Smartwings jsou opět v rukou českých akcionářů, vykoupili Číňany

Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Smartwings s registrací OK-SWI. Zdroj: SmartwingsBoeing 737 MAX 8 letecké společnosti Smartwings s registrací OK-SWI. Zdroj: Smartwings

Česko-čínské spojení ve Smartwings nebylo šťastné. Česká strana si stěžovala mimo jiné na absenci jakékoliv pomoci v době covidu.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Růža

Politika notora nás stála spoustu peněz. Mohl by z důchodu něco splácet. Na kořalku a cigára bych mu nějaké kačky ale nechal.

Igelkotten

Ne, že by mi byl bývalí pan prezident sympatický, škody jeho politického směřování jsou velké. Mám ale pocit, že tohle zavinil LuftJarda.

Igelkotten

Bývalý prezident. Omlouvám se. Hrůza.

Y.K.

Oni na to byli celá parta, každý si odpracoval svůj díl.

TSTT

Jen chci upozornit, že ČSA by už nějakou dobu neměly být součástí Smartwings Group (ostatně ani Smartwings samotné je jako součást skupiny na stránkách neuvádějí). Od reorganizace v roce 22 v nich drží SW jen 30% podíl, zbytek pak právě Prague City Air. Společnosti jsou samozřejmě kapitálově i jinak spojené, ale není to tak, že by Smartwings přímo ovládaly ČSA.

Martas

To je pravda, taky těchto kombinácí exsituje v businessu hodně, že se matka netváří jako matka, ale v tomto případě dokud je to tak, že na linkách ČSA lítají Smartwings a komunikaci zajišťuje stejná nejsdílnější mluvčí na celém světe, tak mají společného víc, než je normálně běžné při tomto „krytí“.

Ivo

Asi bude můj názor divný, ale ač s nimi až na výjimky necestuji, tak jsem za to rád a doufám, že je to konečně někam posune. Docela mě mrzí, že zabili značku ČSA a místo ní tlačí Smartwings.

otik

Problem Smartwings ze su velmi zavisli od letnej sezony. CSA mala poslednych 33 rokov velku smolu na manazment. Problem nebol v zamestnancoch ale v manazmente a akcionarov spolocnosti. To je ten podstatny rozdiel medzi LOTom a CSA.

Jirka

Souhlas, evidentně si polská vlády nedělali z Lotu odkladiště na bývalé ministry, náměstky a kamarády.

Jiří Kocurek

A pokud dělá, tak tam odkládá lidi, kteřou jsou alespoň kompetentní. FuftJarda byl ledacos, ale kompetentní ani trošku.

watslaw

Co vlastně onehdy Vika a Šimáněho vedlo k tomu ten podíl Číňanům (i když tehdy jiným) prodávat? Čistě jen, že měli pocit, že za to nabízí víc peněz, než kolik je hodnota? Zase kdyby to brali jen takhle kvůli penězům, tak by mi nedávalo logiku aby to pak za tolik svých peněz zase zachraňovali.

Rossec

Tvrdík

Balíkář

Jasně, v tomhle banánistánu může za všechno špatný Putin, Babiš a Tvrdík 😀 Ti dva šíbři nemají vlastní hlavu a v ní mozek?

Y.K.

Ale za tímhle skutečně stojí Tvrdík. Tvrdík na Wiki: „Od roku 2012 byl předsedou dozorčí rady Smíšené česko čínské komory vzájemné spolupráce. Od září 2013 byl neplaceným „honorárním poradcem“ tehdejšího premiéra Jiřího Rusnoka pro Čínskou lidovou republiku. Od roku 2014 se stal prezidentem komory. Od roku 2015 byl místopředsedou představenstva čínské firmy CEFC China Energy Company Limited pro Evropu (to je ta co získala podíl v SW). V květnu 2018 byl z vedení CEFC Europe odvolán poté, co CEFC China Energy včas neuhradila pohledávky ve výši 475 mil. euro (cca 12 mld. Kč) vůči J&T Private Investments. J&T pak přebrala… Číst vice »

Balíkář

Když vás budu u otevřeného okna přesvědčovat jak je výhodné skočit, skočíte?

Y.K.

Vedl / vlastnil jste někdy firmu co na denní provoz potřebuje miliony a miliony korun a jeden kus výrobních prostředků vyjde na dvě milardy?

Jirka

Jsou to jenom čísla a počty nul. Skutečně zdravou firmu provozně zajistí jakákoli banka a nepotřebujete nějaké Číňany.

MartinS.

Banka vám půjčí a vy jí to s úroky vrátíte, nvestor pomáhá třeba s rozvojem, protože chce investici navýšit a dlouhodobě na ní vydělávat.

Balíkář
watslaw

Že Tvrdík měl dotyčné funkce vím, a že asi chtěl, tomu věřím. Ale jaký důvod měli ti dva (Š+V) ho poslechnout a prodat?

Y.K.

Nějaký důvod asi měli a evidentně se nechali přesvědčit, že to je dobrý deal. Pozadí či detaily samozřejmě nikdo z nás vědět nebude.

Jan Sůra

Tvrdikovy sliby o obřích investicích.

Jakub K

Konečně 🥳 Co bude následovat?

Petr

Co by mělo následovat? Budou dál létat hlavně pro CK, jako doposud.

Jakub K

Já nevím, nějaký restart, SW chartery, ČSA linky s codeshare. Investor ( normální ) HUB ( já vím sci-fi ) nebo prodej?

Zdeněk

To budou…ale na „kvalite “ služeb SW se touhle majetkovou dispozici stejně nic nezmění….

Tomáš

V tom bych vás rád opravil. TVS hlavní zájem opravdu není létání pro CK, ale zahraniční ACMI kontrakty trvající 6 měsíců a více. Mezi ty hlavní patří FlyDubai (báze DXB), Sunwing (Báze Ottawa, Toronto, Halifax), AirTransat (Toronto) a doufám že už jen v minulosti snad největší kontrakt pro El Al a Israir.. Smartwings vůbec nejde o operování těch pár linek z Prahy, které máme a už vůbec né pravidelných pod ČSA..

Otakar

Tak proč by se do ČSA cpali? Pokud jim o to nejde.

tom.stepis@gmail.com

Pokud jste si nevšiml tam ČSA letadla létají již delší dobu všude možně po světě, také na linkách TVS. Jinak teď je například jeden kus v Torontu pro Air Transat. To že mají 2 linky opravdu není důkaz toho že TVS chce lítat pravidelky.

Avoda

„Číňané se dostali k téměř polovičnímu podílu v českém leteckém dopravci v roce 2016 v rámci vlny čínských investic…“

Můžete tu vlnu investic prosím nějak specifikovat? Pokud totiž vím, tak za Zemana tady žádná čínská investice neproběhla.
Byly akvizice, jako tato do Smartwings nebo do pražské Slavie, ale to byly akvizice. Navíc vlna je opravdu silné slovo.

A rozdíl mezi investicí a akvizicí je zásadní. Že to nechápou voliči MZ mne nepřekvapuje, ale tady by se mlžit nemělo…

Avoda
MrMarkus

V případě Slavie k investici došlo minimálně při koupi stadionu od E Side Property, fotbalový klub z toho následně profitoval. U Travel Service netuším. Každopádně po letech jsem šťastný, že to patří opět panu Šimáněmu, ten si musel prožít svoje, když viděl, jak to co kdysi vytvořil hnije a nedá se s tím nic dělat.

Air Traveller

z investice ma profitovat investujici :)))

MrMarkus

To je těžké, když neznáme přesně ty ceny za kolik co koupili a prodali. Tykač měl za Slavii (včetně toho stadionu) dát 2 miliardy Kč. Katařani v roce 2019 měli nabízet 1,5 miliardy, ale číňanům to přišlo málo. Stadion jako nemovitost má hodnotu přes miliardu, ale byly na to vázané vysoké dluhy. Zrovna tady si myslím, že se číňanům podařilo najít výborný čas, kdy klub prodat, těžko by za něj v jiné době dostali víc než teď a zisk si nakonec nějaký odnesli (a to nevíme, co v průběhu let teklo za peníze sem a tam).

watslaw

Investující v této vlně investic profitoval zvýšením politického vlivu, což byl také důvod těch „investic“.

MartinS.

Tak jednou z mála čínských investic u nás je výroba televizorů Changhong v Nymburku a asi by se našly ještě nějaké podniky zde Čínou založené. Ale za Zemana se skutečně investicemi nazývaly akvizice, kde Číňani buď vůbec ničím nepomohli nebo dokonce škodili: Smartwings, ŽĎAS, Pivovary Lobkowicz, Médea, Florentinum, Slavia, Mountfield. Vlastníci předpokládali, že Číňané přinesou peníze či technologie. Ale nic takového se nestalo. Možná ale buďme rádi, že si toho tady nekoupili víc a hlavně, že nám na úvěr nezačali budovat infrastrukturu.

mcerny_ta

Pravdu nemá ani Avoda, ani Vystrčil. To je typické blábolení politika, který o ekonomii nemá ani šajn. Když investuji, mohu investicí akvírovat, ale taky nemusím. Riziko s tím nijak nesouvisí. Nic víc, nic míň…

Kecy Vystrčila jsou k smíchu a jen ukazují, jaký je to hlupák. Bohužel tím žene vítr do plachet dalším hlupákům – pohunkům obdivujícím Zemana.

Vitapb

Gratuluju, že se jim povedlo zbavit se koule na noze a přeju si ať se jim daří!

Gomon

Konečně je Luftjarda a jeho čínští přátelé z leteckého byznysu pryč. Je to jen první krok? a Šimáně s Nývltem prodají celé Smartwings? Komu?

Marek

Babišovi🤣

otik

Myslim si ze to nepredaju nikomu v dohladnej dobe. Nie je komu. Je sice zopar aeroliniek ktorym by sa hodil CSA/Smartwings ale kazda z potencialnych aeroliniek ma momentalne ine starosti.

vitapb

Je otázka, jak moc se toho budou chtít majitelé zbavit. Ryan má kapitálu přespříliš, na letadla čeká jak na slitování a do portfolia by jim SW celkem zapadaly. Samozřejmě s ČSA by byl konec..

PeDazOl

Státu, to budete ještě valit voči…. 🙂

Pampeliška

Doba pozemanovská.