pruvodce

Kolaps informačních systémů na pražském letišti, odlety byly vypsány ručně

Ručně vypsané odlety z pražského letiště. Foto: David ZáveskýRučně vypsané odlety z pražského letiště. Foto: David Záveský

Podle letiště šlo o technickou chybu, na odstranění se pracuje.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Davo

To psal krizovy menezer?

Tom

Tomuto letišti je fakt nejlepší se vyhnout poslední dobou. Anebo letět mimo sezóny, kdy tam scipnul pes

Petr

Tomu zas kradou číšníci v restauraci,

Petr

Už jste viděli naše nové informační tabule? https://www.facebook.com/share/iUBKpJfByHASVomn/

Průvodce původní Aleš

Vám se zřejmě nikdy nic neporouchalo, že? P.S.:Nemám s letištěm nic společného.

Petr

Tak i špatná reklama je reklama. Většinou se nechává pro jistotu i předchozí zařízení funkční právě pro tento případ.

JJJ

Jako že by to na těch pár hodin přeinstalovali a pak zase dali zpět nové? Víte jak dlouho ta instalace trvala? 🙂

Petr

Kdyby se zbláznila jen tabule (zobrazovač)
nemuselo by se to psát ručně. Pokud by fungoval systém, tak stačí zobrazení na obrazovkách. Tady se to zřejmě zbláznilo přímo u zdroje.

Otakar

Já si říkal co je to tam na podlaze za skvrnu a už chtěl nadávat, že do toho letiště dokonce i zatéká. Tak nic no 😀

MHD

Koukám, že cestovat přes pražské letiště není žádná nuda. Copak nám vypadne příští týden?

Davo

Pan Pos

Petr

Ty jsou u zavazadel. Tady píšou jiné složky.

Pepa

Slyšel jsi to? Venca dokázal shodit sever!
Fakt? Jsem nevěděl že je hacker.
Ne on je hlavně debil

Anonymus

Těm je úplně šumák, co se děje.

mgr.pavel

K té fotce s ručně psanými odlety bych poprosil alt text „The country for the future“ 🙂

(ale chápu, stane se.. pokud se to stane jednou za 10 let)

František

Je to politováníhodné nedopatření, ke kterému dochází MAXIMÁLNĚ jednou za deset let. 🙂

Dejv

Dneska spadnul i systém pro strojvedoucí, který generuje tzv. tabelární jízdní řády atd. Se to nějak kazí ☝️ Že by pozdravy z východu.

Ares

Ten padá furt, to bude něčím jiným 😂

MrMarkus

Jedinou informacni hodnotu ma, kdyz tam dopisi gate. Casy jsou vycucane z prstu. Ja vim, dobre, tak QS2234 20.7. Letiste sebevedome udavalo odlet ve 20:10 jeste nekdy v 19 hodin, kdyz pritom C-FPRP obsluhujici let byl teprve na ceste z Antalie a pristal v Praze az ve 21:07. Tim to neskoncilo, i pak uz uz uz to bude, takze ve finale jeste cekani na slot a odlet QS2234 ve 22:48 puvodne planovany na 20:00. Jedna vec je neschopnost Smartwings zajistit vcas zalohu, druha vec je pristup letiste k informovani. Btw odlety z Prahy na flightradaru mely celou dobu mnohem vyssi… Číst vice »

Frantisek X

Jiní zase už nevědí, jak některé věci pojmenovat česky, to si nevyberete. 🙂 Ale jinak souhlasím. Možná je zmátl ten papír ohnutý za tabuli, na který možná budou psát aktualizace, až se dozvědí, že hadřík na stírání vadí. 🙂

Padre

Spíš je zazrak ,že na letišti našli někoho ,kdo umí psát rukou…

libor

je léto, nějaký ten brigádník, co umí psát, se najde 😉

Panoramix

Já nějak nechápu, jak najednou sám od sebe může nějaký funkční a týdny a měsíce bez problémů běžící systém spadnout. Buď nasazovali za provozu nějakou novou vychytávku a dostatečně to neodladili, nebo fakt nějaký útok zvenčí. Jsem zvědavý na další zveřejněné informace.

Air Traveller

kdyz budete ITak, tak vam na tom nic moc nepochopitelného nepřijde 🙂

za zivot se vam to stane milionkrát. a nemusi to byt ani nejaky softwarovy problem.

Padre

Vót těchnika…

Jiří Kocurek

Zlámat násadu na sekeře se povede taky z ničeho nic.

Jan Tichavský

Jsem technik a právě proto mě překvapuje takový totální výpadek infosystému. Tohle má být přece nezávislý oddělený systém, který se neaktualizuje během dne a když už, tak nasadím zálohu během max. pár desítek minut. V případě letiště bych tím spíš čekal, že jsou více odolní vůči bezpečnostním hrozbám a výpadkům, a že existuje aspoň záložní možnost datlovat to ručně buď do existujících infopanelů anebo mít po ruce pár větších monitorů a vystavit je místo tabule s fixama. Tak bych to řešil já a to jsem prosím amatér. Na zobrazení 4-5 údajů na řádek podle aktuálního času stačí krátký program v… Číst vice »

Air Traveller

Ted to nemyslim nejak osobne, ale to, ze jste „amater“ jste nemusel rikat 🙂 to jste ukazal oním „to zvládne pár řádek v pythonu a sql lite databáze“ .) Svět je bohužel (někdy tedy bohudík) podstatně komplikovanější a složitější, než teoretické poučky, a informační systémy jsou dnes (i když je to zdánlivě něco, co by se v případě nouze dalo nahradit pěti řádky v pythonu) natolik složité, že … vždy se stane něco, s čím nepočítáte. Pokud vypadne např. zdroj dat – např. nějaká API služba, která poskytuje data o odletech a příletech, tak s tím nic moc neuděláte, a… Číst vice »

Davo

Jsem nevedel ze krom specialisty na vsechno jsi i odpornik na IT 🫡

technik

podle toho co pises, nejsi zadnej technik, ale jen amater, kterej se trochu naucil s pythonem. enterprise systemy se rozhodne neprovozuou na embedded sqlite databazich. vsechno je to client-server architektura, serverova cast vcetne db bezi nekde v serverovne, idealne ve vlastni DMZ, a serverovna nemusi byt ani primo na letisti. IT system neni jen so sw, je to taky o sitovy vrstve (jak fyzicky, tak sw), a zrovna na sitovy vrstve je spousta prvku, ktery kdyz prestanou fungovat, tak prestane fungovat sit cela, nebo jeji podstatna cast. na ty serverovy casti je vetsinou nejaky failover reseni v podobe vice lokalit… Číst vice »

MartinS.

Budete držet ve skladu pár větších monitorů, které možná za dobu jejich životnosti nikdy nezapnete? A někdo je bude chodit pravidelně zapínat a aktualizovat počítače k nim… na to se ekonomové většinou nedívají rádi.

Jaaa

Hmmm… ne. Proti běžným technickým výpadkům má být systém zálohován a že by tam byla nějaká chyba, která by to nedovolila za pár minut zrestartovat, je taktéž neobvyklé…

Air Traveller

Ach ti teoretici 🙂

Y.K.

Zálohován proti výpadkům? To je zajímavá termitologie. Myslíte UPS? To tam určitě je. Pokud z nějakého důvodu klekne síť, tak můžete restartovat do zblbnutí a nic se nestane.

superhero

Dojde místo na diskovém poli nebo na disku, aktualizace antiviru, HW chyba jakéhokoliv prvku po cestě, přetečení proměnné integer, chyba časového serveru NTP nebo problém DNS……………………………. Zřejmě toho o IT systémech víte velmi málo.

Jiří Kocurek

Indové na komanďáku měli jeden zlozvyk: Na konci směny smazat veškeré alerty z konzole. Tiket tím pádem nepřišel, ale místo na disku se nevyčistilo, kupodivu. Ale jsou levní…

superhero

A teď si představte daleko sofistikovanější problém. Budete mít nastavenou politiku deduplikace dat a najednou se vám výrazně změní struktura datových souborů, které přestanou mít stejné bloky dat, které by se daly deduplikovat a diskové pole začne neplánovaně bobtnat. Stejně tak se může stát, že v noci neproběhne korektně záloha a vám to vygeneruje neplánované množství změnových souborů. Nebo naopak si někdo chce pro sichr udělat full zálohu před migrací, která vygeneruje problém úplně na druhém konci IT infrastruktury. Ne vždy to musí být jen o monitoringu. Jsou věci, které ani monitoringem ošetřené být nemůžou. Fakturační oddělení zapomene zaplatit nějakou… Číst vice »

vlachjan

„Fakturační oddělení zapomene zaplatit nějakou externí službu.“ Což se může snadno stát, zdaleka ne všechno se stihne v přestávkách mezi nakládkou kufrů…

Y.K.

Že nějaký systém běží, neznamená, že to je křeček v kolečku. Je to složitý systém a to že nějaký počítač běží dlouho a nepřetržitě bez problémů je naopak malý zázrak, protože pořád to aktivně pracuje se spostou dat a výstupů, do toho bit flipy (teoreticky automaticky korigované), lidský faktor, závady v napájení…

MartinS.

Nemuseli nasazovat nic. My jsme v práci rozjeli systém před 4 a půl roky. Celkem šlapal, občas drobný problém, přeplo se na B sekci, áčko se opravilo a jelo se dál. A po 4 letech a 4 měsících se systém zastavil. Podle pokynů výrobce jsme totiž archivovali, ale v souborech byl odkaz na jiný soubor a když se jeden odkaz zopakoval asi 60 tisíc krát, tak systém kleknul. Prostě stane se. Asi se jim to u jiného zákazníka ještě nestalo. Přitom celkem banální závada odstranitelná skriptem, který ten odkaz (pro archivaci zcela zbytečný) smaže. Ale kdo to měl vědět?

Jan

Ten růžový hadřík bych radši odstranil, hackeři nikdy nespí…

libor

hadřík zmizel, někdo to hacknul 🙂

SYN

Nebyl to jen normální zloděj? 🙂

liposh

dneska může být každej čórkař „hackerem v hybridní válce“

Frantisek

A nebo saboteri a agenti z vychodu! Urcite muzou i za ty kufry – tim, ze rozdavali nejaky komunisticky manifesta zamestancum a ti pak odchazeli!

liposh

Hele, to je náhodou skvělej námět na komorní divadelní komediální hru. Dva ruští agenti mají jednání. Cituji úryvek: „Tak jsem ti, Antone Pavloviči poslal Juana, aby zapálil na pražském letišti nějaký letadlo…a ten deb.il se vloupal do vozovny a zapálil 10 let odstavenou Karosu. Tak jsem na tom pražském letišti aspoň založil odbory, čímž jsem to okamžitě rozložil zevnitř“ „To je geniální Vladimíre Vladimíroviči, ale divím se, že ti ty tvoje kraviny ještě shora financují“

Liposh

Jestli je tohle součástí hybridní války Ruska proti západu… Tak já se teda docela dobře bavím 😁

Air Traveller

Krása 🙂

Daniel Jablonecký

Já si počkám, co k tomu řekne NÚKIB.

Frantisek

Budou to tam zase nejak zachranovat ti hasici?

ivan

Najmou krizového manadžera.

Liposh

Hasiči se hodí za všech okolností. Tentokrát zapůjčí megafon…a možná fixky

Frantisek

Jo, jeste by mohli lidi vodit ke Gate, to maji trochu jako nacvik evakuace

Chleba Nakup

Slejou to celé vodou.

Liposh

Zrovna onehdá jsem v nějakém muzeu viděl funkční odjezdovou tabuli z nějakého vlakového nádraží. Takovou tu, jak se tam v 80. letech motaly ty destičky. To by mohlo být řešení. 😁

Air Traveller

na to se nemusí ani do muzea 😀 podobný systémy jsou na některých, i renomovaných, letištích stále v provozu 🙂

krásnej departure board s padajicima písmenkama meli jeste minimalne dva, tri roky zpátky treba ve frankfurtu 🙂

Petr

A pořád ho tam mají

Twix

Já jsem to viděl v Bělehradě, když jsem tam byl naposledy. Mělo to velkou chybu v tom, že systém nepočítal s tím, že budou codeshare lety, umělo to jen jedno číslo letu, které nepřeblikávalo. Proto tam každý odlet byl nakopírovaný 3x až 4x pod sebou a moc se jich tam nevešlo.

Air Traveller

Jooo, belehrad 🙂 ten pamatuju, ale to je uz asi 13 let co jsem tam byl 🙂 tak jsem ho radeji ani nezminoval, protoze uz tehdy vypadal, ze se do vecera rozpadne.

Kubrt

To zařízení se jmenuje Pragotron a třeba v Kralupech je v běžném nasazení 🙂
Já jsem si při čtení té zprávy vzpomněl na starý vtip na téma palubní nástěnkář (a tesař) na sovětské kosmické lodi. Zjevně papír a tužka mají své místo i v 21. století.

mil

Výrobce se jmenoval Pragotron(teď snad Elektročas) a produkt se jmenoval Signaltron a listovalo to celá slova… a tabule složené z jednotlivých písmenek co byli např. na hlaváku v praglu byly Italské.

Kubrt

Pragotron vyráběl i systémy s jednotlivými písmeny – měli jsme to v menze jako jídelníček 🙂
Slovo Signaltron nerozporuju, ale nikdy jsem ho neslyšel – běžně se tomu říkalo Pragotron (bylo to na tom napsané),

Y.K.

Pragotron byl československý výrobce, ne výrobek. Ve světě se dodnes vyrábí spousta provedení těchto „přesýpaček“, ale flexibilita je přeci jen menší než u displeje.

Jiří Kocurek

A pokud řídící systém nemá data, tak to stejně nic nezobrazí.

Jaaa

Řídící systém umožňoval datlovat to tam ručně. Resp. byl to jeho primární zdroj dat…

Y.K.

Hm, ale to byly jaksi jiné počty letů. Na tabuli se vešel klidně celý den.