pruvodce

U trutnovské nemocnice vznikne parkovací dům za čtvrt miliardy

Vizualizace parkovacího domu v trutnovské nemocnici. Foto: Královéhradecký krajVizualizace parkovacího domu v trutnovské nemocnici. Foto: Královéhradecký kraj

Stavba má začít příští rok.

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

A hned nám přibude spousta uzdravených pacientů. Parkováním ku zdraví. Nebylo by rozumnější ty peníze dát do zdravtonictví a třeba platů sester? A k té nemocnic imít superkvalitní a atraktivní hromadnou dopravu?

superhero

Možná by stálo za úvahu zamyslet se, proč se poptávka po zdravotní péči u nemocnic neustále zvyšuje? Místo lepit draze následky, začít řešit příčiny. Troufnu si odhadnout, že poptávka po zdravotní péči je nejvyšší v dějinách lidstva. (s výjimkou vyjímečných pandemických stavů). Těch vlivů je samozřejmě víc: rušení menších nemocnic, nárůst stresu, kumulace znečištění životního prostředí (marketingově se to dokázalo hezky zrelativizovat na úroveň jednotlivých let a vytvořit z toho „trend klesajícího znečištění“, ve skutečnosti dochází k pernamentnímu nárůstu, protože znečištění za celý rok k 31.12. automaticky nezanikne), nárůst zbytných kosmetických úkonů (plastické chirurgie), které nemají dopad na zdraví atd.… Číst vice »

peter

Napriklad taky rast priemeneho veku na to tiez nema vplyv ?

superhero

Ano, také to má na to vliv. Dochazí zároveň ke zvýšení kvality života? Na to už se názory liší.

David

Co navrhujete? Vyčarovat tisíce nových doktorů a sester? Řešit některé problémy euthanasii? Více lékařské marihuany?

superhero

Ne, změnit životní styl, který nebude generovat tolik zdravotnických úkonů.

Radek

Zlepšit prevenci + zdravější životní styl většinové společnosti – jídlo, alkohol, cigarety + pohyb. Ono to není až taková raketová fyzika. To jsou třeba ty pozitivní externality podpory jízdy na kole – zdravý pohyb účastníků + nulové emise produkované v místě, které škodí zdraví okolí. Jenže nic z toho bohužel náš stát neumí.

Michy

Jaksi vám tam vypadl ten hlavní důvod – změna demografického složení populace.

superhero

Ano, to má také vliv, ale zkuste si tam naklikat rúzné věkové kategorie. Nárůst úkonů je bohužel napříč věkem.

Radek

Spíš bych řekl jeden z hlavních. Třeba ten růst rakoviny a celkově těch civilizačních onemocnění typu cukrovka apod nebude asi přímo spojen pouze z demografickými změnami jako spíše se styl života.

Honza

900.000,- za jedno místo, to je docela rychta, ne?

ABCD

Bohužel spíš standardní cena. Sice byly levnější stavby v Čechách. Ale je potřeba dívat se na konkrétní provedení.
Říkám si jestli by nemohlo nějaké řešení např. Jako typizovaný modul nebo nějaké řešení, které by zlevnilo hromadnou výstavbu. Možná by asociace krajů, svaz měst a obcí, ministersvo místního rozvoje nebo min průmyslu nebo dopravy mohlo něco zkusit ve spolupráci s vysokými školami architektonickým kancelářemi stavebními firmami. Atd atd.

Tady chybí nějaké inovativní řešení.

Samozřejmě teď jsou všichni možná spokojeni. Firmy mají kšeft, politici svoje…

Jan Novák

Přitom v minulosti se to vyřešilo u MŠ a ZŠ. Na začátku 50. let se navrhl jeden typ a ten se stavěl všude po republice.

U parkovacích domů by to šlo určitě taky, ale blbé je, že aktuálně se většinou umisťují do center měst, kde je na ně požadavek a v tu chvíli se parkovací dům přizpůsobuje pozemku.

Jinak na parkovacím domě není co vymýšlet, konstrukčně a projekčně je to jednoduchá stavba.

Zbyněk

Typizované školní budovy se stavěly už koncem 19. století. Plno jich stojí dodnes.

ABCD

Ještě jsem v tom výčtu zapomněl na Čkait, konzultační firmy apod. Možností je asi dost, spíš jde o vůli hledat cestu.

Dusmor

Typizovaná modulová řešení existují už dávno, viz např.
https://cms.goldbeck.de//fileadmin/goldbeck.de/00_newsroom/prospekte/goldbeck_multi-storey_car_parks_en.pdf
anebo mnoho dalších firem. Máte základní parkovací modul, k tomu rampy, schody, fasády, odbavovací a informační systém,… a pak už to podle požadované kapacity, tvaru pozemku, polohy navazujících komunikací skládáte jak Lego.
Ale jak píšete, to by bylo moc jednoduché, funkční, ba dokonce i levné. A hlavně si na tom pomník nepostavíte.

Frank

Tak před půl rokem psali 290 míst za 190 milionů, inflace je přitom kolem 3 procent…

Dusmor

Index růstu spotřebitelských cen je 3%.
Inflace (tj. nárůst množství měny v oběhu) v celé Evropě je za posledních dvacet let budování socialismu v průměru 8% ročně.

Zbyněk

Kde jsou doby, kdy nemocnice byly určeny k uzdravování lidí.

LanGusta

Ano, v článku chyběl tradiční autohate. Aspoň že v komentářích je vše v pořádku. Nebo se maj lidi z hor dostávat do Trutnova jako v dobách zapadlejch vlastenců?

Hans N.

Zlatá slova. Podepisuji.

Zbynek

Parkoviste stavi soukromy investor s tim, ze se zaplati z parkovneho, nebo je to dira na erarni penize, ktere budou chybet jinde?

MrMarkus

Zkuste jiný pohled, pacienta. Nevím, jak je to v Trutnově, ale vím, jaké to je v Praze. Občas někoho v mém okolí potká něco nemilého, musí na opakované zákroky do nemocnice a opravdu pak není ve stavu přepravit se zpět domů veřejnou dopravou. Jistě, je možné využít zdravotnickou dopravní službu, ale pacient není úplně šťastný, že se na ní běžně čeká 3-5 hodin. Tohle asi děláme všichni, ale raději to tedy napíšu. Ty zákroky bývají někdy celkem rychlé, převazy apd., takže je logické, že tam přijedeme autem, zaplatím za vjezd do areálu (tahle regulace je v pořádku, nemocnice nemá být… Číst vice »

peter

Mne tu pripade, ze vsetci diskutujuci su uplne zdravy a ani v rodine nemaju nikoho zo znizenou pohyblivostou co by i len docasne, kto by potreboval asistenciu.

ABCD

Ve hře je navíc slušná úspora „fondu pracovního času“ pokud Ti lidé jedou na vyšetření na otočku IAD a je to někde 30 km vesnické dojížďky oproti tomu když pojedou v 5 ráno z hor VHD a odpoledne zpět.
Tam je asi dobré ať erár část zaplatí na daních se to vrátí…

Zbyněk

Přesně z pohledu pacienta to nechápu, pražské nemocnice většinou nemají chodníky, takže chodci chodí společně s auty. Auta parkují úplně všude, tedy i na chodníku před vstupem do budovy. Třeba pavilon N na Vinohradech.

Desetileté dítě bych těžko do takového mraveniště poslal, proto bych jej radši doprovázel a tím přišel o mnoho času, jak píše ABCD.

Naštěstí jsem já i rodina zdravé a do nemocnic moc nemusím.

Zbyněk

1) Parkovací dům pomůže pacientovi k omezenou pohyblivostí jak? Prakticky nijak a to i když ho přiveze někdo jiný. A opravdu to nefunguje tak, že díky PD bude víc místa v areálu. Dopravní indukce a neschopnost vymáhat pravidla.

2) Personál snad pár set metrů ujít může i z přilehlé zástavby.

3) Hlavně celá ta parkovací šaškárna těžce dotovaná, tj. je na úkor něčeho jiného.
Příklad: považuju za lepší, když bude v Trutnově zubní pohotovost 24/7 bez PD než nutnost jet na zubní pohotovost do Hradce.

Zbyněk

Já netvrdím, že je PD za všech okolností špatně. Ale tak , jak to máme v ČR nastavené, tak to špatně prakticky vždy je.

Kolik mají v onom Švýcarsku parkovacích míst pro kola (v areálu, nejen v PD).
Jak je nastaveno financování stavby a provozu PD?

superhero

Té časté výmluvě, že jinak než autem to nejde nerozumím. Pacient indisponován, že nemůže jet VHD, ale pro aktivní řízení auta indisponován není? Nechte už těch nekonečných blábolů postavených na hlavu. Existuje samozřejmě pro tyto vyjímečné situace i taxi, kdy ani nemusí do areálu vjet a vysadit klienta u nemocnice.