pruvodce

Přehledně: Na českou železnici míří přes 11 miliard z evropských fondů, nejvíce do České Třebové

Uzel Česká Třebová, vizualizace. Pramen: Správa železnicUzel Česká Třebová, vizualizace. Pramen: Správa železnic

EU podpořila i projektovou přípravu vysokorychlostních tratí v Česku.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Noname

Rádiové spojení z Prahy do Kladna kdy? Po reko?

Vojtech

česká TrebovA potřebuje hlavně tunel od Dlouhé Třebové ke Krasikovu, cca 3 km a je vyreseno. Vlaky mají jet a ne někde stát. Zrychlení pro koridor cca 4 minuty

Vojtech

Za ty prachy se má udělat tuleň z Chocně do Usti na 200

ušatá

Kdy se dočkáme podpory celé sítě, tedy modernizace, rekonstrukce a dostavby i regionálních tratí?

digi

https://www.planobnovycr.cz/ No kdyz se podívate na ty ambiciozní cíle co si čr v planu obnovy zadalo… tak… že se vůbec ptáte…

none

Ja to rikal. Staci pockat a EU uz ten prutah pres nas skanzen nejak udela. Zatim posila penize, ale brzo posle i stavebni firmy. Staci jeste chvili vydrzet.

Franta Chcípák

Navrhuji v rámci modernizace kompletně přestěhovat do České Třebové centrály Správy železnic a Českých drah včetně všech firem v jejich holdingu.

Vojtech

A pak pod Trebovou udělat tunel a zbytek koleji odpojit…

Vojtech

I když CZLOKO to klidně odveze i kamionem

Franta Chcípák

Ne, pak tam posadit jednu taktickou hlavici.

Tomáš M

Tak většina jde do ETCS bezedné studny…..

Daniel

Na dálnice se tedy už žádné dotace z EU získat nedají?

Alibaba

Ne.
Proč by měli? Alespoň to bude konečně jasná podpora železniční dopravy jakožto ekologičtějšího způsobu.

Daniel

Však to je v pořádku. Já jen, že Češi se nyní vrhli na stavbu dálnic po letech nicnedělání. Přitom by se mohlo stavět 2× více železnic z dotací EU.

Michal M

Z jakých dotací? Současný nástroj CEF je kombinace menší dotace a dotovaného úvěru.

František

Ty dotační železnici ale pak máj zhruba efekt na úrovni dotačních rozhleden. Nádraží s novou fasádou a zábradlím prostě kapacitu nepřidá a jízdní doby nezkrátí.

Frantisek X

Záleží na nastavení dopravní politiky a zadání úkolů shora. SŽ nemůže jít proti MD, i kdyby chtěla. ODS bohužel stále vychází z vizí 1970. let, a ostatní strany na tom nejsou o moc lépe. Všichni sledují „vyrobit a prodat co nejvíce aut“, mrtvoly nevadí.

ušatá

Bohužel, pravdu díte.

Horizon

Dajú, ale CEF primárne podporuje železnice.
Ale podporia aj cesty, no nie je to moc štedré.

digi
digi

moje chyba.. presne na dalnice nedají na silnice ano…

Frantisek X

Ale to je vesměs dobře. Kapacitní dálková doprava především patří na koleje. Opravujme trojky a dvojky, pak tratě a jedničky, nakonec dálnice. Aspoň tak praví zastánci rušení lokálek, ne? 😁

Horizon

Úspech ŽSR resp. organizácií pod ministerstvom dopravy v tejto výzve je zdrvujúci…
Prešiel im jeden projekt. Získali 3 milióny zo 7 miliárd.
Pritom Slovensko má tam ešte vyčlenené peniaze, asi 200 miliónov eur. Stačilo predložiť aspoň trochu rozumný projekt na financovanie, aby ho schválili.

Práve CEF mal byť hlavný zdroj financovania dvoch plánovaných veľkých projektov Vydrník – Markušovce a Paludza – Liptovský Hrádok, ktoré plánovali začať tendrovať tento a budúci rok.

Michal M

To je ale zoufalství. To slovenští mafiáni nemají pod palcem nějaký ten Váhostav nebo něco podobného? Vždyť na infrastrukturních stavbách se žije nejlíp, z toho tečou miliardy (v Eurech jen stamiliony).
Tady to pochopil Aleš Řebíček už před 15 lety…

a8n

Ani moc ne, Váhostav prodal Široký před třemi lety Geosanu.

Radim

Trať 280 teď nemá GSM-R? Fakt?

Kubrt

Fakt nemá.

Petr

Skvele! Proc tady nikdo nendava na dotace z EU?

Martin1

Protože tohle není Babišův web. 🙂

DavidS

Vydržte chvilku, to teprve přijde.

JiP

EU zadne vlastni prostredky nema. Jsou to prerozdelene casti dani vybranyh v jednotlivych clenskych statech. Takze napr. i vase odvedene dane.

David

ehm … cla?

peter

Pokial by EU nebola, tak tie cla by tiez neboli alebo by boli prijmom jednotlivych krajin ?

Francimor

Tak EU a cla nemají žádnou spojitost, schengensky prostor může fungovat i bez EU Norsko nebo Švýcarsko v Schengenu jsou a v EU ne.

Jiří Kocurek

doplním tedy JiPa:
„v jenotlivých členských státech a z obchodu mezi členy a nečleny EU.“
Clo má povahu daně, nikoliv dividendy.

Dusmor

A kdo myslíte, že ty cla zaplatí? Samozřejmě že zase my, daňoví poplatníci, ve zvýšené ceně zboží.

Frantisek X

Jen bude možné preferovat bližší výrobu, spolu se zpoplatněním škod z dopravy… A místní si konečně vydělají.

Náhodný Kolemjdoucí

Proč neříct na rovinu, že jsou to peníze Němců, kteří tím s trochou nadsázky dodnes platí za druhou světovou?

JiP

Proc nerict na rovinu, ze vykonnost Nemeckeho hospodarstvi je dana pro ne brutalne podhodnocenou menou (Euro), kdy jejich ekonomicky uspech se preleva ve forme nekonkurenceschopnopsti na jizni kridlo EU. Jestli nekdo opravdu na EU vydelal, tak to jsou predevsim Nemci!

Michal M

Tak to úplně nevím. My nemít EU a Škodovku, tak to tady vypadá jako na Slovensku.

218

Slováci mají EU i s eurem a Volkswagen a stejně to tam vypadá jak na Slovensku

nowas

Mnohem hůř.

JiP

To je jenom videt ze o makroekonomii vybec nic nevite.

Jaaa

Vy zjevně taky ne.

Vojtech

Spíše v Bělorusku

Jaaa

Srbsko je podle mne ten nejbližší příklad.

Náhodný Kolemjdoucí

Tak to vidíte, přitom jiní podobní odborníci zase říkají opak – Euro je moc silné, jižní země by potřebovaly oslabit měnu, ale kvůli zlému Německu nemůžou. Nicméně je zajímavé, že to slabé euro pomáhá zrovna jen Německu.
Jinak čistí příjemci z východní Evropy stejně mají vesměs vlastní měny.

DavidS

A není lepší pro nás, když se to vybere od půl miliardy lidí, než od 11 milionů? Stále jsme a ještě pár let budeme výrazně v plusu.

JiP

Debata tohoto typu nepatri na tento server. Presto jenom kratce: I kdyz ciste nominalne jsme treba v jeste plusu, tak to automaticky neimplikuje nejakou vyhodu. Klicovy problem je, ze ty penize kdyz protecou pres Brusel tak maji zafixovany ucel uplatneni, ktery se nezridka znacne rozchazi s aktualnimi potrebami konkretniho statu. Z toho plyne znacna neefektivita v jejich nakladani, jako typicky priklad uvedu lesy novych rozhleden, kdy ted mnohe se jiz zaviraji, protoze neni na jejich udrzbu a nikdo tam nechodi. Zatimco se svymi danemi muze nalozit kazdy stat sam dle sveho uvazeni.

Radek

Ty rozhledny jsme si ale vybrali sami, ty nám EU nenařídila, je to čistě naše vizitka. Problém je v tom, že náš stát nemá žádné definované a promyšlené potřeby a jen náhodně investuje do toho, co si kdo zrovna dokáže prolobbovat. Je jen náš problém, že ty peníze používáme nevhodně. Bez EU by se ty peníze zjevně použily ještě hůř, protože by nad nimi nebyla vůbec žádná kontrola.

JiP

Tak rozhledny jsou jenom modelovy priklad, v uhrnne sume marginalni, pak jsou tu ale dotacni plany, kterymi protekaji v letech i vysoke desitky miliard. A to ze si nekdo neco prolobuje? To neni problem jenom u nas, to je obecna vlastnost napric EU. Zde totiz plati jedno pravidlo, ktere si socialisti prerozdelovaci zkratka nechteji nikdy priznat ze prilezitost dela zlodeje. Cim vic se prelozdeluje, tim vice penez pozere na svuj chod samotny system, tim vice penez se umerne rozkrade a nakonec ty penize nekdo prolobuje na nesmysl, coz je v konecnem dusledku totez, jak kdyby je rokradl. Koneckoncu, ma tu… Číst vice »

DavidS

A když opomenu vaší demagogii, že dotace = rozhledna, tak myslím, že nás velmi posunuli všechny stavby spolufinancované z EU. Bez dotací bychom byli výrazně pozadu.

JiP

Mate pocit ze diky dotacim EU prosperuje?

DavidS

Ano mám ten pocit. Ale chápu, že někdo, kdo vidí jen rozhledny, jejichž dopad na dotace je téměř nula, to vidí jinak. Bez dotací, jinými slovy bez přerozdělení, by prosperovala více? Třeba dotace a podpora vzdělávacích a studijních programů, dopravy, vědy, zemědělství apod?

JiP

Prave proto ze uz jsem videl kus sveta, a to ne jako turista, ale pracovne, tak vidim, jak prakticky ve vsem EU zaostava.

DavidS

Buďte klidně konkrétnější.

Frantisek X

Vždy to bude přerozdělování. Iluzi, že „naši“ rozhodnou lépe, již bohužel nesdílím.

Jaaa

Ale samozřejmě, velké infrastrukturní projekty dokáže efektivně zařídit pouze soukromník.

Tak určitě.

JiP

Ano zaridi, podivejte se jak se dnes stavi jedina PPP dalnice u nas.

Frantisek X

Které může být ovšem často ještě debilnější. Vždyť i my si můžeme vybrat, co skutečně pomůže danému cíli, EU to tak dobře nezkontroluje a musí věřit.

JiP

A co ty dane vubec nevybrat a nechat je tem schopnym, kteri ty hodnoty zjevne vytvorit umi.

Jaaa

Kritizovat projektové určení investičních peněz může jen někdo, kdo s veřejnými rozpočty opravdu nemá žádnou zkušenost.

Jaaa

To jsou stejné bláboly, jakože ani stát žádné peníze nemá.

Touhle logikou ani vy žádné nemáte.

JiP

Vsechny dotace jsou o tom, ze penize seberete vzdy tem schpnym a rozdate neschopnym s predstavou ze nejak zazracne vytvori nejakou hodnotu, misto aby zustaly tam kde vznikly a s vysokou pravdepodobnosti tvorily dalsi hodnotu. Ano, totez plati i o premrstenych danich. Mate pocit ze nas stat cokoliv ridi ucelne a hospodarne?