pruvodce

Z červené zelená. Na hlavní švédskou trať poprvé vyrazily vlaky v barvách finských drah

Jednotka Stadler FLIRT v barvách VR ve Stockholmu. Foto: VRJednotka Stadler FLIRT v barvách VR ve Stockholmu. Foto: VR

Finské dráhy si od akvizice dopravce slibují získání zkušeností z provozu vlaků v konkurenčním prostředí.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jkk

Docela by mě zajímalo, jestli vstupem Finských drah do Švédska vznikne nějaký tlak na propojení železniční sítě Švédska a Finska. Aktuálně je možné využít přestupu mezi stanicemi Tornio-Itäinen a Haaparanta (4.5 km) ovšem návaznost spojů je opravdu tristní (v jednom směru 6 hodin na přestup a vlaky z Finska méně často než jednou za den), takže pro praktické použití spíš nekonkurenční. Tyto státy sice mají různý rozchod, ale mezi nimi vede dokonce dvou-rozchodný most, takže nějaká potkávací stanice dvou souprav by mohla být poměrně jednoduše zařaditelná. Trať by mohla být poměrně lukrativní pro propojení zejména severu Švédska a Finska vzhledem… Číst vice »

-mm3

Je v plánu rekonstrukce a elektrifikace tratě z Kemi do Tornia (včetně mostu do Haparandy) a provoz vlaků z Oulu do Haparandy. Podle článku z loňska měla elektrifikace začít letos, ale zatím to tak nevypadá.

Adam Tywoniak

Před čtyřmi dny jsem tam přestupoval. V okolí starého nádraží Tornio je velké staveniště, i v kolejišti. Někdo znalejší možná pozná, jestli to je opravdu příprava na instalaci trakčního vedení: https://postimg.cc/gallery/4g7ZNYk

-mm3

Tak snad už jo, ale na plánované zahájení provozu příští rok to nebude. Ještě ani nezačala výluka

zyx

Zrovna nedávno jsem k tomu četl článek. Co si zběžně pamatuji, tak problémem jsou finance: tedy dotace na provoz na finské straně a dotace na splácení jednotek (tam jich vyčíslili na potřebných 5).

Jen doplním, že organizování dopravy veřejné dopravy ve Švédsku je na mnohem horší úrovni než v Česku. A s hospodářským ochlazením to má namále řada autobusových I vlakových spojení – už se např. plánuje redukce nočních vlaků na sever.

Kubrt

V té poslední větě už by mělo stát VR Snabbtåget Sverige, jak se firma po akvizici jmenuje 🙂

Jan

Takže si VR pořídily pro tuto příležitost normálněrozchodné soupravy?

-mm3

Získaly je s nákupem MTRX