Nymburk postaví u nádraží věž pro bicykly za 24 milionů

Cyklověž v Čelákovicích, ilustrační foto. Autor: GoogolManiac – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=106542900Cyklověž v Čelákovicích, ilustrační foto. Autor: GoogolManiac – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=106542900

Cyklověže mají i další města v Polabí, například Čelákovice, Lysá nad Labem, Kolín nebo Poděbrady.

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
rzc

Bohuzel na tuto chujovinu dostane mesto dotace, na boxy pro kola ne.

Ladislav

Ze 100 lidí jezdí na kole tak 10. Z toho 8 proto , aby neřídili z hospody domů auto. Cyklisti jsou otravný hmyz, který otravuje řidiče a chodce.

DavidŠ

Promiňte, byl jste někdy v Polabí? Mohl byste tuto myšlenku napsat na transparent a tak hodinku s ní vyčkat před nádražími v Poděbradech, Kolíně či právě Nymburce?

Bez přezdívky

Zatímco jinde zlevňovali z 10 Kč denně na 5 Kč a i tak je ta věž skoro prázdná. Za mě promrhané prachy, zlaté rozhledny bez výhledu vedle tohohle…

MaT

Ty věže jsou někdy celkem vysoké. Zvlášť v rovinách Polabí. Možná byse do nich i ty rozhledny mohly nějak integrovat. Koneckonců věž jako věž, no ne? 🙂

starší pán

Zatímco Pečky nejsou schopné pořídit ani cykloboxy.

Trumway

Tak Pečky jsou epizoda sama pro sebe.

Ladislav

Máš kolo tak šlapej. K nám do kolbenky taky jezdí jeden Vietnamec na kole a nikdy jsem ho neslyšel stěžovat si na to, že to má z Vietnamu na kole daleko.

Staňa Míček

Těším se až to bude u nás ve Veselí nad Moravou!
Nevím jak v Polabí, ale tady v našem koutku Moravy co mám možnost vidět cyklověže (Hodonín a Břeclav), tak bývají slušně obsazené.
Jestli se někdy ve Veselí dočkám, rád budu pravidelně využívat.

Gouda

Tak opět peníze alokují aktivisté, kteří si utopicky (nebo spíše dystopicky…) myslí, že slepě kopírovat něco z vybraných jiných zemí s úplně jinou kulturou a jinými podmínkami je rozumný a efektivní způsob nakládání s penězi.

ČR je zemí kde drtivě dominuje rekreační cyklistika nad cyklistikou dopravní. A to se nezmění nezávisle na ideologické masáži a vykonstruovaným statistikám.

Staňa Míček

Odkud máte tohle: „ČR je zemí kde drtivě dominuje rekreační cyklistika nad cyklistikou dopravní.“?
Přijde mi to totiž jako docela hodně velká hloupost.
(Nijak neútočím, jen bych opravdu chtěl poprosit o zdroj této informace)

Gouda

Tak samozřejmě anekdotálně, protože nezávislé přímé statistiky neexistují, a ve svobodné zemi ani existovat nemohou.

Ale jestli chcete alespoň nezávislá nepřímá data, zeptejte se prodejců, jaká kola se prodávají, a zjistíte, že „komutérská“ jsou v ČR prakticky na nule, zatímco v posledních pár letech raketově rostou vyloženě sportovní až „nepúraktická“ kola.

Jakub P

Tech prodejcu, ktery zadny jiny kola nez sportovni nevedou a kteri je vsi silou tlaci i tem, co jim vyslovne reknou, ze sportovni kolo nechtej?

Vy neverite zadnym statistikam, ktere si sam nezfalsujete, ze?

mgr.pavel

Ve svobodné zemi nezávislé přímé statistiky existovat mohou, proč si myslíte, že ne?

Gouda

Statistika o tom, kdo se kam pohybuje a jak? Samozřejmě nemůže, pokud nemůžete všechny občany nuceně 24×7 šmírovat. Mohou existovat jen sebereportovaná data, a ta stojí vždy za nic, protože lidé úmyslně i neúmyslně lžou. Navíc se (s výjimkou Sčítání) týkají jen dobrovolníků, což je naprosto nepřijatelný bias.

Sčítání dopravy na určitých místech samozřejmě udělat můžete, ale v případě jízdních kol budou tato data téměř k ničemu, protože na rozdíl od aut se mohou pohybovat i mimo jasně vymezený prostor komunikací.

Čínští komouší taková data mít mohou.

mgr.pavel

Anonymizovaná data od mobilních operátorů, ze strava.com apod., to vám dá slušný přehled.

Plus ŘSD dělá jednou za čas měření dopravy (pravda, orientované skoro jen na motorová vozidla, ale lze rozšířit).

Plus na řadě míst po republice jsou automatické sčítače dopravy, včetně pěších a kol. Opět anonymní, žádnou svobodu jednotlivce to neporušuje.

Tak přestaňte strašit Čínou, soudruhu.

Gouda

Ale my mluvíme o rozlišení, jestli se cyklista někam dopravuje, anebo jestli rekreuje, a to samozřejmě z vámi zmíněných zdrojů rozhodně nepoznáte.

Krakonoš

Nemůžete vztahovat poučky o ČR na Polabí. Zde lidé na kole jezdí za účelem dopravy, jakože dost.

Kebab

To by právě cyklověže nebo uzamykatelné boxy mohly změnit. Možnost bezpečně zaparkovat kolo bez nutnosti sundávat výbavu je možná ještě důležitější než ostatní cyklistická infrastruktura.

Gouda

Aplikovat princip dopravní indukce na úplnou změnu koordinace života jednotlivce nelze. Podstatou dopravní indukce je to, že jednotlivci mají na výběr z několika možností, které se pro něj nijak zásadně neliší.

Většina lidí se na kole dopravovat nechce, nemají důvod to měnit, vůbec o tom nepřemýšlejí, a nebudou o tom přemýšlet kvůli nějakému parkovacímu domu.

Ementál

Pocházím z Břeclavi a tam se ta cyklověž umí dost naplnit. Říct, že v česku nikdo nechce jezdit na kole je pěkná hloupost. Celé mládí jsem strávil na kole, škola kroužky, brigáda a podobně to měla spousta mých vrstevníků. Bylo to mnohem lepší než se spoléhat na autobus jezdící jednou za hodinu. Hlavní důvod nejet na kole na nádraží? Že až se vrátíte, tak tam žádné kolo nebude.

Mě kolo svého času dalo svobodu, kterou bych získal tak možná o 10 let později. Jsem jedině pro cyklověž.

Jakub P

Paříž před 5 lety a Paříž dnes? Když si projdete města (země), kde je cyklodoprava rozvinutá, ve všech (jo i v Nizozemí nebo Kodani) najdete určité období, kdy tam použití kol k dopravním účelům prudce padalo. A taky dobu, kdy začalo opět stoupat na dnešní hodnoty. A vždycky to bude spojený ne s nějakým náhlým přepnutím v hlavách lidí, ale se změnou přístupu k infrastruktuře. Tyhle vzorce fakt nejsou neměnný. A jo, se změnou infrastruktury (jo, ta musí být výraznější než jedno parkovací zařízení) můžou začít o kole jako dopravním prostředku uvažovat i lidi, kteří by to sami do sebe… Číst vice »

Gouda

Paříž je v ČR? Není. Je v ČR nějaké město s alespoň podobnými dopravními problémy, jako má Paříž? Není. Takže prosím vás neblábolte.

Y.K.

Jak víte, že nechce? Podle mě soudíte dle sebe, já nechci, nikdo nechce. Na maloměstě je dojet na kole k vlaku rozhodně zajímavá dopravní možnost. Lidi chtějí do města vlakem, ale musí se k němu nějak dostat.

mgr.pavel

Já dřív po Brně běžně dojížděl do školy a do práce na kole.

Časem mi to přišlo víc a víc o zdraví až život, vyhýbat se autům při neexistující infrastruktuře. Tak jezdím autem či MHD..

Konstatování „většina lidí se na kole dopravovat nechce“ je v rozporu s tím, že zde spousta lidí na kole jezdí – ale do přírody, kde jsou pro cyklistiku lepší podmínky.

Když budou podobné podmínky i ve městech, budou cyklisté i tam.

Podívejte se na historii cyklistiky v Dánsku..

Gouda

Dánsko je ČR? Není.

Y.K.

Co je na Dánsku nebo Nizozemí tak zvláštního (a pokud hodláte pronášet něco o placce, tak to je Lysá taky)? Vůbec nic, lidi tam nejsou nějací divní, udělaly se během dekád prostě jen podmínky pro dopravu na kole a lidi ji začali využívat. Nebylo to tak od dávných věků.

PetrK

přesně tak – vytáhli si hlavu z prdele, přestali si namlouvat, že u nich to nepůjde, že oni jsou jiní a země málo placatá…

Gouda

Argument není „nepůjde to“. Argument je „pro ČR je to špatné řešení, proto jej nechceme“. Samozřejmě, že by to šlo, ale proč bychom implementovali špatné řešení, když máme na rozdíl od Nizozemesk a Dánsk prostor pro řešení lepší?

mgr.pavel

A to je ten problém. Recepty co fungují všude možně v zahraničí zde v Česku odmítáme JENOM proto, že máme hlavu ve vlasním zadku a odmítáme převzít best practices ze zahraničí.

Vadí vám, jak se mobilní operátoři s vysokými cenami vymlouvají na „specifický trh“? VY to zde děláte také. Říkáte, že recept z Dánska nelze použít v ČR, aniž byste svou tezi jakkoliv rozvedl.

Y.K.

To bych zase tak nehrotil, to je bohužel skoro všude a výjimky jsou spíše ten aktivní přístup. Pověstný a humory opředený je třeba Londýn kde to „taky rozhodně nejde“.

Naopak třeba Paříž ukázala, že když se něco udělá, tak to začne fungovat, ale nesmí to být namalování pár čar do ostatního provozu. Musí se opravdu vyhradit prostor.

Gouda

Ale vy pořád předpokládáte, že to cyklo-centrické řešení je lepší, než jiná řešení. A to prostě není pravda, je to znouzectnost pužívaná v místech, kde nic jiného nejde. V ČR ale máme prostor pro lepší řešení, proto nebudeme kopírovat znouzectnosti z jiných zemí.

percula

V Nbk jezdí na kole na nádraží hafo lidi.

Jaaa

“ Podstatou dopravní indukce je to, že jednotlivci mají na výběr z několika možností, které se pro něj nijak zásadně neliší.”

To jste tu indukci poněkud nepochopil. 😉

Gouda

Ne, já jsem ji právě pochopil. Protože na rozdíl od „ubranistických expertů“ a aktivistů mám dostatečné znalosti z matematiky, abych koncept indukce ve váženém grafu chápal o něco hlouběji než jako všemocný magický buzzword.

mgr.pavel

A víte, proč zde „dominuje“ rekreační nad dopravní cyklistikou?

Protože zde není infrastruktura a zázemí pro dopravní cyklistiku.

Není zač.

Gouda

Infrastruktura samozřejmě existuje už velmi dlouho, říká se tomu silnice, a bezpečný pohyb cyklistů na nich je velmi stabilně regulován dopravními předpisy. Tzn. váš argument je postavený na hlavu, implikace je v opačném směru.

Y.K.

Tak to si někdy zkuste se pustit do provozu na kole. Jako fakt. Na předpisy se tady ve velkém kašle a na hřbitově jsou cyklistům k ničemu. Ono to venku je dost jiné než uvnitř auta. Já bych na kolo v provozu nevlezl, protože o strach je i leckterý přechod, přitom teoreticky tam mají chodci přednost.

Gouda

Najedu na kole na silnici v provozu několik tisíc km ročně. Auto nemám. Vámi zmíněné problémy se vyskytují velmi vzácně.

Rudolf Strýc

V zemích a místech, kde dominuje dopravní cyklistika (např. Rakousko/Linz, Salzburg), si vystačí s krytými stáními pro stovky každodenně používaných kol. Spíš než aktivisté promrhávají tupí měštští politici dotační prostředky na neužitečný luxus (viz prázdný cyklodům v Moravské Třebové).

percula

Byl jste někdy dopledne v Nymburce u nádraží a počítal kola, že si toto troufnete napsat? Je kolo kam se podivas. Samozřejmě, pokud bude cena za parkování vysoká, nikdo je tam dávat nebude. Znám lidi v Nbk co mají dvě kola, jedno na ježdění a plecku pro cesty na nádraží. Pokud by parkovani bylo zdarma po zakoupení jízdenky,
tak si myslím, že by vez byla využita.

JiP

Me to prijde jako totalni ekonomicky ulet. Kdyby se udelalo klasicke zastresene stani, kam se vejdou stovky kol a platil se zrizenec s 50 000 tis. platek co to bude hlidat a za kolo se platila 5-10 Kc den. Tak se ta vez nezaplati ani za 100 let a to nepocitam drahy servis, energie…..te veze.

Jiří Kocurek

Týden má 160 hodin celkově a 40 pracovních, takže ty zřízence potřebuejte ve větším počtu. Mají-li být k dispozici 24/7, tak je potřeba 5 lidí na jednu pozici. Ale dalo by se uspořit tím, že budou hlídat cyklověže v okolí, kam by dojeli do 20 minut z velína.

Gouda

Argument „za jak dlouho se infrastruktura zaplatí“ je totálně nesmyslný a chybný. Infrastruktura stojí peníze, a nelze vyčíslit, jaký má přínos.
Infrastrukturu stavíme proto, že ji chceme zlepšit, a uvědomujeme si, že to něco bude stát. Přínos není finanční, ale funkční.

V tomto případě je skutečným problémem, že k žádnému zlepšení nedochází, je to zcela zbytečná stavba která v ČR postrádá funkci.

M82

Tak návratnost této věže je mnohonásobně horší než u jakéhokoliv parkovacího domu. I totálně předražený parkovací dům v Liberci, který zde pan Sůra, tak rád hejtí se v podstatě zaplatí dřív než tenhle šaškec a to ikdyž budeme počítat každý den jeho plnou obsazenost…

percula

A kde na ty stovky kol vezměte pozemek?

Jakub P

Nizozemci by si nekomplikovali situaci tak zbytečně složitou technologií. A necrcali by se v takovém městě se z jejich pohledu směšnou kapacitou stovky kol.

Ti by ve srovnatelném městě měli kapacitu spíš v tisících, pravděpodobně přímo pod peróny, pod dohledem, s obvyklými dvoupatrovými stojany pro běžná kola a plochou pro cargokola a další kola, která se nevejdou do těch stojanů ani do cyklověže.

marek hudec

tohle „dotacni zlatokopectvi“ je cesta do pekel………zde neni dle meho soudu ani dlazdena temi povestnymi „dobrymi umysly“
………..tvrdim, ze kdyz je rozpoctovy schodek cca 1/4 BILIONU KORUN Ceskych, tak se proste cykloveze stavet nemaji
HOWGH

Zbynek

Doufam, ze maji misto na minimalne jednu dalsi CV. Nymburk nejsou Milovice.

Pelikán

Všimli jste si, nakolik je využívána cyklověž v Moravské Třebové ???

Trumway

Dotace. Kdyby jich nebylo……

A nejen města v článku uvedená!
Jaroměř
https://mapy.cz/zakladni?pid=91935096&newest=1&yaw=1.899&fov=0.530&pitch=-0.102&x=15.9091701&y=50.3429635&z=18&ovl=8

Náhodný Kolemjdoucí

Když kus popojedete, tak tam zrovna mají zákazníka. Na Google mapách z letoška je to obsazenost lepší.

Bert

V Poděbradech se stává i to, že je kapacita 100 „velkých kol“, jak to věž označuje, zcela zaplněna.

Vlastik

Půjde si místo ve věži rezervovat elektronický před tím, než vyjedu na kole na nádraží?

Horal

Můžete v tom začít podnikat, Nikdo vám nebrání. Aspoň výrobcům ukážete jak se to máte dělat.

Jakub

Než se sesypou negativní komentáře, tak musím jako Lysák říct, že se tu věže celkem využívají. A to jsme se zpočátku smáli, že to je předražená hloupost.
Tím neříkám, že není, ale lidé tuto službu využívají, a to hlavně kvůli bezpečnosti, kdy mohou přijet třeba i na elektrokole za 50 tisíc a mít jistotu, že jim ho nikdo neukradne.

***** Petr

Hlavně aby obsluha bydlela blízko. Vytahování je problém, věčně nejde. Plus pořádnou střechu na vodu a sníh

p.n.

Jakožto občan Milovic říkám, že to u nás byla hloupost předchozího vedení.

Jakub P

Nedivím se, že to lidi používaj. Z pohledu uživatele je to celkem fajn. Nějaký omezení tam jsou, ale pro většinu lidí v pohodě použitelný.

Divím se investorům, že se jim to chce platit. Protože stejnou nebo lepší službu občanům/cestujícím by mohli pořídit daleko, daleko levněji…

Pražec

Když už jsme u těch kupeckých počtů cena/místo:
Parkovací dům pro auta obvykle stojí cca milion za místo. Jestli místo pro kolo stojí pětinu, tak to baj voko sedí – na plochu jednoho místa pro auto akorát pět kol umístíte.

Frantisek X

Otázkou je, zda zrovna třeba v těch Čelákovicích nešlo využít tu hluchou plochu vedle, když už tam je a neslouží ani jako parčík.

mgr.pavel

Komu ta plocha patří a jaký s ním má (majitel či obec či ÚP) záměr? Jaká je cena toho pozemku a o kolik by bylo levnější postavit podobně bezpečné „horizontální“ úložiště kol? O kolik víc (nebo míň?) by stál provoz (zabíráte větší plochu, asi by tam musel být hlídač? ale nepokazí se zakládací zařízení)? Musíte nejdřív najít odpovědi na tyto otázky, abyste zopověděl na svou otázku. (já ty odpovědi neznám, fakt nevím co by bylo výhodnější. Jen ukazuji jak by se správně měli politici rozhodovat – na základě věcné argumentace, pragmatickým porovnáním přínosů a nevýhod jednotlivých variant. Vy byste to… Číst vice »

Jakub P

Zamykatelné cykloboxy jsou levnější o řád (desítky tisíc za místo místo stovek) dají se udělat tak, že pojmou i cargo kola, tříkolky a podobné méně běžné konstrukce, které jsou ale pro některé lidi klíčové k tomu, aby mohli kolo používat. Navíc případná porucha jednoho dvou boxů nevyřadí ty ostatní, atd. Jsou tak jednoduchý, že v případě krachu výrobce nebude problém, aby je servisoval někdo jinej (maximálně bude muset vyměnit zámky za svoje). Správa Železnic má taky velmi často problém, že neví co s prostory na nádražích – potřebná technologie zabírá čím dál míň místa, lidí přímo na místě je pořeba… Číst vice »

mgr.pavel

Máte pravdu, ceny jsem neznal ale dává smysl, že vodorovní řešení bude skoro vždy výrazně levnější, než verikální.

Vertikální má výhodu hlavně v centru měst, kde je o pozemky nouze. Což ale zjevně není tento příklad.

Jakub P

Jj, chapu automaticky zakladace podobny tem cyklovezim v Tokiu a podobnych mestech, kde je toho prostoru opravdu minimum. Mozna bychom takova mista nasli i v CR, ale bude to vyjimecne. Ale zatim vsechny tyhle veze, co jsem v CR videl, mely kolem sebe spoustu nevyuzityho prostoru.

Jakub P

V těch Čelákovicích je hlavně naprosto na hlavu, že cyklověž je od nádraží až za parkovacím domem pro auta. To je naprosto zvrácená logika umístění těch věcí. Tam by daleko lepší, logičtější a levnější řešení bylo udělat kolárnu jako součást toho parkovacího domu.

Já vím, ta cyklověž tam byla o něco dřív, ale většinu životnosti to tam bude v tomto naprosto nesmyslném uspořádání.

Zbyněk

Souhlas, Čelákovice jsou čiré zoufalství.

Navíc jediný přístup k CV je kolem toho parkovacího domu po uzounkém, snad metrovém chodníčku, který ještě zužují okapy.

Rozumný přístup by mohl být přímým přístupem na nástupiště u budovy, snad to někoho časem napadne.

Když CV stavěli, tak jsem se ptal, proč je tak daleko od nádraží, prý kvůli kabelům distribuce.

Jaaa

A pak se stejně udělala přeložka kvůli tomu autochrámu, ne? 😉

Zbyněk

Nevím.

Kryštof

200 000 Kč za 1 místo + další náklady na běžný provoz.

Frantík

Tak náklady za bětný provoz by se měly vyplatit vstupným?

Y.K.

To není zase tak špatná cena. 597 kč den/rok/místo, za 10 let 59 kč den/místo. Počítám, že to tam bude stát déle než 10 let. Samozřejmě k tomu nějaké ty provozní náklady a ne úplná obsazenost, ale pořád je to v rámci celkem realistických nabsurdních čísel.

Jakub P

Je to brutální cena, bezpečné parkování kol jde zařídit o řád levněji a ještě s výhodou použitelnosti i pro ne úplně standardní konstrukce kol.

none

Tak se na prislusnem miste ozvi, budou radi.

Y.K.

Fakt jo? Za dvě a půl mega? To máte ceny 20 let zpět ne? Dnes vám odhadnou střechu na dome na dvě mega ani nemrknete.

Jakub P

Tak nebylo by to samozřejmě řešení fungl novou zděnou budovou. Cykloboxy (pro dvě kola každý) se dají koupit kolem 40 tisíc i dnes, výrobců je víc, při velké zakázce by snad výběrko nějakou slevu přineslo. Kovová montovaná kolárna bez zakládacího systému by byla nejspíš ještě levnější (samozřejmě tam by pak byla nutnost zabezpečení, ale to musí mít ta cyklověž také.

mgr.pavel

118 míst za 24M, to je něco nad 200k za místo. Pořád mi to přijde celkem drahé, ale zabraný pozemek minimální, a je to násobně menší částka než parkování IAD. Takže v kombinaci s parkovištěm pro auta mi to přijde super nápad (jak ušetřit peníze a prostor za parkoviště IAD).

Martas

Mně to teda přijde šílený za jednu věžičku. Momentálně se třeba zahajuje stavba parkovacího domu v Táboře na sídlišti a ten má být pro 250 aut za 80 milionů, takže to násobně menší částka rozhodně není. Neberte mě špatně, i když na kole nejezdím, tak jsem pro stavět oddělené cyklostezky a místo, kde kolo odložit, ale v poměru cena auta vs cena kola k poměru ceny parkování za 1 místo je tohle opravdu mimo.

mgr.pavel

Hm asi jo. Já to vztahoval k cenám park.domů co se dostanou do médií – kam se ale dostanou právě ty nejkřiklavější předražené případy (zdravím do Liberce, třeba).

Dost zajímavé by bylo vidět řešení, pokud by na park.věž nebyla dotace. Kdyby si museli radní spočítat, za co utratí jen městské peníze. Tam by asi volili pragmatičtější a cenově výhodnější variantu..

M82

Celkem drahé? Naprosto předražené… V Českých Budějovicích stavěli parkovací dům za 240000 místo v Mladé Boleslavi jsou někde kolem 350000. To si ještě můžeme porovnat náročnost výstavby a množství materiálu, které je potřeba.

none

Do pristi souteze se prihlas a udelej to levneji, ne?

M82

Super knížecí rada a něco pořádného k tématu by nebylo?

Jiří Kocurek

Záleží, kolik rozpočtujete na parkovací místo pro auto. Parkovací místo pro auto je max 15 m2, tedy při ceně zámkové dlažby 13.000 Kč/m2 se dostanete na cenu stání kola v cyklověži.

Zámková dlažba bude asi řádově dražší, aby wishfull thinking „je to násobně menší částka než parkování IAD“ platilo

Jiří Kocurek

A teď to shcytám od extermistů, kteří žijí v přesvědčení že parkovací místo pro automobil je za 10 mega, tedy dražší než rodinný dům s garáží.