pruvodce

Správa železnic za miliardu a čtvrt modernizuje nejlepší trať v Libereckém kraji

Vizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZ

Cestující čeká kvůli modernizaci trati výluka příští rok přes léto.

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Nutno říci, že to vypadá, na rozdíl od jiných úprav jinde, docela hezky, atraktivně.

Jan Šebelka

Na co jsou dneska na nadrazi cekarny.by me zajimalo

Pavel

Třeba v zimě přečkat na odjezd vlaku v teple?

ušatá

Na čekání.

Klemovak

V Brně řeší nádraží 96 let.

Jirka

Trochu přitlačte.

Jarda

ta zastávka v Chrastavě vypadá dobře, ale když se k tomu přičte hromada prachu, holuby, a pavučiny, tak už to bude vypadat dost kusově.

PetrO

Oprava sesuvu u Lovosic v nedohlednu, resp. dříve byla odmítnuta za 0,8 mld jako nákladná, teď se snad za 0,4 mld povede, pokud se stihne do voleb. Tady se za 2 nádraží dá trojnásobek… Je to ještě Správa železnic, nebo budov?

Petr-666

pochopte, že hlavním předmětem činnosti každé státní organizace je správa penězovodu.

Alibaba

No, škoda že okolo Chrastavy nevytáhli dvojkolejky na obě dvě strany pro umožnění letmého křižování. Smerem na Hrádek bych dvojkolejku udělal až za Bílý Kostel jako zárodek na trať do Jitravského sedla a Rynoltic.

V Machníně by se hodilo přesunout nástupiště blíže k centru osídlení (P3810)

Bez přezdívky

Ono je to tam na 2 koleje co se týče spodku připraveno už od výstavby.

Alibaba

Vím, jinak bych to nenavrhoval. Akorát drobný problém je v šířce tělesa, muselo by se na spoustu místech udělat nějaké drobné umělé stavby (pravděpodobně gabionové zídky).

zdroj

Vyhovovalo tehdejším normám a osové vzdálenosti kolejí, dneska by se to muselo rozšířit

ušatá

Není to zas tak hrozné, ekonomicky docela výhodné.

ušatá

Ano, chtěl jsem to také napsat, ale nebyl jsem si jistý, zda jsem si to nepopletl. Je tam spodek na dvě koleje, takže by neměl být problém to udělat a bylo by to vhodné, i třeba pro účely zkapacitnění pro nákladní dopravu.

Jarda

to myslíte, že Půta tak dalece přemýšlel?

Alibaba

Myslím, že nikdo takhle moc nepřemýšlí, ani na nějakých odborech strategie na SŽ a MD.

Většina totiž myslí s kroutícím kolečkem v ruce. 🙂

Mirek

Když už se mluví o této trati – Jak to aktuálně vypadá s kauzou Chotyně? Děje se tam něco? Dohodla se SŽ s obcí nebo to zase potichoučku, polehoučku vyšumělo?

Jaaa

Vnitřky budov bych pochopil, ale co je špatnýho na současným zastřešení, tomu fakt nerozumím.

Pavel

Zajímal by mne detailní plán rekonstrukce. Nějak mi nejde do hlavy, když kompletní výluka bude až příští rok v létě, co tam jako budou dělat do té doby těch 9 měsíců?

Petr-666

fakturovat 🙂

nádražák

Liberec – Česká Lípa bude pořád středověk.

Pája

V jiné části ČR se taky odsouvá a už ani neslibuje. Zdravíme ze Zlína….

MilanSima

Středověk neskončil….ale jsou i horší tratě.

J.K.

Proč se tam nedá ETCS rovnou během té akce?

berka496

Protože jsem přeci v ČR 🙁 .

Pizzaman

A i šprti občas udělají chybu. 😄

zdroj

Běží soutěž na instalaci ETCS, tak se to možná stihne

mgr.pavel

Protože dvě věci v jedné akci se nikdy nedělaly.

A protože by za rok ouředník na SŽ neměl co žrát.

/s

zdroj

Tak mělo se stavět v letech 2018-2020, neustálé posouvání nás dostalo až sem, projekt se připravoval ještě dříve a to bylo ETCS jen na papíře.

Dejf

no tak tou přípravou se myslí že tam natahají chráničky, nakonec proč ne, to nikdo nezničí, ani neukradne, stojí to pár kaček a pak tam nemusí rejdit bagr a kopat výkop pro kabeláž.

Tomáš

A jak to vypadá s tím úsekem v Polsku? stále se tam vlaky plouží 30/40 kvůli špatnému stavu?

David

Ano, 40.

Francimor

Jak se měří nejlepší trať? Na ty stanice 50 let nikdo nesahl.

Francimor

To je jak tvrdit že nemá cenu opravovat českou Třebovou, protože trať z Prahy do Olomouce je v pohodě.

Jiří Kocurek

I podobnost s Bezprávím by se našla: Pojarow.

Francimor

No nevím například Liberec- Tanvald je prakticky celá zrekonstruovaná, Liberec- Turnov částečně taky to samé Liberec Lípa také částečně zrekonstruované. Tady neprobehlo skoro nic.

Francimor

Tak nejrychlejší a nejlepší jsou dvě významově jiná slova. A c řekne je mezi Libercem hradkem opravené.
Jinak přes Chrastavu je 60km/h a přes Hrádek je 70km/h.

Pavel

Rekonstrukce kolejí proběhla v roce 2010 (cca 100 mio), ale mimo obě nádraží. Nevím jak často tudy jezdíte, ale obě budovy a prostory kolem, včetně nástupišť jsou strašné. Mimo to, že osvětlovací stožáry už pomalu padají díky korozi. Rekonstrukci to potřebuje jako sůl.

Marcel

Cože? Tou rekonstrukcí myslíte třeba ručně ovládané závory v Mimoni? Na to, jak přímá a rovná je trať Mimoň – Jablonné by tam vlaky měli jezdit 120 minimálně. A realita? Trať je je místy dokonalý skanzen.

nádražák

Naprostý souhlas. Lbc – ČL = středověk.

MilanSima

Nejsou v Rynolticích ještě výhybkáři?

Marcel

Myslím, že ano. Respektive na vjezdu do stanice je budnik s panem/paní. Tuším, že jsou na obsluhu výhybky.

nádražák

Lbc – Česká Lípa zrekonstruováno a kde?
Svezte se někdy s fírou ať to vidíte.
Propady rychlosti, stanice bez návěstidel a zab. zařízení, mechanické přejezdy, rychlost 80 kde by se dalo 100. Zbytečný oblouky u Zákup.
Zrekonstruováno 🤣🤣🤣🤣

Marcel

Vaše slova tesat do kamene. A pak s tím na SŽ někoho přetáhnout.

Twix

Zrovna ty oblouky u Zákup se mají rovnat, ne? Je pravda že potenciál na celkem snadné zkrácení jízdních dob vzhledem k tomu všemu výše uvedenému tato trať určitě má.

Kuba2

Tak ČL – Zákupy opravdu je, abychom mu nekřivdili.

Gejza

Trošku porovnáváte jablka s hruškami. Trať do Hrádku není nejlepší (nejkonkurenceschopnější z hlediska jízdních dob) kvůli rekonstrukci, která proběhla před 20 lety (stavem svršku / spodku je srovnatelná s řadou jiných tratí), ale kvůli parametrům výstavby před 160 lety. K tomu jí také dopomáhá relativně příznivější terén. Rekonstrukcí obou stanic se odstraňuje infrastrukturní dluh, který zde byl od vámi zmíněné rekonstrukce širé trati před 20 lety. Např. na trati Liberec – Tanvald došlo i k rekonstrukci všech stanic a zastávek.

Gejza

Na druhou stranu neříkám, že to celé nešlo udělat nějak ekonomičtejí. Podchod v Hrádku je podle mě zbytečný, protože stejně všichni chodí přes koleje. V Chrastěvě bude alespoň pozitivem průchod k Elitexu, ale jinak se tam podchod také nevyužívá. Trochu se obávám o využitelnost obou výpravních budov. V Chrastavě je nádraží v excentrické a komerčně nezajímavé poloze. Také v Hrádku pochybuji, že by komerční prostory získaly nějaké smysluplné využití.

Pavel

Podchod je pouze pro ty, co chtějí do města a navíc je to tak něco nechutného, že tam vlastně ani nechodí ti ve směru do města. Naopak, pokud dle plánu udělají chodníky přímo podél koleje ve směru k sídlišti a do průmyslové zóny, tak se právě přes ty koleje přestane chodit.

ušatá

Jen 50 let? Nebo třeba od doby postavení?

Jiří Urban

Elektrizace předpokládám neproběhne.. To je velká škoda.

Jiří Kocurek

Stejně by tam kraj musel objedat BEMU, protože to nepokryje snad žádné ucelené rameno. Teď z hlavy nevím, kdy končí současné soutěže.
Jo, kdyby se to pak elektrizovalo v rámci přestavby stanice v Liberci, to už by byla jiná.

Alibaba

Bylo by zajímavé, kdyby se s Němcema liberecký kraj na tom BEMU jako podmínka do soutěže dohodl, a pak by to v ČR jezdilo na 25 kV a nabíjelo (a třeba jen na tratí a v Liberci u nějakého dobíjecího bodu), a od hranic do Seifenersdorfu to jelo na baterky (možná ve Varnsdorfu něco na dobíjení).

Nose Peak

Zbytečný. Leda by to bylo na 15 kV a na něco v Sasku to navazovalo…

Jiří Kocurek

A to by musely DB Netz mít trolej alespoň ve Zhořelci, když už ne až v Žitavě. Poláci je předběhli…

Alibaba

Dvoufrekvenční vozidla (jednotky) taky existujou, ale asi Škoda je nevyrábí na rozdíl od BEMU. 🙂

Jarda

myslím, že by museli bejt dráty i na německé straně. Nebo mít elektrickej vlak s dieselovym motorem, že by to pod dratama jelo na eletriku a mimo pak normalně na naftu.

berka496

V ČR se první rekonstrukce odflákne a druhá se udělá pořádně 😀 . Nic nového pod sluncem …

Pako

I vy jeden optimisto! Druhá pořádně. Kdepak. To by se přeci nemohla dělat za pár let třetí. A to přeci nechceme, že ne Správo?

Jiří Kocurek

Tak ono mnozí tvrdili, že 1997-2022 je pár let…

fabec

A směr Lípa opět zapláče…
Tímhle směrem bych spíš uvítal rozšíření IDOL až do VDF.

Marcel

To je trať pro turisty a milovníky kamenných viaduktů. Několik let jsem denně jezdil do práce vlakem. Už jsem si raději koupil auto. Vlakem Lípa – Liberec v ideálním případě 1h15min. Autem 40 min.

Marcel

Jo a to neberu cestu MHD na nádraží.

Jiří Kocurek

Chrastava vypadá parádně!

Pavel

Jasně. Možná plášť budovy, ale to je tak všechno.

Pavel

Píšu tedy o aktuálním stavu, nikoliv o stavu po rekonstrukci 🙂

Jan

Teď nějaký trend na dobré správě rekonstruovat nedávno rekonstruované tratě?Kdyby tu Skansku radši poslali na ten polský úsek…

Francimor

Chrastavu ani Hrádek nikdo v poslední době nerekonstruoval

Jiří Kocurek

Předpokládám, že fotka v článku je aktuální.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/07/chrastava.jpg

Ten peron a kolejiště teda po reko nejsou.

Alibaba

Akorát že poláci by na tu Skansku byli schopni poslat policajty s kulometem, protože oni ten kousek evidentně opravovat nechtějí.

Zaosai

Dokud trraťový úsek přes Polsko nepřevezma SŽ nebo DB tak to je celkem nerentabilní práce.Místo aby šlo Polsko proklamovaně do Evropy tak jde v tomto úseku do řiti.

Alibaba

I tomu se prý poláci brání…
A přitom kousek ve Fukově je podobný precedent už cca 150 let (ale jiné státy).

Sap1k

Podle katastru Neusalza-Spremberg Taubenheim(Spree) patří SŽ, takže jak to tam mají vymyšlené?

aaabbb

Článek vyznívá tak, že vlastně tato stavba není potřeba, protože trať je „nejlepší“ v kraji. Jenže ono to tak úplně není. Trať je kapacitně vytížená, jízdní řád nemá rezervy. Zabezpečovací zařízení a čas potřebný pro křižování v Hrádku či Chrastavě neodpovídá dnešní době. Přístupy na nástupiště tam jsou výhradně po schodech, chybí bezbariérový přístup. Takže já upřímně doufám, že tato mnoho let odkládaná stavba se naopak konečně zrealizuje.

Francimor

V jakém rozsahu? Že se vymění koleje a pražce a na ty staré byste dělal nové zabzar do každé stanice cca za 2×150 milionů? To je větší vyhazování peněz než vyměnit 50lety svršek.

Luboš

Fajn, investujeme více než miliardu do rekonstrukce dvou nádraží a na ostatních zastávkách budou cestující využívat (v nejlepším případě) 100 let staré dřevěné boudy (Chotyně, Bílý Kostel (pardon, tady je novější), Andělská hora, Machnín hrad). Machnín je zrekonstruovaný ale nevím, jestli je tam alespoň čekárna, protože z nádraží je rodinný dům.
No oběma nádražím přeji, aby to tam dopadlo lépe než nepovedená rekonstrukce nádraží ve Varnsdorfu na téže trati.