pruvodce

ETCS na lokálky. Správa železnic vybaví první tratě, přednost mají dostat koridory

Balíza systému ETCS. Pramen: VÚŽBalíza systému ETCS. Pramen: VÚŽ

Správa železnic u regionálních tratí soutěží jen ty, kde již pokročila příprava.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr S.

ETCS je pěkná věc, když funguje, ale trať, na který v 21. století (!!!!!) nejsou ani semafory, to je prostě ostuda. Klidně si tu zavádějte ETCS, VRT nebo rovnou Maglev či Šinkansen, při pohledu na trať bez zabezpečení POPLATNÉHO DOBĚ to vypadá spíš tragikomicky.

Aleš

Jak je to dlouho ,kdy po několika malérech na tratích řízených dle D3 bylo vytrubováno jak přijde modernizace,úprava předpisu a hlavně instalace návěstidel aby se provoz ještě více zajistil… Byl i seznam tratí.. a realita? Ticho po pěšině…

Practicus

v prvé řadě by se mělo dávat na tratě, kde není nic a je tam velkej provoz

Leinad

Jak jako *musí* schválit?
Projednat to s UNESCem by se hodilo, ale pořád má být ve hře varianta vystoupení z unesca.

Petr Šimral

ETCS na lokálkách budeme projednávat s UNESCem?

Pozor, aby nám nenařídili žezla nebo koně s praporem před vlakem 🙂

Alfons

Možná šlo o ANEŽKu

Petr Herbrik

Obávám se, že jste si spletl článek. Zřejmě jste chtěl reagovat na přesun výtoňského mostu. Jinak reakce UNESCA bych se nebál, tohle je aktivita českých úřadů, kde zase chce být někdo papežštější než papež.

Petr Herbrik

Co asi přimělo MD přehodnotit stanovisko? ETCS by pro většinu lokálek znamenalo konec. Anebo převod na vlečku jen pro nákladní dopravu.

Tomáš Záruba

Tak bral bych to jako příležitost postupně ten „ETCS Stop“ zase ještě přehodnotit. V podstatě jaký je tam rozdíl proti L1 LS, dvě balízy u předvěstí?

Nebo aspoň zakázat současné jízdy na jednom zhlaví, pak ten „Stop“ asi za bezpečný považovat půjde.

zdroj

Tak je to více balíz ve stanicích a jsou to také balízy na dohled rychlostního pásma, popřípadě přejezdů ve funkci přejezdníku. Jsou to dost odlišné věci

Tomáš Záruba

O kolik procent se to asi tak cenově muze lišit?

Jiří Urban

„… nebo Liberec – Hrádek nad Nisou, tedy již takové, které nelze nazývat lokálkami.“ ten liberecký patriotismus vždycky mile potěší. Také jsem tam bydlel a touto tratí jezdil do Bílého Kostela.. naprosto chápu 🙂

udavač

A nepočítá se tam náhodou s NTR = 100 km/h (pokud už tam třeba dokonce není)? To už pak skutečně nebude „lokálka“, navíc při relativně krátkém špičkovém intervalu osobní dopravy. Nebo snad třeba srovnatelnou trať Praha – Všetaty považujete také za „lokálku“, jen tomu chybí nějakým ten místní patriotizmus?
Tím se přitom rozhodně ani náhodou nechci autorovi zavrtávat do řiti.

Petr

Koukám, že v tom zas dělají chaos. Operují s kategorií lokálka, ale zákon zná jen celostátní a regionální tratě. Chápu, že regionální (lokálka) Uničkovka může mít vyšší typ zabezpečení. Ale zbylé by měly mít systém pro regionální tratě v rámci interoperability co nejdříve.

Pevy

Na těch sedm párů vlaků denně do Litomyšle to bude pecka….

XXXD

Tak alespoň na úseku Choceň – Vysoké Mýto město se jezdí v hodináči. Holt na to, aby se ten zbytek radši převedl na autobusy a trať se zrušila, není politická vůle

Řiditel

Nebo zřídit výhybnu Džbánov a jezdit klidně v hodináči až do Litomyšle…

Jiří Kocurek

Kolik tam jezdí nákladu? Čekal bych svitky plechů a zpátky prořez materiálu (šrot) do hutí.

Ústečan

Podle NJŘ 4 páry, z toho jeden až do Litomyšle

Alibaba

A co takhle trať protáhnout do Svitav, aby měla i trochu nějakou logiku?

Nose Peak

Nelze. To by vedla mimo Střed Vesmíru…

Alibaba

V MuNu by to přežili. 🙂

Aleš

Na to mysleli naši předci již před rokem 1914,ale už se to jaksi nestihlo..a asi nikdy nestihne…

Alibaba

Naši předci to měli vymyšlené směrem na Poličku.
https://mapy.cz/turisticka?source=base&id=2136700&x=16.2395142&y=49.7752089&z=18

Geralt

No tím se sice ušetří na infrastruktuře ale vozidla asi budou pořád muset být vybavené drahými plnohodnotnými ETCS mobilkami. Nebo jsou snad nějaké jednodušší regional mobilky (bez GSM-R)? I pro strojvedoucí to bude pakárna, někde jezdit podle návěstidel, jinde návěstidla nebudou. Podle mně základní pětisvětelná návěstidla (vjezdová a odjezdová) by měla zůstat všude.

Libor

Málo kde je pětisvětelný odjezd, většina stanic si bohatě vystačí s tří- a čtyřsvětelnými. 🙂

Frantík

Zvládne někdo rozebrat co jaké světlo znamená?

Igor

Dvousvětlové stačí. Taková čtyřicítka je při poruše optimální rychlost.

Geralt

A při výlukách taky? Vždyť SŽ má nějakou výluku ETCS pořád někde.

Igor

Určitě. Pokud se vypne zabezpečovač tak je to stav jiný než normální a je lepší mít rychlost nižší než vyšší za cenu mírného zpoždění než nehody.

Frantisek X

Otázkou je, jak často bude takový „abnormální stav“ nastávat. Aby tu železnici pak ještě vůbec někdo používal, i když bude tak skvěle moderně vybavená. S přípoji „v tahu“…

Jiří Kocurek

Zajímavé, že Švýcaři do toho ETCS šli. Asi chtějí vyhnat lidi z vlaku, když je ten systém tak špatný…

Michal Němčanský

Když zmiňujetete Švýcarsko, tak je třeba říci jakým způsobem to L1 LS zavedli. Princip fungování je popsán tady: https://www.sguggiari.ch/3_etcs_l1_ls.php Ve stručnosti to znamená, že infrastruktura se stala interoperabilní, ale tam kde je jen L1 není nutné použít plnohodnotnou mobilku ETCS.

Geralt

Však ano, s vypnutým zabezpečovačem by se mělo jezdit stovkou podle návěstidel, jako dnes. A jak to bude na stavbách kde nebudou stavěna návěstidla, bude tam nějaké provizorní ETCS? Nebo se bude jezdit pouze na vysílačku?

Apollo 17

Nová vozidla se už bez mobilky ETCS několik let nevyrábí. GSM-R má i Regionova, která už půjde pomalu do šrotu.

Kontra

Mýlíte se, jednotky 814 Regionova čeká ještě slibná dlouhá budoucnost, minimálně v MS kraji, který v některých smlouvách zásadně nepožaduje nová vozidla a nechá své občany smažit a drkotat v těchto šrotech 😬

Leinad

80 z kopce a ČD tam daj klimatizaci, narozdíl od Honeckrů jezdících 160 na Sp.

New Johnny Cash

Co Smartron?

Vašek H.

Vždycky zůstanou ETCS vjezdová a odjezdová návěstidla, která budou mít tři světla: modré (stálý svit posun zakázán + stůj – bude svítit v základním stavu při fungování ETCS), bílé (stálý svit posun dovolen + jízda rychlostí 100 km/h, blikání přivolávací návěst jízda podle rozhledových poměrů) a žluté (stálý svit výstraha, blikání jízda rychlostí 40 km/h či 60 km/h). Pokud by bylo ETCS zcela mimo provoz, bude se jezdit v mezistaničních úsecích na tato návěstdila, protože oddílová návěsidla zkrátka už nebudou (místo nich jenom šipky tam kde budou pevné oddíly, tam kde plovoucí ani to ne).