NATO žádné takové vývojové kapacity nemá a ničím takovým se nezabývá.

Karl vB.

Jak tedy tu situaci řeší ostatní armády?
Také mají problém, akorát ho neinzerují, nebo disponují různými druhy vagónů a podle konkrétního účelu si vyberou ten vhodný?
„spojit dva až tři druhy vozů do jednoho“ – něco podobného jsme tady v minulém století už měli, u autobusů.
Jedna stejná kastle na všechno, pro městský, příměstský i dálkový autobus. Rozdíl v počtu a provedení dveří, sedaček a nátěru. Podle toho funkčnost a pohodlí taky vypadaly.

Jirka B.

Jak by? Jezdí po silnici. Což je zatímní systém NATO na krátké a střední vzdálenosti.

Petr

A bohužel vzpomeňme na Ťokův průsmyk. Ani silnice nemáme na přesuny.

Jiří Kocurek

Vojáci tehdy jezdili na korbě Pragy V3S – vejtřasky.

Pohodlí je až na třetím místě, u vojáků. Držel bych se té funkčnosti a vojákuvzdronosti.

Karl vB.

Přirovnáním s autobusy jsem se pouze snažil naznačit, že univerzální vozidlo má omezení v tom, že je na něj kladeno mnoho (leckdy i protichůdných) požadavků a je nutno dělat kompromisy, takže vlastně nelze zajistit, aby ideálně vyhovovalo všem požadavkům, na něj kladeným.
Naprostý nezájem o zakázku by toto mohl potvrzovat.
Vy jste si ovšem vybral zrovna to pohodlí… 🙂

Jiří Kocurek

Však dál píšu, že je nutné zohlednit funkčnost: Jednodchost nakládky je snad i důležitejší než univerzálnost vozu. A musí to fungovat za špatného počasí, za špatného světla a při obluze špatně vyškoleným, zato značně unaveným vojákem – jeho to není.

Karl vB.

V tomto s vámi naprosto souhlasím.

Scotty

Jak kdo. Třeba uživatelé Leopardů pro ně mají vlastní vagony. Ovšem třeba vagon pro ten vyprošťovák prostě ani ostatní nemají.

Karl vB.

Což je ale logická chyba.
Pokud nelze něco přepravovat běžným způsobem, je třeba mít speciální příslušenství.
Myslím si, že bylo asi nakladeno příliš různých požadavků na jedno vozidlo.
Možná, že by bylo jednodušší obstarat několik různých vagonů, každý extra pro nějaký účel.
Sice budou více stát, než jezdit, to ale vojenská technika, která by se na tom měla přepravovat, zpravidla taky, takže by se žádná tragédie nekonala.

Scotty

Právě pro vojenskou logistiku by ta univerzálnost vozu byla k nezaplacení. Nemuset řešit kde mám vůz pro přepravu těžké techniky, který potřebuji, když ke mě přijeli zrovna vozy s kontejnery…

Karl vB.

Já důvod požadavku chápu, ale to je řešení, jako u univerzálního zavíracího nože s 22 různými funkcemi (včetně pilky), který je tak široký, že se v ruce špatně drží a stejně s ním nic neuřežete.
https://cz.izmael.eu/img/CZ/440×440/Multifunkcni-skladaci-nuz-Cerna-M17009.jpg

dujka.robert

A to minimálně Karosa ŠM11 byla ještě určena pro převoz raněných ve válečném stavu a byla vybavena úchyty lehátek v bočnicích. V tom byla myšlenka naprosto dokonalá, že šlo v případě potřeby mít tyto prostředky kdekoliv a kdykoli okamžitě provozní. To stejné osmidveřové osobní vozy Bai. Honekry se v tomto ohledu povedly více, než univerzálně, jen jako lazaretní. Tedy stejně mi připadá dobré mít deponované vlastní vhodné nákladní vozy v místě potřeby, protože nahánět někde vhodné plošiňáky nebude v dnešní době sranda. Stát už dnes nikomu do výroby vozů a autobusů mluvit nemůže.

Zrzek

To jen naše armáda chce opět něco hodně atypické drahé na provoz, údržbu a výrobu.

Petr Šimral

Koukám, že se nenašel nikdo, kdo by přišel na zázračné řešení požadavku nízkopodlažnosti a šíře železničního profilu pod 1160 mm od temene kolejnice 🙂

Os5600

To nebyl jediný problém. Podlaha ve výšce 600 mm nad TK nad podvozky u kloubu při průměru dvojkolí 920 mm. Tudíž 320 mm dvojkolí by koukalo do prostoru podlahy. 🤣

Scotty

Tenhle americký vůz nevypadá moc vysokopodlažně. Vlastně bych řekl že se požadovanému řešení celkem blíží. navíc má nosnost evidentně větší než 120 tun.
https://youtu.be/J2Rr1dwf2ms?t=83

Petr Šimral

To jste nepochopil zadání soutěže. Jízdní profil a povolené normativy zátěže na nápravu jsou v USA prostě někde jinde. Vůz pro přepravu nízkých a širokých tanků najdete zde: https://tatravagonka.sk/wagons/sagmms/

A pokud Armáda potřebuje přepravu pro vysoká vozidla, tak pak pro zbytek jí stačí dvounápravové podvozky s nízkou podlahou, ale nesmí překročit šířku 3 metry.

Scotty

Vím co bylo požadované. Vůz z TV je ovšem podstatně vyšší než to co armáda požadovala a i to co je na videu z Ameriky. Ano, nemá to kloub ale je ten americký vůz výrazně vyšší než ta „nízkopodlažní“ část požadovaného vozu?

Petr Šimral

Americký průjezdný profil je o dva metry vyšší…

Dusmor

Parametry tratí pro nákladní dopravu jsou za oceánem poněkud příznivější než u nás. Pro dovolené zatížení 32,5 tun na nápravu se s šesti nápravami celkem snadno dostanete k vozu, který uveze 2x 68 tun. Navíc když můžete použít rovnou ložnou plochu ve standardní výšce pod kterou se vejdou podvozky s koly plné velikosti.

Scotty

Jsou to kola plné velikosti?

Jiří Kocurek

USA, tam je dovoleno na hlavních tratich 32 tun na nápravu, někde 37 tun. A na tratích pro doublestack můžete ložit až 6,17 m nad temeno kolejnice. To věci dost zjednodušuje.

Permonik

Já bych to spíše viděl, že to pohřbila ekonomická rentabilita…

Z pohledu konstruktera bych neviděl problém v technickém provedení, ikdyž špeky tam jsou.

Ale prostě ochota netechnických lidi do toho jít.

Petr Šimral

Z pohledu konstruktéra vidím zcela jasný konflikt mezi nástupišti a šířkou tanků 🙂

Permonik

Nastupiště má být 550, případně 760mm.
Spodní hran lož má být 600mm plus nástavky, či zvednuta podlaha 250mm = 850.

Kde je kolize?

Petr Šimral

V závazných požadavcích profilu UIC, který zná nástupištní omezení do výšky 1160 mm. Ono totiž nemá to jezdit jen v ČR, skočte se podívat třeba do Polska na výšku nástupišť.

ABCD

Díky, že konečně někdo vysvětlil, kde je problém (i pro nás neznalé).
Pak zbývá mít jaké si nástavky, které se namontují, aby to podle aktuální potřeby zvedly do potřebné výšky. To je peklo z hlediska logistiky té věci a taky nejspíš z hlediska pracnosti montáže/demontáže.
Nebo např. hydraulicky zvedatelnou ložnou plochu podle potřeby. Jenže to nejspíš šílenost z hlediska ceny nebo provozní spolehlivosti.

Permonik

Dobré. Profil UIC jsem našel pouze 515.

Ta podlaha muže být 1200mm. Na vyšku je prostor.

Trošku mě teď zarazila šířka profilu, ona je skutečně 3250mm?

Jan Čech

Jak to připravují jinde? Předpokládám, že podobný problém řešili i jiné země.

Jan Čech

*řešily

Stráťa

Po silnici, lodí, letadlem…jakkoliv jenom ne vlakem.

Jaaa

Nesmysl, v západní Evropě jezdí vlaky s vojenskou technikou běžně.

Bram

Třeba ve Francii dlouhá desetiletí skoro vůbec, jak si nedávno v tisku postěžoval kdosi z NATO a přidal, že tamní železnice a dopravci to už ani neumí.

Otto

moc tomu nerozumím – k čemu to mělo být dobré? leopard se na standardní vagony vejde, stejně tak caesar, který je mimochodem na podvozku tatra 8×8.. tak co na tom chtěli vozit?

Petr

Tanky Abrams?

Jméno

Jsou stejné jako Leopard

Elb

Abrams je mnohem těžší než Leopard, Leopard širší než T-72, které svými pásy přesahují přes vagon.

X 1

V Německu se ale Leopardy vozí na vagonech zcela běžně.

Petr

A nepoužívají transpontní pásy, jako to měli při přepravách tanků Tiger?

Scotty

Nové verze Leopardu jsou zhruba stejně těžké jako Abrams.

Alibaba

třeba je nápravová hmotnost 4 nápravového vozu už kritická pro některé tratě (třeba Všehradský most 🙂 ) a 6 nápravový nemá problém.

Petr

Jenže to má řešit kompletní úprava infrastruktury, dle požadavku logistiky NATO.

Alibaba

To ano, ale je to o jiných penězích a rychlosti uzpůsobení.

Petr

Samozřejmě. A jednou ranou máme peníze jak na obranu, tak na infra a ještě ušetříme.

Scotty

Nové verze Leopardu které váží od 62 do 66 tun se nedají vozit na 4 nápravovém vozu.

Vinkler

A to jako proč?? Nápravový tlak je přece max. 22,5t. na dvoukolí .. takže 90t. vágon s nákladem je nereálně vyrobit .. hm asi ano .. mýlím se……

Alibaba

Nápravový tlak 22,5 t je zpravidla na hlavních tratích a to ne všude, takže při vyřazení hlavních tratí z provozu přesuny po železnici končí.

Bram

Je třeba počítat pouze s 20 tunami na nápravu.

František Plášek

Přepravy na překročenou traťovou třídu se dělají na speciální povolení, přeprava se projednává s předstihem se Správou železnic.

Alibaba

No, jsem zvědavej, jak v případě náhlého válečného konfliktu se to bude předem projednávat.

Jak píše Bram, 20 t/náprava je pro takovéto přepravy už lepší, co se týče výběru tras.

Bram

Jenže šestinápravových vozů je u ČD Cargo minimum a jsou staré, většinou si musí šestinápravové vozy půjčovat u DB Cargo.

Alibaba

A asi proto je armáda požaduje jako nové.

Jinak to vysvětluj Ottovi, já mu píšu odpověď na co se ptal, k čemu je to dobré.

Scotty

Co je standardní vagon? Třeba u nás se momentálně nevyskytuje vůz který by zvládl převoz Leopardu 2A6 a novějších.
Třeba pro tohle auto také u nás neexistuje žádný vůz který by zvládl jeho transport.
https://acr.army.cz/technika-a-vyzbroj/ostatni/vyprostovaci-vozidlo-na-podvozku-tatra-t-815-7-v-8×8-209763/

Otto

Ja to vsechnu chapu, a jak to resi US nebo Nemci?

Scotty

Mají několik druhů vozů.

Zrzek

To je tak, když se objedná technika a neřeší se možnost transportu. Omluva pro armádu je, že takto pracuje celý systém. Chci A, ale navazující B, které by mělo být vyřešené už při požadavku A se řeší za pochodu a C, o kterém se má uvažovat už u B, je jen velkou sci-fi a potom se můžeme divit, že to vypadá jak vypadá.

broucek.v

A zatím Turci tento problém vyřešili docela elegantně, toto řešení se mi líbí:

https://www.railfreight.com/rolling-stock/2024/09/05/turkey-introduces-a-new-dual-use-military-container-wagon/

M474003

Tank tam přistane jako balon, nebo jak se tam dostane? Přes čelo?

MPE

Z boku a otoci se o 90° na miste?

Jiří Kocurek

Při troše nepřesnosti urve pásy. A protože při otáčení zabere celou délku diagonály, tak stačí nepřesnost velmi malá. Anebo spadne pásem mimo vagon.

Tento způsob zdá se mi poněkud neschůdným. Nájezd a výjezd z čela, mimo trolej je nejednodušší, nejrychlejí a tu hlubinu tank vyjede snáze, než by najížděl zboku na vagon, byť přes naskládané pražce.

M 474 003

Už jste někdy viděli, jak vypadá silnice, když se tam otočí tank? Co by udělal z vozu?

Jan Čech

Tak Abrams přejede přes 1m vysokou kolmou stěnu. Třeba tam najede normálně zboku a pak se otočí na místě. Stačí nějaké výsuvné podpěry zboku vagónu, jako mají jeřáby, aby se neprevratil.

Ján Pankovič

proč by tam ten tank nemohl najet přes čelo vagónů?

Alibaba

Já bych řekl, že přijede normálně z čela vozu a zastaví v prohlubni vozu, která není tak hluboká aby z ní i vyjel.

Zrzek

Přesně tak, i ty nájezdy do hlubiny jdou vyrobit v určitém úhlu a s určitým povrchem. Ostatně na podvalník taky nezajíždí z boku. A kontejnery na tom půjdou přepravovat s menšími obtížemi. Průjezdný profil se od dob wehrmachtu příliš nezměnil, jen ta vojenská technika něco nabrala na rozměrech.

MPE

Z cela velmi pravdepodobne ne – utrhal by zamky na kontejnery nebo by si o ne pri zaseknuti poskodil pasy. Daleko pravdepodobnejsi je najezd z boku (z rampy bud specialne k tomu urcene, nebo nouzove nejake provizorni – staci par panelu…).

roman

zámky na kontejnery by měli jít odklopit.

Jiří Kocurek

Na většině civilních vagonů sklopné jsou, to už je vyřešený problém.

https://cdn.railvis.com/hub/news/HL3X8VSXYHLX6NCN.jpg

roman

to vím, v práci se kolem nich pravidelně pohybují

Jiří Kocurek

Jasně, to bylo spíš pro obecenstvo. Sám je teda vídávám z peronu při čekání na vlak.

Zrzek

Zámky na kontejnery jsou sklopné, využívá se variabilita a ještě by k tanku šel naložit 10′ kontejner a pro případnou přepravu kontejnerů se používá různé možnosti jejich rozložení po vagónu. Standardem armád jsou sice 20′, ale co když armáda bude potřebovat najednou 40′ nebo 30′ a 45′

Milan

Meleš nesmysly – čepy na uchyceni kontejnerů na železničních vozech jsou snad na všech provozovaných typech vozu minimálně dvěma způsoby sklopné, aby šlo variantně přepravovat kombinace kontejnerů různých délek a na vozech s podlahou potenciálně právě i vozidla!

Petr

Vyvíjet něco takového, co mají Turci není asi levné, bude nějakou dobu trvat a je otázka při počtu tanků co máme, zda je to rentabilní.

Zrzek

Neměl něco podobného už Áda, takže by to zase taková tragédie být neměla. To co si vymyslela armáda je něco šílenějšího.

radon

Než vyvíjet něco co mají Turci, je to lepší od nich nakoupit.

Karl vB.

Proč vyvíjet?
Ono se to nedá, při tom počtu kusů, který by byl potřeba, u Turků (členského státu NATO), objednat a koupit?