Obce na Pardubicku protestují proti plánované vysokorychlostní trati

Vysokorychlostní jednotka TGV ve Francii. Foto: SNCF / Správa železnicVysokorychlostní jednotka TGV ve Francii. Foto: SNCF / Správa železnic

Jsme přesvědčeni o tom, že trať pro lidi nemá velký význam, říká starosta.

(aktualizováno v 18 hodin o vyjádření SŽ) Obce na Pardubicku protestují proti plánované trase vysokorychlostní trati (VRT) Východní Čechy, která má vést z Prahy do Hradce Králové s odbočkou do Pardubic a dál do Polska. Sepsaly petici a chtějí zabránit tomu, aby železnice rozdělila krajinu a vedla blízko domů. ČTK to řekl starosta Rohovládové Bělé Václav Fišer (SNK – Běláci).  Mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda ČTK řekl, že definitivní koridor bude schvalovat ministerstvo dopravy, v projektování bude SŽ s obcemi pokračovat v dialogu. Cílem je najít variantu, která bude respektovat krajinu a zastavěné území.„Byla ustanovena pracovní skupina, která bude proti výstavbě VRT bojovat. Sestavíme dopis, který pošleme na ministerstvo dopravy a dalším orgánům. Do pondělí probíhá petice v papírové verzi a spustíme ji také v elektronické podobě,“ řekl Fišer. Petice je na stránkách obce.

Jedna z vysokorychlostních tratí má vést z Prahy do Hradce Králové a Vratislavi, k tomu má být vybudována odbočka do Pardubic. Zatím poslední varianta trasy je naplánovaná podle dálnice D11 od Prahy a přibližně u Chýště na Pardubicku se má stáčet na jih do Pardubic, řekl Fišer.

Kromě Rohovládovy Bělé se stavba dotkne Chýště, Volče, Kasalic, Vyšehněvic, Vlčí Habřiny a Přelovic. Například ve Volči by byla trať od jednoho z domů 180 metrů a v Bělé asi 300 metrů, podotkl starosta.

Čekal by nás hluk, prašnost, fragmentace krajiny, kterou rozdělí čtyřicetimetrový železniční pás. Rozdělí to pole, lesy, je to těžce překonatelná zeď. Jsme přesvědčeni o tom, že trať pro lidi nemá velký význam. Zrychlí dopravu do Prahy zanedbatelně,“ řekl starosta.

Správa železnic má hotovou studii proveditelnosti, která zkoumala mnoho variant. Aktuálně se zpracovávají oponentní posudky. „Každá dopravní stavba danou oblast do určité míry ovlivní, naším cílem je najít variantu, která bude co nejlépe zasazena do krajiny a bude respektovat zastavěné území,“ řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Organizace s obcemi aktivně komunikovala, dodal.

Trasa VRT Východní Čechy. Foto: Správa železnic

Definitivní koridor bude schvalovat ministerstvo dopravy. „Poté se bude zpracovávat technické řešení, kde bude stále prostor pro úpravy trasy v rámci vymezeného koridoru. S obcemi budeme pokračovat v dialogu i během dalšího projektování,“ řekl Gavenda.

Pardubický kraj před časem uvedl, že odbočka by zkrátila cestování z Pardubic do Prahy o 20 minut. Teď cesta trvá zhruba hodinu. Podle kraje by vysokorychlostní vlaky měly dobře navazovat na regionální spoje, aby železnice byla konkurenceschopnější proti automobilové dopravě.

„Největším přínosem pardubického sjezdu bude časová úspora cestujících směřujících nejen do Pardubic, ale také do Ústí nad Orlicí, České Třebové nebo Olomouce. Díky této stavbě se cestovní doba mezi Prahou a uvedenými městy zkrátí přibližně o 20 minut,“ doplnil Gavenda.

Hejtmanství se pak obává, že projekt může dlouho blokovat městské a obecní pozemky a samosprávy s nimi nebudou moci nakládat a rozvíjet se, což se stalo u zvažovaného vodního projektu Dunaj – Odra – Labe, který se neuskutečnil.

Vysokorychlostní tratě připravuje Správa železnic. V České republice by mělo vzniknout více než 600 kilometrů, kde vlaky budou jezdit rychlostí až 320 kilometrů v hodině, v dalších místech 220 kilometrů v hodině. První tendr by mohl být do několika let, nejblíž v přípravě je trať na jižní Moravě.

Tagy Správa železnic VRT VRT Východní Čechy
491 komentářů