pruvodce

Vedra a ulice bez zeleně nutí lidi jezdit autem. Města plná parkovišť problémy jen zhoršují

Chlumecká ulice a P+R parkoviště Černý Most. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czChlumecká ulice a P+R parkoviště Černý Most. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Praha přispívá na bezpečí chodců jedním procentem z dopravního rozpočtu. Projekty čekají v šuplíku.

157 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Davo

Zadna zeleň a když vysazene stromy tak malinke… Praze dost ujel vlak treba za Varsavou, se kterou se jeste muzeme srovnavat. O Vidni a jinych zapadnich zemi nemluvim.

Vavrroch

Vcelku zábavná diskuse. Tu se píše, že k použití auta je občan nucen ledovým vichrem z klimatizace v MHD, onde se líčí, že auto je nutno užít, protože klimatizace v MHD chybí. Fenomén „domácí taxi ke škole“ nebudu komentovat, nerozumím mu. Kdysi jsem autem jezdil taky. Ale nebyl jsem k tomu nucen, měl jsem vůz jako jistý prvek pohodlí. Nechal jsem toho v 90. letech, kdy na silnicích valem přibývalo silnějších vozů v rukou takových uživatelů, jaké tu máme. Také se tehdy vlivem rostoucího počtu aut jízda změnila z obvykle poklidného zážitku v otravnou a místy nebezpečnou práci. To mi… Číst vice »

ghjghj

V Brne je nejvetsi prestupni bod mhd Hlavni Nadrazi. Misto, kterym projde denne urcite kolem 100.000 lidi. A to misto je bez stinu, bez ochrany proti desti. V Brne jsou chodci, uzivatele mdh a cykliste na poslednim miste. Preferuji se auta. Nestezuji si, jen konstatuji – volime si ods a ano, tak to jinak vypadat nemuze … vzhled mest nam asi takto vyhovuje. Mne se to nelibi, ale patrim k mensine a respektuji to. Jen si myslim, ze je to skoda, protoze jsem presvedcen, ze se by temer vsem zilo lepe, kdyby preference byla presne opacna a auta byla az… Číst vice »

Michal Bartoníček

Kdyby řidiči těch aut dodržovali aspoň značky. Ale kašlou na ně. Do zákazu odbočení na Benešovu prostě vjedou, aniž by k těm výjimkám patřili. A nejen to, otočí se a jedou zpátky po sdílené zóně.

lvy

Takže zrušíme parkoviště a auta budou jezdit pořád dokolečka a hledat místo na zaparkování. To je ale nápad.

Jaaa

Nebo ti lidi prostě pojedou jinak. 😛

Michal Bartoníček

To ale nemá logiku. Vy si taky domů koupíte nový nábytek, aniž byste měl kam dát ten starý? Když se na místě prostě zaparkovat nedá, tak zaparkuju jinde. Nevytvářejte si svévolně parkovací místa, kde se vám zachce. 👎

Tomáš

Mě nutí „vedra“ jezdit autem, protože nesnáším, když mi v tramvajích, ale hlavně v těch nových autobusech, fučí na čelní dutiny ledový průvan. Nechápu, kde udělali návrháři těcho nových autobusu chybu, ale jinde než v Praze jsem zatím takový nepříjemný ledový vír na hlavu nezažil.

Michal Bartoníček

Jezdíte autem a pak si stěžujete, že je vedro. Tak jo. 😀

Neonym

On není problém jen kvůli autům, že? Když si vzpomenu, jaké byly řeči okolo Malostranského náměstí, že se vytlačí auta a všechno tam bude strašně dokonalé, pak byla někde studie, ve které už bylo navrženo pouze minimum stromů a realita? Aut jsme se zbavili, ale jinak jsme nebyli schopni ani smazat vyznačená parkovací místa. Kromě úbytku aut se nezměnilo vůbec nic, žádné lepší místo pro život. Jinak těch příkladů z Prahy je hromada. Rekonstruované ulice, kde se u zastávek MHD neudělalo nic, co by umožnilo čekajícím se schovat do stínu (Kundratka, Lihovat, apod.). My ten příjemný prostor ve městě prostě… Číst vice »

Panda

Na Malostranském nám. jsou trhy, jejichž služby využije víc lidí než parkoviště a zároveň je to přirozené, původně zamýšlené využití. Ano, trhy by mohly být lépe poskládané, častější, levnější atd., ale holt trhová kultura tu aktuálně není jak někde v Itálii…

Jinak se nejvíc pohybuji v Dejvicích a na Smíchově a pořád je tu mraky ulic zcela bez zeleně a obávám se, že ne vždy je na vině strach z hlasitých motovoličů, ale i nutnost předělat sítě v zemi…

Neonym

Jsou tam ty trhy pořád? Nárazově tam bývaly i v dobách parkoviště. Já neobhajuji potřebu tam vrátit parkoviště, jen mě štve, že to dopadlo jako vždy. Realizovali jsme jen tu jednoduchou část (zákaz) a zbytek by už vyžadoval nějakou investici a úsilí, tak na to kašleme. Takových příkladů je bohužel v Praze hromada.

Frantík

Jednou nebo dvakrát za týden. Přijde mi zboží drahé, ale jsou tam.

Panda

Dneska tam zrovna byly a souhlas s Frantíkem, že nabídka není nic moc (ale zas nejsou to jen předražené cetky, můžete tam koupit pečivo, ovoce a další věci, které v okolí zrovna moc dostupné nejsou, případně jsou podobně drahé), ale souhlasim, že to využití pořád není dobré. A bohužel znám takových míst spoustu, jen pár výjimek bylo projektovaných se víceméně od zákazu po garávším všudy (v mém okolí např. Šabachův park v Dejvicích).

J. Karny

Přesně. V tomto počasí po Praze jen auto. Mhd bez klimatizace, ulice k zalknutí. Bohužel to tak je. Jsem živoucí důkaz.

Jan Tichavský

Nejméně klimatizovaných je tramvají, nejhůř na tom jsou 14T a půlka 15T, které mají miniaturní okénka pro větrání. T3 profouknou víc. Autobusy se už pár let pořizují s klimatizací, takže poměr se zlepšuje, metro je nejpříjemnější, tam je chládek celkový i ve stanici. Já jsem zas živoucí důkaz že se dá jezdit po Praze v MHD a člověk na to neumře, horka nad 30 stupňů jsou jen pár týdnů v roce.

frank

tak já jezdím na kole a zatím mě neporazilo 🙂 Jel jsem i když byl ten teplotní rekord 40+ vsrpnu 2012 , dobře si to pamatuju, dneska bych se už asi zamyslel, už jsem o 12 let starší a důchod na krku a vzal bych to odpoledne s kolem metrem/vlakem a přes les místo těch cca 25 km jedna cesta… Jen to chce mít dobrý vodní režim, tehdy jsem se musel zastavit na půli cesty v Uhříněvsi a koupit si další vodu, velký bidon za 40 minut padl …

Jenda

Jak píše kolega níže – po dlouhé době jsem taky včera v Praze sedl do tramvaje a po jedné zastávce jsem vystoupil. Bylo tam vyloženě na omdlení. Ten šílený provoz posledních dní mě sice občas štve, ale stačí si vzpomenout, že bych se místo sezení na pohodlném sedadle ve 22 stupních s dobrou muzikou mohl zaživa škvařit v tramvaji, a ještě jsem za to poskakování v koloně vděčný.

jirka

No ja za poslednich 10 let nejel do prace autem ani jednou. Vetsinou tramvaji, nekdy castecne pesky. Dneska taky a zas tak hrozny, abych musel ve meste prekazet autem to nebylo.

Jouda

Tak si tak jezděte, ale proboha, nevnucujte to jiným. Já také ostatním nevnucuji svůj způsob života a vůbec.

Michal Bartoníček

Vnucujete ho tím, že si nárokujete prostor pro vaši bohulibou zábavu.

Air Traveller

pokud vezmu vas argument, a pouziju ho stejne agresivnim zpusobem, jalo vy, tak bych vam na to rekl, ze vy svymi chodniky, tramvajemi a autobusy zase zabirate prostor ostatnim. pro vasi zabavu.

oba dva pohledy jsou ale nesmyslne. Auta, autobusy, tramvaje i prechody jsou realita, potreba jsou všechny. a budete se s tim muset naucit zit.

Michal Bartoníček

Co to tady zkoušíte? Chápete rozdíl mezi individuální a hromadnou dopravou?

Air Traveller

jen aplikuji vasi logiku

Michal Bartoníček

To jste tu logiku dost nepochopil. 😀

Jan Tichavský

To používáte špatně. Tramvaje a autobusy zabírají řádově menší prostor než auta.

Jaaa

Ale jistě. Akorát vy si ho nárokujete 5x víc než cyklista a 20x víc než chodec nebo cestující VHD.

Ale opravdu ani vy ani vaše potřeby nejsou ani 5x, a už vůbec ne 20x důležitější nebo hodnotnější.

pěškobus

Jste si domyslel, že jezdí autem? I vy jeden

Michal Bartoníček

Vzhledem k tomu, na co reagoval a jak reagoval, tak jsem si domyslel, že jezdí autem.

ghjghj

kde je jaky vnucovani????????????????

M 474 003

To nejsou jenom vedra, ale typické uvažování točvolantů, „přece nepojedu sockou, jak bych vypadal“. Ono je to dražší a pomalejší, ale přece NE.

anonym102938

Jezdit autem je dražší, než jezdit sockou. Pomalejší určitě ne. Respektive jak kdy a jak kde. Po periferii je auto rychlejší vždycky. Přes centrum je metro rychlejší, ale dost záleží na tom, odkud kam přesně člověk jede. Já pracuju kousek za Prahou. Autobusem se tam dostanu nejdřív v 5:45, ale potřebuju tam být většinou už v 5:00. Autem je to v tuhle dobu od domu na pracoviště 20 minut… Když se vracím domů, tak je Praha zasekaná a čas jízdy se klidně ztrojnásobí, pak je to nastejno se sockou. Když mám nástup později, např. v 8, tak nechám auto doma.… Číst vice »

M474003

To je začarovaný kruh, aut je čím dál, tím víc, v důsledku toho je čím dál, tím víc horší hromadná doprava, a protože je hromadná doprava horší a horší, stoupá počet aut. Nakonec budou všude auta, ulice budou úplně ucpané.

MrMarkus

Jsem z Modran a to co psal Anonym je pravda. Prakticky kamkoliv po Praze a v jakykoliv cas to trva od nas MHD dele. I tak tou MHD vetsinou jedu, autem jezdim po Praze jen malo a kdyz, je to zarizovani veci kolem rodiny. Prestoze tu jsou vyhrazene pruhy pro busy (a nekde je v nich dokonce i vyznamnejsi/casty provoz busu), nestaci to. Tramvaj je na tom lepe diky vedeni mimo silnice, jenze zatim nabizi pouze spojeni jednim smerem tj. na Palackeho namesti. Za rok a pul bude lepe diky Dvoreckemu mostu, to zamicha kartami. Linka D, ac se na… Číst vice »

Petr

Jestli jezdíte v Praze veřejnou dopravou, tak moc dobře víte, že všechny důležité linky jsou narvané k prasknutí, a to takřka nehledě na denní dobu.

Jan Tichavský

To není pravda, na konci špiček bývá volno na mnoha linkách, čehož pravidelně využívám.

Vojta _7

Mě tedy teď taky potkala smůla, že jsem musel busem do práce. Po několika min. v sauně jsem vylezl ve stavu, že jsem mohl jet tak akorát zpátky. Snad to bylo na pár let naposled a hezky zase dieselem.

M474003

Pana točvolanta potkala smůla, jak hrozné.

ghjghj

vetsina lidi jezdi do prace rano a to teplo neni, horsi je cesta z prace.

Vojta _7

Před naším barákem je přechod přes hlavní silnici bez svislé značky v blízkosti 2 škol, 2 zastávek atd.. Není to křižovatka, kde by se zpomalilo na 20 ani kruhák. Dementi na úřadech věnují hodiny a hodiny „vysvětlování“, že tam značky být nesmí, ačkoliv po pár stech metrech jsou značky v reflexních čtvercích…
Samozřejmě, že tam skoro nikdo nikdy nezastaví. Cena bezpečnostního opatření by byla tak 3.000, ale za to větší bezpečnost Praze nestojí…

Jaaa

A zkoušel jste vyhrožovat žalobou? 🙂

Dachs

Otázka na účinnost těch klimatizací třeba v 15T. Kontraproduktivně pootvíraná všechna okýnka v celém salónu spatřena včera i dnes v řadě klimatizací vybavených tramvají, kterými jsem jel. Nápisy jasné, ale proč to ty lidi, sakra, otevírají? Hloupost (těch, co to „pudově“ začnou otevírat hned po vyjetí z konečné), nebo nedostatečnost výkonu?
No a včerejší 380, spoj obsloužený vozem bez klimy, to byl taky zážitek svého druhu 😛 Ale zase se víc těšíte na tu zmrzlinu v cíli 🙂

Jan Sova

Na letní vedra by měli pouštět šaliny bez střechy, taky to říkám….

DavidS

Aby na vás pražilo slunce naplno? Super nápad….

Jan Sova

Podle vás je horší slunce na plešce, než být zavřený v horké plechovce, která se ani za jízdy nevyvětrá ??

Jan Tichavský

Pokud klimatizuje (což je půlka 15T), tak není horká a větrá.

DavidS

15T s klimatizací a T3 s otevřenými okénky jsou fajn. U zbytku těžko říci, ale i tak si myslím, že ten stín je lepší, než když do vás bude prát 20 minut slunce.

MP22

BESIP není to jediné, na co současná koalice pirátů a ODS z vysoka se… Zeptejte se lidí co dělají v sociálních službách, všechno seškrtané. Příprava projektů včetně tramvajových tratí pozastavena. Přes desítku ZŠ má stavební povolení ale nesoutěží se jediná škola, při fatálním nedostatku míst. Na zeleň jde málo, úklid se dramaticky zhoršil, celá Praha smrdí močí, bezdomovci v každém parku a na každém hlavním přestupním bodě, třeba Florenc tram směr centrum vyloženě okupují, jsou agresivní a sprostí, MP s tím nic nedělá, MP nedělá nic ani s auty na chodníku. Navíc se Praha čímdál víc podobá skanzenu, moderní urbanismus… Číst vice »

david

ach jo, to je fakt smutny.

Jouda

Protože je to o penězích – až se přestanou vydávat na kraviny, různým neziskovkám na blbosti, na věčné přemalovávání dopravního značení – možná zbydou na to podstatné, na bezpečnost a čistotu.

DavidS

Jupí neziskovky

Chleba Nakup

Hlavně si nedávejte k silnicím stromy, jednak do nich lze autem naprat, jednak můžou při bouřce spadnout a mít „auto pod stromečkem“ není výhra.

Michal Bartoníček

To je ale váš problém. Když budete koukat před sebe a ne do mobilu nebo co kde litá, tak ten strom určitě nepřehlédnete. 🙂

Jan Sova

No to ale neplatí za silné bouřky, když je strom ohnutý napůl cesty k zemi.

Jaaa

Pokud není bezpečné jet, tak snad zastavíte, ne?

pzag

Takže město vesele nakupuje vozy MHD bez klimatizace, popřípadě odmítá namontovat klimu do těch současných, zároveň jede kampaň, jak MHD není jenom pro socky a studenty, ale pravidelně zavádí prázdninové jízdní řády, protože lidi asi do práce o prázdninách nechodí. Ale problém jsou auta. Jasně.

Jaaa

I přes to všechno jsou…

pzag

No a jak se má člověk pohybovat po městě? Vedro k padnutí, MHD na to očividně není, protože neklimatizuje a nejezdí, ne každý má ten luxus sedět doma a nic nedělat.

mlokXCM

Já do práce normálně chodím a mhd používám. Řekl bych, že takových je víc.

Michal Bartoníček

Aspoň nelžete. 👎

Jaaa

Vy se ocitnout mimo svou komfortní zónu, tak asi umřete nebo co.

pzag

Jasně, pojďme lidi urážet tím, že jsou líní. Je naprosto v pořádku, že v MHD je přes 40, vždyť je to zábava, pojďme stát na zastávkách bez stínu 10 minut, protože jsou prázdniny a mačkat se v přeplněné tramvaji. Naprosto dokonalý standard roku 2024, kdo netrpí, je proti nám, co?

New Johnny Cash

Jak je to možné? Vždyť se jedná o nejrozšířenější způsob přepravy osob v hlavním městě – vztaženo na množství přepravních jednotek.

Michal Bartoníček

Jsou. Chápu, že se vám to nelíbí, ale smiřte se s tou realitou, že automobilismus v současném stavu je zhouba pro město.

MP22

Tak proč stále jezdí T3 a podobné šroty bez klimatizace? Proč město ještě nějakých 6 let zpátky nakupovalo autobusy bez klimatizace? Takhle se přetahují lidi z aut? No to těžko. Stejně tak upadající veřejný prostor na téměř všech přestupních uzlech, kde to smrdí, je celé ochcané, plné vizuálního smogu a otravných individualit. S takovou z auta nepřesedne ani o človíčka navíc. Já sám po městě jezdím mhd ale těm co volí auto se nedivím.

Frantík

T3 větrá líp než pojízdné železářství či 15T bez klimatizace.

Michal Bartoníček

Proč se ptáte mě? Jsem snad pražský radní?
Co se týká úrovně veřejných prostranství, máte na jejich stavu svůj podíl. Necháte ty lidi, aby ho znečistili a nic s tím neděláte.
Auto není řešení.

superhero

Jako protest by mohli chodci a cyklisté vyjít do ulic s pochodněmi. Kdyby se každý chodec a cyklista pohybovali přes den po městě se zapálenou pochodní na petrolej, tak by mohli recesistickou formou poukázat na absurditu pohybu po městě s individuálním spalovacím motorem, obzvlášť v létě. Kromě asfaltových ploch a chybějící zeleně je každé auto právě nezpochybnitelným emitentem tepla. Každý z řidičů vidí na budíku teplotu motoru kolem 90 stupňů. Chodci to cítí na přechodech, že teplo ve městě není jen z rozehřátého asfaltu.

pzag

Opravdu mi tu chcete vykládat, že poznáte oteplení pokud kolem vás projede auto, jo? Já chápu, že potřebujete tlačit agendu, ale tohle je těžce ezo.

Ondra

No ono stačí stát s kolem v koloně za tím autem, to dobře pocítíte

Lukáš F.

Je to ale pravda. Každé auto produkuje ztrátové teplo, které se rozptýlí do okolí. Nepoznáte to, když „kolem vás projede auto“, ale vliv to má.

pzag

Ale vždyť píše, že to pozná. Stojí na rozpáleném, sálajícím chodníku, betonu nebo asfaltu, ale pozná, že to teplo jde z auta. Určitě.

superhero

Psal jsem: „teplo ve městě NENÍ JEN z rozehřátého asfaltu“…Abyste to pochopil i vy, doporučuji, abyste si vzal teploměr ke svému nastartovanému autu a nechal ho tam aspoň minutu. Poté můžete test zopakovat na stejném místě, ve stejnou dobu s chodcem nebo cyklistou.

MMXA

Nejde o to zda to pozná, ale jen tvrdí a to má pravdu, že auto je dalším zdrojem tepla ve městě.

Lukáš F.

Když stojíte na chodníku a vedle vás zaparkuje auto, tak poznáte, že z něj ještě sálá teplo.

Michal Bartoníček

Pochybuju, že to chápete. Motory zvlášť v tomto horku jsou rozhicované dost.

pěškobus

Ono je to teplo sakramentsky cítit i když jedu na motorce, a ta topí o dost méně, co si budem.

superhero

Nepsal jsem nic o projíždějících autech. Pokud stojíte na přechodu a stojí tam i nastartovaná auta (nebo klidně náklaďaky a autobusy), tak ten rozdíl cítit je. Snad nechcete popírat fyziku. Co myslíte, že se s tím odpadním teplem z motoru asi tak stane? Když jste u ohniště, tak necítíte, že vám je tepleji?

Viktor Šedivý

Zas tak moc od vysazených stromů nečekejte.
Sice stíní, na druhou stranu ale výrazně zhoršují provětrávání ulice. Stromy jsou tedy fajn v ulicích širokých, jinde příliš nepomůžou.

Frantisek X

Kdyby tam bylo méně výfuků, nevadilo by přece více stromů. V širokých ulicích naopak nemusejí mít takový účinek, pokud nezastíní většinu jejich povrchu.

New Johnny Cash

Zákaz aut a letadel nikdy nepřijde. Tečka.

Michal Bartoníček

Zakázat a omezit je dost rozdíl. Tu tečku si nechte pro někoho jiného.

Jaaa

Většina ulic postavená do roku 1960 je široká dost, to jen ta parkující auta to tam zabírají…

Pete

Bohužel jeden z důvodů jsou i prázdninové jízdní řády MHD, kde u některých linek zůstaly na intervalech z dob pandemie. Zatímco metro je celkem použitelné, mnohé autobusové linky jezdí přeplněné .. a o neklimatizovaných autobusech a tramvajích raději nemluvit. Pak se nemůže nikdo divit že spousta lidí raději vezme auto

Frantisek X

Kdyby nebylo tolik kolon a spoje jezdily včas, byly by stejně přeplněné? Ono ani čekání navíc na vyhřáté zastávce není nic moc.

Frantík

Kdyz jsou debilni přestupy, čekání se nevyhnete.

New Johnny Cash

v Dubaji mají klimatizované zastávky. Jednou vzniknou i v Praze.

EM*

Mají, ale neklimatizují, když jsou prázdné. A tím, jak málo lidí tam jezdí MHD máte možnost buď čekat v rozpálené uzavřené zastávce nebo na přímém slunci.

pzag

No byly, to že nebude kolona nic na tom, že tramvaj má interval 10 min nezmění, že. By měl zajímalo v jaké pokroucené realitě žijete, ale doporučil bych přestat fetovat.

Joker

Lidi nutí jezdit autem především to, že v satelitních městech jsou na 💩 spoje.

Michal Bartoníček

Proč se tedy do satelitů stěhovali, když věděli, že jsou tam pro ně nepoužitelné spoje?

Viktor Šedivý

Spoje MHD jsou nanic, tak by jezdili autem, s tím počítali – jen nepočítali s tím, že jim bude kdekdo házet klacky pod nohy.

Frantisek X

Protože si mysleli, že budou všichni v pohodě s městem plným aut… Tak to moc nemysleli.

Jaaa

Akorát s tím tak nějak počítalo tak moc lidí, že si vzájemně překáží. Myslet si, že to stejné jako vy neudělá už mnoho další je jenom trestuhodná naivita. Takže si za to můžete sami. 😉

Michal Bartoníček

Ty klacky si házejí pod nohy sami.

Pražec

Třeba z finančních důvodů?
Když máte mediánovou mzdu a dvě děti, bývá levnější satelit a auto než rozumně velký byt ve městě.

Jaaa

Ano, protože neplatíte externality z toho auta.

Frantisek X

Ovšem, když působené škody pocítí někdo jiný. Také by si mohli najít práci v místě, pak by nemuseli živit auto a ušetřili by. Ale to jde i na vrub naší správy.

Michal Bartoníček

Ušetřené peníze zase vynaložíte za dojíždění. A to nepočítám čas, který na cestě strávíte.
Ale je mi jasné, že finančními důvody operují hlavně lidé, kteří nemají ekonomické povědomí a žádnou finanční gramotnost. 😀 Takže budou doživotně dojíždět a přitom brečet, že mají málo peněz.

Pražec

Hypotéka + každodenní dojíždění autem (třeba 30km, vč. amortizace) vás bude stát okolo 20 000 měsíčně.

Za to si byt pro čtyřčlennou rodinu fakt nepronajmete. Nebo máte lepší výpočet, když už šermujete s finanční gramotností?

Kebab

To zhruba tak 10 000 přidejte, zvlášť teď, i když už sazby klesají. Ale zatímco pronájem znamená vyhazovat peníze z okna a přitom nemít nic, tak hypotéka sice znamená štědrý sponzoring banky, ale žijete ve svém podle sebe, ne podle nájemní smlouvy, když platíte, tak vás nikdo nevyhodí a po splacení máte svůj dům, případně byt. Navíc nájmy stoupají a budou stoupat spolu se mzdami, někdy i rychleji, ale hypotéka postupem času relativně zlevňuje a jednoho dne zaplatíte poslední splátku. Zato čím dál vyšší nájem budete zkrátka platit do smrti.

Michal Bartoníček

Leda tak před 15 lety. 😄

Pražec

@Jaaa @Frantisek X @Michal Bartoníček

Já netvrdím, že je to tak správně, ty externality nakonec dopadají na celou aglomeraci.

Jen je naprosto logické, že lidi jdou za levnějším. Málokdo je takový idealista, aby platil víc, protože je to podle něj správně. Nejdřív musí obec/stát zajistit, že chování, které nepřináší tolik externalit, se vyplatí.

Napravit tuto situaci – tzn. jí vhodnou regulací držet jinde, než kam padá samospádem – ovšem znamená veřejně přiznat, že levicová politika nemusí být jen bolševický bullshit. Což je v českém prostředí nesnadné.

Ano, obecní bytová výstavba v řádově větších objemech by leccos vyřešila.

Viktor Šedivý

Obecní bytová výstavba? Takže masivní deformací trhu s bydlením dosáhnete nápravy deformované situace?

Sap1k

Tak deformaci již deformovaného stavu na druhou stanu se většinou říká narovnání 🙂

Michal Bartoníček

Omyl. Lidi se domnívají, že jdou za levnějším. Peníze nejsou všechno. Psal jsem taky o čase.

New Johnny Cash

Protože někdo ten vznik satelitů umožnil.

Kubrt

Třeba v mém satelitu je spojení velmi dobré a využívané, takže rozlišujme, prosím.

Jan Sova

Přesně, už když se ten satelit buduje, tak se pamatuje na jeho dopravní napojení. Ale je to o mozcích na místní radnici, takže to chce taky mít štěstí, málokdo je zcela obeznámen, když se někam stěhuje do nového….

ABCD

Tady zase bude kolbiště. Budeme zase hledat co ještě racio a co je politický názor. Auta versus neauta. Modří vs rudí…
Chjo…

Jaaa

Fakta jsou sice jasná, ale prostě polovině národa přirostl volant k hlavě…

Tomáš V.

Jé, Jaaa komentuje, co komu co přirostlo k hlavě. To je tak roztomilé. Byl jste předevčírem doufám nahazovat spadlou trolej na Výtoni, vy naše hlavinko? 🙂

Ondra

Bohužel v Praze se vám nejlépe žije, pokud jste auto

Jaaa

Souhlasím. Jezdit do práce autem, jsem úplně v pohodě. Mám kde zaparkovat, nemusím se ohlížet zdali autobus jede nebo ne, jsem tam rychleji…

Switch007

Pokud nejedete do úplného centra, nebo nepotřebujete denně 2x projet nějakým mostem přes Vltavu a máte zajištěné parkování doma i práci, dá se to. Ale jakmile už jedno z toho neplatí, je to opruz.

Jaaa

Zjevně pro mnoho lidí menší, než jet VHD. Jinak by tam ty zácpy nebyly. 😉

Pája

Zeleň do města uměli Baťové cíleně zakomponovat už začátkem a v první polovině minulého století. Procházka po Praze v tomhle počasí je neskutečná. Jak moc rád jsem se vrátil do Zlína plného zeleně neumím ani popsat.

silenysotous

Jojo, jednou koncem května jsem se šel projít na Depo Hostivař… (já vim no, chytrý a smysluplně smýšlící člově si dnes sedne do auta, jede dvě hodiny do jizerek, ujde 5Km, dá si guláš a tři piva, jde zas 5Km k autu a jede domů – nebo tak nějak – né že bych to podporoval…) Jak jsem vycházel, svítilo doma na teploměru, co je většinu času ve stínu, asi 25 °C… No a na benzínce svítilo asi 31° a ten hic co v tom asfaltovym pekle panoval… Fuj, jak jsem se tam pletl mezi obchodama – teda parkovištěma a silnicema,… Číst vice »

ne ne

místo toho aby vznikala zeleň se jen staví staví a staví. zaspali jsme a tvrdě na to doplatíme. bohužel viníci odejdou s plnou kapsou a vysmátí

Juraj

Ale ať se klidně staví, ale ať jsou do toho ty stromy zakomponované a trochu jsou investoři/projektanti nuceni přemýšlet. Fakt nejhorší, co může být, je obrovské parkoviště vedle placaté přízemní stavby.

Frantisek X

Možná, kdyby necpali všude jen byty nebo kanceláře, nýbrž trochu promíchali funkce (a to jak v Praze, tak jinde), nemuselo by být potřeba tolik za/se vším jezdit, a ulice by mohly být o to příjemnější. Někde už se to částečně i daří.

none

Odjedou 😁

ne ne

zkuste se v těchto dnech projet nízkopodlažní tramvají bez klimy. nemožné. ten kdo ty tramvaje objednával by měl být souzen

Martas

A ten, kdo do nich nechce dodatečně ty klimatizace instalovat také. Ono obecně celá sekce tramvají v DPP by potřebovala provětrat.

Pražec

Do 14T nic nedoinstalujete bo nápravové tlaky.

Martas

Ono paradoxně nejhorší je právě 15T, protože tam nějaký chytrý designér vymyslel foukání ventilace přímo do otevřených oken, což ve 14T není.

thebearspook

Fouká to logicky proti oknům, aby byla ochlazovaná, protože to mělo mít klimu a okna měla být logicky zavřená.

Martas

Ale klimu nemá, tak proč se nedaly jiná okna/jiný výdech? Takže je to opravdu pro danou konfiguraci nelogický

Nose Peak

Pražané si tradičně volí stranu, popírající změny klimatu. Na klima to, pravda, velký vliv nemá, ale na podobu ulic a podobu MHD to má vliv značný. Vaše volba…

Jaaa

Změny klimatu znatelně ovlivňují i městská mikroklimata. Znatelněji, než klima mimo města.

Pražec

14T a první 15T se objednávaly v letech 2003, resp. 2005.

Jaký byl tou dobou Váš názor na klimatickou změnu, smím-li se optat? A která všechna rozhodnutí učiněná před dvaceti lety bychom vlastně museli soudit?

pzag

To nemá s klimatickou změnou nic společného. V autě nebo autobuse bylo bez klimy na zdechnutí už v 90. letech. A už v té době byla klima víceméně standard. Nějaké kecy, že v roce 2003 nebo 2005 se nevědělo jsou prostá lež. Vědělo, moc dobře, akorát na plebs se můžeme vysrat, že jo.

Pražec

Já taky nepíšu, že se nevědělo. Akorát tou dobou (kór s Klausem na Hradě) vyžadovalo jistou dávku osobní i politické odvahy tvrdit, že za dvacet let bude v létě o poznání tepleji.

pzag

Jenomže to nemá vůbec nic společného s tím, jestli bude nebo nebude tepleji. Už tehdy bylo příliš teplo, už tehdy byly klimatizace běžné, proč asi, a už tehdy měly prostě být. Je možné a souhlasil bych s tím, že by měly menší využití, méně dnů v roce. Ale hodily by se a měly být.

Ares

Prostě se šetřilo zbytečně.

trafopajka

Kjótský protokol byl podepsán v roce 1997 a vstoupil v platnost v roce 2005. Klimatická změna tu s námi není poslední měsíc, ale už dost dlouho na to, abychom se konečně začali chovat rozumně.

Frantisek X

Tzn. začali včas řešit příčiny, abychom posléze nemuseli tak moc oteplovat okolí klimatizací interiérů. 🙂

pzag

Tohle jsou strašné kecy, klimatizace existují už desetiletí a příliš horko bylo vždycky. Jakýkoli boj s klimatickou změnou nás nikdy klimatizace neušetří.

Jouda

A co ty FVE? Při účinnosti kolem 20% se zbytek zachycené solární energie přemění v teplo – a to fakt nikomu nevadí? Aha, to asi není oteplování okolí panelů….

FR 8519

Ano, ale bez FVE se přemění v teplo 100 % dopadajícího slunečního záření. Tedy v obou případech se něco odrazí, ale rozdíl bude prakticky nulový. Zákon zachování energie zatím nikde nezrušili ani nenovelizovali, přitom by se to občas tak hodilo.

Frantík

A co na to? V létě bylo potřeba chladit i tou dobou.

Manko

Dobře si pamatuju, jak proti klimatizaci v tramvajích zaznívaly obskurní rádobyargumenty typu: často se otevírají dveře, stejně chladnější vzduch uteče apod.

Michal Bartoníček

Typičtí řidiči. Chtějí silnice a parkovací místa, ale pak jim zase vadí, že není zeleň a jejich pekáče jsou na parkovištích rozpálené. 😀 Nedávno jsem se procházel po ulici U Kamýku a Novodvorské (v úseku s tramvají) a bylo tam minimum stromů, ačkoliv tam zelený pás byl. Chápu, že není možné strom vysadit všude kvůli rozhledovým poměrům nebo inženýrským sítím, ale víc stromů podél ulic by si to fakt zasloužilo.

Nose Peak

Aby to mělo nějaký význam, musel by být strom místo každého třetího parkovacího stání. Ale to lid nechce. Lid chce parkovat.

Michal Bartoníček

Dobře. Pak ať se lidi v autech klidně usmaží. Jejich volba.

Nose Peak

Lidi v autech mají klimu. Usmaží se lidi na chodníku. Lidi v autech tam pak budou parkovat…

Michal Bartoníček

Právě že budou. Jednak ne všichni mají Klímu a jednak ta klima nefunguje, když k tomu autu na parkovišti teprve přijdete a je uvnitř jako v sauně.

none

V autech se snažit nebudou. Jen se ty auta použijí jako mobilní topidla okolí.

Nose Peak

Pro minusáře: takhle vypadají ulice v Panonii, na severu Srbska. Zkuste se zamyslet, proč:
https://maps.app.goo.gl/zBoDJFEpeSDhk5cF8

Michal Bartoníček

Mínusáři by to do jednoho vykáceli a měli tam zaparkovaná auta. 😀

Frantík

Když se šetří na věcech jako lanovka nebo Radlická radiála, kolik z toho by mohlo být opravených chodníku ?

Nemel

Už několikrát jsem tu psal, že Praha má bezkonkurenčně ty nejvíc rozbité hrbolaté chodníky, jaké jsem kdy v ČR i různě po světě viděl. Samá záplata, nezávisle na tom, jestli je chodník asfaltový nebo dlážděný, je plný nerovností a výmolů. Do nejužšího místa chodníku široko daleko navíc často někdo umístí nějaké dopravní značení pro auta, ať si holt chodec nějak poradí. Současný chodecký chaos při rekonstrukci ulice Dukelských hrdinů je nádherným příkladem, kdy opět chodec musí jít skrz tramvajovou křižovatku, aby se dostal na druhou stranu ulice. A když už někam dají na přechod retardér, aby se zvýšila bezpečnost chodců,… Číst vice »

Pepa

Zkuste roli chodce třeba v Kuwait City, Dubaji nebo i v Marrákeši, Ammánu či ve městech USA, nebo na venkově v Indii, tam ty chodníky nejsou rozbité, tam často nejsou vůbec. V případě např. Abú Dhabí či Dubaje chodníky jsou prvotřídní, ale dostat se na zastávku busu někdy znamená přejít deset pruhů vozovky.

haxor

A na Bali zase mají obrubníky klidně 40 čísel a je to na zabití…. No já si bláhově myslel, že cílíme výš a chceme se srovnávat s těmi lepšími a ne s těmi nejhoršími.

Jaaa

Tak ještě se můžeme srovnávat třeba s Ukrajinou, jestli vám jde o tohle, ale opravdu je to ta správná míra?

Jouda

Protože peníze! tady u nás byla celá desetiletí T-křižovatka a bylo to bez kolon. Všichni se přizpůsobili, chodci i řidiči. Pak ale na radnici nastoupili „dopravní experti“, co mají vystudovanou tělesnou výchovu a za poslední 2 roky už 3x křižovatku předělávali. Dneska jsou tam nesmyslné betonové ostrůvky, co všem překážejí, pak se zúžilo ze dvou pruhů do jednoho, pak se začaly dělat kolony, tak přidali semafory… Dneska je to totálně neprůjezdná křižovatka, kde trpí jak řidiči, tak chodci, protože jim kvůli semaforům ujíždí MHD. Jo, ale proinvestovalo se několik milionů. To prostě nevmyslíš – takhle „zpříjemňovat“ život lidem.

Kebab

Ale určitě je to teď podle norem, takže správně. A kritici tomu prostě jen nerozumějí.