pruvodce

Na trati pod Vyšehradem se zvýší kapacita, Správa železnic hledá projektanta

Rekonstruovaná trať pod Nuselským mostem, vizualizace. Pramen: Správa železnicRekonstruovaná trať pod Nuselským mostem, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Posun výhybek umožní vlakům jedoucím z hlavního nádraží a opačně využít na delším úseku tři koleje.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

A nebyl by lepší tunel. Tato trať je přes 100let stará a když se stavěla tak byla za většinou za Prahou a dnes je uprostřed Prahy .

Martin z topírny

Tak marketing a utrácení za slibo_projekty by SŽ docela šly.
Takových projektů bylo a bude…

Skutečnost už je zcela jinde.

Většina slibo_staveb má mnohaletá zpoždění, pak se projekt musí za další peníze přepracovat nebo dokonce vyrobit téměř nový.
V horším případě modernizací za účelem zachování provozuschopnosti se parametry tratí mnoho neposunou a tím ji „plánovači“ na SŽ zakonzervují bez velkého pokroku (například zvýšení traťové rychlosti o 5-10 km/h) na dalších 25-30let.

Viz trať 260, 250 a pod.

I tak lze utrácet peníze, které jim nepatří.

Petr Zutý

Jo, třeba Lysá nad Labem už měla řadu let zpět dokumentaci pro stavební povolení. Místo toho budem čekat na chiméru přesmyku, tří kolejí směr Nymburk a trpět stržené troleje (minulý týden 2x).

MajT

Nedávalo by v tomto případě uvažovat o 4 kolejích mezi hlavákem a Smíchovem?

Dejf

víceméně je rozhodnuto, že to tak bude. ale v rámci výstavby „nové spojení 2“ pod zemí bude ta druhá dvoukolej. v současné stopě by to znamenalo zbourat „čtvrtku nuslí“….

Michal M

Samozřejmě, že jo a jsem rád, že se hlásíš jako dobrovolník.
Budeš rubat čtvrtý vinohradský tunel a až to bude hotový, tak si připrav dynamit, půjde k zemi pár činžáků v Jamrtálu…

Bram

Nedávalo by to smysl a hlavně: Nejde to. Ovšem uvažovat o třech kolejích z Vyšehradu na Hlavní nádraží by už šlo: https://mapy.cz/s/durefaleda

Je škoda, že když se zhlaví bude posouvat až k ulici Na Folimance, že se to neudělá, protože se stejně bude muset vyrovnat niveleta všech kolejí na mostě přes Sekaninovu ulici. Třetí kolejí z Vyšehradu do druhého (prostředního) vinohradského tunelu by se řešily výlukové stavy v prvním vinohradském tunelu a další mimořádnosti.

Luděk

Nedočetl jsem se o plánované zastávce na Výtoni.. Myslim, že vzhledem k atraktivitě náplavky a vytížení tramvajové zastávky Výtoň, to bude velké plus pro cestující.. (Vyšehradu je škoda jako sfiňa, ale už jsem se smířil, snad někdo opraví alespoň tu výpravní budovu..)

David

Ta trolej na vizualizaci visící ve vzduchu a tvořící perfektní oblouk je perfektní.

Michal.S

Klikatost troleje par excelence

Martin

Nejhezčí trolej byla v Telči na reklamě ČD na nové Pantery na Vysočině 😂😂😂🙈

Tomáš M

Pohádek už bylo dost!!

Jaaa

Propojení do jiného z tunelů zase nic?

fous55

To by bylo tak na pomalou výhybku u tunelu a u mostu přes Bělehradskou na obloukovou výhybku s hlavním dopravním směrem na menším poloměru a proti hrotům a přitom by to řešilo jen jednu kolej od Výtoně a jednu do středního tunelu.

udavač

Samozřejmě by to propojení bylo užitečné, byť konstrukčně komplikované a jen s omezením (je to hodně „proti srsti“), ale zejména při poruchách a výlukách by se určitě hodilo.
A k prodloužrní tříkolejného úseku: všechno má svá „pro“ a „proti“ – problémy totiž nakonec může působit delší dobaobsazení jednotlivých kolejí, pokud nebudou ještě dále rozděleny nějakými cestovými návěstidly na dva oddíly, protože bez nich tím posunem zhlaví nejspíše vzniknou dost nerovnoměrné úseky (na délku v metrech i na dílčí doby jízdy) .

Petr Zutý

… a zazdíme kapacitu do Vršovic – Krče, ONJ, Malešic (RJ), Benešova. Fakt „geniální“ nápad.

ctenar

Co a kde je „Nuselský posun“? Podle mapy jsou vyhybky pod skoro pod Nuselskym mostem. Ze by autor jeste myslel na predchozi vetu, a pak si to po sobe neprecetl? 🙂

ctenar

Ten minus nema chybu. Copak, dovolil jsem si upozornit na nesmysl, ktery si autor stale jeste neopravil?

vbba

Netuší někdo, zda bude současně realizován i plánovaný přechod pro pěší a cyklisty nad tratí mezi Nezamyslovou a Čiklovou ulicí?

JiVe

Už brzy… Protože na banneru v Berouně k rekonstrukci 171 Karlštejn – Beroun mají místo JIŽ slogan „už brzy“.

Petr

Dokud neuvidím, neuvěřím.

2101

Tak o rekonstrukci Karlštejn – Beroun se to dá alespoň opravdu říct 😃

Doctor

Myslíte, že termín bude dodržen ? Raději ho násobte dvěma, na papíře a vizualizaci vypadá vše růžově …

Michal M

Karlštejn-Beroun už probíhá a je cca. v půlce.

Doctor

Fajn. Jsem zvědav jak do září stihnout vybudovat odbočku Lom …

XXXD

No to asi ne. Konec je plánovaný na srpen 2026. Stavebně to na půlku taky rozhodně nevypadá, zatím to na mě působí tak, že se zatím udělaly jen přípravné práce (základy sloupů TV, sloupy TV, úpravy okolního terénu, stavbu objektu odb. Lom). Ale že by už někde byl pryč starý svršek a začalo se dělat na spodku to ne.

Michal M

„Rekonstrukce by měla podle plánu skončit v červnu roku 2026, ale jelikož nám nahrávají mírné zimy, je možné, že skončí už do konce roku 2025“ – Jiří Svoboda

XXXD

Tak, co řekl Manekýn, nevím, v letáku má SŽ 08/2026. Že se ta stavba nějak zkrátí bych si ale zrovna nemaloval, ať už vzhledem k tomu samotnému průběhu, co se za ten rok už stihlo nebo při porovnání s jinými srovnatelnými stavbami, které se naopak spíš prodlužovali nebo při nejlepším stihli v termínu. Je otázka, jestli zde má stavební firma nějakou reálnou motivaci předat stavbu dříve.

David

Už hledají projektanta? V tomto videu z roku 2013 říkají, že projektantem je SUDOP Praha a.s.

David

Asi budou muset vyhrát i nějaký nový/další výběrko…zase

Petr

To jsem zvědav kdo do toho hodí vidle jak první. 🙁

Michal M

Už se stalo, loni na podzim. 🙂

P_V

video: „V některých místech tunelu je nevyhovující prostorová průchodnost. Ta se bude upravovat odpovídajícím průjezdním průřezem.“

Jako hezky řečeno, ale co to jako znamená, „upravovat průřezem“? Zpevnit nadloží aby neklesalo, když je tam zástavba, kamenné ostění zdemolovat, skálu přerazit, nové ostění asi betonové protože ty kvádry už tam pasovat nebudou… prostě práce jak na novém tunelu, jen výkopku bude méně. Nebo existuje nějaké jednodušší metoda?

Projektant

V tunelech obecně může trochu pomoct zahloubení, popř. v kombinaci s pevnou jízdní dráhou (je nižší, než štěrkové lože) a pevná trolej. Ale jak to bude zde, nevím.

Lukáš Kníže

Chválím a tleskám.

udavač

Nechval dne před večerem: nejdřív by měl nějaký opravdu schopný technolog pořádně spočítat, co to vlastně přinese, aby z toho nakonec nebylo spíše víc víc škody než užitku.

Michal M

To už ale víme dávno! 🙂
https://www.zelpage.cz/zpravy/5656

mgr.pavel

Ten článek ale nic neříká o zvýšení kapacity či posunu výhybek, ale jen o protihlukových stěnách.

Martin

Ale říká, že už to mělo 14 let stát. 😀

Petr

To je u nás co by okem mrknul. Tunelem do Berouna „jezdíme“ uř šest let. 😀

Doctor
Michal M

Je to tak, posun té výhybky je zřejmě napadl až teď v druhém kole 🙂

Petr Drozda

A kdy zjistili že tam jsou 3 koleje? Není ten proces nějaký moc rychlý na ČR?

udavač

On tam ovšem dost blízko u toho současného zhlaví začíná nabíhat rozdíl v niveletách kolejí.

Dejf

No představa že se povede zkoordinovat tuhle humanizaci v čase výměny mostu je sice pěkná, ale obávám se že to dopadne jako obvykle.

libor

hned mě to napadlo, zda to bude ve stejných letech… a hned jsem si řekl, že určitě ne (je to přece u SŽ) 😉

Dejf

tak zase jak jsem pochopil, tak součástí mostu bude i zástávka na výtoni a nivelita koleje na mostě půjde nahoru, zastávka vodorovina, takže se bude s tou novou nivelitou muset počítat.

Grossák

Je to možné. Protože přes veškerou snahu se na kterékoli ze staveb může něco zaseknout (třeba jen jediné vyjádření). A když budete stát před rozhodnutím, zda nestavět nic, nebo postavit, co můžete, pravděpodobně zvolíte druhou variantu. I proto, že stavební povolení je v celém procesu ten nejcennější papír.

Ale uvidíme…

tarten

Ještě je tu rekonstrukce Vinohradských tunelů. Kdyby se tak dal I. Vinohradský tunel zkoordinovat s tímhle nebo s mostem, nejlépe samozřejmě s obojím…

XXXD

Tak to záleží, jak se jednotlivé projekty budou vyvíjet. U Vinohradských tunelů je napsán začátek realizace napsán na rok 2026 (očekávám, že se začne právě s 1. tunelem a odpovídající částí zhlaví hlaváku), takže SŽ s koordinací asi počítá.

Dejf

jako že by se dělal celý úsek hlavák (mimo) – smícháč (mimo), to by byla solidní stavba. k tomu metro D, pražskej okruh, třeba radlická radiála, trať na letiště, tramvaje na václaváku, tunel do berouna… by bylo na co koukat, rozhodně bych si nestěžoval.

Michal M

Loni pokus o vydání územního rozhodnutí, dopadlo to takhle:
https://eud.praha.eu/pub/deska/6000004/4/6000003%23MHMPAWO0A020%23MHMP0BQTIXI3%230/6000003%23MHMPAWO0A020%23MHMP0BQTIXI3/2019-2498499.pdf
Poslední stopa je na Ministerstvu dopravy, co tam se děje nevím.

broge

Takže ti projektanti budou projektovat stavebko, nebo rovnou prováděčku? Nějak jsem to z článku nepochopil…

Jiří Kocurek

Mno „humanizace“ bude mít jednodušší povolování než most, jeden tak může očekávat, že po restartu most předběhne. Jinak řečeno: Humanizace může ležet nachystaná a čekat.

Marťas

Ale zaplať pánbůh, že se věci hýbou

Marťas

Vypadá to, že z jedné strany Vltavy bude moderní tříkolejka, z druhé strany Vltavy bude moderní nádraží Smíchov, no a díky sporům o „výtoňský“ most bude přes Vltavu náhradní doprava přívozem 🤣🤣🤣

digi

Buďte v klidu… V plzeňský ulici na Smíchově jsou mosty taky v havarijním stavu takže kdyby náhodou opravily Výtoň blokace bude o 100 metrů dal.. a kdyby náhodou tadyhlencto zvládli tak stále tu máme nerekonstruované vinohradské tunely…

BND30

No ještě aby ne, ta tma je totiž v nich původní a více než sto let, takže by měla být památkově chráněná.
Náš Spolek Tma jak v Pr (-aze) se zasadí o zachování tradičních hodnot pro další generace, které jsou na to zvědavé, a to se ještě ani nenarodily!

Jan Novák

Tam jso cítit ještě saze za dob Císaře Pána!

tarten

A kdyby se tu tmu pod mostem nepodařilo zachovat kontinuálně, spokojil bych se i s její tvarově identickou kopií.

Doctor

V temných časech ni světla na konci tunelu neviděti. …. Status Quo …

DavidS

Tunely i mosty jsou určitě památkově důležité a zlepšují panorama Prahy Smíchov a Prahy Vinohrady. Takže Spolek pro starou Prahu už se těší

Jiří Kocurek

Nepřipomínat, ještě si jich všimnou a začnou je hledat.

XXXD

Jaká plzeňská ulice? To myslíte ty mosty přes Strakonickou a Nádražní?

Průvodce původní Aleš

Holt si spletl Staropramen s plzní 🙂

XXXD

🤣

Rudolf Tuček

Jediný železniční most přes Plzeňskou ulici je na Zličíně do bývalého ČKD.

XXXD

Tam už to taky fakticky není Plzeňská ulice, těsně před přejezdem a mostem je to už ulice Na Radosti.

MilanSima

Může být pendl 810tkou, tu ten most unese. A turisti budou mít atrakci 😎.

Průvodce původní Aleš

Něco jako historická tramvaj na nadzemním úseku berlínské U2 Bülowstrasse-Nollendorfplatz blahé paměti :-)))

Rudolf Tuček

Ze Smíchova bude znovu koncové nádraží jako v letech 1863 až 1872.

fous55

V řadě velkoměst to tak přece funguje. Rychlíky by mohly jezdit přes most inteligence a příměsto by končilo na Smíchově. Nakonec by bylo jednodušší místo rekonstrukce trati a nového mostu celý ten úsek Wilsoňák/Vršovice – Smíchov zrušit? Levnější by to bylo určitě! 😉