pruvodce

Dvoukolejka na rychlost 140 km/h za 14 miliard. Trať z Plzně na jihovýchod je v územním řízení

Nádraží Nepomuk. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Nepomuk. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Maximální rychlost se má zvýšit až na 160 km/h, ovšem jen pro vozidla s naklápěcí skříní.

194 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka z UL

A z Bulharska/ Veselí do Jihlavy/ Brna bude dál šototrať se skanzenem…..jen někde SŽ udělala kosmetické úpravy v podobě přejezdů a finito…

a8n

Tam se zatím stále studuje.

Michal M

Víc mi teda vadí mizerie z Budějovic na Linec než mizerie na Jihlavu. Přepravní proudy tak na autobus.

Pedro72

Tak ono při cestovní době Brno – České Budějovice 4:30 v Rožmberku, kdy vlak stejně skoro nikdy neprojede kvůli výlukám celou trasu… Z Moravy se prostě do Jižních Čech nedá hromadnou dopravou rozumně dostat.

petr

Bydlím cca 100m od zmiňované trati,jezdil jsem po ní dost let do práce-jestli někdo doufá,že to zmákne za 3roky a za 14miliard je podle mého optimistický zoufalec-můj odhad je min. 5let a těch miliard spíš 20-jestli se dožiji konce té stavby,rád si o tom s dotyčnými experty popovídám-myslím ale,že na to nebudou mít chuť.

Plecháč

Taky dost pochybuju, že budou stavět 50 km tratě najednou. To je u nás nevídaný jev.

petr

Jenom pro info-jsem rovněž dotčeným účastníkem,tak jsem si na poště vyzvedl cca 0,5kg makulatury,nazvané „oznámení a informace-zahájení územního řízení a pozvání k veřejnému ústnímu jednání“-jen seznam obeslaných je 11stran strojopisu-oboustraně-jestli do té zasedačky na Krajském úřadě v Plzni přijde jen procento z obeslaných,přemístil bych to na náměstí-jinam se nevejdou.A to nemluvím o tom,že to někdo musel vypracovat,nakopírovat a dát na poštu,aby si taky vydělala-kolik dnes stojí poslat takový spis do vlastních rukou?Ani se neodvažuji hádat náklady -papír,tisk,poštovné atd…snad se to vejde do 1mega.

Clovek

Nevím jak to bude Správa slavnostně otvírat – až bude hotovo budou všechna Pendolina už dávno ve vysoký peci..

marcel.stancl

Němci to chtějí také obnovit. A pokud si v EU máme udělat čárku, že se jezdí 200 km/h , abychom dostali další prachy tak v dohledné době jedině Pendolino Praha – České Budějovice nebo Praha – Plzeň tudíž by mohlo jezdit později nějaké nové klopidlo Praha – České Budějovice – Plzeň – Praha a všude by krátilo jízdní doby.

xyz

A dle výhledu https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD_1.10.pdf/74af8758-3de9-4c74-85d6-fb4ce417befb tam stejně má jezdit pouhopouhý 2h takt rychlíků…

Pro mě těžko uvěřitelné.

Originální jméno

R31 má výhledově jezdit po hodině s novou, opravdovou, soutěží.

Jiří Urban

Nevěděl byste někdo, kde bude přeložka tratě zmíněná v článku? V ZÚR ani ve studii proveditelnosti jsem nic nenašel.

Plecháč

Přeložky mají být u Zdemyslic, u Ždírce a u Velkého Boru. https://youtu.be/uYFWzH2RInk?feature=shared

JirkaJJ

Super, rád se svezu Pendolinem z Plzně na mezinárodní letiště Josefa Švejka.

Tomáš Záruba

A od schválení SP se tady dělo celou tu dobu přesně co?

a8n

Průběh přípravy mi přijde standardní. Otázka by mohla znít, co se dělo přibližně mezi zářím 2022 (kdy měl být přibližně čistopis DÚR) a červnem 2023, ale odhadoval bych, že se čekalo na schválení ASP.

HLN

Už dávno to mělo být dvou kolejné až do budějc…

Daniel

Mohlo by, ale radši za ty peníze rozšíříme E49, rychle, než silnice zakážou a budem muset vozit po kolejích.

Jiří Kocurek

A když praksne voda a někdo zavolá ať už záchranku, nebo vodárny, tak se pošle co, když silnice bude zakázaná?

Jaaa

Přiletí dron, trole. 😛

Jiří Kocurek

Což ale pořád neřeší jak ve vašem utopistickém světe zajistíte zdravotní péči.

Elb

Třeba nezajistí vůbec, počet zdravotního personálu na obyvatele spíše klesá.

Jiří Kocurek

Ale vlastně jste odpověděl: Nijak, vy se na člověka vykašlete, když bude potřebovat pomoc.

Twix

Dopr už… nešly by nějak „vypnout“ ty neustálé komentáře o kolejové sanitce nebo zásobování vesnické sámošky vlečkou, kdykoliv kdokoliv napíše cokoliv o větší podpoře železnice oproti silnici?

Vladimír

Určitě ano.
Ale znáte tu teorii o indukci dopravy?

zwi

Tech 130 az 140 je V100, V130, nebo V150?

Projektant

V150

zwi

Tak to je pro klasické soupravy ještě horší.

Projektant

Než se to postaví, bude V150 pod ETCS běžným standardem.

Jaaa

Ne pro B. 😉

fous55

Jak ETCS souvisí s převýšením v oblouku?

Projektant

v ČR se rozhodlo, že rychlostní profil V150 se bude používat jen pod dohledem ETCS. Takže zatím se V150 nejezdí (možná někde na Uničovce?), ale brzy začne.

Dušan

V150 se dneska jezdí standardně na Uničovce (Regiopanteři) a taky na úseku Olomouc – Zábřeh na Moravě (Regiopanteři).

zwi

Jak píše Projektant. V150 rychlostníky se na trati fyzicky neosazují. Zobrazí Vám je ETCS na displeji, pokud vozidlo vyhovuje a zvolíte si ve vlakových datech PASS 3. Já zatím vím jen o jediném místě, a to Adamov zastávka v délce asi 300m je 95km/h.

Dušan

Profil V150 je k dnešnímu datu liniově standartně zaveden tam, kde je ETCS L2 – s tím, že buď je rychlostně odlišný od profilů V100,130 nebo je totožný s těmito profily – to, že ho dokáže využít dnes jen velmi málo vozidel (= aktuálně asi pouze Regiopanteři/Ibalginy) je pak věc druhá:-)

zwi

Mám na mysli jen místa, kde je rozdíl mezi pass 2 a pass 3. Tam kde jezdím vím jen o Adamovské zastávce, kde je na tak krátkém úseku, že je tam jen pro parádu. A od kolegů vím o oblouku mezi Červenkou a Moravičany, kde je 145km/h.

Dušan

Kousek V150 je i při výjezdu z Přerova na Dluhonice a pak rozdílné úseky mezi pass2 a pass3 jsou dál hlavně mezi Zábřehem a Českou Třebovou, ale tam to zatím nemá co využít, tak se o tom neví..

Tomāš

Předem se omlouvám za možný hloupý a offtopic dotaz, ale dříve jsem někde v diskuzích četl, že určitá rychlostní omezení zejména v obloucích nejsou dána technologicky, ale legislativně. Tedy že fakticky je možné jezdit rychleji, než je uvedeno na rychlostnících – pamatuji si zejména informaci, že pokud jde o např. o určitý typ oblouku, je v něm v ČR povolena jízda rychlostí 100 km/h, zatímco ve Francii je povoleno 130 km/h, byť jde o stejný typ trati a vozidel. Je tomu tak, resp. může někdo prosím poskytnout bližší informace k tomuto rozdílu a jeho důvodech?

Kebab

Nebylo by to nijak překvapivé, viz rychlost v dálničních tunelech.

Micky

Např. v Německu platí jiné hodnoty pro nevyrobnané příčné zrchlení. Ale takové rozdíly v rychlostech to nedělá.

Jaaa

Důvod je jasný – nechcete ve vlaku ani lítat jako hadr na holi, ani zvracet jako Amina. Proto ostatně vlaky lidé i zvířata snáší mnohem líp, než autobusy a vlaky, kde žádné limity nevyrovnaného příčného (ani jiného) zrychlení neplatí.

Jinak primárně je to samozřejmě mířeno na náklad.

Bartoloměj

Hlavním problémem je fyzika. Taková otravná záležitost s odstředivou silou. Nikdo, ani západní inženýři, ji nepřečurají. Jo a učilo se to už v sedmé třídě, v minulém století. Rychlost v a poloměr r a ………

Tomāš

A ve Francii platí odlišné fyzikální zákony než v ČR?

Nemel

Chystají čeští dopravci nějaké nákupy souprav s naklápěcí skříní?

Petr

Lepší a poměrně zásadní otázka na státní správu je: „Připravuje se v rámci dopravní obslužnosti výběrové řízení na použití vozidel s naklápěcí skříní?“ Protože na jedné straně se státní organizace SŽ prezentuje projekty s rychlostmi pro tento typ vlaků a na druhé straně je nikdo nepoptává. Výsledek vidíme:-)

František

Spíše bych se zeptal na Správě železnic, proč se uvádí maximální rychlost 160 km/h pouze pro naklápěcí skříně, které (viz další články zde, snad až na Němce na regionálních tratích, kde se zatím neví, jak to dopadne, se v EU „nenosí“), tak pomohou na tratích opticky navodit situaci trati na 160 km/h, kdysi byly tyto mapky přístupné na stránkách tehdy SŽDC s vylepšeným skórem na tratích v síti TEN-T (což je i tato trať), ale pro běžné vlaky, což jsou v podstatě všechny, neboť předpoklad, že po této trati budou jezdit Pendolina, hraničí s nulou. Ale na mapičce, která ukazuje… Číst vice »

Jaaa

Zvednout může, oproti v100 je to i cca 30 % navíc, záleží na spoustě dalších proměnných

Jindřich

Vždy by mělo být uvedeno, o kolik by bylo dražší postavit trať na vyšší rychlost.

bkv

Zboříme části obcí, popř. celé obce, v trase železnice a postavíme trať na vyšší rychlost.

Jiří Kocurek

Požadujete ekonomickou studii. Věc, na kterou se tady obvykle štěká, že se místo toho má začít stavět.

Jindřich

Tak jedna by snad nevadila, nemusí jich být 20 jako do Liberce.

Jirka

Proboha zacinam uz byt alergicky na ty rekonstrukce trati na MAX XY ale jen pro vozidla s naklapeci skrini. Co to je za nesmysl? Pendolin je malo, jsou zrala do srotu a ten koncept proste nikde ve svete neprorazil, resp. se neuchytil, je to slepa vyvovjova vetev a my pro techto 7 funkcnich pendolin budeme rekonstruovat trate, aby na nich mohli jet o 20kmh vice. To je totalni nesmysl.

Dejf

tak jako na druhou stranu, ono ta vyšší rychlost pro klopidla prostě vychází z toho, že díky naklopení generují při jízdy dle klopících rychlostníků stejné příčné zrychlení, jako normální souprava při nižší rychlosti.

vlastně jde lidově řečeno o to, aby cestujícím nepopadaly lahváče na stolečcích. v rámci takový rekonstrukce se nic moc navíc nedělá, jsou to drobný.

i když uznávám, že je i škoda plechu na ty rychlostníky.

bakiy

Nejsou moderní rychlostníky z plastu? 🙂

Jirka K.

No tím hůř.

Kuba2

Tak třeba se kvůli tomu prodlužuje doba uzavření přejezdů. Takže osazení klopicích rychlostníků reálně obírá lidi o čas, ale tohle se prostě na dráze neřeší.

xyz

Na trati s v(max) i kdyby „jen“ 140 km/h by správně přejezdy být neměly, resp. velmi žádoucí je jejich eliminace právě při té modernizaci.

watslaw

Dělá se navíc to, že tomu klopení musí být přizpůsobeny přechodnice a vzestupnice (někdy možná i na úkor samotného poloměru oblouku, který by jinak umožňoval větší rychlost běžným vozidlům).

Dále stejné příčné zrychlení sice působí na lahváče cestujících, ale generují se velmi výrazně vyšší síly na kolejnice, což jednak způsobuje jejich rychlejší opotřebení a možná vyžaduje i vyšší dimenzování všeho možného, včetně např. upevnění pražců proti příčnému pohybu.

Projektant

Máte pravdu, ale projektanti k návrhu přistupují tak, že parametry vyladí pro požadované rychlosti V130, resp. V150 a výsledná hodnota Vk se získá dopočtením, zpravidla se návrh speciálně dál neupravuje, rozhodně ne na úkor zmíněných rychlostních profilů. Problematické na téměř nevyužívané Vk je spíš zvýšení požadavků na další profese, které by jinak nebyly potřeba – pokud např. ostatní rychlosti jsou do 120 km/h a Vk už je nad 120, jsou nutné širší mosty (zábradlí 3,0 m místo 2,5 od osy) a pro kolaudaci je nutné měření dynamické odezvy trakce upraveným pendolinem, což je o dost dražší než běžná souprava s… Číst vice »

Sch

Přesně o ty další profese mi jde, pokud se bavíme o trati do 160kmh pro všechna vozidla versus trať do 200 pro klopidla, tak to je 180 pro běžné soupravy, ale mraky věcí okolo tratě budou kvůli těm 20kmh jinak a dráž, to ani na tom koridoru nedává smysl.

Dušan

O tom, kde bude/nebude zaveden profil Vk rozhoduje „Příloha 1 Přehled rychlostních profilů v rámci jednotlivých úseků tratí“ dokumentu „Pokyn generálního ředitele č. 16/2013 ve znění změny č. 1 (účinnost od 1. 6. 2014)“ a zde je trať Plzeň – České Budějovice jmenovitě uvedena stejně jako třeba trať z Brna do Kolína přes Havlíčkův Brod – viz níže:
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/139626480/20130913_Pokyn_G%C5%98_16L2013_se+zm1.pdf/bb4b2481-5016-4a89-b4a0-5999ddda35a8?version=1.0

Dušan

Problematické na téměř nevyužívané Vk je spíš zvýšení požadavků na další profese, které by jinak nebyly potřeba – pokud např. ostatní rychlosti jsou do 120 km/h a Vk už je nad 120,
jsou nutné širší mosty…

….to pochopitelně taky, ale hlavně je nutné mít obvykle vyšší minimální požadovanou únosnost na zemní pláni/pláni tělesa železničního spodku. Hranice limitů jsou rychlosti V = 80/120/160/200 km/h.
Takže nechat někde jezdit klasiku V = 160 km/h a „napíchat“ si rychlostníky pro Pendolino na V = 200 km/h se dost prodraží.

Projektant

V „nové“ S4 (2020) právě už ne – spodek se navrhuje na „Vmax“, která je pro potřeby předpisu definována jako nejvyšší rychlost s výjimkou Vk. Akorát to někteří kolegové ještě nezjistili 🙂

Leinad

A když po tom budou jezdit samá Pendolina, nepropadne se to? 😀

Dušan

OK, dík. Tak teď jste mě dostal – to jsem totiž taky nevěděl:-)

Jiří Kocurek

Když zrekonstuujete trať na určitou rychlost, tak to znamená, že Pendolíno tam může jet rychleji. Jediné, na čem ušetříte, tak je plechová deska na sloupu a Pendolíno tam bude moct stejně rychle jako ostatní vlaky.

V tomto případě je rekonstrukce na 140 km/h úplně stejná, jedno zda se tam naklápění pro pendolíno povolí. Když ne, bude tam moci jen těch 140.

Martin

TO bych tak netvrdil, nikdo je moc nepoptava, protoze nemusi, ale treba japonci maji N700S s naklapenim… zhteji zvysit rychlost, ale je nerealne upravit trat…

Jaaa

Ale uchytil, viz Německo a RegioSwinger, Španělsko a Talgo, Itálie…

Ono těch 20 km třeba mezi 70 a 90 km/h je poměrně znát. Ale musí tak jezdit všechno.

Navíc to pro projekci a stavbu tratí nestojí v podstatě žádné peníze navíc.

fous55

Rozdíl v jízdní době mezi 70 a 90 km/h je podstatně větší než rozdíl mezi 140 a 160 km/h. Fyziku nikdo neochčije.

Clovek

Není těch Pendolin už jenom 6?

qěcy

Už je to opravdu trapný.

7 starých pendolin na dvacetileté putovní výstavě, žádná další klopidla v Česku jezdit nebudou. Už se na reklamu na vlaky s aktivním naklápěním vykašlete. Kdyby se aspoň MD domluvilo s ČD, na které jedné lince pendolina zůstanou po zbytek života, aby naklápění využila co nejvíce, a zbytek sítě nemusíte řešit a propagovat.

janvagala

Jo, když ono tam těch 160 dobře vypadá….
Jo taky už mi to připadá trapný. Ale to je se vším. U každého nového Pantera uvedeného do provozu je potřeba psát, že má klimu, wifi, hajzlíky kde lze i ve stanici…..

Zdrasa

Zrovna to u těch Panterů bych nekritizoval. Nám se to, jako lidem pohybující se v oblasti, nezdá, ale opravdu dost lidí má zafixovanou dráhu z dob, kdy jezdila skoro jen béčka a 810. Využili ji naposled v 90s a od té doby jezdí autem. Nebo stačí, že k nim posledních 15 let nic moderního nejezdilo, tak nejezdili nikdy vlakem a nevšimli si modernizace jinde. Zrovna tenhle marketing opakování do zblbnutí je poměrně účinný na širokou populaci.

Jiří Kocurek

Tím se ušetří jenom ta svislá deska: https://www.koridory.cz/wp-content/uploads/2013/04/DSCF4568-2-1.jpg a něco papíru.

Ale souhlasím, je zbytečné je tam dávat když se tam Pendolíno podívá jak na trať 280: Poprvé až za 22 let provozu a nejspíš naposled.

Kuba2

Už jsem to psal výše: Ušetří se čas řidičů a chodců na přejezdech, jejichž doba uzavření se nebude muset pro to pendolíno počítat.

Jiří Kocurek

Máte pravdu, k tomu ušetřenému papíru (nebude se muset počítat) patří ještě o něco kratší kabeláž kolejových obvodů u přejezdů.

Rei

Krajský úřad ZAHÁJIL rok po podání územní řízení 🙂 Opravdu zásadní milník

Michal M

Plzeň je hodně špatná, a jiné stavby zpozdili ještě víc. Prý nemají lidi…

Jiří Kocurek

Mohli by to předat na DESÚ, který už má praxi, ať se to nevleče.

Michal M

Jiný typ řízení, nutnost upravit podklady…

Jiří Kocurek

Já vím, ale když nejsou lidi a od doručení dokumentace k zahájení řízení to trvalo rok, protože se dokumentace stejně musela doplňovat (prosinec 23 až březen 24)? To je uvedeno ve vyhlášce odkazované v článku.

Martin

Neví někdo, prosím, kdy byl byla postavena druhá kolej v úseku Nepomuk – Horažďovice předměstí? Nikde se mi to online nepodařilo dohledat. Díky.

Michal M

https://www.nepomuk.cz/obcan/150-let-prijezdu-prvniho-osobniho-vlaku/

S příchodem nákladní dopravy dochází však ke značným problémům na trati z Nepomuku do Pačejova, kde mají problémy nákladní vlaky se sklonovými poměry. Na základě těchto problémů se v roce 1900 vyprojektovala druhá kolej z Horažďovic Babin do Nepomuku. Stavba této druhé koleje započala až v roce 1904 a dokončena byla v roce 1905 v Nepomuku, kde byla i vystavěna výtopna s ruční točnou a zřízena stanoviště pro 2 postrkové stroje a vystavěn vodojem s čerpací stanicí a vodním jeřábem.

Sova

Jsem si říkal, že v dnešní době by to byl zázrak 😀

Michal M

Ano, to by byl „v dnešní době“ až takový zázrak, že se tady přidat druhé koleje asi 30 km. (A už vůbec nemluvím o 90 km druhé koleje mezi Benešovem a Dynínem…)

Francimor

Což jsou úplně jiné případy, nebo kde se zvoukolejnilo krátký úsek uprostřed tratí?

Michal M

To má nějakou hodnotu samo o sobě, zdvojkolejnit úsek uprostřed trati?
(Důvody pro druhou kolej jsou popsané výše a z dnešního pohledu jsou zcela irelevantní.)

Jiří Kocurek

No prostě v dnešníí době by nikdo nikam druhou kolej nepřida a tím to hasne. Fakta stranou!

Jiří Kocurek

Ten zázrak mají být postrky, jako byly ty přes Vysočinu?

Martin

Díky moc, to je přesně ono. Příště budu hledat důkladněji.

mimochodem

No vida, kdyz se chce, tak to jde. Srovnejte treba s „konzervacnimi“ plany na Plzen-Klatovy, ktere tu nedavno probehly. 🙁

Michal M

Tam se ani neplánuje 2. kolej do Přeštic? Provozovat tam současný objem na jednokolejce je fraška z pohledu spolehlivosti a pravidelnosti…

mimochodem

Rekneme, ze jakoukoliv zminku o zdvojkolejneni do Prestic vidam… toliko v dokumentu RSD resicim obchvat Prestic s tim, ze most pres trat bude dimenzovanej na pripadny zdvojkolejneni 😀

Jakykoliv nahodny pruser rano znamena spoustu legrace, nakolik se hodinove zpozdeni vesele prenasi po cely den. Naposledy v pondeli.

Michal M

Já jsem se tam náhodou vyskytoval před pár lety a byla to loterie, tuplem když ta Berounka má sloužit i ke spojení Plzně a Prahy a dělat širší pražské příměsto.
Infrastruktura obecně strašná, bez peronů, s výpravčíma… Chtělo by to taky trochu poladit.

Dálkový cestující

To aby si ovce zase moc nemyslely, buďte rádi, koho se to týká, že to není jenom 120 nebo 100…

mgr.pavel

Proč prosím rychlost jen 140, když klasický „strop“ bývá 160? Jestliže se bude trať vpodstatě stavět v nové stopě?

Nebo by rychlost 160kmh by znamenala výrazně větší přeložky a výrazně dražší stavbu? Nebo i zde jde SŽ přískoky vpřed?

(to že tam bude 160 pro klopidla neřeším, to už tammůže SŽ rovnou prohlásit, že tam bude 300 pro hyperloop. Ani ten tam nikdy nepojede, že)

none

Je to za 14, proto 140 😁
Mně přijdou nejdůležitější ty přejezdy.

qěcy

Mizení přejezdů od těch, s největším a nejmenším dopravním momentem má být samozřejmostí.

Twix

Ten „klasický strop“ je vždy ovlivněn terénem, 160 asi nebude problém pro jihočeskou část této tratě, 160 najdeme i na Uničovce, ale třeba III. koridor jako takový má 160 jen v menší části trasy. Tady by to třeba mohlo na 160 vyjít 5x nebo 10x dražší a přínosy jsou zanedbatelné.

Petr Šimral

Je schváleno od Zlivi do Strakonic až 200 km/h.

Jindřich

No právě ta informace, o kolik by to bylo dražší, by byla dost zajímavá. Taková trať se navíc staví na desítky let, nikdo už ji nikdy nepředělá, takže o něco vyšší cena smysl dává.

Jiří Kocurek

To by znamenalo ekonomickou studii…

V listopadu 2016 byla dokončena „Studie proveditelnosti M o d e r n i z a c e t r a t ě Č e sk é
B u d ě jo v ice – P l z e ň „, která byla dne 11. 4. 2017 …

https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/20930875/ZTP%20E618-S-1360_2021_PH.pdf
Tu tolik nenáviděnou a zcela nepotřebnou studii, které nikdo nečte a pak se jich dovolává.

Jindřich

A ona se tady nedělala, jak se tedy určilo, že právě 140?

bkv

Ach jo. Trať Plzeň, Koterov – Horažďovice leží dle vás mezi kterými městy?

Jiří Kocurek

Vždyť jsem vám na ni dal odkaz, Mlho!

Jindřich

OK, díky. Na studii jsem zatím neměl čas. Z příspěvku jsem to nepochopil.

Michal M

Ještě je k tomu aktualizace z roku 2020.

Micky

řekl bych, že problém bude zástavba kolem tratě. Vždyť na vrhují posun tratě o 30 m. Na louce jen o 100m. Pro větší rychlost by to chtělo ty oblouky mnohem více narovnat.

Vycházím ze znalosti obce Zdemyslice.

Projektant

Ona celá ta stavba maximálně využívá stávající stopy, která je poměrně velkoryse trasovaná a umožní těch cca 130-140, pouze v několika obtížnějších místech jsou poloměry kolem 460 m, kde půjde bez přeložky max 105. Navržené přeložky, co stojí za řeč, jsou v podstatě jen ty 2 v článku zmíněné. Vyřešit i ty ostatní propady by znamenalo stavět tunely a/nebo bourat obce. A pokud by mělo být všude 160, přeložkuje se téměř každý oblouk. Podle výkresů, které se ke mně dostaly v průběhu projektování, měly být i úseky na 160 či 155, ale poměrně krátké (do 5 km), takže na hranici… Číst vice »

Michal M

Neměl byste někde aktualizovanou studii proveditelnosti, ideálně i s těmi jinými variantami?

Matěj Mareš

Měl, ale v ASP se řešil už pouze úsek z ČB do Horažďovic předměstí. Horažďovice – Plzeň se přebíralo z rozpracované DURky.

Jaaa

Ty rychlosti jsou smutné. Ale jinak hurá, tři dny se radujte…

Twix

Tak jestli vyšlo že 160 pro klasiky by znamenalo opuštění původní trasy na mnohem větší délce, stavbu tunelů a estakád, přesuny zastávek… pak to asi nevyšlo. Terén tam není úplně snadný. Nadále tam bude „jen“ příměstská a rychlíková vrstva, ne expresní, tak těch 130-140 je v pořádku, největší zrychlení přinese stejně ta druhá kolej.

Jaaa

Jde o to, kolik se chce investovat. Většinou je úkol “do obvodu dráhy”, protože s pozemky se nikdo babrat nechce.

Dusmor

Říjen 2021: 39 006 Kč/oz tj. 10 mld. Kč = 256 370 uncí zlata
Červen 2024: 53 568 Kč/oz tj. 14,1 mld Kč = 263 216 uncí zlata
Nějaký výrazný nárůst nákladů tady teda nevidím.
Spíše je vidět, že potištěné papírky neustále ztrácení na hodnotě.

Jiří Kocurek

Snad záznam v databázi, ne?

Pedro72

Kterápak stavební firma přijímá platby ve zlatě?

Hádám

Metroatav hádám

Vojtech

Přepočtu to na kurz koruna EUR, cenu shitcoinu a budeš se divit taky

Ares

140 km/h 😂

Micky

správná odpověd je 130 km/h místy až 140 km/h

bkv

Opravdu nejde o VRT…

mic

O VRT jít nemusí, Plzeň-Budějky systémově za hodinu je asi scifi. Ale systémových 90minut by bodlo…

Tomáš Škrov

To je v plánu, hlavně mezi Strakonicemi a VB to má být až na 200kmh

Pán jeskyně

Uvádění třešničky na dortu v podobě rychlostí pro naklápěčky jako rychlosti tratě je bohužel evergreen. Podle mapy rychlostí zveřejňované na portálu Správy železnic je 160 km/h dosahováno na mnohem větším množství úseků sítě než ve skutečnosti vlaky jezdí. Čistější by bylo tuhle třešničku na dortu uvádět až jako druhotnou a v přehledové mapě ukázat rychlosti klasických souprav, žel i státní organizace potřebuje malovat věci na růžovo.

Honza1

Mohlo by to být i horší, až někoho napadne dát na přímý úseku rychlost 200 na pár metrů. To, že se vlak reálně nerozjede, je asi jako s tím pendolinem. 🙂

Jiří Kocurek

Ale budou se tam scházet davy, v touze vyfotit vlak s rychlostníkem. Jakože ano.

Honza1

Přesně tak. Mínusáři evidentně nepochopili trochu nadsázky v reakci na počet jednotek 680, které jsou u nás k dispozici. 🙂

Jiří Kocurek

Bych docela rád věděl, kolik fotičů se hlava-nehlava hnalo k trati 280, když tam mělo jet odklonem Pendolíno.

Leinad

Ejpovický tunel – 200 pro diesely do stoupání následovaného úsekem na 140.

fous55

Tam není v jižní rouře trolej?

Dejf

No na růžovo malovat můžou, ale jestli nás bude dál ŘSD rozmazlovat stejným tempem, tak bude na tyhle drobný lhaníčka a přikrášlovačky namířená pozornost, to se chlapcům z dlážděné nebude dobře spát…

Francimor

Rozmazlovanim ŘSD myslíte například že po 25 letech přípravy D35, už se skoro všude staví? Líbí se mi jak všichni zapomněli jak dlouho ŘSD ty stavby připravuje.

Tomas

No když na ni předchozí vlády s…….

bkv

Jasně a proto současná vláda ve svém programovém prohlášení uvádí, že v rámci svého volebního období dokončí celkem o padesát kilometrů víc dálnic než bylo rozestavěných v době kdy se ujala mandátu…

Francimor

Jde o to jestli je to práce této vlády nebo to prostě jen tak vyšlo, ale tipuji to druhé vzhledem krychlosti přípravy staveb v ČR.

Vesper

Proč se slavně uvádí rychlost pro naklápěčky, které tam nikdy jezdit nebudou?

Hans N.

Nebudou… na votvíračku po reko si půjčí Pendo. #mynic si pak spokojeně zatleskají, jak to valí na jih zvostra.

fous55

Jo, výběrové řízení na klopidla Bavoři mohli lehko vyhlásit. Je ale otázka, jestli se někdo přihlásí, aby těch pár kusů roky vyvíjel, když má téměř jistotu, ale přinejmenším velké riziko, že je nikde jinde už neprodá.

none

Protože to je nejvyšší číslo. Ale souhlasím s tím, že na padesáti metrech mohli dát 200.

Szony

No to by mě zajímalo jako k čemu je potřeba tento úsek zdvoukolejnit? Reálně bych řekl že z Plzně na Cheb toho jezdí více a dvoukolejnit se mělo spíše tam.

Michal M

Musíš si číst i ty malý písmenka mezi nadpisem a tlačítkem na skok do diskuse.

KUBRT

Já myslím že to všude úplně nejde,kdyby to šlo tak už by ji udělali při první rekonstrukci

BND 30

Mezi Pňovany a Planou je to na stavbu v úplně nové trase.

František

Však v původní ZÚR Plzeňského kraje byla navržena dvoukolejka v nové trase dokonce na 200 km/h, jenže ji nikdo nechtěl a nepotřeboval, ač se jednalo o III. tranzitní koridor, tedy páteřní železniční trasu, která je i v novém nařízení TEN-T z června letošního roku stále vedena v hlavní síti TEN-T jak pro osobní, tak i pro nákladní dopravu. Jenže nebyl zájem, tak držený koridor byl ze ZÚR Plzeňského kraje vypoklonkován.

Jiří Kocurek

Příměstská doprava okolo Plzně, jestli má v ranní špičce stíhat, tak s jednou kolejí to nepůjde. Navíc se přestanou přenášet zpoždění na protijedoucí vlak a odpadne čekání na křižování, což v rychlíku výrazně zkrátí cestovní dobu.

MatejV

Trať Plzeň – ČB potřebuje druhou kolej. Dneska je tam provoz na hranici provozuschopnosti a pokud budete chtít větší provoz, tak s jednou kolejí je to neujezditelné.
Trať Plzeň – Cheb. Dvoukolejka do Pňovan je v pořádku a dále dvě koleje nejsou možné, jedině novostavba Pňovany – Stříbro.
Na trati Plzeň – Cheb, pokud přidat druhou kolej, tak by stačila z Plané u M. L. do Lipové u Chebu.

František

I to by již byl významný posun vpřed.

marek hudec

naopak dostavba druhe koleje Pnovany-Stribro je jedina realna…mysleno cca paralelne se stavajici koleji……..ze Stribra do Plane by musela byt komplet v nove stope, dal pres MLazne az k Lipove zase lze paralelne

Martin

Tak říkáte 2026-2029? Takže pokud tomu dobře rozumím, tak v roce 2029 bude termín stavby 2031-2034 😉
Dobré zprávy z Dobré Správy vždy dokáží potěšit.

Francimor

Spíše by politici měli přestat říkat zcela nesmyslný termíny. Připravit k realizaci stavbu za dvaroky je naprostý nesmysl. Obecně lze tvrdit že trvá cca 7 let, takže v roce 2021 měli říct rok 2028 a dnes ho mohli klidně zopakovat akorát to bude pravda. I rok 2026 je nereálný.

qěcy

Třeba investor změnil přístup na vždy vstřícný, nový stavební zákon vše urychlil a úředníci dostali za úkol všechnu dokumentaci zpracovat s absolutní předností a zákonné lhůty splnit za poloviční čas. 😁

František

Ano, nový stavební zákon pomáhá vznikem DESÚ, ale jinak je významnější již po několikáté novelizovaný zákon o urychlení (zdá se, že již kde čeho), ale hlavně infrastruktury, mimo jiné i té dopravní.

František

Tak postupujeme mílovými kroky vpřed, tady to zatím vypadá docela na fofr, taková trať Brno – Přerov, podobná situace až na rozhodnutí vybudovat trať téměř v nové stopě s několika kratšími tunely se začala řešit na počátku tohoto století a ejhle díky PPP dojde k dalšímu posunu, takže možná již na přelomu 30-tých let bude hotovo. Hurá! A to možná ještě pod tlakem přípravy rychlých spojení či VRT, jak chcete, protože jinak by museli postavit VRT Brno – Ostrava celou a ne jen z půlky.

Český absurdistán

Ještě že se u nás polní cesty nepredělávají na dálnice s rychlosti 70 km/h. To by byla stejná blbost. Stavět se má nové koleje stejně jako dálnice se staví z nuly

Jiří Kocurek

A k čemu tam ta pomalá jednokolejka bude? Pro místní zemdědělce, cyklisty, … atd. nejsou pražce a koleje potřeba, narozdíl od té polňačky.

Ale našel byste polňačky předělané na cyklostezky s asfaltovým povrchem.

Jaaa

Zrovna tahle trať je trasovaná celkem dobře. Jenom to chce poněkud přitvrdit v zadání…

Ojin

Většina okresních silnic jsou v podstatě předělané polní cesty na rychlost 40-90 km/h (podle aktuálních směrových poměrů).

Michal M

Včetně zachování nepříliš vyhovující šířky.
Zejména okoli Prahy s tamními objemy dopravy je to lahůdka…

Frantisek X

To ovšem platí pouze pro VRT coby kolejovou obdobu dálnic. Ani tzv. „koridor“ není obdobou dálnice, pouze silnice I. třídy (po nichž také procházejí evropské tranzitní trasy).

Ondřej Wagner

Docela by mne zajímalo, které vlaky z Plzně ve směru na Horažďovice budou moci jezdit rychlostí až 140 kilometrů za hodinu. Asi současné rychlíky mezi Plzní, Českými Budějovicemi, Jihlavou a Brnem těžko, už kvůli tomu, že trať mezi Jihlavou a Zastávkou u Brna není elektrizovana, popř. nemá být elektrizovana v nejbližších letech. Jedině, že by rychlíky z Plzně jezdily jenom do Českých Budějovic. Ale bylo by zapotřebí, aby takové rychlíky měly naklápěcí skříň?

Kuba2

Jak souvisí elektrizace někde u Brna s rychlostí vlaků u Plzně? Lokomotiva se mezitím dvakrát vymění a vagóny těch 140 bez problémů zvládnou.
Navíc teda rozlomení rychlíků v Budějovicích se skutečně plánuje.

František

Ještě štěstí, že jsem si užil cestu přímým vlakem z Brna až do Plzně, ale j tedy především přes Kraj Vysočina doslova vyhlídková trasa.

Luboš Beneš

Ostatně to dávají už dnes na reko koridoru před Veselím….

Radim

Ano, rychlíky od Plzně budou končit v ČB a tam bude přestup. Stejně, než se to postaví, tak budou jezdit nové soupravy/jednotky. A i kdyby ne, 140 zvládnou i koženky s peršingem 😉

Jarda

Tak už dnešní soupravy na těch rychlíkách 140 umí, jen ta trať k tomu chybí.

PetrN

Tak hlavně ty samé rychlíky jezdí mezi Ševětínem a Veselím nad Lužnicí už nyní 120-140 km/h, podle toho jestli je táhne loko 242 nebo 362… Rychlíky Plzeň-Brno musí tak jako tak měnit lokomotivu v Budějicích a v Jihlavě, protože tam jaksi není přímé napojení a musí se úvraťovat (otočení směru jízdy)

bakiy

Dnešní rychlíky mezi Veselím a Ševětínem jezdí jenom 120 km/h, protože SJŘ… Jestli to táhne eso nebo plecháč, to na to vliv nemá…

PetrN

ani při dohánění zpoždění?

František

Kvůli té úvrati asi zatím dává smysl to rozdělení v Českých Budějovicích na R11 a R33. Třeba to jednou nebude nutné, InterPantery se obracet nemusí.

KUBRT

Dyt tam jezdí Panteri

Rejpal

Všechny vlaky osobní dopravy – tj. R s řadou 362 a Os s pantery.

Vendelín

Tak panteři snad umí 140 km/h nebo ne?? A „plecháče“ na rychlících skončí kvůli ETCS dříve než dojde ke zdvoukolejnění a zvýšení rychlosti.

MatejV

Linka Plzeň – Brno se má rozdělit, kvůli většímu vytížení rychlíků v úseku Plzeň – ČB.

Miroslav

Je nějaký důvod k tomu, proč byl vynechán úsek Kovčín – Pačejov?

Kuba2

Je, byl rekonstruován už v rámci modernizace stanice Pačejov.

PetrN

a nevíte na jakou rychlost jsou reálně navržené hlavně ty dva směrové oblouky mezi Pačejovem a Kojčínem? Teď je tam samozřejmě 100km/h jako v navazujících úsecích, ale po dostavbě okolních úseků očekávám že se zvýší na max. připravenou rychlost. Bude to taky těch 130-140, nebo zde bude nějaký propad rychlosti?

Projektant

Oblouk u Kovčína 105, samotný Pačejov 115. Ono těch propadů tam bude více – oblouk u Milče 105, oblouk u Nepomuku 110, 3 oblouky mezi Srby a Ždírcem 105, oblouk u Starého Plzence 110.

Pavel

Už za čtyři roky budeme jezdit takhle rychle? To je dechberoucí! Nestačím žasnout…

Michal M

Žasnutí se jistě zakládá ve zjevných chybách, kterých se návrh rekonstrukce dopustil a které nám tu jsi schopný přesvědčivě vysvětlit.

Pavel

To vůbec, žasnu nad hodnotu rychlosti, kterou tu budeme schopni dosáhnout takhle brzy. Kam se na nás ostatní hrabou.

Jiří Kocurek

A jakou rychlost byste tam chtěl, vč. provozního modelu.

VRT a zastávkové osobáky je totéž, co bus MHD na dálnici a zastávky v odstavném pruhu.

none

My budeme mít i tu zastávkovou VRT.

Michal M

Nicméně to je tvůj pohled na věc jako neinformovaného laika, který se snaží být vtipný.
Narovnávání příměstské trati na 200 km/h by znamenalo novou stopu – masivní zásah do krajiny, tomu odpovídající náklady a pravděpodobně také minutí obsluhovaných sídel.
Jedna věc je ideál nejlepších parametrů, druhá reálné zhodnocení toho, co je možné na trati z XIX. století vedené obydleným územím. Již opravený Pačejov stál přes miliardu, před rekonstrukcí tam byla rychlost 65 km/h. Takže bych se nebál toho, že i zamýšlený rozsah práce bude mít výrazný dopad do snížení jízdní doby…

Frantisek X

Něco podobného se ovšem chystá mezi Brnem a Přerovem, navzdory plánům vést tam časem i VRT. Tak to možná bude drahý příklad, jak to nedělat – jakkoli tam též druhá kolej a vyšší rychlost chybějí.

Michal M

Brno-Přerov ovšem je trochu významnější tah než Plzeň-ČB a tam velkorysejší přístup smysl dává.

František

Při vědomí možného souběhu s budoucí VRT si to úplně nemyslím, spíše mám obavu, že budoucí VRT zůstane v lepším případě dlouho jen na papíře.

František

Asi nejste příliš informován, na západ od nás jsou tyto rychlosti na hlavních tratích zcela běžné, až podprůměrné.

Jaaa

Návrh ani tak ne, jako spíš zadání…

Michal M

Šetřil bych síly a kreativitu na zásadnější trať do Domažlic…

František

To je fakt, jen je škoda, že již opravená trať III. tranzitního koridoru Beroun – Plzeň nemá ještě lepší parametry, neboť by to urychlovalo dopravu na Domažlice, Cheb i Klatovy, případně i na sever od Plzně.

Jiří Kocurek

A porovnával někdo alternativu na 160 km/h, vč. umístění zastávek, jízdních dob a docházkových vzdálenosti vs. náklady?

Ono se to nedá dělat z veřejného rozpočtu způsobem „Jaaa chciii“.

Pan Zmrzlík

Myslím, že dotyčný názor se na znalosti chyb nezakládá. Ostatně veřejnost roku 1950 je za projekt ráda. 🙂