ŘSD bude mít se státem tříletou smlouvu na údržbu. Vymanilo se z platových tabulek

Asfaltový povrch silnice, ilustrační foto. Pramen: Sdružení pro výstavbu silnicAsfaltový povrch silnice, ilustrační foto. Pramen: Sdružení pro výstavbu silnic

ŘSD může odborníkům nabídnout vyšší mzdy. Mátl zmínil například právníky, IT experty nebo správce staveb.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepíše se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) v nejbližších dnech tříletou smlouvu na údržbu dálnic a silnic I. třídy. Smlouva stanoví standard kvality sítě a zároveň na jeho dosažení zajistí peníze.

Jde o zásadní změnu dosavadního přístupu, kdy se peníze přidělovaly na každý rok zvlášť dle rozpočtu a nebylo je možné převádět. Jako jednu z výhod přeměny ŘSD na státní podnik to dnes prezentovali ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Pro letošek bude mít ŘSD na údržbu smluvně zajištěnou částku 21,8 miliardy korun, což je základ i pro další roky. Suma se bude ovšem každoročně zvyšovat, a to především na základě rozrůstající se dálniční sítě a inflace.

V případě nedodržení smlouvy (a kvality údržby) čekají ŘSD sankce. Naopak, zlepšení údržby bude nově jedním z ukazatelů pro odměny vedení ŘSD a dalších zaměstnanců. Jedním z ukazatelů má být například počet mostů, které se podaří přesunout ze dvou nejhorších kategorií (stupeň VI – velmi špatný a stupeň VII – havarijní). Kvalitu údržby silnic a dálnic má kontrolovat společný tým SFDI a ministerstva dopravy.

„Cílem není udělovat sankce, ale nastavit tlak na zvýšení kvality a efektivity. Zvládnutí úkolů bude mít přímý dopad na odměňování vedení ŘSD,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. Podle Mátla změna umožní údržbu lépe plánovat. Mimo jiné vyloučí nehospodárné chování, kdy ke konci roku byla snaha utratit peníze i v nepříznivém počasí, neboť nebylo možno je převádět na další rok.

Mátl připomněl i další výhodu proměny ŘSD z příspěvkové organizace na státní podnik. ŘSD se vymanilo ze státních platových tabulek, takže může odborníkům nabídnout vyšší mzdy. Mátl zmínil například právníky, IT experty nebo správce staveb. „Dosud jsme byli na trhu práce ve srovnání se soukromým sektorem absolutně nekonkurenceschopní, což platilo hlavně u absolventů,“ řekl Mátl.

Nábor odborníků povede podle něj k tomu, že si ŘSD řadu činností, které dosud zadávalo externě, zajistí vlastními silami.

O transformaci ŘSD na státní podnik psal deník Zdopravy.cz v pondělí.

 

Tagy ŘSD transformace ŘSD údržba dálnic
25 komentářů