pruvodce

Španělská vláda vetovala maďarské převzetí Talga. Odmítnutí otevírá dveře fúzi se Škodou

Vysokorychlostní jednotka Talgo Avril. Foto: TalgoVysokorychlostní jednotka Talgo Avril. Foto: Talgo

Vláda obchod odmítá kvůli Orbánovým vazbám na Rusko. Magyar Vagon podle ní ohrožuje bezpečnost.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

Gratulace ke spravnemu rozhodnuti spanelske vlady.
Madaraci at tahnou na Sibir!

Jmeno

Dynamická změna rozchodu, jako zájemci o dopravu laikovi mi to přijde zajímavé, měly by to i jiné vlaky než VRT ? Např. rychlík Praha-Užhorod by vČierne roztáhnul kola a pokračoval dál ?

Bram

Ano. Už takový vlak od výrobce Talgo jezdil mezi Moskvou a Berlínem. Měnič (nikoliv člověk, ale technické zařízení) rozchodu byl nainstalován, pokud se nemýlím, v běloruském Brestu.

Tady máte o tom článek. Je sice z Blesku, ale to snad nevadí, je tam dost fotek a je to česky: https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-svet/437923/na-siroke-ruske-koleje-vyzral-prvni-evropsky-vlak-vyjel-z-moskvy-do-berlina.html

Michal Němčanský

Takové Talgo vlaky se změnou rozchodu existují už několik desítek let. Toto je film o vynálezci vlaku co mění za jízdy rozchod a dalších technických řešení Talgo, např. pasívní naklápění: https://www.youtube.com/watch?v=Bbo5vslB2ig Na YT je více pozoruhodných videí i oficiálních – stačí zadat Talgo.

Bram

O tom samozřejmě vím a to právě těch několik desítek let. Ostatně jsem si byl Talgo prohlédnout, když někdy v roce 1991 zavítalo na ukázku do žst. Praha-Holešovice :-).

Bram
Jmeno

Aha, takže změna rozchodu není tlačítkem u strojvedoucího ale je to docela proces.

Bram

Přesně tak. Ale probíhá automaticky během průjezdu měničem rozchodu. Lokomotivy, které tuto soupravu dopravovaly, rozchod samozřejmě neměnily. Vždy se musely při změně rozchodu vyměnit.

Addams

PPF, ktera je majitelem Skoda Tr., je take majitelem slovenské TV Markiza, ktera slouzi dalsimu Putinovu sluzebnikovi Robertu Ficovi. Tudiz z blata do louze …
Snad to prodaji Polakum.

Pražák

A jakmile se tam vrátí k mocí PiS, jakože jednou vrátí, tak co?
PPF jako soukromou firmu zajímá jediné, zisk. Není tu od řešení úrovně demokracie na SK.
Tohle u Maďarů a potažmo ani u státních Poláků nemusí vždy platit.

Jaaa

Pokud zájem o zisk zrovna v konkrétním případě ohrožuje státní bezpečnost, tak to úplně jedno není.

Adviser

To je jak Zamotané příbuzenstvo vyprávěné Vlastou Burianem

JirkaJJ

Chápu, že knowhow Talga je pro Škodu lákavé, no po tom co jsem tu četl o problémech Talga, tak si říkám, jestli to není pro Škodovku moc velké sousto… I když to asi evidentně vědí, když se jim nechce Talgo kupovat za cash, ale chtějí fúzi… Uvidíme, co nabidnou Poláci, ale evidentně to asi nebude úplně to samé co chtějí akcionáři Talga, jinak by se o tom také pořád nediskutovalo…

Martin

No talgo muze mit potize, ale moc se mi nezda pak ten zajem prave polaku a madaru, know-how skoda muze zuzitkovat velmi dobre, zakazky talgo take ma, vyvoj take…
Do ucetnictvi tedy nevidim, ale pokud to neni katastrofa – a to si zas nemyslim – tak by to koupit klidne mohli.
Portfolio take nemaji spatne, skoda by ziskala technologie, ktere nema a obtizne by je ziskavala – podvozky, vysokorychlostni jednotky, lokomotivy, vyvojovy tym…

vlachjan

Youtube kanál Adam Something má dvě docela zajmavé videa o maďarských vlacích, V podstatě tam říká, že kolem roku 2005 se maďaři pustili do výroby vlastních vagonů což vyčerpalo jejich opravárenské kapacity natolik, že nebyly schopni udržovat v dobrém stavu existujcí rooling stock. Tento stav chtěli před pár lety vyrovnat nákupem Vectrainu, ale z objednávky sešlo. Tedy pro Maďarsko je asi zajmavá prespektiva nahradit stávajcí vozy novými netrakčními jednotkami vlastní produkce. Ale moc nerozumím tomu, proč si s Talgem nevyjednají jen licencování a lokalizaci výroby – jistě by to vyšlo levněj než kupovat celou firmu…

Vlastimil Kocurek

Podívejte se na fúze v USA, to je jiný svět, fúzují tam společně obrovsky technologicky a kapitálově silné firmy světových značek. Prostě to je globální byznys.
mají silné vývojové jednotky. Jsou kapitálově silné. Tím se zabývám.
Fúzují ne kvůli potížím, ale za technologickým pokrokem, prostě sloučí tisíce patentů obou firem.
ne proto, že jedna z nich má potíže, ale ty nejlepší.
To bohatství tam nepadá z nebe.

Takže vhledem k tomu mému zájmu budu slušný a nebudu ten evropský bizár nijak komentovat.

Nakonec už několik diskutujících ten problém vyřešilo. Blahopřeji !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vlachjan

Promiňte, ale vůbec jsem nepochopil, co jste chtěl svým příspěvkem říci.

Vlastimil Kocurek

To může také znamenat, že komentář byl velmi dobrý.

Vlastimil Kocurek

No, v něčem se shodneme, to je to vytěsnění minoritních vlastníků, ale to už dávno a dávno ta společnost Talgo měla mít takové věci provedené, pak by byla připravena k fúzi. Tady ten bizár je v tom, že se chtějí spojovat firmy, které na to nejsou připraveny, protože v moderní ekonomice ideálně fúzují společně silné firmy, a to kapitálově i technologicky silné, v horším případě kapitálově silnější firma prostě spolkne tu slabší, tak třeba zaniklo Volvo, bez toho, aby se o tom rok předem psalo ve veřejných mediích, jako v tomto případě. Na vině je EU a Španělská vláda zřejmě… Číst vice »

Jirka

Nejde o to jestli je to velké sousto pro Škodu, ale pro PPF a tady si troufnu říct že zdroje jsou.

JirkaJJ

Kdyby zdroje byly, tak to koupí za cash, tak jako akcionáři Talga chtějí. Místo toho ale nabízejí něco co nikdo nechce…

Vojtech

Škoda bude za 3 roky potřebovat i novou značku, stávající Škoda prodala škodě auto… ideální kauf a je to jen o ceně

Vlastimil Kocurek

Talgo je na tom tak, že loví v kalných vodách východní Evropy ??? Doporučoval bych jim, tento region opustit úplně. Škoda jim nebude dobrým partnerem. Můj subjektivní názor. Snad jej může mít.

erik

Bez ohledu co si myslíte o škodovce, tak my jsme střední, ne východní Evropa!

digi

Duševně jsme východ… Bohužel…

qwertz

Co jsou potom slováci?

Tomáš

Kultúrne stred, mentálne stred-ovek.
Viem, o čom hovorím.

Vlastimil Kocurek

Od Slováka to beru.

Vlastimil Kocurek

Zametejme si před vlastním prahem a nechejme Slováky na pokoji.

Vlastimil Kocurek

Bohužel, ale je to tak, navíc dobře bodujeme na předních příčkách alkoholismu, drog, gamblerství, v nedostupnosti bytů, v exekucích, atd. Máme druhé nejhorší školství v EU a v udržitelnosti rozvoje jsem poslední. Tne, kdo si myslí, že to nijak naši prosperitu neovlivňuje, se mýlí, čím složitější technologie budou, tím více nám svět kvůli toho se bude vzdalovat.

Jirka

Sorry, ale v udržitelnosti rozvoje nemůžeme být poslední, když u nás je oproti jiným státům EU rozvoj prakticky všeho naprosto marginální.

Koumes

Když už jsme v tom železničním oboru, tak vězte, že naše asociace žel. průmyslu (ACRI) očekává růst exportu o 10 %.

Koumes

Já se tedy do východu nepočítám. Jestli vy ano, nic nenamítám.

Olda_údržbář

Třeba to platí jen subjektivně.

Adviser

Tak předně mluvte za sebe a nepodsouvejte ostatním subjektivní názory.

Addams

Vsechno vychodne od Ase jsou pro stare zeme EU nekdejsi ruske kolonie s ruskou mentalitou.

Vlastimil Kocurek

Pojen střední Evropa je jen výmysl nás a okolních států, jinak se to nikde neuvádí.

Karl vB.

A můžete prosím upřesnit, čí výmysl je pojem „středoevropský čas“?
Železnice v Rakousko – Uherské monarchii jej začala používat již od roku 1891.

Vlastimil Kocurek

No vždyť píšu, že se to traduje jen v okolních státech. Vídeň je pár km od našich hranic.

Jaaa

Střední Evropa je Německo a Rakousko-Uhersko.

Martin

Talgo nelovi na vychode, lovi madari na zapade s podporou madarske vlady a buh kdo jeste…
Naopak o talgo maji zajem jeste polaci a my (skoda)…
On Siemens a Alstom by koupi mel prakticky monopol musel se zbavovat jinych svych casti…

Tomáš

To že Španělská vláda vetovala Magyar Vagon je sice dobře, pořád to ale neznamená zelenou pro Škodovku. Takže klid…

Kubrt

V první řadě by Škoda, respektive PPF musela akceptovat, oč mají akcionáři Talga zájem (cash), nikoliv o co dosud měla zájem Škoda. Uvidíme, jaký bude další vývoj.

Tomáš

No tak chování Talga ke Škodě je očividně takové „vlažné“. A to rozhodně nemá nějaký banální důvod jako jsou pouhé „peníze“. V tom bude něco jiného.

Kubrt

Jestliže akcionáři chtějí prodat a Škoda jim nabídne fúzi a výměnu akcií, tak chápu, že to žádné nadšení nevyvolává.
Myslím, že by bylo v diskuzi užitečné rozlišovat pojmy „Talgo“ – firma, její vedení, a třeba „majoritní akcionáři Talga“, tedy ta část držitelů akcií, kteří chtějí prodat. Samozřejmě tam je průnik zájmů, vedení firmy bylo dosazeno těmi akcionáři, ale přecejen firma není to samé jako její vedení nebo (spolu)majitelé.

Pája

Máte pravdu. Navíc, pokud se problémy kupí, je pro akcionáře nejschůdnější prodej akcií a případně poté nákup jiných.

Vlastimil Kocurek

Ale to nesouvisí s tématem, že si mohou koupit jiné akcie. Pokud myslíte, jako že tím mohou vyhrožovat ?? Tak jednoduché to skutečně není. A my se tady nikdy nedozvíme, jaká je vlastně zákulisní hra Talgo, jsme ti poslední.
Ani nečekají na na naše rady. To jsou hluboce interní věci, které se nedozvědí ani ti minoritní vlastníci. Vysoká hra.

Vlastimil Kocurek

Nebudou všechno vědět ani lidé ve španělské vládě, ani my, ani Poláci, toto jsou skutečně vysoké hrátky a ani nebudeme vědět, proč se tak či onak rozhodli.

Vlastimil Kocurek

A není to spíše tak, že firma = majoritní vlastník. Polde mne, minoritní vlastníci nerozhodují o ničem, jinak by to ani nefungovalo. Jejich výsadou je pouze brát dividendy, ale nemohou nic řídit. Pokud mají nějaké „pravomoci“, tak ty jsou vysloveně formální, a je to dokonale zabezpečeno, aby na nic neměli vliv.
Napište !! Rád se obohatím o váš názor.
A také jsem u akciovky pracoval, předseda představenstva byl majoritní vlastník a rozhodoval úplně o všem. A tento princip tam střežili jako oko v hlavě, a byl mnohokrát zabezpečen a pojištěn.

Kubrt

Předseda představenstva, pan Oriol, syn jednoho ze zakladatelů, vlastní nějaké nízké jednotky % společnosti. Největší akcionář je investiční fond Trilantic, ten má 40 %, 52 % je u drobných akcionářů.

Vlastimil Kocurek

Ale to pořád neznamená , že firmu řídí drobní akcionáři, ale Trilantic.

XXXD

O co jiného by akcionářům asi šlo (zvlášť těm malým). Pro ně je to prostě jen byznys a teď prostě dospěli k tomu, že nechtějí pokračovat a svého podílu se chtějí zbavit. Žádný skrytý smysl bych v tom nehledal. Škoda prostě jen nabízí úplně něco jiného než akcionáři chtěli.

SaulGoodman

Na druhou stranu akcionáři v těchto jednáních vždy budou mít maximalistické požadavky, aby pokud možno co nejvíce vyšponovali nabídky, přesto můžou mít ochotu se dohodnout na něčem poněkud jiném. Škoda nenabízí (jen) cash na ruku, ale na druhou stranu ty akcie také mohou časem odprodat, ono na to lze pohlížet i jako na určitou formu financování té operace. V situaci, kdy je do toho navíc zapojen i stát, resp. státy, do hry vstupují i úplně jiné zájmy a úvahy, takže je dost těžké výsledek jednání předvídat. Samozřejmě pokud Poláci přinesou cash na zlatém podnose, tak asi mají vyhráno, ovšem kdyby… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

To všechno je spekulativní.

vlachjan

Škoda není listována na žádné burze, ocenení privátně vlastněného podniku, který z této pozice nemusí publikovat zdaleka tolik dat, jako veřejně obchdovatelná společnost, je vždy mnohem komplikovanější, než u veřejně obchodovatelné firmy jako je Talgo.
Pokud by akcionáři Talga souhlasili s výměnou akcií, kupjí v podstatě zajíce v pytli. Navíc v situaci, kdy vlastníkem Škody je finančne velmi silná skupina, které by po mergeru nemuselo dělat problém minoritáře vytěsnit navýšením základního kapitálu podobně, jako to udělala již v minulosti.

Jan Pytela

Vy byste přidával cash pokud (jak nyní víme správně) očekáváte, že vám konkurenční nabídku smete ze stolu vláda? 😉

Johnny

Na RailBaltica se počítá s vysokorychlostními jednotkami měnícími rozchod? Myslel jsem, že to bude zcela samostatný systém s rozchodem 1435 nenapojený přímo na existující tratě…

hor411

Ano, RailBaltica má být opravdu celá 1435mm

Kubrt

Proč tolik minusů? Nasazení jednotek s proměnným rozchodem sjíždějících z RB na stávající tratě by skutečně byl úplně nový koncept, se kterým se dosud nepočítalo. Je otázka, zda je to skutečný záměr, nebo nějaká okamžitá politická myšlenka.

Addams

Vyrobit EMU 1 435 / 1 520 mm neni problem, ale nejdriv by je nekdo musel objednat. Vi nekdo neco o takove objednavce ?

Fuchs

Jakékoliv maďarské spojenectví je ruské spojenectví. A to je nebezpečí a obrovské riziko.

Vlastimil Kocurek

Souhlas, se Škodovkou je to asi tak poloviční.

vlachjan

Nedělejte si iluze. PPF by to byla schopná po nabytí bez mrknutí oka prodat do maďarska celé i se Škodovkou. (pokud by přišla dostatečně zajmavá nabídka)

Addams

PPF, ktera je majitelem Skoda Tr., je take majitelem slovenské TV Markiza, ktera slouzi dalsimu Putinovu sluzebnikovi Robertu Ficovi. Tudiz z blata do louze …
Snad to prodaji Polakum.

hor411

Že by nakonec Škoda? SprintPanter 😀

Pája

Firma z Polska má taky zájem? Tak to je možná přes úřady ve Španělsku schůdnější cesta. Talgo má co nabídnout, ale samozřejmě ne zadarmo a tím nemyslím pouze cenu za případný odkup. Uvidíme, co bude dál.

Jaaa

Firmy ne, polský stát.

Libor

Pesa je vlastněna polským státem. To bych za tím viděl.

Karl vB.

„Talgo má co nabídnout“
To je možné, ale součástí té jeho nabídky je nutnost řešení problémů, nikoliv však pouze s výrobní kapacitou Talga, jak to eufemicky formuloval španělský kabinet , ale s nekvalitou vlaků a z toho vyplývající finanční stránka věci – vyvolané náklady na úhradu smluvních sankcí, ztráta renomé atd.
Zaplatit pytel peněz za převzetí firmy a tím si zadělat si na nutnost okamžitého řešení léty nahromaděných problémů…
Kdo o to, kromě Maďarska, má fakt zájem?
https://zdopravy.cz/porucha-uveznila-500-lidi-v-tunelu-kvuli-horku-rozbijeli-okna-valka-renfe-s-talgem-se-stupnuje-214796/

XXXD

Také jsem dost zvědavý, jak se budou řešit problémy okolo stávajících kontraktů Talga. Se snahou o odprodej to tak trochu vypadá, jako že loď jde ke dnu a akcionáři se před potopením ještě snaží vytěžit, co se dá, protože jestli loď ještě nejdu ke dnu, tak má minimálně dost velké trhliny, takový kontrakt s DB na ICE L se také nevyvíjí zrovna podle plánů.

Pája

No vždyť píšu, že zadarmo to nebude a nemyslím jen cenu za případný odkup. Problémů k řešení, nebo chcete-li výzev.

Karl vB.

Vaší formulaci: „…má co nabídnout, ale samozřejmě ne zadarmo…“ jsem pochopil, jako šponování ceny, nikolliv v opačném gardu, jak jste to teď upřesnil.
Já jsem stará konzerva, takže bych to nazýval pravým jménem – PROBLÉM.
Výzvy bych nechal korporátním mluvčím, ti bez nich zpravidla nemohou žít….