pruvodce

Kodaň před tramvajovým restartem po 52 letech. První tramvaj vyjela na koleje

První jízda tramvaje v Kodani po 52 letech. Foto: Hovedstadens LetbanePrvní jízda tramvaje v Kodani po 52 letech. Foto: Hovedstadens Letbane

Pravidelný provoz má začít příští rok.

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub P

No je to vidět, že jim chybí zkušenosti. Vždyť ani nezlikvidovali při stavbě té tramvajové trati veškerou cykloinfrastrukturu v okolí.
Moderní obousměrné tramvaje, se 4 místy pro přepravu kočárků a lidí na vozíku?

Maj se u nás v Praze co učit… /ironie

Vesper

Jakýkoli nový provoz je vždy s obousměrnými tramvajemi a úvratěmi. Bez vyjímek.

Jakub P

Jj, já vím, dělám si hořkou legraci z toho, jak šotouši vzývající svaté T3 ve vedení našeho dopravního podniku dělaj ne moc funkční skanzen z provozu tramvají, kterej by býval mohl být dál chloubou Prahy, kdyby dokázal jít s dobou…

Milan

Tak v Praze již poměrně dlouho jezdící 14T, 15T a snad za rok do ní dodané první 52T rozhodně nemají s T3 naprosot nic společného, ale jsou kapacitou/délkou vhodné jen na vytížené spoje/linky – či resp. naopak nejsou vhodné na noční a jiné méně vytížené spoje. Ano, mohla Praha koupit i nové sólo vozy (např. EVO), ale každý by vyšel cca 2x dráž než rekonstrukce dosavadních TRAM T3RP s výměnou vozové skříně za novou cca o 1,5m delší se středovou NP částí, ale opravdu má Praha součacně na stavbu =M=D, výměnu BUSů MHD za nové (částečně za parciální TROLEJbusy –… Číst vice »

Jakub P

No na nocni spoje (a pozde vecerni s nimi provazane) uz jsou solo T3 casto kapacitou malo. Jenze pro DPP jsou cestujici substrat, ktery se muze slisovat. To same plati na nekterych dennich linkach pro 15T nebo dvojice T3. A nejspis bude platit i pro 52T. Protoze cokoli delsiho a kapacitnejsiho je zase v Praze tabu a ani nove rekonstruovane nebo stavene zastavky se na to nepripravuji.
A obousmerne jsou tu jen Kaceny, stejne jako Wany s dnes uz neprijatelne malym podilem nizkopodlazni casti. Jako dosluhujici vybehove typy by byly zkousnutelne, jako nove nakupy a velke rekonstrukce uz ne.

Jakub P

Nemluve o tom, ze treba nove nakupovana Iveca maji prostory pro kocarky a lidi na voziku jeste horsi nez stare Sory, ktere nahrazuji. Mensi, s horsim pristupem, bez sklopnych sedacek pro doprovod.

udavač

Na noční provoz by se hodily nějaké dvoudílné kloubové vozy (nejlépe navíc spřahovatelné do dvojic i pro silný denní provoz, ale musel by se vyřešit problém délky takové soupravy), na principu 15T však prý pouhý „krátký kloubák“ snadno postavit nelze a projekt podobného nového typu nikdo chtít platit nebude.

Jakub P

Nedávno se dělala velká zakázka, ze které by měly přijít 52T. Tam mohli IMO nějaké kratší a/nebo nějaké obousměrné chtít.

duch

no tak buď draci, ostravské stadlery, nebo ještě rekonstrukce T3 na K2 případně Varia LF2 (haha)

udavač

Jakub P: a co vám brání sáhnout do „kešeně“ a něco moderního podle vašich představ do Prahy koupit, když na to DPP a MHMP nemá?

Antonín

Tak ono stačí trochu počítat – lze z hlavy – případně si vzít kalkulačku – Praha má zatím stále nějakých 420 tramvají T3, resp. jejich úprav. Cena tramvaje odpovídající velikosti (Praha je potřebuje také, ne všechny linky mají takovou vytíženost) je okolo 35 milionů (EVO1), cena 15 T okolo 70 milionů, tedy dvojnásobná tramvaj dvojnásobná cena. A teď násobte a vyjde nějakých 15 mld… Kde na to má město vzít??? Tak se smiřte, že T3 možná oslaví sto let provozu, než je všechny vymění, tj. než se seženou peníze, ono nové vozy budou potřeba pro nové tratě, tak zas na… Číst vice »

Jakub P

Jak jsem psal, jako dožívající typy by se daly T3 i kačeny zkousnout. Nákup nových a velké rekonstrukce (u Wan v podstatě nová tramvaj na starých papírech, u kačen výměna prostředního článku a rekonstrukce zbytku) jsou už v roce 2024 vzhledem k jejich užitné hodnotě ostuda.

Martin58

Ano, cykloinfrastruktura ve videu opravdu stojí za povšimnutí.

MaT

Ano, pohyb na kole bude v Kodani určitě příjemnější a snazší, než v Praze… 🙂

Mně ještě zaujala jedna věc – na těch fotkách je vidět, jak u některých dveří jsou piktogramy s kočárky, vozíky a koly. V článku jsou zmíněna jen místa pro vozíky a kočárky. Ta kola se z toho nějak vytratila. Tak jak to je? Nebo jenom autor článku kola nějak schválně/nevědomky odignoroval? 🙂