Podívejte se, jak by mohly vypadat vlaky pro PID. Soutěž na EMU 400 zadrhla u Hřiba

Podívejte se, jak by mohly vypadat vlaky pro PID. Soutěž na EMU 400 zadrhla u Hřiba

Stadler a Alstom přivezly do Berlína poslední verzi dvoupodlažních jednotek KISS a Coradia MAX.

Po evropských kolejích jich jezdí už stovky, zejména v regionální dopravě ve velkých aglomeracích. Dva velcí výrobci kolejových vozidel předvedli na veletrhu Innotrans v Berlíně vozidla, která nejsou převratnou novinkou, ale měla by rozhodně zajímat především cestující Pražské integrované dopravy (PID). Spadají totiž do kategorie EMU 400, tedy dvoupodlažních velkokapacitních jednotek. Takový typ chce od roku 2029 na kolejích Praha a Středočeský kraj.

Alstom v Berlíně představil jednotku Coradia Max v barvách pro provoz v Dolním Sasku pro tamějšího organizátora dopravy LNVG. Výrobce ukázal vysokou modularitu jednotek, díky které umí sestavit vlak přesně podle požadavků zákazníka. Alstom je označuje jako nejtišší v Evropě.

Alstom získal kontrakt na dodávku jednotek v roce 2021, celkem dodá 34 vozidel. Testování jednotky probíhá i na zkušebním okruhu ve Velimi, dodávky prvních jednotek proběhne ještě do konce roku.

Do Česka dorazily na testy nové jednotky Alstomu pro Dolní Sasko

Stadler do Berlína přivezl jednotku KISS ve verzi pro rakouské spolkové dráhy ÖBB. Do Rakouska dodá několik verzí pro příměstskou, později i dálkovou dopravu. ÖBB si objednaly zatím 126 jednotek KISS v různých verzích, nejvíce z nich zamíří do dopravy ve Vídni a okolí. V kratší verzi měří 107 metrů (371 cestujících) a 160 metrů ve verzi pro 591 cestujících.

ÖBB objednaly u Stadleru prvních 41 jednotek KISS z problémového tendru

Velkou modernizaci a pořízení dvoupodlažních vozidel chystají Praha a Středočeský kraj. Středočeský kraj již dokumentaci nutnou k vypsání soutěže schválil v červnu. Praha zatím otálí. I přes sliby náměstka primátora Zdeňka Hřiba, že by ke schválení mělo dojít do září, se tak nestalo. Na zastupitelstvo se dostane materiál až na konci listopadu.

Mají jiný postup schvalování záměru. Obsahově schválili na zastupitelstvu Středočeského kraje něco jiného než budeme schvalovat my Praze. Podle interních pravidel také musíme mít v Praze už hotové PTK (předběžné tržní konzultace, pozn. redakce) pro schvalování záměru,“ odpověděl Hřib na síti X. Na další dotazy již do vydání textu nereagoval.

Kraj i Prahu přitom tlačí čas, aby stihl soutěž na dopravce včas. Čím později bude zakázka vypsána, tím více hrozí prodlužování stávající smlouvy s Českými drahami bez soutěže. Nová vozidla mají jezdit od roku 2029, celkem jich má vyjet 54.

Největší železniční soutěž v historii. Středočeský kraj s Prahou vyberou dopravce na 30 let

Tagy alstom Alstom Coradia Max EMU 400 PID Pražská integrovaná doprava Stadler Kiss Stadler Rail
95 komentářů