pruvodce

Tři procenta trhu. O auta se spalovacími motory není v Norsku zájem, ukazují poslední data

Elektromobily Tesla S v Norsku. Foto: Norsk Elbilforening / Wikimedia CommonsElektromobily Tesla S v Norsku. Foto: Norsk Elbilforening / Wikimedia Commons

Čtyři z pěti prodaných nových aut v Norsku jsou auta jen na baterie.

227 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans

Je vidět, že to norové vzali za správný konec.

mouvoj

Hlavně je vidět,že na to mají..😁
Je ještě pár zemí,které by si to mohli dovolit. Ale v normálních ekonomikách, dokonce ani tak silných jako je Německo, to nefunguje.

Stanislav

Norové podporují elektro auta a GD a těží ropu a plyn, z které podporují prodej elektro aut. To mi připadá jako Kocourkov.

Jan

Jmenuje se to pokrytectví a vlastnictví lidí statem

soumar

Je fakt, že v Norsku je dost nabíječek a málokde se tam dá jezdit rychle (kopce, uzoučké silnice). Řidiči jsou tam docela slušní.
Taky bych si jako další auto pořídil alespoň hybrid.

rkkk

V té zemi zelené hovadiny a socialismus nefungují stejně jako kdekoli jinde na světě. Jsou jen tak bohatí díky těžbě surovin a rybolovu, že to tam není tak vidět. O trhu se v tomto případě snad nedá ani mluvit. Vždyť oni mají na jednoho obyvatele jen z těžby ropy a plynu měsíční příjem do rozpočtu v přepočtu kolem 30 tisíc Kč. Takže vlastně by každému mohli koupit nový elektromobil a vyplácet mu slušnou výplatu, aniž by vůbec nějak pracoval. Stačilo by jim prodávat jen tu ropu a plyn. Kdokoli mluví o úspěšném hospodaření a trhu v takové zemi, tak neví,… Číst vice »

Tomáš R.

A co tím chcete říct? Že mají Norové nechat to přírodní bohatství ležet ladem a živit se navlékanim korálků?
Krom toho kousek východně od Norska leží jedna taková veliká země která je důkazem toho, že obrovské přírodní bohatství samo o sobě ještě nezaručuje, že ta země bude bohatá a civilizovana..

Jan

Právě, Norové si užili období výhodné těžby fosilních paliv, nakoupili za to spoustu akcií a mají z toho velmi silný penzijní fond: https://en.wikipedia.org/wiki/Government_Pension_Fund_of_Norway
Dnes už by klidně nemuseli těžit, kdyby to ostatní stále nekupovali, protože se neobtěžují transformovat ekonomiku na šetrnější k životnímu prostředí.

Karel

Šetrnost k životnímu prostředí je na nic, pokud s sebou nese problémy.Zde je vozidlo mnohem dražší závislejší

Jirka 2

Mohli si za to koupit pozlacený lamba a vykašlat se na nějaký penze a životní prostředí 🙂

Franta

Tak doufám, že taky Norové okamžitě ukončí těžbu té ohavné břečky, zvané ropa, a vzdají se veškerých zisků z jejího prodeje. Jen nevím, co potom budou žrát, bude po bohatství.

Tomáš R.

Jasně, Norové si pěkně mají těžit ropu, dokud jí mají a po večerech sedět s petkou Bráníku u televize. A situaci řešit až v okamžiku, kdy ropa dojde.
Ta vaše „poznámka“ je strašlivě hloupá. Právě to, že v době prosperity dokážou vizionářsky využít zdroje, které mají, k financování vývoje a zavádění něčeho modernějšího, efektivnějšího a udržitelnějšího, je důkazem jejich civilizační vyspělosti.
A zatímco my tady ve východní Evropě vedeme tyhlety duchaplné řeči o tom, jak je elektromobiita k ničemu, Čína ve velkém skupuje světové zdroje surovin k výrobě elektroaut potřebných. Proč asi?

Franta

Ta vaše poznámka je strašlivě hloupá. Kdyby přece přestali s těžbou, museli by na elektromobily přejít všichni a hned. Tohle, co dělají, nemá s ekologií nic společného. Jde jenom o prachy a ne o životní prostředí. Nebo chcete tvrdit, že těžba surovin na výrobu baterií je ekologičtější než těžba ropy?

Tomáš R.

Oni lidé mají přirozenou tendenci posuzovat chování jiných podle svých hodnotových žebříčků. Pokud si myslíte, že jde všem jen o prachy a nikdo nemyslí na nic jiného, tak si to prostě myslete, to je vaše volba.
Pokud jde o „ekologičnost“ různých činností, tak se pokoušejte, když už, porovnávat aspoň porovnatelné. Těžba surovin na výrobu baterií a těžba ropy jsou dva úplně jiné ukazatele.
Smysl má porovnávat celkovou ekologickou stopu celého životního cyklu automobilu a to včetně veškerých externalit. A ano, tam si dovolím tvrdit, že je stopa elektroauta výrazně nižší, než u auta se spalovacím motorem.

Haim

Těžba surovin zas tak neekologická neni. A hlavně tu baterku vyrobíte a na provoz netěžíte a když skončí životnost vozidla, tak to rozemelete a uděláte z toho novou baterku.

Jan

Měl jste těžké dětství,když si nemohl hrát s autíčka na na baterky,jako ti,co za mě rozhodli v čem musím jezdit-uplna demokratická klec

Haim

Ty jo, Vy už máte dost… Norové právě drtivou většinu přijmů z ropy dávají do fondu na který v zásadě nesahají a žijí jako by jej neměli. Občané i firmy platí vysoké daně a rozpočet je financován z nich. Jen mají velmi rádi svou nádhernou zemi a přírodu a tak se snaží si to nezasrat…. Jasně, ty elektrický auta se rozšířili tak rychle díky daňové úlevě na jejich pořízení, ale nyní je už kupují i když tak velká neni a v praxi ukazují že až na vyjímky to není problém.

Pavel

Od roku 2009 ziju v Norsku (Oslo). Je to tu naprosto pokřivený trh, jak uz bylo napsáno výše. Ptal jsem se kolegů v práci, co je vedlo v posledním roce ke koupi elektro auta. Vsichni odpovedeli stejně. Porizovací cena a hlavně strach, ze pri porizeni fosilniho auta jim za par let nebude umoznen vjezd do Osla a nedostali by se do práce.

Martin

..takže teoreticky, ale možná i prakticky tam budou ceny spalovacích aut v bazarech nižší než u nás … hmm asi se mrknu.. třeba bych narazil na nějaký hezký kousek od MB ,, 🙂

MP22

A kdo si přijede do Norska pro tyto Ev až budou ojetá? Správně, Poláci. A zatímco na našich silnicích to vypadá jako za Uralem, z každého druhého auta dým… Tak bratranci na severu masivně tahají Ev z celého světa, včetně ojetých taxi z Ameriky a i přesto, že jsou stejně chudí/bohatí jako my. Tahle naše zaslepenost ve spalováky se nám pekelně vymstí, zase si myslíme, jak jsme nejchytřejší (zdejší diskuze důkazem), ale zase bude tak akorát celé Evropě pro smích. My a to naše: my jediný víme to, co zbytek světa ne!

MPE

Nevim, jezdim do Polska opravdu casto (jak vetsi mesta, tak venkov), a subjektivne bych naopak rekl, ze oproti nam je na polskych silnicich aut se zelenou znackou zasadne mene nez u nas tech s EL. Vyjimkou je v podstate jen Varsava, tam je to s Prahou asi srovnatelne. A co se tyce prumerneho stari a technickeho stavu vozidel – absolutne stejne jako u nas, na venkove jeste horsi…

MP22

U nás dostane EL I hybrid, tam zelenou značku jen čisté elektro.

PetrD

Plug in hybrid

Jiří Brůna

A co masivně prodává Norsko? Že by ropu a plyn? Nestojí na tom náhodou jejich ekonomika? Nejsou tam náhodou masivně zvýhodnění kupující elektroaut? Trochu pokrytecké ne? Saúdská Arábie, ale na severu. Když jsou tedy Češi tak hloupí.

Jirka 2

On je rozdíl k čemu ty peníze používá Norsko a k čemu SAE.

Robert Pražák

Mluvit o trhu v souvislosti automobilů v Norsku je trochu oxymóron. Elektroauta jsou velmi velkoryse dotována, kdežto spalováky krutě daněny.

ABCD

Norsko je asi dost specifický příklad, automobilky mají celosvětový přehled a není to jediná zpráva od automobilek jako je tato.: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/ford-ztrata-elektromobily/r~6eae33b8113111efb553ac1f6b220ee8/

jkt

nemaji zadne dotace, maji danove ulevy a jine provozni vyhody, treba na mytnem, vizte napr. https://elbil.no/english/norwegian-ev-policy/

Jan Havel

Norsko vzhledem k težení ropy a plynu je bohaté a jejich občané si mohou dovolit elektroauta.Vlastne tato auta jim zaplatí vyvezena ropa do Evropy kde je spalována v automobilech a znečišťuje ovzduší. Teď jen poručit větru aby znečištěné ovzduší zůstalo nad zbytkem evropy

Jarda

díky zakazu ruskeho plynu a ropy je o norské komodity ještě mnohem větší zájem. Ale co až to dojde….

Jan

Není problém Norů, že zbytek Evropy se rozhodl spalovat levnou energii pocházejí z východních despocií a teď musí brát víc z Norska místo toho aby přešli na obnovitelné zrdoje a měli víc elektrovozů v dopravě. Norové si bohatství z prodeje fosilních paliv zainsvestovali a teď už by je netrápilo ani kdyby to přestali prodávat zbytku Evropy.

Karel

Obnovitelné zdroje nestačí ani na běžnou spotřebu, natož na elektrifikaci individuální
automobilové dopravy

Tomáš R.

Jojo, zatímco benzín a nafta vznikají přirozeným kvašením pramenité vody a těžba, doprava, zpracování ropy, likvidace ropných produktů nebo ropných havárií šíří do krajiny a ovzduší lehkou vůni šeříku.

Tomáš R.

Jakože recyklací starých baterií se nikdo nezabývá a počítá se s tím, že se budou házet do vytěžených dolů? To asi ne, že.
Vaše teze o brutálním zdanění všech fosilních externalit a ignorování těch elektrických je principiálně chybná a proto na ni reaguji ironicky.

Jan

Mě by zajímalo kdo ty externality započítává a hlavně kdo je platí. Protože kromě pár lidí s ekologickým zamýšlením je to všem absolutně jedno, přijedou, načerpají. Zdroj paliva jeho energetickou náročnost absolutně neřeší. Zdanění z části řeší maximálně lokální produkci spalin, vůbec neřeší ekologickou škodu v místě težby, rafinace, přepravy. Ale fosilní lobby docela absurdně řeší výrobu jak baterií tak solárních článků jako kdyby se to vyrábělo z radioaktivního uranu a jen instalace do výrobku už zabíjela lidi.

haxor

Můžete to prosím rozepsat? Jaký toxický odpad máte na mysli? Kde najdu infromace o tom, že Norsko nehodlá použité baterie recyklovat, ale vyvážet je jako odpoad do zemí třetího světa? Děkuji

V.N.

To, že baterie představují toxický odpad, který vznikne jak při recyklaci, tak i při likvidaci již nerecyklovatelných bateriií, to je fakt.

Y.K.

Kolik přesně a jakého typu přesně toxického odpadu máte na mysli? Co přesně zbyde toxického po recyklaci? Je toho více nebo méně nebo stejně jako toxického odpadu z ropy (a jejího pálení)?

Je samozřejmé, že baterie nerostou na stromech, ale tohle střílení od boku je iritující a vždy to má složitý kontext (že spalování ropy uvolňuje do vzduchu toxické prvky ve fantastickém množství), nehledě na to, že si lidi nějak nedělají moc starostí s chemicky stejnými bateriemi v mobilech, počítačích, sluchátkách a já nevím jakém milionu věcí.

Jirka

A jste si jistý, že ta ropa není surovina pro výrobu chemie do baterií? Ptám se, protože to sám nevím

Y.K.

I kdyby byla, tak se nespaluje což je podstatný rozdíl ve vlivu na životní prostředí. 🙂 Každopádně, není pochyb, že by výroba baterií byla bez dopadů a úplně bezproblémová, to fakt není, důležitý je ovšem poměr těch dopadů s technologiemi, které má, minimálně do doby než se najde něco jiného, nahradit. Včetně dopadu na klima.

zdenek

Nevím, že by někdo recykloval opravdu baterky.

Jan Sova

Ale no tak ono se to legislativně ošetřit/nařídit dealerům aut dá, jako povinnost brát autobaterie do zpětné recyklace. Ale neviditelná ruka trhu to pošle do zemí s nejlevnější pracovní silou a nulovými nároky na ekologickou likvidaci. Pak se z toho sem tam něco vyndá a naplácne samolepka s uzavřeným kruhem šipek.

Y.K.

To se u průmyslových, podle zdrojů a prací dohledatelných na internetu, rozhodně děje, ale pravda měřítko je zatím spíše malé, což je zatím i trh s „vyjetými“ bateriemi.

Standardizace nebo unifikace článků by tomu mohla pomoci.

mgr.pavel

A je také faktem každá z následujících citací z původního příspěvku?

– Norové nebudou muset nikdy řešit nakládání se starými bateriemi
– bude se to dělat v chudých zemích
– řadový arogantní Nor to bude ignorovat (a co řadový nearogantní Nor? takových tipuju je v Norsku většina – že by podsunutý argument od Goudy?)

Co tyto výroky, prosím? Co z toho jsou fakty, co velmi špatné odhady budoucnosti a co jsou přímo hejty?

Jan Sova

proč hejty? Na tomhle principu jede celá západní Evropa. Snad si nemyslíte, že evropské „Výrobce“ nějak zvlášť zajímá, co se děje při recyklaci zboží pokud zakázku zadají jinam, než jen to, co jako výsledný produkt přijde zpět?.

Jaaa

Dokud to nezajímá zákazníka…

Ano, typického čecháčka nezajímá vůbec nic. Ovšem tohohle troglodyta nemůžete projikovat do průměrného Nora, víme? Norové to řeší velmi.

Jan Sova

Oni taky nejsou celá západní Evropa. Nedávno jsem viděl video, co se řeší občansky ve Švédsku a nestačil jsem se divit.

Jan

Toxický je akorát kobalt v NMC článcích, které už jsou taky na ústupu. Nicméně to je prvek v pevném skupenství, který se dá zpracovat během své životnosti v baterii neprobíhá žádné spalování, které uvolňuje do ovzduší tuny spalin včetně CO2. Nerecyklovatelnost je lež. Když se nad tím zamyslíte, tak zpracování materiálů z baterie, kde je koncentrace kovů i lithia o několik řádů větší než v surové rudě, se vyplatí spíš než nová těžba. A s recyklací lithiových baterií máme už dobrých 20 let spoustu zkušeností, protože se používají ve většině elektronických zařízení. Co je opravdu nerecyklovatelné jsou ty uhlovodíky, ze… Číst vice »

Jan

„Znamená spálení všeho kromě kovů, protože všechno ostatní je mnohem levnější vytěžit a rafinovat.“

Blbost. Těžba nových materiálů z horniny je daleko dražší, protože musíte ty prvky dostat z horniny s několika řádově menší koncentrací, která se ještě dost mění. V hotovém výrobku máte poměry materiálů dané. Ve velké baterii je pak podíl využitených prvků ještě větší, není to plastová krabička s kapkou elektrolytu jako v drobné elektronice.

Adam

Ta infrastruktura udělá hodně. Loni v květnu/červnu jsme si s přítelkyní v Norsku na týden pronajali malej elektrickej van (Nissan e-NV200 v první verzi z roku 2014 se 170 km dojezdem) a nebyl problém si s tím projet oblast Bergenu a okolí, s velkými výškovými rozdíly. Jezdí se tam pravda pomalu (úzké silnice, prudké zatáčky, strmé kopce), na druhou stranu do kopce to žralo energie hodně, ale z kopců naopak velmi dobře fungovala rekuperace. Skoro každý den jedna zastávka na dobití baterie, které jsme dělali tak jako tak i bez nutnosti nabíjet. Mýto i trajekty oproti spalovákům za poloviční ceny,… Číst vice »

zdenek

Tak odpověděl jste si sám. Mají poloviční mýto, trajekty atd. Benzin stojí v Nosku kolik stojí. Atd. atd. Nevím jestli v norsku taky jako dánsku byly spalovací auta za 2 násobek ceny.

Adam

Já si ale žádnou otázku nepokládal:) Jen jsme přidal své postřehy, díky kterým nepovažuju elektromobilitu za slepou uličku jako mnozí zde. Dotace a další zvýhodnění tu poptávku bezesporu šponují k té naprosté dominanci na tamním trhu, na druhou stranu nelze říct, že by bez nich nebyl o elektromobily zájem, jako je to třeba u nás. V Německu loni dotace na elektromobily zrušily a i přes výrazný pokles prodejů si letos pořád v nových prodejích drží cca 16% trhu, to není úplně málo. A dlouhodobý trend je takový, že to číslo se bude zvyšovat, ne naopak. Elektromobilita určitě ještě není lidovka,… Číst vice »

peter

V novych predajoch v Nemecku si urcite nedrzia EV 16% podiel. Podla udajov nemeckeho Spolkového úradu pre automobilovú dopravu, za prvy polrok 2024 nove EV tvorili 12.5% prihlasenych aut, co je pokles o 16,5% oproti rovnakemu obdobiu roku 2023.

https://www.kba.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/AlternativeAntriebe/2024/pm25_2024_Antriebe_06_24_komplett.html

Jan P.

Já teď přicestoval z Pobaltí elektromobilem a musím říct, že i zde se extrémně zlepšuje infrastruktura nabíječek. Hlavně v Estonsku je to nádhera. A protože je tu všude rovinka a většinou bez dálnic (ty jsou jen v Litvě a to jen někde), tak spotřeba byla opravdu minimální. A kolik tu jezdí elektroškodovek….. Ten vývoj jde extrémně dopředu, jsem zvědav za 8 let, jak se kvalita elektromobilů a vývoj baterií posune. Já už bych spalovací motor nechtěl…

V.N.

Je tam ještě jeden důležitý faktor. Jak se během deseti let změní kapacity na výrobu elektrické energie.

Mysel

Vyroba je problem, ale ne ten nejvetsi. Mnohem horsi to bude s distribuci.

Paddy

a hlavně jde o ty obavy, každej s el. autem má obavy. a o tom to taky je.

none

Clanek o elektroautech v zemi, kde je s podivem, ze se stale nejezdi na drevoplyn…

XXyy

A pořád dokola, články o neobjektivních statistikách nuceného prodeje elektromobilů. Pojďme to udělat obráceně – dejme dotace na spalovací auta a vysoké daně na elektromobily a uvidíte, jak budou oblíbené. Pořád budou politické tlaky několika nadřazených skupin politiků ovládat společenství lidí v jakémkoli režimu. Ale smrtelní jsme všichni nebojte se, i politici, zubatou si nekoupíte.

Marek

Kdybys alespoň trochu cestoval, tak zjistíš, že si Norové nekupují auta na baterie jen kvůli ekologii či dotacím (které jsou již omezené), ale také kvůli hluku. Norská města jsou až nepopsatelně tichá a klidná. Celkově je kultura na silnici naprosto odlišná od českých, kde uhání jeden zamindrákovaný pošuk v jedničkové oktávce vedle druhého.

Tomáš R.

Naprosto přesně jste to vystihl. Já byl v Norsku letos poprvé, autem jsem tam najel jen asi 500 km a je to naprosto jiný vesmír. Klid, tolerance, ohleduplnost, všichni jedou dle rychlostních limitů, takže je to neuvěřitelně plynulé a pohodové. Balzám na nervy.

Pako

A třeba repráčky na volume max. tam nevedou?

jva

Jo. A na dotace vydělávají prodejem ropy a plynu. Takže klasické ekologické=smrdí to jinde (a v globálu emisí neubude).

mark56156

takže jim tedy závidíme, že nám to tu smrdí a jim ne nebo furt ještě nadšeně zachraňujeme spalováky ? 🙂

superhero

Akorát, že hluk je spjatý spíš s rychlostí než typem motoru. Od cca 30km/h už převažuje aerodynamický hluk nad hlukem motoru. Pojďme se tedy spíš zaměřit na tu kulturu na silnici. Je to narozdíl od výměny pohonu (skoro) zadarmo.

Air Traveller

Hele, není to tak … ono kdyz mas hodne aut, tak i ty motory na volnobech jsou slyset.

Loni na podzim v new yorku, kde elektroaut a hybridu je docela dost, jsem si uvedomil, jak moc je to tiché.

mark56156

není pravda, jel jste v tom vůbec někdy ? … že vnímáte hluk proudícího vzduchu v rychlosti řekněme nad 100kmh je samozřejmě pravda i u BEV ale tam je to to jediné co vnímáte a proto si vduchu všimnete víc, jinak nic nemlátí, volat nevibruje, nic nevrčí, pustíte si do toho vážnou hudbu a jste jako na procházce v mírném vánku. To se vůbec nedá srovnat … spalováky dělají příšerný kravál v každé rychlosti když odmyslím ten smrad.

Martin

Kdyby jen smrad, ale ten prach, co cloveka rozkasle u kazde silnice plne popojizdejich aut…

Pako

Pak je problém v tom popojíždění, proč nejedou plynule, a pak v tom, že jedou kolem vás a ne po obchvatu, protože NIMBY a indukce.

superhero

mě úhel pohledu řidiče z kabiny nezajímá. já to řešil z pohledu chodce, cyklisty, člověka bydlícího u cesty.

mouvoj

Souhlasím, měsíc v kuse jsem jezdil EV a když jsem pak sednu zpět do svého spalovaku,připadal jsem si jak v traktoru (přitom je to benzinak mazda s klidným projevem)
I přesto s ním jezdím stále, důvody jsou jasné..

mark56156

kulturu na silnici vám změní až nástup autonomního řízení, tím odříznete všechny ty vystresované opice za volanty které myslí jen na to jak předjet toho co překračuje povolenou rychlost jenom o 5kmh

Jan Sova

Myslíte ty strýce ve Fóbiích a Thaliích, co jedou v obci 58-60 a za obcí akcelerují na 63 km/h ??

Twix

Opravdu už od 30 km/h? Při té rychlosti vůbec vzniká nějaký aerodynamický hluk? V městském provozu je hlukový rozdíl mezi elektromobilem a spalovákem patrný ihned.

Řidič

Při 30 km/h je aerodynamický hluk zanedbatelný. Při malých rychlostech převažuje hluk motoru, pak dlouho hluk pneumatik, až při velmi vysokých rychlostech aerodynamický hluk. Ale záleží na hodně faktorech, např. na povrchu vozovky, dezénu pneumatik (u hluku pneu), tvaru karoserie, namontovaných doplňcích (u aerodynamického hluku) atd. To je ale vnější hluk, kdežto uvnitř auta má hluk motoru mnohem větší vliv a i při vysokých rychlostech může pořád převládat, nemluvě o vibracích.

Noerf1

Fakt je ten, že díky dotacím a daňovým zvýhodněním
na elektromobily a zatížení daněmi aut se spalovacím motorem stojí elektromobil méně než automobil se spalovacím motorem. Mimo to výrazně těžší elektromobil platí nižší mýto.
Druhá věc je, co se stane za několik let, abychom se nedostali do stavu FVE na střechách domů. Ceny dle spotového trhy, když FVE vyrábí ceny téměř na nule, když dodává elektřinu dodávatel, může být cena i okolo 5000 Kč/MWh.

Jan Sova

No já slyšel od rybářů, že projet Norskem na sever je takový „karavanopruz“, kdy se tam soukáte neskutečně dlouho, protože tam není kde předjíždět atp.

Jaaa

Holt tam nežijou magoři, co musí každýho, kdo jede o 5 km/h pomaleji, než oni, nahánět jak nadmutou kozu.

Pako

OK. Ale i moderní spalováky umí být tiché. Ale co je mi platný šum elektro, když do toho beztrestně projede frajer s tuningem na 120 dB a osolí to tak, že polovina lidí na ulici je následnou půlhodinku hluchá? To taky v Norsku řeší, když chtějí mít ve městech klid? Tohle mne štve a není to o technologiích zítřka, ale hlukových limitech za provozu.

Kebab

Uřvané výfuky lze postihovat už teď, nemají homologaci. Kvalitní aftermarket výfuk neřve, respektive určitě ne v běžných provozních otáčkách a měl by být zapsaný v TP.

Bram

V Německu tento problém řešit umí. Končí odstavením automobilu či motorky. A pokud má jeho majitel zájem o jeho další provoz, musí tato úprava z vozidla pryč.

Mysel

U nas to prece take lokalne „resit“ umeji. Nebo to aspon predstiraji – zakazem vjezdu v nocnich hodinach.

mgr.pavel

Tak ony spalovací motory mají nepřímé dotace. Negativní externality z jejich provozu neplatí provozovatel, ale stát.

V.N.

kecy

Jaaa

Velmi hodnotný příspěvek. Vy byste sem měl psát články, to by bylo počtení…

Jan

Kromě toho fosilní průmysl požívá dost velké dotace sám o sobě.

Mysel

JJ, hlavne ty uhlikove odpustky, to jsou „dotace“ jak svina. Kam na to chodite?

Tomáš R.

Mě by hrozně zajímalo, jak by v naší kotlince vypadala debata na téma přechodu od koňských potahů ke spalovacím motorům, kdyby v té době existovala média a sociální sítě v dnešní podobě.
„To je prostě naprostý nesmysl, to byste potřebovalii táááákovouhle rouru, obří rafinerie a tisíce benzínek, abyste všechna ta auta nakrmili, to nikdy nemůže fungovat.“

Air Traveller

jisty rozdil mezi temito dvema “udalostmi” je treba v tom, ze prechod od potahu k autum byl celkem prirozeny a samovolny proces, takze infrastruktura a pocet aut se zvedaly vicemene ruku v ruce.

U prechodu k elekteomobilite je to ale malinko jinak, kdy sice stat tlaci elektroauta “na sílu”, ale na infrastrukturu s tom spojenou se kasle a ta bezi az v zavesu.

mgr.pavel

A proč na to český stát kašle?

Protože je populistický a myslí výfukem.

Vážně by mnme zajímalo, proč český stát nemůže podporovat infrastrukturu dobíjecích stanic podobně, jako třeba v Norsku.

mlokXCM

Tak to je úplně jednoduché. Protože obyvatelé. Za vším, co stát děla, hledejte jeho obyvatelé. To je celé.

Apex

Kromě toho, že na to nemáme, tak proč by měl infrastrukturu podporovat stát? Bezinky taky stát nepodporuje… Tohle dotační myšlení je strašný mor!

Nose Peak

Jo. Jasně. Sudetenländische Treibstoffwerke AG, alias litvínovská rafinérka, vznikla úplně tržně přirozeně. A ropovod Družba nám taky postavila neviditelná ruka trhu…

kix

český stát, že kašle na infra? Dyť tu máme nabíječek mraky na to jak málo tu je EV.. https://fdrive.cz/clanky/v-cesku-mame-jednu-verejnou-nabijecku-na-pet-elektromobilu-12810

Martin

Ano, to je pravda, ale take s malym hackem, tehdy proti elektroautum a proti povozum vytahli propagaci a celkem velke penize tezari a vyrobci,…
Funguje to i dnes, jen je to vice videt…

mouvoj

Přesně tak,spotřebitelé si uvědomili jaký velký užitek jim auta přináší a to prekonalo počáteční obtíže které jejich provoz přinášel.
To pohuzenyni neplatí.

Honzas

Zase kecáte nesmysly, v době když se zaváděli spalovací motory tak existovaly elektromobily. Ovšem největší měrou se v dopravě využíval parní stroj ale co je nejdůležitější, v té době, to je před více jak 120 lety, neexistovaly dotace. Žádný stát na světě se nepodílel finančními dotacemi na Prosazování spalovacích motorů.

superhero

V té době to ještě byly spíš oligarchické struktury než stát.

Mysel

Snad naopak, ne? Srovnavate-li to se dneskem.

průměrný nevolič

Ano, to tak bývá, když vám někdo přijde odprezentovat vynález, který uveze třikrát víc nákladu třikrát vyšší rychlostí do třikrát větší vzdálenosti. Jsme totiž všichni debilové.

A totéž je případ bateriových aut, samé výhody a sociální jistoty.

none

Nijak, bylo by mnohem min lidi, protoze by je zabijela spousta nemoci, Treba takove nestovice… Byt v te dobe internet, jsou tu mezi nami spolu s bojovniky proti ockovani, ktere zabiji.

Gunduľ neubiješ

Ale to víme zcela přesně z doby budování železnic a zavádění parních lokomotiv. Bylo to přesně takové. Těch záznamů jsou hromady, včetně toho, že krávy přestanou dojít a dívky rodit, že vlakem nelze jet rychleji než 42 km/h a podobně. A stejně tak je to vidět v mapách, jak musela železnice ty nejzabedněnější zpátečníky stejně obejít. A do Chrudimi posíláme hezkou písničku a perníček.

V.N.

Tak trochu jinak. Když speditér věděl, že zásilka zaslaná po železnici jej bude stát méně, než kdyby ji zaslal na koňském povozu, že do cíle dorazí spolehlivěji , tak přešel na železnici. Kdyby na železnici nepřešel, v konkurenci by se neprosadil a skončil by. Proč by současný speditér měl kupovat kamion na elektropohon ? Protože je dražší, protože má problém s nabíjením a protože uveze méně zboží ? To zákazníka nezajímá. Zákazník chce mít zboží kvalitně přepravené včas a pokud možno za dobrou cenu. To, že řada lidí viděla v parní mašině peklo a proto se jí bránilo, to je… Číst vice »

Martin

A vzpominate na srotovne v Evrope?

Jeffer

Spomínam. Bol to pokus zabiť dve muchy jednou ranou:
1) Dostať z ciest staré vozdilá napr. ešte úplne bez katalyzátoru.
2) Dostať ekonomiku viacerých európskych krajín z kríze. Pretože ekonomika napríklad Česka, Slovenska a minimálne ešte Nemecka je na predajoch nových automobilov dosť závislá.

Mysel

Takto to bylo vysvetlovano. Ale v praxi slo spis o ten prislovecny pokus o zvyseni DPH pomoci masoveho rozbijeni okennich tabulek. (Vyhazovani penez do kanalu.)

superhero

No problém je v tom, že to fakt dlouhodobě fungovat nebude. Akorát si to část společnosti pořád ještě není ochotna přiznat, protože externality s tím spojené sanuje stát z daní. Zajímavý účet na vrub státu jsou ostravské laguny po bývalém Ostramu. Ještě chvíli potrvá než to lidem dojde i v Kralupech a Litvínově, že je čeká podobný osud.

Jan Turoň

Mě by hrozně zajímalo, proč při přechodu od koňských povozů k motorům nezvítězil ten elektrický…?

Jaaa

Že by slabý baterky?

Martin

A vite, ze se tehdy uz objevili nazory a kritika, ze to vypousti splodiny a ze se lide budou dusit?
Prevladl nazor, ze ta trocha aut neuskodi…

Mysel

Tezko srovnavat tyhle dve udalosti.
Prirozenost a pozvolnost zmeny uz zminena byla.
Ale zasadni je, ze jedna prinesla prevazujici vyhody, druha bohuzel ne. Proto mj. i ten rozdil v tom zpusobu provadeni zmeny., Dnes by to prirozenym zpusobem opravdu neslo.

Jan Sova

No nechte bejt. Prý v Londýně, Paříži se díky koňským silám topili v trusu na ulicích a už to nebylo kam vozit….

Mysel

A co se tyce obeti dopravnich nehod, tak tech bylo tehdy (po prepoctu na jednotky dopravniho vykonu samozrejme) vyrazne vic.

Pajin

V červnu jsem byl na severu, a je tam opravdu elektroaut dost. Půjčovna neměla nic než hybrida. Tromso – Nordcapp a zpět 1400km za 3,8L/100km eliminuje vyšší cenu benzínu.
Po celé cestě byly nabíječky neviditelné, ale pokud jsme zastavili
a hledali, dalo se najít. Při použití aplikace by se cesta asi dala pořešit přískokama vpřed i čistým elektromobilem.
Daleko větší zážitek je mládež (okolo 16 let) masově se pohybující v pidiautech nebo na čtyřkolkách s „nasazovací“ kapotou a cyklisté ( 12 – 70 let ) s jointem v puse a mobilem v obou rukách )

Pajin

Nabíječky jsme hledali z hecu. Naše auto nebylo plug in )

Tomáš R.

Já jezdil po Norsku půjčeným Fordem Kuga, který sice byl plug-in, ale nenabíjel jsem ho, jel jsem čistě na benzín. Přestože cesta vedla přes hory, tak díky rekuperaci a neuvěřitelně plynulému a klidnému provozu, tohleto celkem velké auto žralo 4,5 litru.

moje jméno

A celý tento eko-nesmysl financují prodejem ropy a plynu. To nevymyslíš…

David

Oni mají i stabilní nadbytek levné elektřiny

PetrD

Ale hlavně vše OZE elektřina. Vodní 92%, větrná 6%.

PetrD

Kdyby tu ropu a plyn nevyváželi, tak se se světovou cenou ropy (nebo svetovou spotřebou)vůbec nic nestane. U plynu by se v Evropě zvedla cena, kdyby ji Norsko netěžilo.

Nose Peak

Norsko je bohatý právě proto, že tu ropu draze prodává různým křovákům, kteří ji potom lejou do pojízdnejch kamen. To víte, křováci…

Jan

Přesně tak. A díky tomu, že se rozhodli získané bohatsví dobře investovat, tak by dnes přežili i kompletní zastavení těžby.

Tom

Na druhou stranu Vám za peníze jejich daňových poplatníků testují novou technologii a její nasazení v masovém měřítku.

Inženýr

Stačí to přestat nakupovat a koupit elektroauto.

Tomáš R.

To je velice moudrá myšlenka. Znamená to snad, že vývoj spalovacích motorů byl financován z výnosů z výroby a provozu spalovacích motorů a vývoj jaderných reaktorů z prodeje elektřiny vyrobené jadernými reaktory? Nemáte tam někde nějaký drobný logický zádrhel?

Mysel

Tady nejde o vyvoj niceho, ale o masivni nalevani verejnych prostredku do prosazeni jinak neakceptovatelneho zbozi na tim extremne pokrivenem trhu.

David Peca

A je to pořád trh, pokud se to zakáže? 🙂

Xaver

Ne není. Je to samozřejmě komunismus jako řemen. To jste chtěl slyšet? 😉

peter

No, pokial extremen zdanim jeden produkt a poskytnem vyhody druhemu produktu da sa to este nazvat trhom ?

Nori uvalili prihlasovaniu CO2 dan – brala sa do uvahy produkcia CO2, NOx a hnotnost vozidla. EV nic take neplatili.
Z EV sa neplatila 25% DPH.
EV neplatili ziadne cestne dane.
EV maju zlavu na zpoplatnenych cestach.
EV mali zlavu pri preprava trajektami.
EV mali znizenu dan pri firemnych vozidla
EV pri leasingoch mali odpustenu 25% DPH.
EV moznost vyuzivat vyhradene autobusove pruhy
EV mali zadarmo parkovnie

Xaver

Takovéhle „pokřivování“ trhu je ale docela běžné v různých segmentech. Úplně volný trh bez regulací je v podstatě utopie. To si nakonec uvědomoval už i Adam Smith, který tu známou hlášku o neviditelné ruce trhu zavedl.

Mengo

Presne tak jak pisete. Zil jsem v Norsku a reci vyletniku jak si uzivali el auto pri slunicku v lete jsou fakt k smichu. Zkuste jezdit od podzimu do jara od Osla na sever kde muzete kdykoliv zustat stat kvuli snehu nekde. A pak vam bude vase el auto na dve veci. Masirka od statu na lidi aby kupovali el auta je vyrazna. A az budou chybet penize v rozpoctu tak zacnou vsechny vyhody osekavat postupne. A ta elektrina uz davno neni jen z prehrad ale z uhli z Nemecka a z Anglie. Protoze pravicova vlada uzavrela vyhodne smlouvy tak… Číst vice »

Jan P.

Tohle je fakt vtipné. Země s jednou z nejvyšších kvalit života, prakticky ve všech měřítkách top, technologicky na výši, velmi mírumilovná společnost a vy tady budete mluvit o komunismu.

nekdo

Parní auta taky nikdo nikdy nezakázal a jejich prodeje U NÁS jsou zcela marginální…

Joe

Mno, a to je právě ono. Lidi si na to přišli sami, že to je pokrok. Kdežto nyní je jim ten pokrok vysloveně cpán a skoro až nařizován.

vlachjan

Ono to „prosazování“ elektromobilů má i hlubší strategický smysl: Nákupem hydrokarbonů jsme závislí z velké části na mimoevropských dodavatelích, značná část z nichž, včetně těch jenž přímo stanovují cenu ropy, má zálibu v podpoře relativně nesnášenlivé větve islámu, jež pak produkuje různé celkem nefajn skupiny, jenž mají tendenci ohrožovat onen způsob života na který jsme tady celkem zvyklí. Nicméně s Vámi zcela souhlasím v tom, že cpát lidem elektromobilitu formou daňových úlev nebo dokonce dotací na pořízení vozidla je naprosto příšerný nápad. Pokud chtějí evropské státy na elektromobilitu přejít, pak je zcela nutné začít pracovat na levné a dostupné elektřině.… Číst vice »

mark56156

to je samozřejmě důležitý strategický prvek … .je jasné že elektřinu umíme bezpočtem cest vyrábět přímo na domácí půdě a prakticky kdekoliv si jen usmyslíte. Ta závislost na totalitních režimech sedících na ložiscích ropy je vlastně zcela zbytečná.

Kebab

Elektřinu snad, ale baterie ne.

mark56156

nenařizuje vám nikdo nic, nebuďte nervní z toho že existuje nějaká dotace BEV za kterou jsou naprosto racionální ekologické, zdravotní a bezpečnostní motivace – to je politika. Pokud budete chtít za každou cenu spalovat tak spalujte dál, jen prostě nečekejte, že se vám na nákladech na společnou infrastrukturu, logistiku a zpracování související s pohonnými hmotami bude v budoucnu skládat stejný počet nadšenců i za deset let … většina tou dobou prostě jen píchne káru do zásuvky doma v garáži, pod pergolu s fotovoltaikou, na parkovišti zaměstnavatele atp protože je to prostě ve finále komfortnější po všech stránkách.

Jan Sova

Tak a jdem sčítat, kolik lidí žije v panelácích a kolik pod pergolou….

David Peca

To byla evoluce.

Jan Sova

Myslíte že by parostroj prošel na STK emisemi a dostal by nálepku na dva roky ??

Tom

Ona povinná školní docházka taky nepřevládla na základě svobodné soutěže v tom, jak se bude využívat volný čas, ale tak nějak se akceptuje, že to je pro společnost přínosnější než dětská práce na poli. Stejně tak nechat elektronobilismu “volný průběh” nemusí být taková výhra, jak se spoustě lidem zdá – pokud by EU jela na spalovácích a Čína, která nějakým sentimentem vůči benzínu rozhodně netrpí, naučila v mezičase dělat levná elektroauta s dobrým dojezdem a za rozumnou cenu, tak by taky mohl nastat dost dobrý masakr evropského autoprůmyslu. Neříkám, že je tlačení elektroaut bez rizika a důvody zatím jsou zcela… Číst vice »

mimochodem

Cimpak je zpusoben takovy dramaticky rozdil mezi Norskem (pretrvavajici popravka po BEV bez ohledu na snizeni dotaci) a Nemeckem (propad BEV od osekani dotaci zatim nenasel dno)?

Ze by ten vtip spocival v extra zdaneni spalovaku?

Tak o jakem „trhu“ je rec?

Hoermalmeister

Tak v Neměcku dostanete za firemní dieslový zweitwagen bonus, tak proč byste kupoval baterky

kix

jaký bonus?

Nose Peak

Nory neživí autoprůmysl. Prostě si koupí co chcou…Němec si musí koupit německý auto. A německý elektroauto stojí za …

mark56156

na tom něco je, ne že by němec musel ale chtě nechtě jsou tam velmi silné lobbistické tlaky které cílí na politiku i na ohýbání postoje veřejnosti, kterým v tom norsku jako tady a v německu zřejmě nikdo nečelí. Není zájem takový tlak vytvářet a o to snáze se prosazují výhody pro majitele BEV v běžném provozu.

Jan

Nakonec se ukáže, že ty nekonečné diskuse o zákazu *nových* aut se spalovacím motorem od roku 20?? byly úplně zbytečné, protože to za 10 let stejně už pořádně nikdo kupovat nebude. I bez zákazu ten podíl klesne na zanedbatelné jednotky procent.

Frantisek

Me osobne prekvapilo za kolik jsou ted novy a dobry EV jako Ioning 5/6, Kia EV6/EV9 … to je vysoce konkurece schopne proti spalovakum. Osobne, uz bych z hybridu sel rovnou do EV, stoji to stejne.

Navic ceny paliv pujdou asi hlavne nahoru, kdyz to nabijeni z FVE me porad nic moc stat nebude.

mark56156

ten pojem NIC MOC je velmi výstižný, speciálně na spotových cenách kde cena dobíjení skutečně osciluje mezi nic a moc a vy si můžete snadno naplánovat dobíjení na časy kdy je to spíš NIC

František

Vy nabijite za 15minutovou spot cenu? To jste pašák. Škoda, že si v tu dobu nemůžu nabít baterii v domě a nebo ohřát vodu v bojleru na večer.

V.N.

Všechno záleží na tom, kam půjde vývoj baterií , jakým tempem bude vznikat dobíjecí infrastruktura a kolik elektřiny bude vůbec k dispozici. Toto jsou tři klíčové oblasti nutné pro rozjezd elektromobility.
Aby se elektromobily prodávaly v masovém měřítku, musí z nich být stejně praktická auta , jakou jsou auta se spalovacím motorem. Tj. nabíjení 5 minut, dojezd na jedno nabití více než 700 km a nabíječky na každém rohu…

Peter

Skute4ně potřebujete dojezd 700 km bez zastavení? Abyste s tím jel jednou ročně do Chorvatska?
Podle mne bohatě postačí, když bude tolik nabíječek, jako je už dnes třeba v Holandsku a auto bude stejně praktické alespoň pro ty, co můžou nabíjet doma.

Lukáš

Pokud by nabijeni trvalo 5-10 min a nebyly by fronty na nabijecky, tak mne odobne by vubec nevadil dojezd do 400 km.

V.N.

Ano , chci dojezd 700 km. Protože nechci trávit permanentně čas někde na nabíječkách.

David

A víte, že u toho nabíjeného auta nemusíte po celou tu dobu stát a můžete si zajít i na záchod, nakoupit a nebo na kafe?

Nebo jste jeden z těch borců co vozí LC70 vakcíny po Africe pro lékaře bez hranic? V každé diskuzi pod EV se nějací najdou…

XXyy

Ty jo, tak to asi dostanete infarkt, bude přežranej a na ten hajzlík už to půjde samo, to je fakt.

peter

Pod kazdou diskusiou ohladne EV, sa najde majitel EV, ktory kazdych 150 km chodi na obed, dava si kavicku a stravi na nabijacke pol hodinu.

Ked niekde skoncim o 11 vnoci a domov to mam 3 hodiny autom, tak sa mi fakt nechce po ceste dalsiu pol hodiny kavickovat, aby som vobec dorazil domov.

kix

většině lidí by se nechtělo v 11 večer jezdit 3h autem domů…krom toho, to není nic co by to ev nezvládlo na jeden zátah..

peter

Idete napr. na koncert, idete na hokejovy zapas na MS. Vsetko som mal v dosahu 3 hodin autom a koncili tak po 10 vecer.

Pred par dnami som videl 300 km jazdu s BMW I3 na jeden zatah. No len fakt nechcem ist po dialnici 80 km/h a v aute nekurit, len aby som sa dostal domov.

Twix

To já kdybych měl od 11 večer ještě 3 hodiny řídit, tím spíš si takovou pauzu milerád dopřeji. Ale samozřejmě nemusím, protože pokud jsem někde celý den seděl, dost možná mám už plně nabito z levné pomalé nabíječky.

peter

No, po takom dobrom metalovom koncerta mam pocit, ze by som to EV po ceste zvladol nabijat sam :-), co som taky plny energie.
Dalsia drobnost, kavu vobec nepijem.

David

i3 krome toho, ze uz se nevyrabi neni uplne typicky predstavitel auta, kde ma majitel od zacatku ambici na delsi testy.

Dojezd Tesly 3, Ioniqu 5/6 a nebo BMW i4 se uz nehodi? Temi v pohode 300-400km po dalnici date a muze curat bez zastavky do lahve jak jste zvykli.

peter

Ok, co z toho kupim ako ani rocnu jazdenku za cenu 500k Kc. Za to som kupil pred rokom moj spalovak. Pokial zacnete argumentovat nakladny na prevadzku, tak moj rocny najazd je tak 10 -12 000 km.
Pokial nedokazete udrzat moc 2.5 hodiny – to je tych 300 km po dialnici, tak by som odporucal navstivit urologa.

Kebab

Opravdu je to především o ceně. Ani já bych se EV nebránil, cesta v koloně do práce stejně nemá s řízením auta nic společného, to je zkrátka jen doprava, takže se obejdu bez motoru i bez spojky. Ale protože s daily najedu možná ještě méně než vy, tak pro mě nižší provozní náklady nehrají roli, zkrátka se mi ta mnohem vyšší pořizovací cena nikdy nevrátí. A protože najedu málo, tak mi nepřekáží ani spartánská výbava, ani atmosférických 37 kW. Právě naopak, co tam není, to se nerozbije.

none

Nekdo to auto proste nechce. To je normalni.

V.N.

Já nechci chodit pořád na záchod, já nechci kafe. Já chci co nejrychleji natankovat/nabít a rychle pryč.

kix

na záchod se chodit jaksi musí..ale každý odpůrce EV jezdí s plínkou, já chápu..

Frantisek

tech 700km jedete bez zastavy a curate do lahve? Berete si kvuli tomu takovy ty s tim sirsim hrdlem a nebo mate nejaky trik na ty s tim normalnim?

Jeffer

700 km Košice–Praha dám v pohode aj bez zastávky. (A bez plienok a fľašiek.) Keď náhodou potrebujem zastaviť na natankovanie a záchod, tak to mám hotové do 5 minút a môžem letieť ďalej.

Mower

On každý není prostatik, nebo nemá potřebu vychlastat litr sójového latté. Také mi jeden podobný pomatenec doporučoval, abych si během nabíjení zasportoval, to je, při cestě na jednání v obleku, opravdu ideální. Jinak elektro ve městě může být skvělé, ale pro mé soukromé potřeby a mé podnikání nepoužitelné. Nechte to na každém, ať si vyhodnotí, co mu vyhovuje.

David

Ten cas se da vyuzit mnoha zpusoby, pokud nemate nic co byste delal normalne – muzete tech cca 18 minut nez se nabije na 80% treba diskutovat s lidmy na internetu na mobilu, to utece jako nic.

none

Zalezi, jak se domluvime s Cinou. To je vse…
https://www.lidovky.cz/byznys/evropske-automobilky-cinsti-vyrobci-ohrozeni-cina-byd-volkswagen.A240729_085513_ln_ekonomika_lsva
Oni to sem budou cpat horem, dolem. Jelikoz planuji dopredu, vcas si koupili staty s dulezityma surovinama.

Joe

Nebude z vlastního přesvědčení? A nebo nebude protože nebude smět? Celkem rozdíl.

mark56156

tak přijde na to zda se bavíme o zákazu jak jej vnímají ti co si zpřísňování emisních norem hodili do grafu a určili rok kdy nebude možné prodat další spalovací motor nebo o zákazu kde je přímo uvedena tecnologie a přímo zmíněn zákaz 🙂 to první zbytečné rozhodně není to druhé jistě ano, ale tak ten zákaz ani nikdy nebyl koncipován.

Jan Sova

EURO VII je prakticky zákaz…. Není potřeba to vyslovovat.

Bram

Neklesne. To jsou jen vlhké sny nekriticky uvažujících zastánců elektromobility. I u majitelů rodinných domů se zahradou, typicky na vesnici, je přechod k elektromobilům na můj vkus mírně řečeno velice vlažný. Přitom jsou to ti, pro které by elektromobil přinesl největší výhody. Každé chladné ráno předehřátý automobil a nabíjecí místo na vlastním pozemku a pro jízdy do zaměstnání a na nákupy žádné omezení, na dovolenou v Česku si jen zjistit, jak je to s dobíjením v místě dovolené a to je asi tak vše. Ale asi při jejich rozhodnutí hraje prim pořizovací cena vozidla…

Prngr

Tak zájem by byl, ale ty daně jsou děsně vysoké

cbtrk

I bez znezvýhodnění spalovacích aut tam EV dává smysl, v Norsku jsou nízké ceny el. energie, takže i provozně je EV o dost výhodnější.

Avoda

Daně na co?

moje jméno

Na vlastnictví spalováku.

mark56156

to je dost nepřesné označení … pokud se bavíme o norsku jsou to konkrétně registrační daň (ta se odvíjí od hmotnosti, výkonu ale i emisí co2), dále roční silniční daň (kterou mají elektroauta nižší), DPH (která je u elektroaut odpuštěna), poplatky za vjezd do bezemisní zóny v řadě měst, daně uvalené na prodej samotného paliva samozřejmě.

Liposh

Divím se, že Norové tak málo věří hybridům. Nebo to už není zvýhodněné? Celoelektro auto v tuhle chvíli (2024) ještě není vhodné řešení.

Y.K.

Proč by plné EV nebylo vhodné? Je to otzáka infrastruktury. U nás zatím není úplně vhodné, protože není rozvinutá síť pro nabíjení (a rychlonabíjet při občasné dlouhé cestě), to je celé. Když EV kupují, tak to zjevně vhodné je.

Liposh

Elektromobil je slepá ulička. Pamatuji si, jak jsem v roce 2000 četl článek od nějakého odborníka, který říkal, že nahradit spalovací motory v autech elektromotory je relativně jednoduché ale nic to neřeší. Až teprve budou hybridy Vodík – Elektro, nebo pohon jen Vodík, pak je to udržitelný směr.

Jiří Kocurek

„Jen vodík“ má být spalování v pístovém motoru?

… elektromobily normálně fungují, jen jsou na něco vhodné více (po městě) a na něco méně (dálky). Trolejbus vs dálkový autobus to ukazuje myslím dostatečně. Podobně je to v bateriové trakci.

Mysel

Jenze, pridrzime-li se prikladu s autobusem, nikdo Vas primo ani neprimo nenuti jezdit tim mestskym trolejbusem treba 1000km, pripadne se ty autobusy nepokousi ausgerechnet zakazat. A to je prave ono.

cbtrk

Jak budete získávat vodík, aby to dávalo smysl?!

mark56156

těžit, přepravovat, čerpat … jako naftu 🙂 …samozřejmě tak to bude na počátu, pak se asi předpokládá že budem vodík vyrábět z výrazných přebytků elektrické energie ale zda ty přebytky skutečně budou existovat a budou dost levné to už nikdo předpovědět neumí. Tržní zákonitosti spíše říkají že nebude, protože se prostě nevyplatí takové přebytky elektřiny produkovat.

mark56156

navíc bude cenu porodukce vodíku zvyšovat i fakt, že té elektřiny bude potřeba opravdu hodně takže konkurovat nebude možné domácí produkcí elektřiny na panelech střechy.

mark56156

navíc bude cenu porodukce vodíku zvyšovat i fakt, že té elektřiny bude potřeba opravdu hodně takže konkurovat nebude možné domácí produkcí elektřiny na panelech střechy. Zatímco BEV tím úspěšně nabijete, tak vodíku nevyrobíte dost.

Xaver

Ano, v r. 2000 takový článek možná ještě dával smysl. Dnes jsme o čtvrt století dál 😉

Dejf

to jsem už před válkou probíral s naším okresním hejtmanem….

Y.K.

Jó, v roce 2000 byl celkem hype kolem vodíku. Dnes, když to reálně hrozí, do toho vstupuje příšerná ekonomika a neefektivita vodíku. A naopak nebyly rozvinuté Li-něco baterie dnešních možností, ty se teprve opatrně se začínaly probojovávat do elektronky, myšleno masový rozvoj a vylepšování technologie.

none

Dokud nejsou teleporty, je vsechno spatny.

mark56156

vodík není nezajímavé řešení, ale není vhodný pro tuto fázi protože s sebou nese enormní neefektivitu a s vysoké nároky na množství vyprodukované energie, které bychom ještě bez tokamaků nedokázali uspokojovat a vyrábět z elektřiny vodíku dostatečné množství. Což neznamená že to za pár desítek let nepůjde, ale teď jsou prostě efektivnější baterky.

mark56156

navíc uvažujte i tak že mnoho lidí opravdu chce nezávislost na rozvodné síti a nabíjí si BEV z panelů, to je díky poměrně vysoké efektivitě ve srovnání s vodíkem možné … kdybyste ale chtěl vyrábět vlastní vodík v garáži prostě jo nevyrobíte dost a budete závislý na čerpacích stanicích. To je taky dost na prd.

mark56156

přesto ale vodík asi jednou důležitý bude … přinejmenším por leteckou dopravu, tam tahat těžkou baterku nebude vždy to nejchytřejší řešení.

Jiří Kocurek

Mají na to vysoké dotace, takže se jim elektromobil ekonomicky vyplatí, ikdyž nemají možnost nabíjet doma.

Na dotace mají, jsou největším těžařem ropy v Evropě, 75 % exportu Norska v roce 2022 činily ropné produkty.
https://oec.world/en/profile/country/nor#historical-data

Prngr

Je to pro ně vhodné jen kvůli daním a poplatkům

mark56156

není PLNĚ ROZVINUTA, ale na to kolik BEV tu jezdí je rozhodně dostatečná podle mé zkušenosti, se podívejte na fdrive napu dobíjecích stanic … jen v olomouci to máte 25 stanic každá X pozic, za mě je to snad až příliš. ČEZ A PRE to staví opravdu všude možně a nabijete i u každého LIDLU. Na pohodu.

V. F.

Tady pan Lipoš zná Norsko jako málokdo. Narodil se tam a prožil tam celý život, proto může zodpovědně odsoudit 90% tamních obyvatel, kteří jezdí elektromobily i skoro celý zbytek těch 10%, kteří mají hybridy za to, že využívají tato auta, byť je to pro ně momentálně velmi nevhodné. Tak prosím zdejší komentující, aby respektovali názor odborníka v dané oblasti 😀

Prngr

Není problém dát na pivo v ČR takové daně, že ho taky nikdo nebude kupovat …
Ten trh je tam zcela pokřivený

Avoda

Norové v naprosté většině případů jezdí „kolem komína“. A na to hybrid nevyužijete.
Ty vzdálenosti (a např. díky nutnosti používat trajekty) i cestovní časy jsou tak šílené, že se všude létá. Když potom jedou na dovolenou, půjčí si kamper.
Neznal jsem nikoho, kdy by z Trondheimu jel do Osla autem. A opačně. Včetně mého šéfa, který to létal 1-2x měsíčně.

Šalina na Špilas

Potvrzuji. Letadlo se mezi Oslem a Trondheimem bere jako klasická věc, znal jsem lidi, kteří část týdne pracovali v Oslu a část v Trondheimu a běžně létali. Auto je v Norsku last mile prostředek, navíc v horách se nedá ani po dálnici (=širší česká jednička) jet příliš rychle, neustále se to klikatí.

peter

Wau, ta trasa je len nejakych 491 km autom. Na Slovensku je trasa Kosice – Bratislava nejakych 440 – 450 km a je uplne normalne, robit tu cestu autom.

Gunduľ neubiješ

No a přesně tak se pozná od sebe zaostala východní džamahírije a rozvinutá země. V civilizaci je na těch 451 km rychlovlak, nebo letadlo, podle hustoty osídlení, velikosti koncových bodů a geografie. V banánové republice všichni chrochtaji blahem, že můžou dlouhé hodiny sedět ve smradlavém autě a myslí si, že je to symbol statusu.

Jeffer

Keď je to tým autom okolo štyroch hodín a vlakom minimálne za 5 a väčšina cestujúcich nemá ako cieľ železničnú stanicu…

VRT si tí vodiči z prstu nevycucajú.

kix

hybrid je kravina..max pro specifické využití, ale v principu je to kravina..

mark56156

souhlas, je to překombinované a tedy v budoucnu to nejdražší myslitelné řešení. Nemluvě o nárocích na údržbu a pravděpodobnosti selhání výrazně složitějšího hybridního systému.

mark56156

je to jako mít auto na benzín s maličkou nádrží do které se vejde půl litru a proto celou dobu vozit na kapotě rezervního živého koně i s fůrou sena :-)) fakt blbost.

Kuba1

Třeba Toyota má hybridy velmi spolehlivé, nejsou u nich nějak zvýšené nároky na údržbu oproti klasickým spalovákům, spíš naopak jsou oproti nim méně problémové.

mark56156

spíš jim to už nedává smysl, s hybridem na tu pidi baterku nikam nedojedete, tankovat benzín do toho musíte tak jako tak. Čemu na tom chcete věřít, je to jen přechodné stadium pro ty co se bojí přejít na BEV rovnou.

Kuba1

Ale mají menší spotřebou benzínu, ve městě jsou tišší. Při jízdě po okreskách se dají vesnice projet z většiny/úplně jen na baterku, pokud to není do kopce nebo se nemusí x krát zpomalovat a zrychlovat. A hory se dolů dají krásně sjet na baterku, která se ještě rekuperací dobije.

Fandík

Při jejich cenách pohonných hmot se nelze divit a řekl bych, že jim ty vozidla závidím. Sám bych chtěl osobně elektromobil. Jen mě spíš zajímá, zda je jejich sít připravená na tolik vozidel 🙂

BND30

Norsko je bohaté na zdroje elektřiny a to po celém svém území. Všude jsou vodnaté řeky. Podíl elektromobilů mne letos na jejich silnicích překvapil, je jich tam opravdu velice významné množství. Všude je spousta nabíječek, a to i v kempech.
(nesouvisející obsah smazán)

Pedro72

Aneb jak dostat jeden a ten samý off topic do každé diskuze 😀

Prngr

Po celém území ne.
Na severu je elektřina levnější než na jihu

BND30

Tak oni obecně sever hodně dotují, aby jim tam lidé zůstali.

Prngr

To není dotacemi.
Na severu jsou hydroelektrárny a málo drátů na jih

Avoda

Průměrná čistá mzda v ČR je někde na úrovni 33.000 Kč. Benzín stojí kolem 38 Kč. V Norsku je průměrná čistá mzda podobná, cca 32.000 NOK. Benzín tam ale stojí 22 NOK. Kontrolní otázka: kde je benzín dražší? V Norsku nebo v Česku? Žil a pracoval jsem tam roky. Mýtus o „drahém Norsku“ je mýtus turisty. Pro tamního člověka bylo vše vždy v porovnání na paritu kupní síly levnější než v ČR. Jinými slovy, na litr mléka, litr benzínu, mraženou pizzu, nové kalhoty nebo i nový dům jste tam pracoval kratší dobu, než na stejné věci musel pracovat někdo zde.… Číst vice »

dizgrafy

Gratuluji, objevil jste Ameriku. Neznám nikoho, kdo by si myslel, že Nor má nižší kupní sílu než Čech. Tím „mýtem o drahém Norsku“ se samozřejmě rozumí to, že je tam draho pro cizince, kteří přijíždějí ze zemí s nižší cenovou hladinou…

Avoda

Tak pan Fandík si to evidentně myslí. A rozhodně není sám.

Před lety jsem o tom vedl debatu na foru ceskedalnice s tamním Všeználkem s nickem Dalničiar. Který byl v Oslu několikrát na kongresu a znal Nory, kteří před tamní drahotou utekli, např. do Singapuru.
Prostě on měl Pravdu a nenechal si ten nesmysl vymluvit, že na litr mléka vydělává Nor v Norsku déle než Čech v Česku. Díky němu jsem tam přestal přispívat a už tam vůbec nechodím.

Xaver

Přesně tak. Komentář zcela zbytečný.

none

Zvu te na obed. Ja si dam dva stejky, ty sodovku. Bude ti ten jeden stacit? 😀

Karel IV.

Tak z toho odečtěte ty daně a jste cca na tom, co psal Avoda:
„Průměrná čistá mzda v ČR je někde na úrovni 33.000 Kč.“

A abych nikomu nekřivdil, tak kalkulačka na čistou mzdu mi spočítala 34 813 Kč z vašich 43 941 Kč.

Radim

Hrubého…