pruvodce

Soud řeší tragickou nehodu v Olomouci. Seniorky zachycené tramvají si řidič nevšiml

Tramvajová linka č. 4 v Olomouci na zastávce Autobusové nádraží podchod. Zdroj: FB DPMOTramvajová linka č. 4 v Olomouci na zastávce Autobusové nádraží podchod. Zdroj: FB DPMO

Soud jednání odročil, kvůli rozdílným výpovědím chce znalecký posudek.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ivo Hury

Pražská prasata. Žil jsem v Praze dvacet let. Kdyby řidič koukal do zrcátka co dělají cestující, jak vystupují a nastupují – což musí – viděl by to. Navíc ignoroval signál od cestujících, aby zastavil. Kriminál na deset let! Těch prasat co si dělají – bez prdele – čárky a dusí kaštany, jak nám mile říkají, je deset na jednoho slušného!

Michal.S

Olomouc ty Prahou!

XXyy

A přitom se jednalo o Olomouc co? Tupý analfabetický dementní hovado

Honza V.

Doufám, že nemáte řidičák ani na koloběžku. Jste naprostý mimoň.

král j

Je to hodně nemilé. Chudák paní. Jsem zcědav, koho dsoudí, pokud se to dozvíme.

Jaaa

Je to malá ryba, má to spočítaný. U nás se pardonujou jenom ty velký.

udavač

Při zaznění signálu není dovoleno vstupovat do prostoru dveří, ale pokud se v něm už někdo nachází, má jej urychleně opustit: jde-li o vystupující osobu, je jen logické, že bude pokračovat ven z vozidla a nebude se vracet zpět dovnitř – pak by takovou osobu měl ale řidič vidět v zrcátku. K tomu doplňuji vlastní praxi pomalého seniora: když vystupuji, natahuji přes sebe ruku se zavazadlem (obvykle červený baťůžek), aby řidič v zrcátku včas viděl, že se ještě někdo snaží vystoupit a nepřivřel mě ve dveřích – ale to samozřejmě nic nenařizuje (a těžko by i mohlo). Jiná věc je,… Číst vice »

Frantík

Docela je pitomé že řidiči začínají zvonit i když lidi pořád nastupují. Absurditu nařízení by člověk samozřejmě prokázal tím, že by nenastoupil.nebo nevystoupil a čekal před dveřmi- tím by ale trestal sám sebe.

Martas

Jako pardon, ale zvonění není u T3 (aspoň v Praze) moc slyšet, obzvlášť pro staršího člověka.
Ve 21. století mi přijde smutné, že tramvaj se dokáže rozjet bez řádného uzavření dveří a zároveň nejsou dveře pořádně pokryty třeba kamerou (a smutní nad tím řidiči i v Praze, že na půlku dveří není vidět)

TnM

V pripade teto nehody se dvere zavrely normalne. Zranena pani neuvizla ve dverich, ale vypadla ven pod tramvaj. Vzhledem k tomu, ze tramvaj ma blokaci rozjezdu, tak privreni by pani paradoxne zachranilo.

SYN

Hm, podle snímku vypadá že stanice je typu „zvýšený ostrůvek pojížděný automobily“ jaká je prosím typicky „škvíra“ mezi hranou nástupního prostoru a ostrůvkem? Řádově 10-20cm horizontálně, 0-5cm vertikálně? Kam se tam dalo zapadnout?
Souvisí případně nějak stavební aktivita v letošním roce na inkriminované zastávce s velikostí této „škvíry“?

TnM

Pojizdene nastupiste tzv. videnskeho typu ma standardizovanou nastupni hranu jako kazde jine nove tramvajove nastupiste. To je taky jeho smyslem, aby lidi nastupující z vozovky nepoznali rozdil v pohodli nastupu.
Kam se da spadnout? Podivejte se na jakykoliv obrázek T3 a jak jsou umistene predni dvere. Jsou ve zkosene, zuzujici se casti bocnice (narozdil napr. od novych vozu EVO). Toto je jedna z nejvetsich designovych chyb té trojek. Jak predni tak zadni dvere nejsou rovnobezne s nastupistem a k tem zadnim navíc ridic blbe vidi.

SYN

Díky, to jsem si neuvědomil!

jva

Vzhledem ke dveřím ve zkosené části T3 je ta škvíra i u ostrůvků. A pokud už tam zapadnete, výška nástupiště už nemá vliv.

JosBun

Přesně tak pokud zapadnete u předních dvěří a tramvaj se začne rozjíždět, dostanete se do uzavírajícího se V profilu mezi tramvají a ostrůvkem jako u nůžek, takže vás tramvaj stáhne pod sebe. Paradox je, že kdyby paní vystupovala zadními dveřmi nic by se jí krom pádu na zem pravděpodobně nestalo. Tady se bohužel dostala pod vůz a přímo před podvozek….

SYN

Paní se původně pokoušela vystoupit prostředními, tam by to bylo bývalo nejbezpečnější (z mnoha různých důvodů, především „časového“)… kdyby se byly otevřely. Zatracený kontakt, nejspíš byl primární příčinou děje končícího smrtí 🙁

David Novotný

Ty staré šroty T3 už nemají v běžném provozu co dělat. Bydlím v Olomouci a musím tím jezdit. Ve třetině případů nejdou otevřít dveře a v další třetině případů to nedojede nebo tomu vysadí motor. Jsou to sice svým způsobem krásné stroje, ale pro starší lidi je to fakt zlé…špatně se vystupuje, nastupuje. Nevidím tady až tak chybu řidiče, jako spíše DPMO, které nakupuje nejdražší tramvaje v Evropě a proto probíhá obnova vozového parku výrazně pomaleji, než by tomu bylo kdyby hospodařili racionálně. Myslím si, že i pro samotné řidiče je to za trest v tomhle jezdit…v létě je sice… Číst vice »

jva

…a tak jsou ty „poruchové“ T3 nejvíce vypravovanými typy v OL. 7 souprav z 8 (když 147 je na VP) není problém, i těch 8 nejednou najednou vyjede. Kdy bylo venku aspoň aspoň 6 ze 7 Aster/Trií? I 5 je důvod k oslavě…

SYN

S největší pravděpodobností při vyřazení „wan“ budou podobné „vzpomínačky“… ty byly takové „držáky“… na spravení stačilo prakticky jen kladivo…
Celkem běžný vývoj s tím jak se typ stává dobře známým a „zvládnutým“ se zdroji náhradních dílů mj. i na vrakovišti…

Leinad

Pokud se nepletu, z počátku jezdily T3 s průvodčím. Ale nebylo to vyžadováno

XXyy

Přesně tak, ve 21. stoletý se už dávno tyto vraky mají vyřadit

Aaabbb

Mně přijde špatně, když už se tohle stalo, že řidič nereagoval na zjevně opakovaně použitý signál „znamení k řidiči“. Pokud cestující viděli, co se stalo, a hned reagovali mačkáním všeho, co bylo v dosahu, je chyba, že řidič nereagoval.

Ares

Chyba je, že žádný cestující neaktivoval záchrannou brzdu. Takže asi nikdo opravdu nemačkal vše co bylo v dosahu. Určitě lepší, než volat na policii a křičet on nezastavuje.

TnM

Ani ta zachranna brzda by nezachranila v tomto pripade zivot. Leda ze by byla zmacknuta okamzite po rozjezdu.
Reakce ridice na znameni v nouzi je ale na povazenou a mozna ho bude stat svobodu.

SYN

No, svobodu… asi i v „nejhorším“ případě půjde o podmíněný trest… toto jsou nedbalostní činy, nemělo by jít o trest „natvrdo“.

JosBun

Jste si jistý, že někoho ve zmatku kdy se tramvaj rozjíždí s nohou cestujícího sevřenou mezi dveře a táhne ho po nástupišti za sebou, napadne šmátrat po nouzové brzdě jejíž tlačítko je zapuštěné někde v plechovém deklu na druhé straně od tlačítka signálu k řidiči?

Takto olomoucké T3 vypadají, nakolik je to funkční si udělejte představu sám.

https://olomoucky.denik.cz/zpravy_region/tramvaj-jak-zastavit-20080607.html

Ondra K.

Zpětně se samozřejmě radí snadno, ale v takové situaci je na místě použít záchrannou brzdu místo znamení k řidiči.

SYN

„Z nehody se zodpovídá řidič tramvaje David Romsy“
Davide, to je doufám jen shoda jmen?

SYN

Nějaké dokumentární záběry (nižší kvality) ze dne nehody… zdá se že se jedná o celkem normální přehlednou zastávku…

https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/tragicka-nehoda-tramvaj-cestujici-flora-wolkerova-olomouc.html

SYN

„Podobná nehoda, kdy tramvaj sevřela ve dveřích cestujícího a strhla jej s sebou, se stala před patnácti lety. V červnu 2008, také na Wolkerově ulici, ale u mrazíren, o zastávku dále než nyní, dveře tramvaje sevřely nohu tříletého chlapce. Následně jej rozjíždějící se vůz vláčel zhruba sto metrů po zemi. Hoch naštěstí přežil, skončil v nemocnici s tržnými ranami a odřeninami. Řidič tramvaje o rok později odešel od soudu s podmínečným trestem. Dopravní podnik dostal pokutu 30 tisíc korun. Hned po nehodě nechal namontovat do vozů jednotné záchranné brzdy, které doplnil cizojazyčným označením, stejně tak tlačítka pro komunikaci s řidičem.… Číst vice »

SYN

Za zajímavé bych považoval též to že ostatky usmrcené jsou přikryté v místě cca. 5m před (za, po směru jízdy) zastávkou, čili nějakých 20m od místa kde se měly nacházet přední dveře druhého vozu kterými vystupovala. Čili něčím ta tramvaj musela oběť nehody přidržet, přece mi nechcete tvrdit že se tam oběť „dokutálela“…

SYN

Hm, teda jako, FAKT lze si nevšimnout (z místa řidiče) smrťáku u předních dveří tramvaje?? To mi připadá jako účelová pohádka…

SYN

Pardon, tak vidím že to byla souprava…

SYN

Jak to mají v Olomouci s ochranou proti sevření? Na fotu je celkem moderní souprava… nebo je to jen ilustrační?

Někdo

To bude ilustrační.

Leinad

I T3 má blokování rozjezdu při otevřených dveřích. Ale záleží na údržbě, může to sepnout.

SYN

Tomu rozumím že nemůže odjet dokud jsou dveře otevřené, bavíme se tu o možnosti sevření (neboli dveře jsou „nedovřené“, podle provedení ochrany je citlivost na tělo/končetinu/v nejjemnější citlivosti snad údajně i na tužku)

David

Paní vystupovala když zněl signál, který ji to zakazuje. Co ten soud proboha řeší? To se chce dosáhnout toho, aby tuhle práci nechtěl už vůbec nikdo dělat?

Kubrt

To jistě byla chyba, ale proč tam jsou ta zrcátka? Proč tam je znamení k řidiči? A řeší to soud, nikliv uliční akční výbor.
Předpokládám, že stejně rezolutní bys byl, i kdyby se to stalo tvojí matce nebo babičce.

Kamui

Kdyby se to stalo jeho babičce, tak by se k tomu nesměl vyjadřovat, protože by byl ve střetu zájmů, a tudíž se nemohl vyjádřit objektivně.

Kubrt

Aha, to je zajímavý přístup, takový empatický.

Frantík

Čí zájmy by byly ve střetu ?

David

A řídil jste někdy soupravu T3? Asi ne, jinak byste věděl, k čemu tam ty zrcátka jsou

Jiří Kocurek

Aby se řidič přesvědčil, že se nerozdíždí s otevřenýma dveřma, ze kterých mu něco trčí?

Soud řeší (pokud jsem správně pochopil článek) jestli řidič mohl vidět na dveře, ze kteých paní vystupovala.

To, že někdo vystupuje při zvukovém znamení, když nemá, ještě neznamená, že jej lze jen tak usmrtit.

David

Nikdo neříká, že je dovoleno zabíjet za porušování pravidel. Ale že pokud se někdo usmrtí vlastní nedbalosti, neměli by se trestat cizi osoby

Kubrt

Pokud ten řidič nic špatně neudělal, tak se trestu bát nemusí.

SYN

A naopak, pokud udělal, tak mě David nepřesvědčí že výpověď obviněného je nezaujatá a objektivní a že na sebe bude sám „žalovat“. To mi jaksi promiňte ale on víceméně musí tvrdit že je nevinen.

Někdo

A to třeba znamení k řidiči

SYN

A to zejména ty zrcátka vpravo…

Jiří Kocurek

A zdruhé strany si zkuste představit tu bezmoc, že jste v zadním voze, mačkáte tlačítko nouze a nic … nic …

Kubrt

To nechť posoudí soudce. A pokud jeho rozhodnutí masově pobouří řidiče tramvají, jistě se o tom dozvíme.

Ivo Hury

Ano řídil, zastávky jsou v rovině, řidič velmi dobře vidí po celé délce tramvaje. Incidentu by si všiml. Má to za povinnost, a vzhledem k tomu, že svědci potvrdili, že jel jak prase a nenechával lidi v klidu vystoupit, tak půjde natvrdo. Měl totiž předpokládat, že takovýmto jednáním k podobnému incidentu může dojít. Praha je plná seniorů.

Frantisek X

A Olomouc, kde k tomu došlo, nepochybně též. Byť třeba do nemocnice už musejí busmo, neb kdo by se trmácel k přeložce po autostrádě.

Ares

Vždyť má pravdu, cestující jsou jak ovce, raději se nechají sevřít do dveří, hlavně se procpat. Ta signalizace zavírání dveří jasně dává najevo že v dveřním prostoru nikdo nesmí být a částečně chrání i řidiče.
Co se týče signalizace k řidiči, pokud vím, tak každý tramvajový vlak má záchrannou brzdu a ta aktivována nebyla?

SYN

A zároveň má stanovený signál… „v nouzi stiskněte několikrát přerušovaně“. Nebo už tento signál je z důvodu častého zneužití ignorován?? Pak ho ale prosím nechte vyřadit z „návodu“ ve voze. Dokud tam je, je stále povinností řidiče se jím řídit.
Mimochodem, ta nouzová brzda je za skleněným „okýnkem“ žeano? Za jak dlouho byste prosím dokázal ji použít, i kdybyste byl zcela připraven, šlo by to pod 10 sekund? (předmět vhodný k rozbití)? DPMO hovoří o rozbití kladívkem, já se tedy přiznám že se absolutně nepamatuji kdy jsem naposled viděl kladívko ve voze tramvaje, jen semtam v autobusech??

JosBun

U olomouckých T3 za sklem není, ale je pro jistotu zapuštěné pod plechovým deklem….

https://olomoucky.denik.cz/zpravy_region/tramvaj-jak-zastavit-20080607.html

SYN

Ehm, a co se to leskne na snímku „vevnitř“ toho červeného kroužku? A prosím pojmem „sklo“ samozřejmě rozumím „průhledný pevný materiál“…

SYN

A hele, ona je ta nouzová brzda u starých T3 jenom u středních dveří?? Tak to teda nic moc, v krizi si člověk „zajisté“ uvědomí kde ji obvykle vídá… „„Cestující má podle předpisu právo v případě nebezpečí dát znamení k zastavení opakovaným stisknutím tlačítka „Znamení k řidiči“ umístěného nad dveřmi, a to krátkým přerušovaným stisknutím,“ vysvětlovala Kopřivová. „Uslyší-li řidič toto znamení, musí ihned zastavit,“ doplnila. Pro případ krizové situace je v tramvaji ještě záchranná brzda, která v případě použití nezávisle na řidiči zastaví soupravu. „Záchranná brzdy (vždy v červené barvě) je umístěna v prostoru všech dveří, kromě starších typů tramvají… Číst vice »

JosBun

Zkuste věnovat pozornost popiskům snímků. T3 žádné sklo nemají…

Ivo Hury

Ovce jsi ty. Ta signalizace upozorňuje cestující, že mají urychleně prostor opustit, což paní udělala. On ten proces zaznění signalizace a pohyb dveří u této tramvaje řídí řidič, takže lze jen na vteřinu cinknout a zabouchnout tam lidi – což potvrzují svědci nehody, že takto řidič jednal na každé zastávce. Je to prase, prostě dusil kaštany. Dělá to tam kvanta řidičů. Na tvrdo aspoň deset let!

JosBun

Reagoval na nouzové signály k zastavení? Ne, takže jak můžete tvrdit, že při jízdě byl dostatečně obezřetný a vše kontroloval? Nechte to soudu.

SYN

Jste si jist že proces vystupování (ze schodů dolu) bylo možno po zaznění signálu přerušit?? Viděl jste snad záznam?

Jmeno

Rovněž sražení chodce na dálnici se řeší, jestli jej nešlo vidět a zastavit. Není totiž dovoleno zabíjet přestupce, pokud šlo jejich přestupek kompenzovat svou pozorností, často nařízenou z povinnosti

xyz

Například přitěžující okolnosti, že se tramvaj vůbec rozjela, když nebohá paní byla přivřená ve dveřích atd.

Nebo že se ty dveře neotevřely poté, co tam paní byla přivřena.

Ivo Hury

Signál nařizuje urychleně opustit prostor dveří, nic nezakazuje. Jak dlouho signál zní a za jakou dobu se řidič rozjede je druhá věc. Běžně pražská prasata nechají signál znít vteřinu a zahaj arogantně za plyn. Svědci potvrdili, že řidič se choval přesně takto – jak prase.

David

Pane, vy jste evidentně jen idiot, který tramvajím vůbec nerozumí, ale nesnáší tramvajáky, tak se plete do diskuze. Pokud Vám tak pijou krev, jezděte jiným prostředkem a možná tak zabráníte i svému infarktu než neustálými nenávistnými komentáři tady.

Vteřinu a jede se. Větší blábol jsem v životě neslyšel, a těším se, až mi předvedete toho bouráka, který obešel zabezpečení, které právě toto znemožňuje.

Leinad

1) Začala vystupovat až při signálu nebo naopak signál začal zvonit až když vystupovala? (No první variantě naznačuje výpověď, že už byla blokována poptávka na jinejch dveřích, ale ať se to prokáže)
2) Mohl ji řidič vidět v zrcátku?

JosBun

Pokud podle vyjádření svědků řidič nereagoval na nouzové signály z tlačítek v druhém voze, tak za ním může DPMO stát jak chce….

Honza V.

Pokud mačkali poptávku dveří, tak to řidiči žádnou nouzi nesignalizuje.

Kamui

Je strašně fascinující, jak znalec dělá měsíce analýzu toho, co měl řidič udělat nebo neudělat jinak, když v reálném provozu má řidič na to stejné rozhodnutí zlomky sekund.

JosBun

Na rozdíl od vás na to znalec má kulaté razítko a odpovídající odbornost a vzdělání….

Jan K

Je to bohužel tak. Víc to platí pro řidiče automobilů. Nehodový děj trvá průměrně 2 vteřiny. Řidič nemá mnohdy ani vteřinu, aby vyhodnotil situaci (stihnu zastavit, stihnu uhnout, mám přidat) a zareagoval. Proto se také říká, že řidič je vždy jednou nohou v kriminále a druhou v hrobě..

Jiří Kocurek

Jenže ono není hned jasno, evidentně, když se výpovědi svědků liší.

Jinak ze strany řidiče to sotva byl úmysl, nicméně tahle nedbalost stála někoho život, takže rychlosoudy ze židle bych nedělal.

Jiří Kocurek

A vyšetřování je tam potřeba proto, aby se prokázalo, zda to nedbalost byla (mohl vidět) nebo nebyla (nemohl ji vidět ikdyby se do zrcátka díval).

SYN

Ovšem statistika úmrtí při dopravních nehodách (vývoj v čase) hovoří přecejen trochu optimističtější řečí…

Jakub P

Samotný nehodový děj jo, ale ten zdaleka ne vždycky vznikne nečekaně, V nemálo případech mu řidiči jdou naproti stylem jízdy, ignorováním rizik, jízdou „na hraně“ bez prostoru pro chybu. A ono jim to většinou nějakou, klidně i delší dobu vychází, protože mají slušné instinkty, když mají kliku tak naberou zkušenosti, atd. Ale když to pak jednou nevyjde, je to velký průšvih.

A hlavně u nás stále stavíme infrastrukturu tak, jako by řidiči byli neomylní a vždy dodržovali předpisy. Opatření k reálnému zklidnění dopravy jsou vysmívána a zamítána ve jménu pohodlí řidičů motorových vozidel a rychlosti za každou cenu.

Jirka z UL

Nooo, co k tomu přidat fíry a vlakoše. Sice je to spíš jinam, ale na Syslech v Ústí buď dveře jsou zamčené nebo se nedovíraji – takže kolikrát se jede i s otevřenými. Ale jsem zvědavý kdo to odskáče až se stane malér. Nedávno to průvodčí řekl na plnou hubu, že s tím jezdit je jak být napůl v teplácích…

Jiří Kocurek

Možná by si někdo měl uvědomit, že znalec je tam proto, aby soudci vysvětlil věci. Soudce, kupodivu, totiž není vševědoucí.

autobusik2

Máte pravdu, ale je tu pár problémov: V českom právnom systéme je neskutočná snaha nájsť vinníka za každú cenu (narozdiel napríkald od USA) a u dopravných nehôd to platí dvojnásob. Až v posledných rokoch Ústavný súd rozhodol, že nie každá dopravná nehoda musí mať vinníka. Ako píše Kamui vyššie pri nehode máte zlomok sekundy sa rozhodn´úť čo spraviť, nemožene si sadnút, zvážiť všetky možnosti a spraviť k nim štatistickú analýzu… V prípade znalcov je problém, že niekedy vymyslia neskutočne teoretické možnosti akoby sa dalo nehode zabrániť, ktoré sú v praktickom živote nepoužiteľné a nikoho by nenapadli v tom zlomku sekundy.… Číst vice »

Poručík Mazurek

Pokud si správně vzpomínám, tak před lety došlo k nehodě v Pardubicích na dukelské točně. Chodkyně si zkracovala cestu napříč točnou až došla k levému boku trolejbusu a ten se v tu chvíli rozjel a dotyčnou zachytil a přejel levým zadním kolem. Žalobce to postavil na tvrzení, že řidič měl průběžně sledovat levý bok vozu. Kdo z nás by to udělal při výjezdu z točny, kde potřebuje sledovat vozidla na silnici, kam vyjíždí? Ale soudci to stačilo a řidič byl uznán vinným.

Vesper

Já myslím že v tom jsou i politické tlaky. Společnost si žádá aby byl řidič shledán vinným a nějak potrestǎn (alespoň podmínkou). Ono si stačí přečíst nějaké diskuze na zpravodajských serverech, to je taková hezká sonda do myšlení „obyčejných Frantů a Mařen“, kterých je ale ve společnosti věšina.